PDA

View Full Version : boss distortion op vocals



CrazyHorse
25 april 2016, 22:12
Hey

Ik wil een boss ds-2 gebruiken om met een sm 57 mijn stem te vervormen. Ik gebruik een tc helicon voicesolo fx 150 als zanginstalatie of een AER of de zaal-PA. Normaal gaat de micro met een xlr naar jack kabel naar de boss ds-2 en dan via een standaard jack kabel naar de tc helicon (die heeft ook xlr aansluitingen dus dat zou ook een optiek kunnen zijn ipv de standaard kabel. Het probleem is nu de impedantie... Ik las op een forum dit:

Guitar pedals usually run at a high impedance instrument level. You would need a pre-amp and a few converters to get a microphone working correctly thru it. Not very hard to do, and it's definitely been done. You would have to go from the mic into a pre (the EH one would work, or the Tube Pre from Presonus), from the pre through an impedance matcher (Lo-z to hi-z), and into the guitar pedals. Then most likely out of the guitar pedals into a DI box and into another mic-pre on the console. Crazy strange signal flow, but it would work.

Hoe kan ik dit het best oplossen? Er is wel een HIGH Z button op de tc helicon...

the sure thing
25 april 2016, 22:35
Hmmmm .... In het verleden vaak genoeg een mic direct in een Boss delay geplugd en dan vervolgens naar de mengtafel. Ging prima!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

miyaru
26 april 2016, 16:31
Als je het normaal zo doet, en het werkt, dan werkt het!!!!

Zoniet, dan heb ik voor € 50,= nog een mooie microfoon preamp met drive te koop!

http://link.marktplaats.nl/m1044446217

PM me maar als je interesse hebt.....

Robin.

CrazyHorse
26 april 2016, 20:56
Het werkt behoorlijk met de tc helicon, maar met de rest niet... (het is te zeggen: er is een serieus volumeprobleem. Ik las in een boek dat je dit kan oplossen met een microfoontrafo, impedance convertor ofzo iets. Zou het ipv een pream ook met een yamaha mixer(tje) werken? En hoe doe je dat dan precies?

Midwolda
26 april 2016, 21:18
Compressor ervoor met level omhoog?

miyaru
26 april 2016, 21:48
In geval van mixer ervoor:

microfoon-mixer-distortion-tc

Robin.

Plant
27 april 2016, 01:30
Hey

Ik wil een boss ds-2 gebruiken om met een sm 57 mijn stem te vervormen. Ik gebruik een tc helicon voicesolo fx 150 als zanginstalatie of een AER of de zaal-PA. Normaal gaat de micro met een xlr naar jack kabel naar de boss ds-2 en dan via een standaard jack kabel naar de tc helicon (die heeft ook xlr aansluitingen dus dat zou ook een optiek kunnen zijn ipv de standaard kabel. Het probleem is nu de impedantie... Ik las op een forum dit:

Guitar pedals usually run at a high impedance instrument level. You would need a pre-amp and a few converters to get a microphone working correctly thru it. Not very hard to do, and it's definitely been done. You would have to go from the mic into a pre (the EH one would work, or the Tube Pre from Presonus), from the pre through an impedance matcher (Lo-z to hi-z), and into the guitar pedals. Then most likely out of the guitar pedals into a DI box and into another mic-pre on the console. Crazy strange signal flow, but it would work.

Hoe kan ik dit het best oplossen? Er is wel een HIGH Z button op de tc helicon...

Wat is nu het echte probleem of beter gezegd het probleem waar jij tegenaan loopt? Want dat is volgens mij niet de impedantie maar het signaalniveau.

Het signaal uit een microfoon (in jouw geval SM-57) is vele malen zachter dan een gitaarsignaal. Een microfoonsignaal via een xlr- naar jackkabeltje naar een DS-2 om van gebalanceerd naar ongebalanceerd te gaan is daarom al niet toereikend. Beter is dan een 600Ω naar 50kΩ trafo'tje ertussen. Da's idd een impedantie omzetter, maar behalve impedantie transformeert dit ook de spanning ongeveer een faktor 10x (= 20dB) omhoog en dat is volgens mij jouw issue.

http://www.themusicroom-online.co.uk/images/MT-50-Matching-line-transformer.jpg

Dat is dus een mogelijke oplossing voor het signaal tussen SM-57 en DS-2.

Voor het gedeelte na de DS-2 is er m.i. niet echt een signaal-issue qua sterkte of impedantie.

FruscianteFan
27 april 2016, 10:49
Wat is nu het echte probleem of beter gezegd het probleem waar jij tegenaan loopt? Want dat is volgens mij niet de impedantie maar het signaalniveau.

Het signaal uit een microfoon (in jouw geval SM-57) is vele malen zachter dan een gitaarsignaal. Een microfoonsignaal via een xlr- naar jackkabeltje naar een DS-2 om van gebalanceerd naar ongebalanceerd te gaan is daarom al niet toereikend. Beter is dan een 600Ω naar 50kΩ trafo'tje ertussen. Da's idd een impedantie omzetter, maar behalve impedantie transformeert dit ook de spanning ongeveer een faktor 10x (= 20dB) omhoog en dat is volgens mij jouw issue.

http://www.themusicroom-online.co.uk/images/MT-50-Matching-line-transformer.jpg

Dat is dus een mogelijke oplossing voor het signaal tussen SM-57 en DS-2.

Voor het gedeelte na de DS-2 is er m.i. niet echt een signaal-issue qua sterkte of impedantie.

Nee, want als dat het probleem zou zijn, zou je distortion veel minder sterk werken. We hebben dit ook gedaan met een tubescreamer (TS7) en een DD3. Als het voornaamste probleem was dat je met 20dB minder ingangsvolume zit, dan zit je na die distortion toch niet met een volumeprobleem maar vooral met een gain 'probleem'. Al denk ik ook weer dat je voor zang op een DS2 de distortion toch al niet voluit zou willen zetten.

Then again: zo'n transformator is volgens mij wel de oplossing, en dan na de effecten een DI. Zover zijn wij nooit gekomen trouwens, we hebben de effecten achter ons gelaten. Zangles werkte veel beter :D

CrazyHorse
27 april 2016, 14:05
Bedankt voor de uitleg!!

Het probleem is eigenlijk dat het volume te stil is.

Ok, dus tussen je micro en de ingang van de ds-2 moet er zo'n trafo komen. en dan kan je gewoon als kabel vanaf de output van de ds2 naar de monitor een jack-jack of jack-xlr-gebruiken.

Zo'n trafo, waar vind je zoiets? had gekeken bij bax, maar wist niet goed onder welke naam het verkocht wordt...

En, wat is precies dat gain probleem? Dat snap ik nog niet volledig..

grayfink
27 april 2016, 14:39
O, dat is geen probleem.

Plant
27 april 2016, 15:04
Bax verkoopt deze: http://www.bax-shop.nl/speciale-verloop-adapter/shure-a85f-matching-transformator

Wat betreft het gain probleem: Dat hoopte ik juist van jou te horen. Je quote nl. dit:


Guitar pedals usually run at a high impedance instrument level. You would need a pre-amp and a few converters to get a microphone working correctly thru it. Not very hard to do, and it's definitely been done. You would have to go from the mic into a pre (the EH one would work, or the Tube Pre from Presonus), from the pre through an impedance matcher (Lo-z to hi-z), and into the guitar pedals. Then most likely out of the guitar pedals into a DI box and into another mic-pre on the console. Crazy strange signal flow, but it would work.

Daar maak ik uit op dat je juist op zoek bent naar een oplossing voor tussen SM-57 en DS-2. Overigens doen ze in bovenstaand verhaal een beetje dubbelop. Een microfoon -->preamp --> impedance transformer -->guitar pedals. In feite heb je helemaal geen impedance transformer nodig als je al vanuit een microfoon preamp een pedaal in gaat.

Kijk, een microfoon is laagohmig. Daarmee kun je qua impedantie rechtstreeks en probleemloos een hoogohmige (gitaar)ingang in. Het probleem is, zoals je al hebt ondervonden, de geluidssterkte. Een SM-57 geeft maar 1.6mV af. Een gitaarelement kan wel 100mV of hoger afgeven. Je moet dus eigenlijk het microfoonsignaal voor het pedaal versterken. Dat kan met een microfoon voorversterker. Of je gebruikt zo'n impedantietrafo. Die zorgt én voor een impedantie-aanpassing van laag naar hoog (nogmaals, dat is hier niet belangrijk) én die transformeert de microfoonspanning omhoog.

Die matching transformer van Bax is gespecificeerd op 24dB wat overeenkomt met 16x spanningsversterking. na de trafo komt er dan zo'n 26mV in de DS-2. Daar zal die DS-2 al een stuk beter op werken dan alleen de SM-57 met een verloopkabeltje van XLR naar jack.

FruscianteFan
27 april 2016, 15:14
nu heb ik toevallig een sm58 en een xlr-jack in huis op het moment.

Als ik een gitaarversterkertje gebruik en vergelijk tussen direct (dus xlr-jack) en met pedalen, lijkt het verschil enorm mee te vallen. Het geluid uit alle effecten (die uit staan) is ietsje harder. Nog steeds flink wat zachter dan met gitaar trouwens.

Voor het distortiongeluid an sich maakt het vrij weinig uit. Neem aan dat je toch geen nirvana-gitaar-gain op je vocal wilt?

Wat je overhoudt is een signaal dat voor gitaar erg zacht is en voor vocals wat hard. En bovendien breng je het met een gitaarkabel naar je mengpaneel. Het idee van zo'n impedance ding (en daarna een DI) is dat je het signaal eerst omzet naar iets wat het pedaal 'verwacht', en vervolgens weer terug in iets wat het mengpaneel 'verwacht'.

Dat gezegd hebbende: toen we dit live deden, kwam het er in feite op neer om de leadzang gewoon altijd kneiterhard te zetten. Werkt op zich prima, als je het even duidelijk tegen de geluidstechnicus zegt.

Bernardduur
28 april 2016, 09:59
Ik gebruik zelf altijd een Behringer MIC200 dingetje direct na mn mic waarna ik mn pedalen inga. Kost geen drol en werkt te gek!

PJ Harvey gebruikt ook erg veel distortion pedalen op haar zang. Cornish heeft voor haar een custom pedaal gebouwd met een DS1 en een DD5 voor haar vocalen, maar vroeger gebruikte ze een kleine preamp en daarna een DS1 en een MXR D+.
(toen ik ooit bij een optreden van haar stond vroeg ik me al af waarom ze meerdere DS1's op haar bordje had staan; de andere was voor de vocals)

Midwolda
28 april 2016, 10:54
Bax verkoopt deze: http://www.bax-shop.nl/speciale-verloop-adapter/shure-a85f-matching-transformator


http://www.performanceaudio.com/images/products/186/300/5763_sq.jpg

Bedankt voor de tip! (pun intended) :ok:
Ook maar even besteld, kost de kop niet en beter mee verlegen dan om verlegen.

tmms
28 april 2016, 11:14
Intens mooi dingetje idd. Moet bij dit draadje steeds aan deze denken
http://i63.tinypic.com/33e1zbo.jpg
Herinner 'm trouwens met een speaker damage schakelaar:???:

CrazyHorse
28 april 2016, 13:08
Ok, ik heb dit ding thuis liggen

http://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/yamaha-mg06x-live-mixer#productinformatie

Hiermee is het dus ook te doen? Moet je dan de gain op dit ding opendraaien ofzo? Of een van die knoppen PAD of NPF, hoe zit dat?

Midwolda
29 april 2016, 10:57
Intens mooi dingetje idd. Moet bij dit draadje steeds aan deze denken
.
Herinner 'm trouwens met een speaker damage schakelaar:???:

You've gotta row with the oars you're given & you can't look a given horse in the mouth. :D

Midwolda
29 april 2016, 11:02
Ok, ik heb dit ding thuis liggen

http://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/yamaha-mg06x-live-mixer#productinformatie

Hiermee is het dus ook te doen? Moet je dan de gain op dit ding opendraaien ofzo? Of een van die knoppen PAD of NPF, hoe zit dat?

Mooi mixertje!
Die PAD lijkt me voor een microfoon wel handig. +26dB is ongeveer precies wat Plant zegt in post #12.
HPF is High Pass Filter? Kapt je bassen af als de microfoon teveel laag gerommel doorgeeft.

Edit: o ja, dank voor het herinneren, ik heb nog zo'n ding liggen:

http://avando.home.xs4all.nl/images/Realistic_321210.jpg