PDA

View Full Version : Jazz Paul Junior SC. Hoop vragen en geen kennis op dit gebied.



Tabula Rasa
21 april 2016, 14:42
Het wordt weer tijd voor een nieuwe bouwklus en deze keer geen standaard stratje, telecastertje of lp´tje. De uitdaging is daar een beetje vanaf. Ik wil een gitaar die onversterkt, ´s avonds, hangend op de bank lekker bruikbaar is. Akoestisch moet ie wel een klein beetje geluid geven.

Ik heb een paar ideeën maar nog totaal geen idee mbt het materiaal en de bouwwijze.

Kernwoorden:
* Les Paul vorm (SC junior) of iets wat in de buurt komt.
* 1 PAF en een P90
* master volume en master tone pots.
* 3 standen toggle
* Hol met massieve middenbalk
* Bolle top en bolle back
* Bellycut en dezelfde neckjoint als mijn laatste LP.
* Vlakke zwevende, junior slagplaat die dus aan de randen losstaat van de gewelfde body.
* Ingetogen, donker, klassiek van kleur.
* liefst geen zichtbaar klankgat, dus ik denk aan deels verborgen onder de zwevende slagplaat of op de zijkant boven de bellycut ofzo.


Een beetje deze uitstraling, maar dan met een gewelfde top:
http://nikhuber-guitars.com/images/krautster2_full_800px.jpg

De achterkant:
http://i64.tinypic.com/2rnadth.jpg

Wat ik me afvraag: Neem ik een top, dunne zijkanten die gebogen moeten worden, met allerlei verstevigingen binnenin en een losse achterkant die om de heel gebogen moet worden en waar je een bellycut in verlijmd of neem ik een dikke plak voor de achterkant die ik uithol en plak daar een top op? Of bouw ik hem op als een dano?

Wat is wijsheid? Ik heb niet de ruimte om allerlei grote constructies te bouwen om de boel in te buigen.

Pepe
21 april 2016, 15:29
Als je de machines hebt lijkt mij uithollen en plakken het simpelst. Als het met het handje moet dan zou ik voor een constructie gaan.

Tabula Rasa
21 april 2016, 15:44
Thinline achtig constructie is geen probleem. Maar dat betekent wel dat je dikke wanden gaat.krijgen. Klinkt dat nog een beetje? Vind een Thinline tele onversterkt nou niet heel erg indrukwekkend.

Pepe
21 april 2016, 16:06
Nee, dat is zo. Een Dano niet veel beter though.

Woml
21 april 2016, 16:15
Als je akoestisch een beetje geluid wilt krijgen, dus meer dan van een thinline, moet je toch het bovenblad op een of andere manier in beweging zien te krijgen. Hoe dik de wanden zijn, boeit minder dan wat het bovenblad doet.


En als je dat bovenblad vol hangt met elementen, en bovendien in het midden op een dikke balk vastplakt, heb je daar weinig kans op, vrees ik.

Ik moet hierbij denken aan een project dat ik in mijn knutselhok in de startblokken heb staan, maar dat wordt wel heel wat anders: een dano-achtige constructie, met een element er in, maar ook een resonator cone... Heb goede hoop dat dat akoestisch nog wel wat gaat opleveren. :cool:

Tabula Rasa
21 april 2016, 16:15
Nee, dat is zo. Een Dano niet veel beter though.
Klopt, maar ik dacht meer aan de constructie, dus een massieve, maar dan veel smallere ring met daarop top en back.

Joost de Ruig
21 april 2016, 16:18
Technisch heb ik helaas geen adviezen voor je maar wel weer een cool project TR. Klinkt een beetje als een LP-ES, die er zowel met als zonder f-holes is. Mooie uitdaging.

flatline
21 april 2016, 16:22
- mijn idee : van een massieve body vertrekken;
- uithollen - de onvervalste binnenschuurmachine doet hier wonderen - met behoud van een centrale balk die achter de brug stopt, en de randen toch nog een beetje vlees hebben;
- de centrale balk (topkant) iets verhogen - of de randen iets verlagen - zodat je bovenblad wél op de balk steunt maar naar de randen kan afhangen/welven
- de centrale balk ( achterzijde ) tot het noodzakelijk minimum terugbrengen zodat de achterkant vrij kan trillen.
Maar de klank blijft altijd benepen met zo'n constructie.
Met enige zin voor avontuur, en een slijpschijf korrel 60, en een diktemeter ( http://www.dekrijgermuziek.nl/shop/strijkinstrumenten/gereedschap/calipers ) , slijp je uit een plank (esdoorn) van 20 mm dik een gewelfd blad met een bellycut.
Best buiten doen, komt wel wat stof af ;)
Dit is uit een plank ( bookmatch) "geslepen" met een driedimensionele bolling van 15 mm.
Hier wel met gebogen zijkanten.
http://i620.photobucket.com/albums/tt282/motorman01/1_zpsatmsn96t.jpg

Goed vooruitzicht,
en comfort is 't belangrijkste als 't een gitaar is om zomaar eens vast te pakken.

universe777
21 april 2016, 16:23
En als je nou de elementen alleen door het bovenblad laat omringen en direct in de middenbalk schroeft. Zelfde constructie verzinnen voor de knoppen en alleen de brug op t blad.

Pepe
21 april 2016, 16:35
Als je echt wat geluid wil kom je toch bij de hollow body terecht denk ik. Het is lastiger bouwen obviously maar ook een stuk cooler. Geiler zou de Oosterbuur zeggen. Zoals Gibson de es 225 naar een Les Paul body transformeerde dus.

http://i79.photobucket.com/albums/j155/sunburstlp/1960s/1960 Gibson 140/1965GibsonES-140TDC006.jpg

Tabula Rasa
21 april 2016, 16:41
Pepe, voor moeilijk ben ik niet bang.

Tabula Rasa
21 april 2016, 16:43
Zit een beetje te denken aan de aanpak van flatline

flatline
21 april 2016, 18:45
En als je nou de elementen alleen door het bovenblad laat omringen en direct in de middenbalk schroeft. Zelfde constructie verzinnen voor de knoppen en alleen de brug op t blad.
Ja,
dat was ook mijn eerste "aha-moment",
maar dan zouden brug en staartstuk misschien gesplitst moeten worden; staartstuk, ( of anders gezegd : snaarophanging à la LP ) op het blok vastzetten zonder het bovenblad te raken, en brug rust op het bovenblad. En zoals je aanhaalt : pick-ups dan ook op het blok zonder het blad te raken.
De klank zou veel beter zijn dan met een blok/top verlijming, maar dan valt wel je Junior-concept met de specifieke brug weg.

Cocobolo
21 april 2016, 18:46
ik zou zelf denk ik dan toch gaan voor gebogen zijwanden (ook omdat het leuk is ;) ).

Voor het buigen, mocht je dat lastig lijken, zou je ook eventueel kunnen kiezen voor een paar lagen fineer om de vorm te persen en als de lijm droog is dan blijven ze zo staan.

Ik vind het moeilijk voorspellen en wat ik nu ga typen is niet gebaseerd op ervaring, maar op gevoel. Als ik het zou doen, zou ik voor maple gaan en niet voor mahonie. Dat zal wat volume geven. Ik heb een full maple gitaar gehad en die klonk fantastisch, ook onversterkt. Maar het gewicht is normaal gesproken bezwaarlijk maar dat is dus voor jou (met op z'n minst flinke holle ruimtes) geen probleem :-) Ook denk ik dat een aluminium tailpiece (zo'n trapeze tailpiece) zal helpen om het bovenblad te laten vibreren. Inderdaad een centraal blok gebruiken. Zoiets ;) Ook even googelen op welke gitaren unplugged erg goed klinken en misschien valt daar wat uit af te leiden.

Tabula Rasa
22 april 2016, 06:16
Jij denkt dan aan 4 lagen esdoorn fineer buigen en plakken op elkaar? Gaat dat strak zonder bubbels, ook om de onderste hoorn heen?

no 1 hops
22 april 2016, 08:24
leuk project, ben ook benieuwt waar je uiteindelijk uitkomt.
wel een gedachte: waarom een lichte binding.
barno heeft eens een guttlin gemaakt, donkere top en zwarte binding.
zeer smaakvol in mijn beleving

Tabula Rasa
22 april 2016, 08:47
Mag ook een donkere binding zijn hoor, als het.maar niet te fancy is.

Cocobolo
22 april 2016, 10:58
Jij denkt dan aan 4 lagen esdoorn fineer buigen en plakken op elkaar? Gaat dat strak zonder bubbels, ook om de onderste hoorn heen?

Ja, dat lijkt me niet zo'n probleem. Je kunt ook dit filmpje van Bogdanovich eens bekijken. Het begint een beetje middenin (en zo te zien is zijn fineer een iets dikkere soort) maar het principe zou kunnen, alleen zou ik het precies andersom doen dan zoals hij het doet, vanwege die scherpe hoorn inderdaad. Dus : een vaste mal die de vorm heeft van de gitaar (minus wanddikte) en de buigmal juist aan de buitenkant (hij heeft de buigmal aan de binnenkant). Ik heb nog wel een stuk buigtriplex liggen voor je geloof ik. Je zou ook kunnen overwegen om voor de hoorn een los inzetstuk te nemen.

Het experiment is ook niet kostbaar, ik heb nog wel fineer indien je wilt proberen.


https://www.youtube.com/watch?v=YUqtP6BtNAI

Rikkert
22 april 2016, 16:02
Ik vind die van mij akoestisch best lekker klinken moet ik zeggen!

Tabula Rasa
27 april 2016, 16:36
Even een brainfart: stel ik heb een lat esdoorn van 4 cm breed en 1 cm dik. Lang genoeg om helemaal rond de body te gaan. Als ik aan 1 kant om de paar mm een sleuf zaag van 8 mm diep.... Zou het dan te buigen zijn? Dan heb ik gelijk een mooie rand om de top en back op te lijmen.

RS-Rik
27 april 2016, 16:52
De stijfheid van een rechthoekig object neemt toe met de derde macht van de dikte. Tweemaal zo dik is acht maal zo stijf. Daarom krijg je een zijkant tot pakweg 2,5 a 3 mm dikte wel goed gebogen maar 5 mm bijna niet meer.

Je zult echt veel sleuven moeten maken, dan wordt het een soort omgekeerde kerfed liner zoals in de hoeken van een akoestische gitaar. Tenminste, dat stel ik me voor bij je idee.


Het fineer- idee lijkt me nog het beste. Kun je niet bij een van de bekende houtleveranciers kijken of ze een dikker stuk fineer hebben? Of je pakt een plank, lintzaagd hem en vandiktebankt/ vandikteschuurt het tot de gewenste dikte. Dat sleuven idee heb ik niet zo'n heel goed gevoel bij eerlijk gezegd.

Tabula Rasa
28 april 2016, 05:58
Wil het zo simpel mogelijk aanpakken, dus iets verder doorgedacht met het gereedschap dat ik heb in gedachten. Als ik nou dezelfde balk van 4x1 in gedachten heb.... Ik frees er een soort van U-profiel van zijkanten van ongeveer 8mm x 8mm en in het midden 24 mm breed en ongeveer 1.5 mm dik. Als ik dan de twee dikke zijkanten om de paar mm doorzaag dan zou het mogelijk in een mal te zetten zijn.

oigun
28 april 2016, 09:38
Waarom wil je per se die middenbalk/blok? Als je wilt dat hij akoestisch nog wat doet zou ik die weglaten, heel erg bang voor feedback hoef je niet te zijn tenzij je over een Londoncity fullblast gaat staan harken.

Tabula Rasa
28 april 2016, 09:47
Ben.een beetje bang voor de stevigheid bij mijn eerste hollow body. Is misschien niet nodig, maar de angst is er wel een beetje

flatline
28 april 2016, 10:13
Wil het zo simpel mogelijk aanpakken, dus iets verder doorgedacht met het gereedschap dat ik heb in gedachten. Als ik nou dezelfde balk van 4x1 in gedachten heb.... Ik frees er een soort van U-profiel van zijkanten van ongeveer 8mm x 8mm en in het midden 24 mm breed en ongeveer 1.5 mm dik. Als ik dan de twee dikke zijkanten om de paar mm doorzaag dan zou het mogelijk in een mal te zetten zijn.
goed plan !
je dikke rand doorzagen tot de dikte van je "wandje", dus inzagen tot anderhalve mm, anders krijg je een karteleffect.
Mits stomen met relatief eenvoudige middelen is esdoorn van 3 mm dikte nog tamelijk buigbaar
http://i620.photobucket.com/albums/tt282/motorman01/12.jpg

oigun
28 april 2016, 21:12
Ben.een beetje bang voor de stevigheid bij mijn eerste hollow body. Is misschien niet nodig, maar de angst is er wel een beetje

Daar zou ik niet zo bang voor zijn :D

Tabula Rasa
29 april 2016, 08:18
Ff een buurman & Buurman-vraag: kan je fineer op een bolle vorm lijmen met zakken zand of bijvoorbeeld op bolle vorm, met daarop een luchtbed en een plank.die je kan.aanspannen?

flatline
29 april 2016, 09:03
"nat" voorbuigen , aangedrukt met zakken zand,
daarna lijmen, aangedrukt met zakken zand.
Titebond nemen, en stevig belasten want je druk/cm² is miniem; 25 of 50 kg druk op +/- 1000 cm² = 25 of 50 g / cm²
- Eventueel een tangcontructie
-een opblaasbaar luchtbed op je zandzak, daarop vlakke plaat parallel aan je tafelblad waar alles opligt, en dan rondom met klemmen aanspannen, dan kan je wat meer druk zetten;
Anderzijds, meubelfineer wordt al generaties lang met de zandzakmethode geplakt, weliswaar meestal met warme lijm die minder druk nodig heeft.

Tabula Rasa
29 april 2016, 09:21
Ander idee: gesloten bak maken waar de mal in ligt, goed geseald en dan vullen met purschuim om een contramal te maken

flatline
29 april 2016, 10:50
Ander idee: gesloten bak maken waar de mal in ligt, goed geseald en dan vullen met purschuim om een contramal te maken
ja, ook goed; in theorie "juister" qua pasvorm, in de praktijk "volgt" droog zand beter;
je mal en de zijkanten van je bak goed afsluiten met dun polyethyleen (= boterhamzakjesplastiek ), - pur en polyethyleen plakken onderling niet- , goed benevelen - het verneveld vocht zorgt voor een goede celontwikkeling - en dan pur spuiten zoals je verf spuit, in stroken; zoek/neem/koop pur die gebruikt wordt om ramen in de muur vast te zetten, die heeft geen navervorming.
F.

flatline
29 april 2016, 10:54
En op het ultieme persmoment zou ik een dweil of een stuk fleece tussen pur en mal leggen om de krachten mooi te verdelen.
En de mal langs onder - onder de welving dus - goed ondersteunen natuurlijk. Met pur bijvoorbeeld.
F.

Tabula Rasa
29 april 2016, 11:19
Goeie tips! Dan ga ik eerst voor twee mdf mallen, voor voorkant en achterkant., dan twee bakken met erin de contramallen. Dan 6 of 8 eendelige plakken fineer zoeken en persen.

Cocobolo
30 april 2016, 07:56
...dan moet je trouwens wel concessies doen m.b.t de 2e foto die je plaatste (de achterkant met de belly cut). Tenzij je jezelf een echt enorme uitdaging wilt geven en die belly cut ook opnemen in de gebogen zijkanten en achterblad :)

Ik ben iets sceptisch over het gebruik van zandzakken als klem methode. Het beste is een mal en contra-mal deelstukken waarmee je kunt opsluiten. In plaats van zandzakken zou ik nog eerder gaan voor contactlijm (zodra het elkaar raakt zit het vast) en dan met 2 man het verlijmen doen : de ene houdt een stuk (dus niet gelijk alles) strak tegen de mal, de ander drukt de andere strook er tegenaan. Niet alles in 1 keer, maar stukje voor stukje. Je kunt gewoon bijvoorbeeld op een paar plekken plankjes of iets dergelijks ertussen houden zodat de stroken niet per ongeluk elkaar kunnen raken en daardoor direct vastzitten. Die plankjes plakken niet vast, omdat je daar geen contactlijm op hebt. En zo schuif je stukje voor stukje op.

Als je hulp nodig hebt met mallen/klemstukken dan weet je me te vinden.

Tabula Rasa
30 april 2016, 08:30
Cool Marco! Als ik een bellycut ga doen, waar ik een beetje over twijfel, dan zaag ik een halve maan uit die achterkant en leg ik er een nieuwe halve maan in.

Ik neig het meest naar een soort broodtrommel met contramal en mal, rondom slotbouten om de boel aan te trekken. Of met purschuim of gewoon ordinair beton ofzo.

Tabula Rasa
6 mei 2016, 07:30
Van de week stiekem een poging gedaan om zijwanden te maken. Ik heb esdoorn latten van 1 cm dik gepakt en daar een U-profiel van gefreesd met opstaande randen van 1 cm en in het midden 2 mm wanddikte. Dit bleek onder de warme kraan al.zo makkelijk te buigen dat de lol er gauw vanaf was.

Plan B wordt dus buigen van 2 mm zijwanden, maar dan niet die ingezaagde strookjes inlijmen, maar een soort van houten "draadframe" maken waaromheen alles verlijmd wordt. Zit aan een mooie frameconstructie te denken waar je achteraf helaas helemaal niets meer van ziet. Gewoon omdat het kan.

Tabula Rasa
10 mei 2016, 09:13
Eerste experiment was een lat esdoorn bewerken tot een U-profiel, inkepingen zagen en buigen onder de hete kraan. na drogen zag het er zo al uit:
http://i64.tinypic.com/1176zgz.jpg
Dit ging iets te gemakkelijk, dus maar wat meer hooi op mijn vork genomen en van latjes met een frame begonnen.
http://i65.tinypic.com/oi82uu.jpg
Dit is een beetje het idee hoe ik het wil aanpakken. Heb nu 9 latjes op maat en denk dat ik er 50 tot 60 nodig heb om helemaal rondom te gaan, dan nog wat verstevigingen tussen de boven en onderring.
http://i67.tinypic.com/330bjvn.jpg

Tabula Rasa
18 mei 2016, 08:19
http://i67.tinypic.com/15qeow6.jpg

Restje mahonie van een eerdere les Paul gebruikt voor de bevestiging van de hals. Er wordt nog een berg materiaal vanaf gehaald on het lichter te maken.

Verstuurd vanaf mijn PULP FAB 4G met Tapatalk

flatline
18 mei 2016, 09:31
'n mooie paswerkoefening !
esdoorn ?
... je hebt blijkbaar toch niet de eenvoudigste manier gekozen om een zijwand op te bouwen ;
( 't ellendigste is dat dit kunstig gesculpteerd skelet eerlang onherroepelijk, aan het menselijk oog onttrokken, onder bladen en wanden begraven wordt ! )

Tabula Rasa
18 mei 2016, 09:56
Ja, esdoorn. En ja, als het doosje dicht gaat ziet niemand het meer helaas.

no 1 hops
19 mei 2016, 19:01
acrylaat topje dan ;-)

flatline
19 mei 2016, 20:18
ja, ....
ooit als test op een dulcimer gedaan ..
klinkt niks, geeft zelfs geen enkele trilling door ;
dan is glas misschien een betere optie ... maar dàt tast dan weer het origineel opzet aan !
niet teveel verkeerde voorzetten genereren; .... het bos en de bomen .... en T.R. rustig verder laten werken ;)

Tabula Rasa
23 mei 2016, 08:20
Is inderdaad niet de makkelijkste optie, naar ik vind het wel leuk om zo te doen. Vond nog een restje mahonie wat er redelijk in te passen was.

http://i68.tinypic.com/jsommq.jpg

Tabula Rasa
1 juli 2016, 09:14
Frame is nu helemaal in elkaar geknutseld. Alleen nog ff netjes maken en dan kan de zijwand eromheen.

http://i65.tinypic.com/esnta9.jpg