PDA

View Full Version : kanaal trirec wisselen met joyo pxl pro



joowst
26 april 2016, 16:54
Hallo Allen,

Ik heb een bugera trirec die de mogelijkheid heeft om een externe schakelaar aan te sluiten om van kanalen te wisselen. De joyo pxl pro heeft 4 trigger opties. Het lukt me maar niet om deze zo in te stellen dat die de kanalen van de trirec fatsoenlijk wisselt. Is dit gewoon niet mogelijk met dit pedaal of heb ik gewoon niet de goede instellingen te pakken?

Alvast bedankt,

Joost

miyaru
26 april 2016, 17:00
Beste Joost,

Je moet de handleidingen even goed naast elkaar leggen. Ik heb de Harley Benton FX8 die ook kan switchen en een zusje is van de Yoyo.

Belangrijk is dat je kan kiezen uit latched en momentary, en dat veel versterkers gebruik maken van een stereoplug voor kanaal opties. De Yoyo heeft waarschijnlijk alleen mono aansluiting voor kanaal switchen, dus zal je naar veloopjes op zoek moeten gaan waarschijnlijk.

Zoalsgezegd mijn HB is en zusje/nichtje van jouw Yoyo, maar ik ken dat specifieke apparaat niet, alsmede ook niet jouw versterker.....

Zit er een pedaal bij jouw versterker? zo ja: openschroeven, en zien hoe die schakeld! Dat repliceren met jouw Yoyo.

Succes,

Robin.

joowst
26 april 2016, 17:16
Hallo Robin,

Het pedaal van de vesterker heb ik inderdaad al open gehad. Deze maakt alleen geen gebruik van een jack maar van een soort MIDI. De trirec heeft ook per kanaal een jack input om kanaal te wisselen. Dus niet de standaard on/off switch om te wisselen tussen clean en drive die ook veel versterkers hebben. De bugera pedaal zelf gebruikt momentary, maar ik heb zowel de momentary als de latch al geprobeerd. Ik ga er ook vanuit dat inputs op de bugera Mono zijn. Ik vraag me dus af of dit wel mogelijk is met de joyo.

miyaru
26 april 2016, 18:12
Als je nou een losse jackplug neemt en hem openschroeft. Dan in de channelswitch input van je Bugera steekt en kort sluit, wat gebeurd er dan? En wat als je dat met een stereoplug doet en de beide polen om en om sluit met de aarde?

Robin.

joowst
26 april 2016, 18:30
Ik zie nu ook in de handleiding van de bugera staan dat de jacks mono zijn. Wanneer ik de instelling neem die mij logisch lijken dan gebeurt er niets. Wanneer ik de triggers op latch zet, dan kan ik van kanaal wisselen als ik op de Joyo eerst een kanaal kies dat alles weer uit zet. Dat lijkt wel te kloppen. Zou de momentary een te zwak signaal geven?

miyaru
26 april 2016, 18:37
Nee, dat lijkt me niet, maar je kan het uitproberen met de manier zoals ik al zei....

Je moet een patch maken met je fx stompboxen en channel instelling, dan moet het werken!

Robin.

miyaru
26 april 2016, 18:38
Er gebeurd overigens niets anders dan kortsluiten van een signaal uit je versterker, die meestal een relais aanstuurd......

Robin.

joowst
26 april 2016, 19:27
Ik heb 2 losse mono jacks in de inputs gedaan van kanaal 1 en kanaal 2. Wanneer ik de jack kort sluit schakelt de versterker naar dat kanaal. Ik heb helaas geen (losse) stereo jacks liggen, dus ik kan het effect hiervan niet checken. Wat betekent dit?

miyaru
26 april 2016, 19:57
Wat gebeurd als je contact weer verbreekt? Blijft de versterker dan op het zelfde kanaal? Ja = momentary nee=latched. Daarme kan je verder met de Yoyo met mono kabels.

Robin.

joowst
26 april 2016, 20:21
Dan is het dus momentary. Ik heb monokabels tussen trigger 1 en het 1ste kanaal en trigger 2 en 2de kanaal. De joyo staat op momentary en de triggers staan standaard uit. Nu kan ik niks schakelen. Wanneer ik de triggers op standaard aanzet kan ik wisselen van kanaal als ik eerst naar een kanaal ga dat niets verandert. Verder heb ik nog flink wat andere instellingen geprobeerd, maar niets werkte.

miyaru
26 april 2016, 20:28
Ik zou eerst Bugera aanschrijven, hoe dat geschakeld is...... dan weet je meer. Mijn know how houdt hier zo wel een beetje op. Met mijn unit schakel ik geen amps - ik heb een single channel ampje. Wellicht dat er een ander kan instappen in de discussie die nog wat zinnigs weet!

Succes,

Robin.

joowst
27 april 2016, 11:13
In ieder geval bedankt!
Ik heb een multimeter aan de tip en sleeve gehangen. Wanneer ik in latch mode zit dan meet ik een weerstand wanneer het kanaal op de joyo aanstaat. Maar in momentary mode meet ik niets ook niet bij het wisselen.

miyaru
27 april 2016, 12:48
Dat vind ik vreemd......niemand die inspringt? 10US, een lid hier, heeft ook zo'n ding, wellicht hem PM'en?

Robin.

Dutch66
27 april 2016, 14:03
Gek inderdaad, want je zou tenminste even een 'moment' R0 moeten meten...

In de manual lees ik trouwens dat je per patch ook de 'polarity' van de trigger kunt/moet bepalen,
het is een 'long-shot', want ik zie even niet in waarom polariteit van toepassing zou zijn, maar je
kunt het even proberen.

Ik lees trouwens ook dat je per patch moet bepalen of je 'iets' wil aan- of juist wil uitschakelen,
dit staat ook goed ingesteld?

joowst
27 april 2016, 14:59
Ik heb eens even de polariteit omgedraaid en dan krijg ik bij het wisselen naar het kanaal wel een moment R0. Maar wanneer ik dan wissel van A naar B dan geeft die weer kort R0. Betekent dit dat wanneer ik wissel van A naar B dat dan ook A weer kort kortsluit en dat de amp dan blijft staan op kanaal A? Dit zou wel verklaren waarom het wel werkt wanneer ik eerst de triggers uit zet en dan wissel.

Dutch66
28 april 2016, 10:35
Ik heb eens even de polariteit omgedraaid en dan krijg ik bij het wisselen naar het kanaal wel een moment R0. Maar wanneer ik dan wissel van A naar B dan geeft die weer kort R0.
En dat is precies wat je wilt bij een (normale) momentary of non-latching schakeling, dus dat werkt wel nu...

Ik zie (nu) alleen dat je bij de Bugera dus niet switched tussen de zes remote jacks (achterzijde) maar deze
individueel met een 'kontakt moment' activeert. Ik denk dat je de polariteit van de PXL vooralsnog dus weer
even terug moet zetten.

Maak 2 patches aan, waarvan patch1 kanaal 1 triggered, en patch2 kanaal 2 triggered. Verbind de trigger out 1
van de PXL met een mono jack-jack met de Bugera ch1 remote in, en verbind trigger out 2 van de PXL met een
mono jack-jack met de Bugera ch2 remote in.

(NB.: de footswitch van de Bugera zelf er even uit halen, mocht dit nog niet het geval zijn!)

Nu met de PXL tussen de beide patches switchen, dit zou het schakelen tussen kanaal 1 en 2 op de Bugera
moeten opleveren. Zo niet kun je nog even de eerder vermelde polariteit van de beide patches
omzetten, en dezelfde test nogmaals herhalen.

D3nnis
28 april 2016, 12:26
Ik ken de versterker niet, dus misschien heel dom wat ik nu zeg, maar kan het nog iets te maken hebben met bijvoorbeeld isolated grounds die je nodig zou kunnen hebben voor het switchen van de amp?

joowst
29 april 2016, 08:52
Misschien heb ik het niet duidelijk erbij gezet : als ik wissel van A naar B dan geeft A ook weer kort R0. Dat lijkt mij niet goed toch? Dan betekent dat A ook weer voor kortsluiting zorgt zodra je op B drukt en de versterker dan blijft hangen in A.

Ik heb al veel verschillende instellingen geprobeerd, maar niets werkt.

the sure thing
29 april 2016, 10:01
Heb je pics van de binnenkant van het schakelpedaal om je kanalen te switchen?




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

10us
29 april 2016, 10:08
Dan is het dus momentary. Ik heb monokabels tussen trigger 1 en het 1ste kanaal en trigger 2 en 2de kanaal. De joyo staat op momentary en de triggers staan standaard uit. Nu kan ik niks schakelen.

Wanneer ik de triggers op standaard aanzet kan ik wisselen van kanaal als ik eerst naar een kanaal ga dat niets verandert.

Hi Joowst,

Ik snap het tot zover:
- triggers standaard uit: je kan niets schakelen
- triggers standaard aan: je kan wel schakelen maar iets met een ander kanaal

Wat gaat er nu niet goed? je kan wel switchen maar moet tussendoor naar een ander kanaal ofzo?
wat je doet is een gisnaal sturen om te switchen, wil je weer wat anders dan moet je een ander signaal sturen neem ik aan.
Ik kan me voorstellen dat de bugera zo werkt dat de trigger alleen een "aan" functie/trigger per kanaal heeft en niet een "uit" omdat hij dan niet weet naar welk kanaal hij moet...

Anyway, de mogelijkheden van de trigger worden hier iig redelijk goed omschreven vanaf 9:00:
https://www.youtube.com/watch?v=HQ_867568eU

Kan je iets beter toelichten wat niet goed gaat?

10us
29 april 2016, 10:09
In ieder geval bedankt!
Ik heb een multimeter aan de tip en sleeve gehangen. Wanneer ik in latch mode zit dan meet ik een weerstand wanneer het kanaal op de joyo aanstaat. Maar in momentary mode meet ik niets ook niet bij het wisselen.

Dat kan natuurlijk ook aan de multimeter liggen die een beetje traag is. Ik heb ook zo'n goedkope. Als die 1 flitsje weerstand 0 krijgt duikt dat niet op... ding is te sloom....

10us
29 april 2016, 10:19
Misschien heb ik het niet duidelijk erbij gezet : als ik wissel van A naar B dan geeft A ook weer kort R0. Dat lijkt mij niet goed toch? Dan betekent dat A ook weer voor kortsluiting zorgt zodra je op B drukt en de versterker dan blijft hangen in A.

Ik heb al veel verschillende instellingen geprobeerd, maar niets werkt.


Als je de mono jack in de amp kortsluit, zet je dan het kanaal uit met de tweede kortsluiting of blijft hij aan?
Het kan zijn dat de joyo bij het wisselen naar een ander kanaal een tweede momentary afgeeft om het kanaal op de amp weer "uit" te zetten en dat jou versterker dit leest als een hernieuwde "aan". zeker omdat hij meerdere kanalen heeft. veel amps maar 2 en dan is het signaal eigenlijk "wissel van kanaal" dat is wat anders dan "zet dit kanaal aan". Een "zet dit kanaal uit" signaal heeft dan geen zin omdat de amp niet weet naar welk kanaal te moeten.

Bijvoorbeeld:
je zit op kanaal 1
je triggert kanaal 2 "aan"
je triggert kanaal 2 "uit" nu weet de amp niet of hij naar kanaal 1 of 3 moet. onthouden van het laatst gebruikte kanaal is software die er waarschijnlijk niet in zit. vandaar dat kanaal 2 "uit" niet bestaat. Als je op kanaal 2 zit bestaat alleen kanaal 1 " aan" of kanaal 3 "aan"

Ik zou twee dingen proberen:
triggers op momentary, standaard
1e
trigger op alle presets uit. Op preset 1a trigger 1 aan: wisselen tussen prest 1a en 1b
- wat gebeurt er op je amp?
- geeft hij ook een trigger1 als je naar 1b gaat? (dan kan het namelijk zijn dat hij met een momentary het kanaal weer "uit" wil zetten en het is de vraag of dat iets doen bij de bugera, of dat de bugera het leest als een hernieuwd "kanaal aan")

2e
Op preset 1a trigger 1 aan, op prest 1b trigger 2 aan: wisselen tussen prest 1a en 1b
- wat gebeurt er op je amp?
- geeft hij een trigger1&2 als je naar 1b gaat?

joowst
29 april 2016, 11:07
Als de joyo bij het wisselen een signaal stuurt "iets uit wil zetten", dan zou dat wel verklaren waarom de Joyo dit doet en dan is er niets mis mee. Misschien dat iemand met een joyo of harley benton eens kan controleren of hun looper hetzelfde doet. In het filmpje wordt hier niets over gezegd. Hoe je eerder beschrijft wat niet goed gaat, lijkt te kloppen. De triggers staan op standaard uit. Op de amp kan ik alleen wisselen van kanaal met de joyo, als ik tussen het wisselen eerst kanaal D kies op de joyo waarin geen triggers activeren. Er wordt dan bij het wisselen van D naar B geen signaal gestuurd door D, want D heeft geen triggers aan. Hierdoor stuurt alleen B een signaal en wisselt de amp.

Beide dingen die je aangeeft heb ik geprobeerd. In beide gevallen doet de amp niets, hij blijft hangen in het eerste kanaal. Hij geeft ook in beide gevallen weer een trigger als je wisselt van A naar B, ongeacht of B staat ingesteld met trigger.

10us
29 april 2016, 12:07
Wacht ff, je zit op B, op het foute (?) kanaal,
gaat dan naar D, er gebeurt niets en dat klopt want niets geprogrammeerd.
Dan naar B, switch (hoera!)
Wat als je dan weer naar D gaat? Blijft hij op het "geswitchte" kanaal?

En is het tweede signaal op de kanaaltrigger op de amp "uit" of ziet de amp ieder signaal als " aan"?

Ik denk dat dat het verschil is. Zal eens kijken of ik iets kan meten bij mijn switcher...

Dutch66
29 april 2016, 13:03
@joowst, heb je de test geprobeerd die ik een paar posts terug opperde?

Toen je de 'polarity' van de patch veranderde, werkte de trigger als een 'normale' (momentary) non-latching
switch. Dus een 'kortsluit moment' zodra je de patch selecteert, maar ook weer zo'n kortsluit moment op het
moment dat je terug patched/schakeld, toch?

Als je de polarity weer even terug zet krijg je volgens mij weer slechts een zo'n 'kortsluit moment' per patch,
en zou mijn suggestie gewoon moet werken. (denk ik...)

Want inderdaad, de Bugera kan niet 'onthouden' op welk kanaal hij stond, en blijft dus wachten op een 'aan'
signaal op een van de jacks op de achterzijde.

joowst
29 april 2016, 14:00
@dutch66, Ik heb alle 2 de polariteiten al geprobeerd, maar ze werken alle twee niet. Bij alle twee de polariteiten veranderd kanaal A op de joyo ook even als ik kanaal B indruk. De amp krijgt dus 2 "aan"(afhankelijk van welke polariteit je kiest) signalen tegelijk. Ik heb zelfs al geprobeerd om ze alle 2 een verschillende polariteit te geven en ook verschillend wat latch of momentary betreft.

Het beste resultaat krijg ik met polariteit "normaal uit" en momentary. Dan kan ik wisselen als ik tussendoor dus eerst alle triggers uit zet. Als ik alle triggers uit zet, dan blijft de amp op het laatst ingestelde kanaal.

Dutch66
3 mei 2016, 14:30
Dat is altijd zo kut als je iemand 'op afstand' wilt helpen, want deze begrijp ik echt niet...


@dutch66, Bij alle twee de polariteiten veranderd kanaal A op de joyo ook even als ik kanaal B indruk.

Nou goed, ik denk dat je beter eerst kunt uitvissen hoe de bugera nu precies schakelt;

Amp op kanaal 1 (of A)
Mono jack-jack in de external switching van kanaal 2 (of B)
Mono jack-jack in de external switching van kanaal 3 (of C)

Als je nu de jack-jack van kanaal 2 kortsluit, dan switch de Bugera naar kanaal 2 (of B) toch?

Wat gebeurd er als je nu vervolgens de jack-jack van kanaal 3 kortsluit?

joowst
4 mei 2016, 10:14
Het probleem is dat de Joyo bij het wisselen van kanaal ook weer een signaal zendt uit het kanaal waar die al op stond. Bijvoorbeeld bij wisselen van A naar B, zenden A en B een signaal. Omgekeerd kan ook. Bij wisselen van B naar A zenden ze ook weer alle 2 een signaal. Dit werkt dus zo voor ieder kanaal, A,B,C en D, wanneer er een trigger op ingesteld staat. De Bugera schakelt als er op 1 van de externe inputs een signaal komt(kortsluit), dus niet 2. Daarom schakelt de versterker niet met de Joyo.

Ik vroeg me af of het al iemand gelukt was om te controleren of hun Joyo of harley benton hetzelfde doet. Ik heb Joyo hier ook al over gemaild, maar ik heb nog geen reactie. Ik ben benieuwd of dit een normale reactie is van dit pedaal of dat de mijn niet goed werkt.

Dutch66
5 mei 2016, 09:14
Helder, de XPL doet dus gewoon wat hij moet doen, alleen gaat dat in combi met de Trirec dus niet werken....
Je enige optie is nu de footswitch FSB106 en dan de boel met MIDI laten schakelen, maar ja, je zit
waarschijnlijk niet te wachten om die (forse) controller ook op je board te 'plakken'...
(Anders een heeeeeel lange midi kabel, mwah...., is ook verre van handig)