PDA

View Full Version : hoge e-snaar maakt raar geluid



matty
20 april 2016, 09:58
Ik heb gisteren een setje elixirs op mijn g&l asat deluxe gelegd en nu maakt de hoge e-snaar een raar geluid.
Het is geen fretbuzz, maar eerder een soort van (niet eens)semi-gedempt geluid, alsof hij ergens tegen zit?
Hij klinkt niet vol, om het zo te zeggen.. Het gekke is dat dit effect verdwijnt van het moment dat ik een noot fret

enig idee waar dit aan kan liggen?

Mr.Fingers
20 april 2016, 10:04
topkamsleufje dat te breed is, en de snaar die daarin zoemt. Heb hetzelfde meegemaakt bij een telecaster, maar dan aan de brug (Bigsby-brug).

barno
20 april 2016, 10:48
idd sleuf in kam te breed of de sleuf maakt niet de juiste hoek richting tunerpost.

matty
20 april 2016, 12:28
hm, dan zouden mijn nieuwe snaren dunner zijn dan wat erop lag, lijkt me gek maar het kan..

hoe kan ik dit controleren en wat kan ik hieraan doen?

Rogueny
20 april 2016, 12:43
Wellicht even de snaar aanslaan en boven de topkam voelen of de snaar mee vibreert misschien? Geen idee of t werkt hoor, maar zo zou ik t proberen. Eventueel de snaar hierbij even iets losser draaien zodat de vibratie beter zijn gang kan gaan.

barno
20 april 2016, 13:25
dit kan je niet voelen. wat soms helpt is de snaar vlak na de topkam strak naar beneden duwen en dan aanslaan. Maar als je slot te ruim is, helpt enkel dikkere snaar of de topkam opvullen en opnieuw snijden.

matty
20 april 2016, 13:49
ja het gekke is dat als ik de eerste noot fret het geluid normaal is, dus waarschijnlijk gaat het dat dan wel zijn..

Bizar want standaard zouden er 10-46 d'addario's opliggen normaal en ik heb er 10-46 elixir's opgelegd dus die zouden in principe toch even dik moeten zijn?

kan het ook zijn dat hij in de burg ergens tegen zit?

Rick trodat
20 april 2016, 14:15
Haal de snaar eraf. Haal er een a4tje er een paar keer doorheen. En doe er dan een beetje vaseline in. Vaseline is niet heel goed voor de snaartone. ( gaat dof klinken) maar als de ratel dan niet weg is dan zou ik er lekker een nieuwe topkam op zetten. Grote kans dat de sleuf dan niet meer lekker is.

AoDf
20 april 2016, 21:51
dit kan je niet voelen. wat soms helpt is de snaar vlak na de topkam strak naar beneden duwen en dan aanslaan. Maar als je slot te ruim is, helpt enkel dikkere snaar of de topkam opvullen en opnieuw snijden.

Idd, als de snaarhoek niet ideaal (te klein) is kan je ook een beetje een doods geluid krijgen op een snaar. Ik had dat op een strat en heb toen een stringtree dichter bij de topkam geplaatst waardoor de snaarhoek na de topkam groter werd, dus meer spanning na de topkam.

Duhsjaak
21 april 2016, 10:55
Ik zocht naar spanning in de muziek. Nu blijkt spanning na de topkam belangrijk te zijn.
En dan maar zeggen dat muziek maken eenvoudig is.

Maar goed. Eenvoudig genoeg te checken: Druk de snaar achter de topkam naar beneden. Als dan het rotte geluid weer helder wordt, is de verplaatste string tree de oplossing. Deze suggestie was al gedaan overigens.
Vriendelijke groet, Gus