PDA

View Full Version : wie kan me helpen met een paar 'sounds' te vinden?



matty
19 april 2016, 17:59
ik weet niet goed waar ik het moet posten, en ik heb in het algemeen forum dan ook een suggestie gedaan voor een nieuw sounds sub-forum op te richten, maar daar is geen reactie op :)

ik heb volgende week zaterdag dus een bescheiden optredentje in vriendenkring voor de 30e verjaardag van mijn vrouw en we doen een aantal covertjes. ik heb pas een zoom g5 gekocht en ik zoek dus een aantal goeie instellingen. Ze hoeven niet zoom-specifiek te zijn, als ik weet in welke richting (welk effect en welke amp) ik moet zoeken ben ik al heel blij. het gaat om de volgende nummers:

3 doors down - kryptonite (de cleane tokkel, de overdrive in het refrein en de solo)
ik gok op:
- een cleane amp (fender?) met chorus en reverb voor de tokkel?
- ofwel zelfde amp met een distortion pedaal of andere amp (bv recitifier?) met compressor?
- solo: amp van refrein met een boostje?

Foo fighters - wheels (crunchy riff, clean riff)
vind ik de moeilijkste, niet meteen een idee waar te beginnen

pearl jam alive (crunchy riff en clean tussenstuk)
marshall jcm / jtm 45 met een overdrive pedaaltje ervoor?
clean tussenstuk zelfde amp zonder overdrive pedaal en met chorus en lichte tremelo?

specifieker tips qua toon en effecten regeling mogen ook zeker :)

D3nnis
19 april 2016, 20:24
Waarschijnlijk een vreselijke dooddoener, maar ik zou niet voor elk nummer een berg verschillende sounds maken, maar gewoon zoeken naar een lekkere sound voor clean,crunch, etc.
Enerzijds geeft dat wat rust tijdens het spelen omdat je niet 1000 presets hoeft door te worstelen, anderzijds zorgt het ook voor een bepaalde consistentie tijdens het spelen.
Maar dat is maar mijn mening; ik ben niet zo avontuurlijk ingesteld vwb sounds.

arjanb01
19 april 2016, 20:47
Helemaal mee eens, de nummers die de topic starter noemt zijn in de basis clean, crunch lead. Maak een cleane preset met een beetje reverb en chorus, preset 2 crunch met een beetje reverb, en preset 3 lead met een delay van 350ms, kort dus. Preset 4 crunch met een korte delay en reverb voor U2 en Coldplay dingetjes. Tot slot heb ik een wah pedaal om de lead sounds wat extra dynamiek en variatie te geven.
Zo speel ik het meeste ook en geeft veel rust tijdens het spelen. En altijd een goed geluid.

Brad
19 april 2016, 20:51
Als je interviews met ervaren studio gitaristen leest dan gebruiken ze niet altijd dezelfde apparatuur van degene die ze nadoen . Vaak kun je met de apparatuur die je hebt en een beetje zoeken goed in de buurt komen

matty
19 april 2016, 22:20
Ik snap jullie volkomen :)
Maar ik heb een zoom G5 modeller en het leuke daarna is toch net dat je dingen kan modellen?

Ik vind bv ook de clean van kryptonite heel anders dan die van het riffje in wheels van de foo fighters.

Ik dacht per nummer een bank te gebruiken (en in elke bank gaan 3 presets).
Ik zou dus inderdaad zoals jullie zeggen een clean, crunch en lead doen en deze liefst nog een beetje tweaken per nummer.

Is dat geen idee?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gearjunkie
19 april 2016, 23:28
Voor mij zou het veel te complex worden. Daarnaast is er niemand in het publiek die de verschillen positief opmerkt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
20 april 2016, 00:31
Voor mij zou het veel te complex worden. Daarnaast is er niemand in het publiek die de verschillen positief opmerkt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Precies. Plus dat bij de opnames de gebruikte gitaar vaak het verschil maakt en niet de patch.

Midwolda
20 april 2016, 00:45
Maar het is wel leuk om het zo te doen, en ik zie de logica en het gemak wel van een bank per song en de lol van zo dichtbij als mogelijk bij het juiste geluid komen.

matty
20 april 2016, 09:02
Inderdaad, het is de fun factor.

Nu los van het feit of het een goed idee is, en ik ga sowieso jullie idee van 3 presets gebruiken, iemand In om tips te geven over bovenstaande nummers? Al is het maar voor mezelf om bij te leren :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dutch66
20 april 2016, 10:13
Ik denk dat je in de praktijk van de 15 'crunchsjes' die je gaat programmeren er 1 of 2 als
favoriet gaat ervaren... Degene die net even voller klinkt of waar de sustain net even iets
langer van aanhoud, of misschien wel de belangrijkste, degene die het lekkerste in het
totaal geluid 'ligt'...

Tunes
20 april 2016, 11:57
Voor mij zou het veel te complex worden. Daarnaast is er niemand in het publiek die de verschillen positief opmerkt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat ben ik niet met je eens, bij veel bands zit de herkenbaarheid juist in de sound.
Het publiek valt het niet bewust op maar het vergroot zeker de herkenbaarheid van het nummer.
Ik denk dat afhankelijk van wat voor band je hebt (100% na speel top 100 band), de sound misschien wel het belangrijkste is, echt ik zweer het die gozer klonk 100% als de dire straits.

matty
20 april 2016, 15:53
haha :)

kunnen we het wel / niet / te ingewikkeld of net absoluut noodzakelijk laten voor wat het is en focussen op de sounds? :)

3 doors down - kryptonite (clean en distorted)
foo fighters - (crunchy riff en clean riff en solo)
pearl jam -alive (crunchy riff en clean stukje "something wrong she said" stukje)


ik vind het heel moeilijk om te horen welke amps en welke effecten gebruikt worden in een nummer dus zelfs als het niet om op te treden was zou het leuk zijn om bij te leren..

10us
20 april 2016, 16:30
Pearl Jam is iig een marshall met een tube-screamer er voor, zo deed McCready het in die tijd. Daarna heeft hij het echter met van alles en nog wat gespeeld. :)

matty
20 april 2016, 17:40
en op dat tussenstukje valt dan gewoon die TS weg? volgens mij zit daar toch ook een soort chorus of phaser op ofzo, niet?

dml
21 april 2016, 07:35
Dat ben ik niet met je eens, bij veel bands zit de herkenbaarheid juist in de sound.
Het publiek valt het niet bewust op maar het vergroot zeker de herkenbaarheid van het nummer.
Ik denk dat afhankelijk van wat voor band je hebt (100% na speel top 100 band), de sound misschien wel het belangrijkste is, echt ik zweer het die gozer klonk 100% als de dire straits.

Dit is echt de perceptie van jezelf / van een gitarist. De herkenbaarheid van bands zit in het totaal en dan ook veelal de stijl, de sound is veel minder van belang dan je denkt. Het publiek zal, als het om coveren gaat, het echt geen bal uitmaken als je U2 over een cleane Fender speelt i.p.v. een cleane Vox, zolang die dotted 8th delay er maar in zit. Tuurlijk, de sound van Dire Straits wordt voornamelijk met een Strat gemaakt maar ook daar maakt het versterkermodel weinig uit. Daarbij komt dat de bassist, de toetsenist, de drummer en de zanger vast niet 100% als de Dire Straits klonken dus je kan dan wel heel veel moeite stoppen in alleen het gitaargeluid, de rest moet dan ook mee, maar dat gebeurt dus niet.

D3nnis
21 april 2016, 08:23
Het publiek zal, als het om coveren gaat, het echt geen bal uitmaken als je U2 over een cleane Fender speelt i.p.v. een cleane Vox, zolang die dotted 8th delay er maar in zit

En zelfs dát valt zo'n 75% niet eens op.




Daarbij komt dat de bassist, de toetsenist, de drummer en de zanger vast niet 100% als de Dire Straits klonken dus je kan dan wel heel veel moeite stoppen in alleen het gitaargeluid, de rest moet dan ook mee, maar dat gebeurt dus niet.

Vooral drummers zijn niet meegaand. Die van ons weigert om naar drop D te stemmen als wij dat wel doen :)

Brad
21 april 2016, 11:49
Bij de eerste platen van U2 is het crunch geluid toch wel erg belangrijk . Als je die partijen op een cleane Fender gaat spelen zal het publiek toch wel wat missen denk ik , ook al zullen de meesten niet gelijk kunnen zeggen wat er nou mist

Tunes
21 april 2016, 12:23
Dit is echt de perceptie van jezelf / van een gitarist. De herkenbaarheid van bands zit in het totaal en dan ook veelal de stijl, de sound is veel minder van belang dan je denkt. Het publiek zal, als het om coveren gaat, het echt geen bal uitmaken als je U2 over een cleane Fender speelt i.p.v. een cleane Vox, zolang die dotted 8th delay er maar in zit. Tuurlijk, de sound van Dire Straits wordt voornamelijk met een Strat gemaakt maar ook daar maakt het versterkermodel weinig uit. Daarbij komt dat de bassist, de toetsenist, de drummer en de zanger vast niet 100% als de Dire Straits klonken dus je kan dan wel heel veel moeite stoppen in alleen het gitaargeluid, de rest moet dan ook mee, maar dat gebeurt dus niet.

Sound en stijl hangt aan elkaar vast, het gaat om het hele plaatje.
Het publiek maakt het wel zeker uit alleen die zal het niet in details kunnen benoemen maar het doet er wel zeker toe.
Natuurlijk maakt het hen geen reet uit of je een fender of een gibson bespeeld maar mijn ervaring is dat als je de sound goed benaderd men al heel snel vind dat het precies klinkt als en daar gaat het bij bepaalde bands echt wel om en maakt misschien net het verschil tussen een gewone band en een hele goede.
Het hoeft ook zeker niet 100% het geluid te zijn maar 70% doet al heel veel.

Als het onzin is wat ik zeg kunnen we dus alle modeling shit en de vele effecten die sommige gebruiken gewoon weg flikkeren.

D3nnis
21 april 2016, 14:39
Als het onzin is wat ik zeg kunnen we dus alle modeling shit en de vele effecten die sommige gebruiken gewoon weg flikkeren.

Dat sowieso :D

matty
21 april 2016, 14:43
paar observaties:

- ik vind het grappig hoeveel puristen er in het modelling gedeelte zitten :D
- ik vind het grappig hoe in het gitaarforum geroepen wordt dat de gitaar er niet toe doet, maar dat de amp het geluid maakt
- ik vind het grappig hoe hier geroepen wordt hoeveel invloed de gitaar wel niet op de sound heeft

- ik vind het niet grappig dat mensen dit allemaal veel te persoonlijk en hoogdraven opnemen :p


conclusie:
je bent al dan niet voorstander van een geluid al dan niet perfect benaderen, dat doet er niet zoveel toe voor mij en dit is mijn topic :punk:

dus, back on topic!

welke amp en effect (en voor mijn part gitaar) combinaties horen jullie in deze nummers:

- 3 doors down - kryptonite (clean en overdrive)
- foo fighters - wheels (riff clean en overdrive)
- pearl jam - alive (riff overdrive en bridge clean) (riff zou een marshall (misschien specifiek?) zijn met een TS voor

Braml
21 april 2016, 15:23
paar observaties:

- ik vind het grappig hoeveel puristen er in het modelling gedeelte zitten :D
- ik vind het grappig hoe in het gitaarforum geroepen wordt dat de gitaar er niet toe doet, maar dat de amp het geluid maakt
- ik vind het grappig hoe hier geroepen wordt hoeveel invloed de gitaar wel niet op de sound heeft

- ik vind het niet grappig dat mensen dit allemaal veel te persoonlijk en hoogdraven opnemen :p


conclusie:
je bent al dan niet voorstander van een geluid al dan niet perfect benaderen, dat doet er niet zoveel toe voor mij en dit is mijn topic :punk:

dus, back on topic!

welke amp en effect (en voor mijn part gitaar) combinaties horen jullie in deze nummers:

- 3 doors down - kryptonite (clean en overdrive)
- foo fighters - wheels (riff clean en overdrive)
- pearl jam - alive (riff overdrive en bridge clean) (riff zou een marshall (misschien specifiek?) zijn met een TS voor

Groot gelijk matty. Wat boeit het wat wij willen qua geluid. Jij stelt hier de vraag. Wat ik denk:

Kryptonite: weet ik niet, maar dit nummer vind ik ook niet echt een herkenbare sound hebben ofzo. Gewoon een random clean geluid en random distortion.

Wheels: Dave Grohl speelt over een Vox AC30 amp. Hij gebruikt volgens mij een Proco Rat als distortion. Models van zowel de vox amp als de proco rat zitten wel in jouw Zoom G5.
Wel is het natuurlijk zo dat de Foo Fighters gitaar sound een combinatie is van 3 gitaristen, en ik weet niet wat die andere 2 gebruiken.

Alive: Pearl Jam's gitarist Mike McCready gebruikt volgens mij een Ibanez TS10, en Stone Gossard een Ibanez TS9 en een Klon Centaur. Qua amps weet ik eigenlijk niet wat beiden gebruiken.
Volgens mij gebruiken beiden ook zowel Stratocasters als Les Pauls. Deze 2 klinken natuurlijk erg verschillend, en ik heb geen idee wie nou welke gitaar bij welk nummer gebruikt.

matty
21 april 2016, 15:24
hehe tnx :)

voor wheels zou het eerder de sound van shifflet zijn denk ik, die speelt het riff enzo waar ik het over heb
grohl is idd ofwel ac30 of fender bandmaster met proco

Braml
21 april 2016, 16:58
Vind je die amp models ook daadwerkelijk goed klinken dan? Ik heb een Zoom MS-100BT, en ik vind de amp models echt niks waard. Dat ProCo Rat model is wel best goed vind ik.

dml
21 april 2016, 17:42
Als het onzin is wat ik zeg kunnen we dus alle modeling shit en de vele effecten die sommige gebruiken gewoon weg flikkeren.

Gelukkig is de wereld niet zo zwart-wit :)

matty
21 april 2016, 17:50
braml:
ik zit zeker nog in de honeymoon fase en ik heb voorlopig alleen via usb op studiomonitors gespeeld.
ik denk dat ik 1% van de mogelijkheden ken van het toestel, maar ik moet zeggen, ik vind het echt RETEGOED klinken :)
en ik verwacht dat het nog beter wordt als ik een degelijke interface heb zodat ik via kabel kan aansluiten ipv usb en ook de tube booster kan gebruiken (die werkt namelijk niet via usb)

ik vind het nog moeilijk om dingen in te stellen, de samen 100% regel werkt goed vind ik (gain + level moet samen 100 zijn)
het is zoals bij alles zoeken, maar het is allemaal zo simpel en intuitief dat ik er echt zin in heb

misschien een stom voorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=zKchd_nsQos

ik persoonlijk vind dit best indrukwekkend voor een modeller van 150 euro, maar dat kan aan mij en mijn eisen liggen :)

Brad
21 april 2016, 19:03
Hoi Matty ,

Bij dat nummer van de Foo fighters heb je het over een cleane riff . Volgens mij is die niet helemaal clean . Daar is wel sprake van een lichte overdrive

Verder moet je met je modeller goed in de buurt kunnen komen van al deze sounds . Volgens mij zat je er in je begin post al niet erg ver naast wat wat betreft de gebruikte effecten , bijvoorbeeld met die chorus en galm bij dat eerste nummer

Gewoon experimenteren en je oren gebruiken . Ik gebruik beslist niet dezelfde apparatuur als David Gilmour maar kom met wat ik heb dicht genoeg bij zijn sounds

Neem die cleane solo aan het begin van Shine on you crazy diamond , dat bereik ik gewoon met de compressor en galm die ik heb , als ik weleens zit te pielen met dat geluid terwijl er iemand in de buurt is zeggen ze meteen van hé dat is Pink Floyd

Met de informatie die je nu hebt kun je zeker goed in de buurt kunnen komen van de diverse sounds . Kies dat amp model en eventuele effecten en ga met de instellingen stoeien

Het hoeft echt niet helemaal exact hetzelfde te zijn om overtuigend te klinken . I will follow spelen van U2 met een clean Fender geluid , ok dat gaat niet

Braml
22 april 2016, 08:50
braml:
ik zit zeker nog in de honeymoon fase en ik heb voorlopig alleen via usb op studiomonitors gespeeld.
ik denk dat ik 1% van de mogelijkheden ken van het toestel, maar ik moet zeggen, ik vind het echt RETEGOED klinken :)
en ik verwacht dat het nog beter wordt als ik een degelijke interface heb zodat ik via kabel kan aansluiten ipv usb en ook de tube booster kan gebruiken (die werkt namelijk niet via usb)

ik vind het nog moeilijk om dingen in te stellen, de samen 100% regel werkt goed vind ik (gain + level moet samen 100 zijn)
het is zoals bij alles zoeken, maar het is allemaal zo simpel en intuitief dat ik er echt zin in heb

Mmh ja als je over studiomonitoren speelt klinkt het misschien wel omdat je Zoom dan ook zelf als pre-amp functioneert ofzo? Ik weet niet hoor. Ik speel over mn gewone gitaarversterker, dan stuur je een ampsimulatie door naar een echte amp. Dat zal het probleem misschien ook wel zijn hoor.

Zoals ik al zei, ik ben ook zeer tevreden met alle sounds die erin zitten. Echt geweldig!

matty
22 april 2016, 11:04
heb je al geprobeerd de cab simulatie af te zetten en bij global je output om combo front (of een van de andere opties die jij beter vind klinken eventueel)

heeft je gewone versterker een power amp / effects return? daar eens inpluggen ;)

Braml
22 april 2016, 11:56
Ja ik heb een fx loop. Maar goed ik ben niet zo geinteresseerd in amp simulaties. Ik heb mn Zoom MS-100bt ook voor mn drives staan (say what?). Call me crazy, but I like it :P. Ik gebruik alleen delay bij cleane stukken live, dus dan maakt t niet uit of mn delay voor mn drives staat. Verder werken de tuner en noise gate dan beter, en de phaser vind ik mooier klinken voor de drives :).

Boem, zo 3 á 4 pedalen van mn plank af kunnen halen door de Zoom :D

De amp simulaties raak ik dus nooit aan.

nak
23 april 2016, 10:09
Had een Axe FX niet zo'n functie die een sound kon kopiëren?
wellicht iemand vragen met zo'n ding en de instellingen doorgeven?, ik zeg ook maar wat.