PDA

View Full Version : improvisatie solo



jerzeyman
24 juli 2003, 18:55
Ik probeer te improviseren op de solo`s van Sultans of swing, de live versie dan, maar het is in Dm gemaakt, en dan heb je nog een aantal toonladders wat je over de akkoorden kan spelen. Maar als je nou begint met die solo, moet je dan aan een bepaalde volgorde houden van toonladders die je speelt ? Of mag je zelf bepalen welke toonladders je pakt achterelkaar? B.v dat je begint in Dm en dat je daarna overgaat op A Min pentatonisch ? Is dat helemaal aan jezelf ? :???: . En zou knopfler het misschien in een bepaalde volgorde spelen? Want hoe die vent dat speelt, het klink altijd. Is dat talent of ken ik dat ook na veel oefenen ?

GRoeten jerz 8-)

Change_of_Seasons
24 juli 2003, 20:45
Hoi,

Volgens mij begint Mark knopfler met Dm, en volgens mij gaat hij daarna, bij het A akkoord, over naar A majeur. En daarna (na het A akkoord) weer verder met Dm.
Ik zou zoveel mogelijk meegaan met de akkoorden, dus bij A, A spelen, en bij Dm, Dm spelen.
En dit moet je gewoon oefenen totdat je erbij neervalt :)

Super Slinky
26 juli 2003, 20:48
Volgens mij moet je gewoon eens wat dingen uit porberen en luisteren of het klinkt. Knopfler heeft waarschijnlijk zijn gehoor goed getraind en durft te experimenteren.
Volgens mij kan het hele nummer in Dm worden gesoleerd. Maar het is wel spannender inderdaad om ook iets anders te proberen.