PDA

View Full Version : Brom van twee T-Rex pedalen op pedalboard.



SNiXMusic
22 april 2016, 21:58
Mijn pedalboard is nu ongeveer wel af. Superhappy mee! Alleen mijn twee T-Rex pedalen geven een brom. De delay een beetje. De drive flink wat meer. Is een aarde probleem, zo te horen. Maar wat doen we eraan? De stroom komt uit een powerbrick. Niet geïsoleerd. Maar ook met losse adapter bromt het. Is dat een T-Rex issue?

AC3D
23 april 2016, 02:49
hoe ziet je volledige setup er uit?
gebruik je geaarde contacten voor je amp?
Heb je een multimeter, en zo ja, meet eens de kabels door. bij een te hoge weerstand kun je ground-loops krijgen.

the sure thing
23 april 2016, 07:02
En welke "powerbrick" heb je precies? Welk merk en type?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

SNiXMusic
23 april 2016, 07:17
Mijn setup bestaat uit:

Gitaar (humbuckers, vrij hot)
Morley M2 wah-volume
TC Helicon Hamony Singer (12V DC) Hier gaat ook de zang mic in (XLR)
T-Rex Dual Drive
Harley Benton British Truetone OD met amp simulator (mijn amp is voor akoestische gitaar)
BBE Acoustimax (12V AC)
-T-Rex Playback Delay in FX-loop Acoustimax
-TC Electronic Hall of Fame mini in FX-loop Acoustimax
Harley Benton mini looper
AB splitter (geen stroom)
Amp: Fishman Loudbox Artist (2 kanalen)

Vanuit de TC Helicon Harmony Singer gaat een XLR naar een kanaal voor de zang, vanuit de AB splitter gaat een jack naar het andere kanaal (gitaar). Die splitter gebruik ik omdat ik toch een aparte amp wil voor elektrisch. Maar die komt nog.

Voeding van alles komt uit een Harley Benton powersource. Helaas niet geïsoleerd. Maar nooit problemen gehad. Deze powertank heeft namelijk precies de goeie aansluitingen: 12V DC en 12V AC en 8x 9V DC. Exact wat ik nodig heb.

Sinds gisteren heb ik de T-Rex Dual Drive. En die zorgt voor een flinke brom. Die stopt als ik de behuizing aanraak en ook als ik op mijn gitaar bij iets 'metaligs' vastpak. De T-Rex Playback Delay bromt ook, maar veel minder.

Met een losse voeding is het niet verholpen.

the sure thing
23 april 2016, 07:25
En uitsluitend je T-rex dual drive met een andere voeding (of batterij) aangesloten en de rest niet? Dan nog een brom?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

SNiXMusic
23 april 2016, 08:18
Klopt. Alleen de drive met aparte voeding (wel in hetzelfde stopcontact). Ik heb de drive nog niet getest zonder de andere fx. Dus gitaar-drive-amp.
Net wel ontdekt dat zodra ik de drive aan heb en ik schakel daarbij de wah in, de brom echt totaal onwerkbaar wordt...

the sure thing
23 april 2016, 08:36
Tsja... Het blijft een kwestie van alle oorzaken uitsluiten door één voor één alle mogelijke oorzaken te onderzoeken. Zo lang je de T-rex nieuw hebt aangeschaft durf ik het er wel op te wagen dat je voeding of een patchkabeltje de boosdoener is.

Mijn wah pikte overigens het "strooiveld" van mijn geisoleerde voeding op. Ik heb er nu een extra stuk blik tussen.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

SNiXMusic
23 april 2016, 08:41
T Rex is 2de hands. Powerplant is wel nieuw. Kabeltjes... kleine kans. Vanavond nog maar eens alles nalopen en opnieuw prikken. Die drive is wel erg lekker trouwens :-)

the sure thing
23 april 2016, 09:40
Het KAN zijn dat het 2e hands pedaal niet voor niets is weggedaan door de ander...

Het is een klote-klus om alles te elimineren. Zo zit ik nog altijd met een onopgelost vraagstuk dat ik een prachtige Waterfall-chorus had die echt mega goed klonk en als "stand-alone" tussen gitaar en amp prima zijn werk deed. Alleen icm met andere pedaaltjes nam bij het inschakelen soms drastisch het volume toe...

Oftewel: pedaaltjes kunnen op elkaar reageren.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Joost de Ruig
23 april 2016, 10:19
Ik heb dezelfde twee T-Rex pedaaltjes als TS en geen bromprobleem.

D3nnis
23 april 2016, 10:29
Maar ook met losse adapter bromt het. Is dat een T-Rex issue?

Wat voor losse adapter?

SNiXMusic
23 april 2016, 10:34
One spot van Visual Sound.

FruscianteFan
23 april 2016, 10:55
one spot zijn sowieso ondingen

Batterij ook? En anders ligt het toch aan het pedaal, blijkbaar. Heb eens een volumepedaal gekocht waarvan de backplate was omgedraaid (iets met klittenband), veroorzaakte ook een storing. Verkoper zei het niet door te hebben gehad, maar soit.

Dutch66
23 april 2016, 11:18
Ja inderdaad eerst even het pedaal met batterij rechtstreeks in de amp, om het pedaal als oorzaak
uit te sluiten, dan daar vanuit verder werken dus dan met de voeding etc. etc..

SNiXMusic
23 april 2016, 11:58
Vanavond ga ik alles op een rijtje zetten, zoals jij zegt. Goed plan. Bedankt voor 't meedenken allemaal. Ik laat 't weten.

The Lo Lands
23 april 2016, 12:07
Sinds gisteren heb ik de T-Rex Dual Drive. En die zorgt voor een flinke brom. Die stopt als ik de behuizing aanraak en ook als ik op mijn gitaar bij iets 'metaligs' vastpak. De T-Rex Playback Delay bromt ook, maar veel minder. Waarschijnlijk een aarde probleem! Patchkabel of contacten van T-rex misschien niet in orde? Eerst maar eens de T-rex als stand-alone tussen de gitaar en versterker proberen. Daarnaast de voeding en adapters niet te dicht bij wah en drive pedalen plaatsen.

the sure thing
23 april 2016, 12:32
Nou allles is al gezegd. Behalve dat ik OneSpot écht kut vind. Succes en houd ons op de hoogte!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

SNiXMusic
23 april 2016, 12:52
Nooit last gehad met onespot. Maar bedankt. Ik hou jullie zeker op de hoogte.

the sure thing
23 april 2016, 14:01
En juist dat is het vervelende van OneSpot. 9 van de 10 keer gaat het ook goed. En dan plotseling door één verandering...




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

deefke666
23 april 2016, 14:11
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad,
lange tijd een one spot gebruikt om verschillende pedalen te voeden, dan een voodoo lab pedal power 2+ aangeschaft.
Ging perfect tot ik een extra drive pedaal kocht en deze van voeding voorzag met de one spot.
Alles geprobeerd om die brom weg te krijgen maar niets hielp.
Ik heb het uiteindelijk opgelost door een tweede pedal power te kopen.
En weg was de brom.

the sure thing
23 april 2016, 18:05
... In dit geval had je misschien ook met een daisychain vanuit de voodoolab 2 pedalen kunnen voeden. Heb ik een tijd gedaan en ging goed.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

SNiXMusic
23 april 2016, 20:47
Met een beetje netter werken, paar andere kabeltjes en de wah op een aparte voeding, is het een stuk minder brom. Weg is 't niet. Maar goed hanteerbaar. Gewoon hard doorheen spelen :-)
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Misschien is het met aparte amp voor de elektrische gitaar nog weer wat minder brom.

Mijn oog is op de Palmer Fab5 gevallen voor dat doel. Kennen jullie die amp?

obiwanjacobi
24 april 2016, 06:44
Een alternatief dat je nog kan proberen is wel de voeding van de pedaaltjes aansluiten en de pedalen inschakelen maar niet het signaal aansluiten. Kan zijn dat je dummy kabeltjes in de outputs (of inputs?) moet steken om het pedaal werkelijk aan te schakelen - daar zit soms een schakelaartje. Varieer daarna welke pedalen wel en niet in de signal-chain staan...

Wat je hiermee doet is de voeding verder belasten. Als het een voedingsprobleem is, kom je er zo achter zonder dat je hoeft te twijfelen dat het misschien toch in het signaalpad ligt....

[2c]

the sure thing
24 april 2016, 06:47
Ik moest je post een paar keer lezen maar wat een goed idee! Moch ik ooit een storing hebben, ga ik deze methode ook toepassen.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Gearjunkie
24 april 2016, 08:19
Is het probleem weg als je de t-rex pedalen, gevoed met batterij direct tussen versterker en gitaar hangt, waarbij de versterker in een geaard stopcontact zit?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

SNiXMusic
24 april 2016, 10:02
Ja, dan is er geen brom.

the sure thing
24 april 2016, 10:08
Kut OneSpot! Klote Harley Benton!




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

D3nnis
24 april 2016, 10:25
Ik verdenk de one spot. Ik had zelfs storing in mijn signaal toen ik alleen mijn stemapparaat ermee voedde, en dat terwijl die niet eens in de signaalketen zat...

FruscianteFan
24 april 2016, 11:20
voedingen en pedalen zijn gevoelig. Mijn Holy Grail stoort met de One Spot, zoals zoveel pedalen. Hij doet het zelfs beter met een Boss adapter, die op papier 200 mA levert terwijl de HG 225 mA trekt (gaat goed... voorlopig).

Mijn Boss DD7 wil niet gedaisychained, mijn EHX Pitchfork ook niet.

Ik heb een paar pedalen die het prima doen op de One Spot, daar niet van, maar met bijvoorbeeld zo'n Stagg adapter (zelfde formaat, 1,7 A) heb ik veel minder problemen. Heb er twee, beide in gebruik door mijn bandleden - precies omdat ze minder storen.

The Lo Lands
24 april 2016, 11:26
De beste investering voor een pedalboard blijft een goede voeding. Weg met als die losse adapters en daisy chains e.d. :-) Dan nog liever ieder pedaal zijn eigen batterij.

FruscianteFan
24 april 2016, 11:51
De beste investering voor een pedalboard blijft een goede voeding. Weg met als die losse adapters en daisy chains e.d. :-) Dan nog liever ieder pedaal zijn eigen batterij.

Ik heb nu één Harley Bention Powerplant Jr. en dus een Boss adapter en dat werkt perfect. 12 pedalen in totaal. Die Benton is in feite dus 5 losse adapters, waarvan ik op twee uitgangen daisy chains heb. Heb overwogen een tweede aan te schaffen, maar als ik een béétje nadenk over welke pedalen ik samen zet, heb ik geen enkel probleem.

The Lo Lands
24 april 2016, 13:50
Ik heb nu één Harley Bention Powerplant Jr. en dus een Boss adapter en dat werkt perfect. 12 pedalen in totaal. Die Benton is in feite dus 5 losse adapters, waarvan ik op twee uitgangen daisy chains heb. Heb overwogen een tweede aan te schaffen, maar als ik een béétje nadenk over welke pedalen ik samen zet, heb ik geen enkel probleem.

Er zijn altijd zat voorbeelden van 'geen probleem' te noemen. Naast dat een goede voeding brom en andere storingen drastisch veminderd heeft het ook een positief effect op je overall geluid en de prestatie van je effectpedalen. Alles naar zijn waarde zeg ik dan maar :-)

D3nnis
24 april 2016, 13:55
Wat wel geinig is, ik heb járen met een pedalpower 2+ gespeeld. Ging super.
Toen mijn pedalboard zo groot werd dat ik niet genoeg had aan alleen de pedalpower 2+ zo'n powerplant Jr van HB erbij aangeschaft.
Die waren een paar jaar geleden nog geen 3 tientjes, en daar waar het aantal ma's van de HB voldoende is, werkt het ding net zo goed en stil als de pedalpower.

Je moet hem alleen uit de buurt van je wah houden, maar dat moet met de pedalpower ook.

SNiXMusic
24 april 2016, 14:04
De onespot gebruikte ik alleen om even de T rex apart te testen. Verder issie werkeloos. Ik heb nu alles uit de HB powerplant komen, behalve de wah. De brom is nu alleen nog hoorbaar als ik op de drive van T rex alle registers opentrek. Maar dat doe ik niet.
Niet-geïsoleerde uitgangen op een powerplant delen toch gewoon de ground? Hoe isoleer je ze dan?

FruscianteFan
24 april 2016, 14:10
Er zijn altijd zat voorbeelden van 'geen probleem' te noemen. Naast dat een goede voeding brom en andere storingen drastisch veminderd heeft het ook een positief effect op je overall geluid en de prestatie van je effectpedalen. Alles naar zijn waarde zeg ik dan maar :-)

Ja, maar je kunt het ook overdrijven. Mijn ZVEX Box of Rock en Fuzz Probe reageren precíes hetzelfde als ze met elkaar een voeding delen. Ze verbruiken beide ook maar 3 mA ofzo. Idem met de Boss DS1. Ik ben kritisch, maar als het niet uitmaakt, maakt het niet uit.

als jij twee voedingen a 200 euro per stuk op je plank wilt, houd ik je niet tegen. De HB PP Jr is een rip-off van de T-rex Fuel Tank, vandaar dat-ie zo cheap is. Vijf geïsoleerde uitgangen van 9V blijven vijf geïsoleerde uitgangen van 9V, of er nou Harley Bention of CIOKS op staat. Alleen de 120 mA per uitgang kan beperkingen opleveren bij sommige pedalen.

SNiXMusic
24 april 2016, 14:32
Zowel de HB powerplant, als de TR fuel tank hebben geen geïsoleerde 9V uitgangen. De 12V uitgangen wel.

tmms
24 april 2016, 14:43
De HB powerplant jr. wel. Heb 'm ook naar grote tevredenheid.

SNiXMusic
24 april 2016, 14:48
Ok, dat wist ik niet.

FruscianteFan
24 april 2016, 14:50
Zowel de HB powerplant, als de TR fuel tank hebben geen geïsoleerde 9V uitgangen. De 12V uitgangen wel.
Ja, het verraderlijke is dus dat de HB Powerplant en T-rex Fuel Tank Classic alleen de 9 en 12 van elkaar geïsoleerd hebben. De HB Jr en Fuel Tank Jr hebben dus wel 5 geïsoleerde uitgangen.

The Lo Lands
24 april 2016, 21:47
Ja, maar je kunt het ook overdrijven. Mijn ZVEX Box of Rock en Fuzz Probe reageren precíes hetzelfde als ze met elkaar een voeding delen. Ze verbruiken beide ook maar 3 mA ofzo. Idem met de Boss DS1. Ik ben kritisch, maar als het niet uitmaakt, maakt het niet uit.

als jij twee voedingen a 200 euro per stuk op je plank wilt, houd ik je niet tegen. De HB PP Jr is een rip-off van de T-rex Fuel Tank, vandaar dat-ie zo cheap is. Vijf geïsoleerde uitgangen van 9V blijven vijf geïsoleerde uitgangen van 9V, of er nou Harley Bention of CIOKS op staat. Alleen de 120 mA per uitgang kan beperkingen opleveren bij sommige pedalen.

Ik ben ook dol op overdrive(n) :-) Ik heb drie Voodoo Lab voedingen waarvan er twee onder mijn pedalboard hangen. Ik heb in het verleden diverse 'goedkopere' voedingen gehad maar na de Voodoo Labs nooit meer terug gekeken. Zolang het werkt is er inderdaad niets aan de hand maar het gaat niet alleen om brom of andere mogelijke problemen. Bepaalde effecten hebben baat bij een stabiele voeding.

Hierbij mijn recente effectenplank. En zoals je ziet aardig wat stroom vretende pedalen :-)

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/12936655_1546956692271785_6498085154082347596_n.jp g?oh=a45b8a3064d3a674fdac820e05c63b99&oe=57A422F9

the sure thing
24 april 2016, 22:41
Strakke foto! ... Zoals iedereen betoogt: koop één keer een goede voeding. Jaren plezier van!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

The Lo Lands
24 april 2016, 23:01
Strakke foto! ... Zoals iedereen betoogt: koop één keer een goede voeding. Jaren plezier van! Mijn eerste VL pedalpower 2 plus heb ik inmiddels al weer zo'n 7 jaar. De prijzen zijn aardig omhoog geschoten zag ik dus ik begrijp dat het voor veel muzikanten een aardig kostbare investering is. Er zijn uiteraard prima goedkopere alternatieven maar ik heb zelf nooit begrepen dat er gitaristen zijn die 3 one-spots en nog tig andere crappy adapters in één stekkerblok hebben hangen om vervolgens hun dure effecten met daisy chains van stroom te voorzien. Als je drie of vier effectpedalen hebt dan zou ik ook niet direct een Voodoo Lab voeding aanschaffen, maar als je aardig hebt geïnvesteerd in 'high end' effecten dan mag je deze best trakteren op een kwaliteitsvoeding :-)