PDA

View Full Version : Snaar maakt raar geluid



stefkes1996
22 april 2016, 01:56
Hallo allemaal,

Sinds 4 dagen ben ik begonnen met gitaar spelen. Gezien ik nog niet meteen lessen wil nemen (geldgebrek ;)) ben ik eerst maar eens begonnen met akkoorden leren. Ik merk echter telkens dat wanneer ik de lage e-snaar aansla, er een soort trilling is. Dit gebeurt echter alleen wanneer ik mijn vinger op de snaar druk (dus bij los aanslaan niet). Gezien ik mijn gitaar pas 4 dagen heb, heb ik er nog vrijwel 0% verstand van, maar ik zou me voor kunnen stellen dat de snaar wanneer ik hem induw een aantal andere fretts raakt. Ik heb dit bekeken en dit is niet het geval. Bovendien geeft ook de hoge e-snaar zo'n trilling, maar deze enkel en alleen bij het induwen van de eerste fret.

Heeft iemand enig idee wat deze irritante trilling zou kunnen veroorzaken? Mijn spetterende solo's (:seriousf:) worden er namelijk door verpest.

Noid
22 april 2016, 08:46
M.b.t. je snaar: als je hem indrukt zal hij inderdaad geen andere fret raken, maar als je de snaar aanslaat gaat hij trillen (lees bewegen). En tijdens die beweging raakt hij de andere frets wel. Dit principe heet fretbuzz. Zoek verder op dit forum maar naar fretbuzz.

Verder: Welkom, succes met het leren gitaarspelen. Het is een leuke hobby, zeker in het begin is het een kwestie van doorzetten. Lukt dat, dan komt alles goed.

beck
22 april 2016, 10:14
Electrisch of accoustisch? Bij electrisch kun je op de brug simpelweg de hoogte van de snaren op je speeltechniek aanpassen. (met beleid!)

stefkes1996
23 april 2016, 00:09
Het betreft een elektrische gitaar, dus dat aanpassen van de hoogte zou ik inderdaad wel eens kunnen proberen. Al denk ik dat het geen kwaad kan dit door iemand die er meer verstand van heeft te laten doen.

Ik heb er trouwens nog eens goed naar gekeken, maar de snaar maakt het trillende geluid ook als ik geen enkele fret indruk. (En als ik de snaar dan aansla is er zover ik kan zien geen sprake van fretbuzz, dus zou iets anders het geluid moeten veroorzaken)

maxdb
23 april 2016, 00:18
Je vinger netjes en dichter bij de fret ervoor plaatsen scheelt ook nog wel eens, en je moet misschien nog wat specifieke kracht ontwikkelen na 4 dagen, ook het niet te hard aanslaan zal nog wat tijd vergen. :P
Een beetje fret buzz is trouwens (zeker op een strat-achtige) geen probleem trouwens, helemaal als je het alleen akoestisch hoort en niet over je amp,
succes!!

Duhsjaak
23 april 2016, 08:40
Als voorzichtig sleutelen aan je gitaar je onzeker maakt, kijk dan bij de 4e klik van bovenaf onder elektrische gitaren.
Kaart voor kleine reparaties. En zoek een vrijwilliger/GN'er bij je in de buurt. Die doet het klusje met plezier. En in je bijzijn, dus als je een beetje snugger meekijkt, kun je het de volgende keer gewoon zelf.

Als iets eenvoudig is, moeten we het ook niet moeilijker maken.
Probeer maar. Er zijn een paar dingen lekkerder dan over gitaren lullen, maar dat wil je toch niet gaan doen met de meeste GN'ers, gok ik. Dus het is meestal nog gezellig ook, wil ik maar zeggen.

En post ook eens wat het nou voor een oorzaak had. Worden we allemaal wijzer van.
Vriendelijke groet, Gus