PDA

View Full Version : Veel "gedoe" op de verschillende fora - reëel beeld?



dml
17 april 2016, 12:40
Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op een nieuwe modeler. In principe gaat het om deze kanshebbers:
Fractal AX8, Kemper Profiler, Line6 Helix en wellicht ook de ISP Theta Pro en Atomic Amplifire.
Alle pro's en con's ken ik ondertussen wel maar wat mij ietwat zorgen baart zijn, met name bij de eerste drie genoemde modelers, de ogenschijnlijk vele (software-matige) issues. De betreffende fora staan vol met bugreports en andere dingen die niet of niet goed werken. Of moet ik het allemaal in perspectief zien en valt het eigenlijk wel mee? Ik vind het vreemd dat men, zeker bij de Fractal-gebruikers, een heleboel tekortkomingen gewoon maar pikt, "want hij klinkt zo goed"..... Wat zijn jullie gedachten hier over?

Joost de Ruig
17 april 2016, 12:47
Voor alle gear geldt bij mij dat het totaalplaatje moet kloppen. Het feit dat iets heel goed klinkt is voor mij onvoldoende. Om die reden heb ik in de afgelopen 30 geen Gibson LP gekocht. Klinkt te gek maar ik word er geen vriendjes mee.....

D3nnis
17 april 2016, 14:14
Ik vind het vreemd dat men, zeker bij de Fractal-gebruikers, een heleboel tekortkomingen gewoon maar pikt, "want hij klinkt zo goed"..... Wat zijn jullie gedachten hier over?

Waarom is dat vreemd?
In principe doet elke bespeler van buizenversterkers zo'n beetje hetzelfde, en daar hoor je niemand over?

dml
17 april 2016, 16:17
Waarom is dat vreemd?
In principe doet elke bespeler van buizenversterkers zo'n beetje hetzelfde, en daar hoor je niemand over?

Volgens mij begrijp je me verkeerd. Met tekortkomingen bedoel ik dus softwarebugs en dergelijke.
Ik denk niet dat een bespeler van buizenamps het pikt als zijn nieuwe amp een rotte buis of condensator heeft.

D3nnis
17 april 2016, 16:27
Daar heb je een goed punt.
Is met telefoons en computers al net zo.
Als software gewoon nog niet klaar is heet dat een bug en wordt het ok bevonden inderdaad, of in ieder geval redelijk geaccepteerd.

Ik wist eigenlijk niet dat er zo veel issues waren met die apparaten.

herrieman
17 april 2016, 18:35
Als je een product te vroeg op de markt gooit heb je heel veel onnodige updates nodig. Mijn probleem met die updates was altijd dat je na een update weer uren aan het tweaken was om je basis geluid weer een beetje goed te krijgen.

Dus zolang de techniek van Impulse Responses nog wordt gebruikt (lees een enkele snapshot op een enkele plek) zou ik het voor op het podium allemaal aan me voorbij laten gaan.

dml
17 april 2016, 19:00
Dus zolang de techniek van Impulse Responses nog wordt gebruikt (lees een enkele snapshot op een enkele plek) zou ik het voor op het podium allemaal aan me voorbij laten gaan.

Wat heeft deze techniek inhoudelijk met deze discussie te maken?

Dutch66
18 april 2016, 09:52
Thanks for contacting our service center!
We are aware of the mentioned issue(s) and this will be fixed in our next firmware update,
which is scheduled for……

:D

beck
18 april 2016, 11:29
Alle pro's en con's ken ik ondertussen wel
(...)
Ik vind het vreemd dat men, zeker bij de Fractal-gebruikers, een heleboel tekortkomingen gewoon maar pikt, "want hij klinkt zo goed"..... Wat zijn jullie gedachten hier over?

Je zult uiteindelijk toch gewoon moeten kiezen wat jij wenst. Reviews zijn altijd leerzaam maar ook altijd even veelzijdig.
Hoe vaak ik wel geen slechte reviews lees over dingen waar ik uiterst tevreden over ben of was. Of reviews die gewoon nergens over gaan.
'Slecht zwembad want er lag water op de vloer' Goh, vreemd zeg. :hippie: Of 'slecht hotel want de zee was te koud', alsof het hotel de zee warmer kan zetten. :seriousf:

In zulke gevallen zeg ik altijd, probeer zelf eens uit in de praktijk. Kun je niet ergens bij iemand die zo'n ding heeft of in een winkel gaan proberen of het je echt bevalt? Ook met wat bugs kan iets nog gewoon goed werken.

obiwanjacobi
18 april 2016, 12:01
Software schrijven is moeilijk en kostbaar (ik kan het weten). Er zullen altijd bugs zijn (hoe goed je ook test). Wanneer er actief aan gewerkt wordt en er regelmatig updates verschijnen, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Meestal kan je altijd nog via de hardware dezelfde feature benaderen - wellicht een stuk minder handig, maar het werkt meestal wel. Meestal - want ook daar zit software in en ook daar zitten bugs in.

Ik zou de keuze dus laten afhangen van de hardware (en firmware = de software in het apparaat zelf) en minder van de software op de pc. Zie je dit helemaal niet zitten, moet je niet naar modelling kijken want daar zit "altijd" software in - ga dan voor een volledige hardware oplossing.

[2c]

dml
18 april 2016, 18:09
Je zult uiteindelijk toch .........t/m.................. bugs kan iets nog gewoon goed werken.

Aan reviews hecht ik sowieso nauwelijks waarde.

Als ik de keuze van de hardware en firmware zou moeten laten afhangen, kom ik dus geen steek verder. Bij alle apparaten is er wel iets aan de hand met de firmware. Ik denk dat ik het de komende tijd gewoon hou bij wat ik nu heb. Lekker simpel, geen bugs.

herrieman
18 april 2016, 19:00
Heel verstandig en iets wat ik al jaren praktizeer met mijn Snax Ultra.

want geen updates is geen verandering in je patches en dus geen tijd kwijt aan het onnodig tweaken en lezen van veul onzin.

tnijland
19 april 2016, 11:11
Je zou ook voor een hybride oplossing kunnen gaan en je eigen favoriete drive pedalen combineren met bijvoorbeeld een Torpedo CAB pedaal. Dat geeft al redelijk veel variatie mogelijkheden in power amps en speaker cabinets en is relatief simpel om te bedienen. Het is daardoor dus ook minder foutgevoelig en het geheel blijft echt een pedalboard.

Op de beurs in Frankfurt werd bij de meeste demo opstellingen een Torpedo CAB pedaal gebruikt om de pedalen te demonstreren m.b.v. een headphone. Ik heb er zelf ook eentje voor het rechtstreeks inspelen t.g.v. onze keuze om in-ear te gaan spelen. Werkt prima.

beck
19 april 2016, 13:30
Aan reviews hecht ik sowieso nauwelijks waarde.

Ik wel hoor. Maar dan niet aan het letterlijke inhoudelijke, maar aan wat ik er zelf 'tussen de regels' uit haal. Het gezanik om niks en dat wat niet relevant is is er makkelijk tussenuit te filteren.
En dat neem ik dan mee als mogelijke attentiepuntjes als ik zelf ga kijken en beoordelen.

Succes verder. :ok:

herrieman
23 april 2016, 12:04
Meningen kunnen zeer valide zijn. Maar het blijven meningen.
ALTIJD de spullen zelf testen. Helemaal met modeling omdat vaak wordt geroepen dat het aan de gebruiker ligt. En inderdaad de gebruiker moet de spullen dan ZO SNEL mogelijk de retourneren.

dorrus
23 april 2016, 12:19
Ik speel nu drie jaar op een Kemper power rack profiler.
Drie jaar terug vond ik hem al erg veel mogelijkheden hebben en goed klinken, maar Kemper blijft gelukkig met ( gratis ) vernieuwde software komen, met steeds meer mogelijkheden/effecten/verbetering van je sound door toegevoegde mogelijkheden enz.
Voordat ze een vernieuwde software update vrijgeven als release wordt een Beta versie beschikbaar gesteld waaruit eventuele bugs naar voren komen en opgelost kunnen worden, onderschat de mogelijkheden van een Kemper niet, je kunt het zo gek niet bedenken of het kan ergens ingesteld worden, zo lang er verbeterd, aangepast en aangevuld wordt zullen er softwarefoutjes voor de dag komen welke worden opgelost in een definitieve update, Tot weer de volgende update.....

Brad
23 april 2016, 12:29
Meningen kunnen zeer valide zijn . Maar het blijven meningen .
ALTIJD de spullen zelf testen. Helemaal met modeling omdat vaak wordt geroepen dat het aan de gebruiker ligt .

Helemaal mee eens . Meningen van anderen zijn interessant . Maar je moet er niet zo maar op afgaan wanneer je zelf iets gaat kopen . Aan een goede review met demonstratie op Youtube heb je al veel meer

Maar ook dan moet je oppassen . Je manier van spelen en je touch kan met hetzelfde apparaat een heel ander resultaat opleveren

Door het verdwijnen van fysieke winkels word het steeds lastiger om een apparaat uit te proberen

herrieman
23 april 2016, 12:37
De mogelijkheid om dingen in je "eigen" omgeving of oefenruimte uit te proberen is eigenlijk beter dan in een gitaarzaak waar nog 3 andere hun aankoop aan het testen zijn. De retour mogelijkheid van een aantal online verkopers is dus eigenlijk helemaal niet gek.

@ Dorrus het voordeel van de Kemper is inderdaad dat een firmware update niet knoeit met je patches. Als mijn snax ultra het pand eindelijk gaat verlaten zal alleen daarom al een Kemper Rack meer kans maken.

Aanvulling: Overigens zal ik modeling alleen voor thuis of studio gebruiken. Live gaat er niets boven een pompende buizen stack die je gitaarspel omarmt.

dml
23 april 2016, 12:53
Helemaal mee eens . Meningen van anderen zijn interessant . Maar je moet er niet zo maar op afgaan wanneer je zelf iets gaat kopen . Aan een goede review met demonstratie op Youtube heb je al veel meer

Maar ook dan moet je oppassen . Je manier van spelen en je touch kan met hetzelfde apparaat een heel ander resultaat opleveren

Door het verdwijnen van fysieke winkels word het steeds lastiger om een apparaat uit te proberen

Het is juist alleen maar makkelijker geworden, je kan 30 tot 60 dagen een apparaat op je gemak testen, met jouw spullen. "Nadeel" is natuurlijk wel dat je eerst moet betalen en de kans is groot dat je niet meteen EN een Kemper EN een Helix EN een Fractal tegelijk besteld om even met elkaar te vergelijken.

Eerlijk gezegd neig ik nog steeds het meest naar de Kemper, niet zozeer om de vele mogelijkheden maar met name om het profilen.

apekop
25 april 2016, 10:30
Voordat ze een vernieuwde software update vrijgeven als release wordt een Beta versie beschikbaar gesteld waaruit eventuele bugs naar voren komen en opgelost kunnen worden,

Dat is inderdaad bij de Axe fx ook. Bij de Axe fx zijn er zoveel fw updates. Dat is fijn en wordt gewaardeerd door mij, maar dat heeft ook als nadeel dat je constant je presets moet gaan tweaken wil je het allemaal bij houden. Want iedere update heeft ook weer zijn eigen bugs die je dan weer moet zien op te lossen. Gevolg is vaak dat je meer zit te tweaken en probleem op te lossen dan gitaar te spelen. Ik kies er daarom voor om maar 1 keer per half jaar of zo te updaten. Eigenlijk zijn de updates de laatste tijd toch allemaal versterker updates en verbeteringen en die boeien me gewoon veel minder. Aan de effecten wordt helaas weinig geupdated, terwijl ik dat vaak toch wel nodig vind (al mag je dat op het Axe fx forum niet altijd hardop zeggen....).

Ook krijg je bij iedere update weer eindeloze discussies van mensen die de vorige update (of die daarvoor etc. etc.) weer beter vonden klinken. Lijkt de laatste tijd een beetje uit de hand te lopen met steeds fanatiekere voor- en tegenstanders. Dat stoort me steeds meer, waardoor ik mijn interesse begin te verliezen. Ook omdat er weinig effect updates zijn zoals gezegd.

Begrijp me niet verkeerd; ik vind het mijn beste aanschaf van de laatste 5 jaar, en hij kan dingen met routing en effecten die ik altijd gewild heb en voor opnames is hij onmisbaar voor mij. Maar niet alles is zo rooskleurig als door sommigen wordt beweerd. Het is een beetje een haat/liefde verhouding.

Yek1
25 april 2016, 18:38
Rotterdam?

Ik woon in Leiden. Als je wilt, kan je bij mij de AX8 of Axe-Fx een uurtje proberen.

Volledigheidshalve: ik verkoop ze niet en heb er verder geen belang bij.

Of op 4 juni naar het Ned. Axe-Fest in Utrecht komen. :)

herrieman
26 april 2016, 14:18
Gewoon de Kemper uitproberen en vergelijken met je favo buizenbak bij Keymusic in Rotterdam. En als dat bevalt je eigen getweakte buizenamp profilen met en zonder de gitaar cabinet. Klaar ..... en firmware update bestendig.

D3nnis
26 april 2016, 15:07
Ik hoop dat er ooit een "software only" kemper komt, misschien zelfs zonder de mogelijkheid om zelf profiles te maken, maar uiteraard wel de mogelijkheid om gemaakte profiles te gebruiken, en dat tegen een gunstige prijs.
Lijkt me leuk om thuis mee te prullen.
Vind de Kemper nu te duur voor alleen thuis een beetje frikandellen in de avonduren.

dml
27 april 2016, 11:14
Nog een maandje en dan hebben we weer vakantiegeld. Een gedeelte daarvan zal besteed worden aan een Kemper + Remote :)

harrie-beton
27 april 2016, 13:52
Ik begreep dat Timo Somers zijn kemper vlak voor een gig stuk ging, er was mee gegooid in vliegtuig.

Arvoitus
28 april 2016, 15:14
Ik begreep dat Timo Somers zijn kemper vlak voor een gig stuk ging, er was mee gegooid in vliegtuig.
Ik denk dat de gemiddelde buizenversterker ook niet heel blijft als er mee gegooid wordt. Voordeel/nadeel van zo'n Kemper is dat ie als normale bagage ingecheckt kan worden, en dat ie dan ook hetzelfde behandeld wordt als alle koffers met kleren.

D3nnis
28 april 2016, 15:31
Ik denk dat de gemiddelde buizenversterker ook niet heel blijft als er mee gegooid wordt.

Zelfs als je hem als breekbaar laat verzenden gaat het niet altijd goed (zelfs met alle buizen uit de voetjes, en in bubbeltjesplastic ingepakt); heb zo weleens een glasbak thuis gekregen, dus dat een Kemper kapot gaat als er in een vliegtuig mee gegooid wordt, vind ik op zich niet een heel sterk argument om een Kemper te mijden inderdaad...

dml
28 april 2016, 16:45
Een flightcase heet niet voor niets FLIGHTcase.....

Brad
28 april 2016, 17:01
Je rug vaart er alleen niet wel bij

dml
28 april 2016, 17:17
En daar heb je weer roadies voor.

beck
28 april 2016, 18:43
Zelfs als je hem als breekbaar laat verzenden gaat het niet altijd goed

Breekbaar werkt als een rode vlag op een stier.
Ik heb te vaak zien gebeuren. 'O, breekbaar, ...' :crazyhappy: smijt.
Ik zet nergens meer breekbaar op. Gewoon meer dan goed inpakken. En je hoeft niet te vragen hoe/wat/waar/wie ik zag want ik geef toch geen antwoord.

harrie-beton
28 april 2016, 20:34
Heeft wel een punt. Als je alle effecten en amp simulaties door 1 apparaat laat regelen heb je inderdaad een risico dat een storing je meteen stil krijgt. Bergbeklimmen met 1 touw...

Ik heb hoop rig rundown gezien en die hebben een extra doos mee. Je bent als elektrisch gitarist soms kwetsbaar. Ik begreep uit Timo zijn post toen dat hij een aanwezige mesa boogie gebruikt heeft en zo de avond heeft kunnen redden.

Paar jaar geleden een Spaanse U2 coverband op Koninginnedag zag ik na paar nummers afdruipen. De gitarist had problemen met zijn pedalboard en de gig werd afgesloten.

Het komt niet zo vaak voor maar het kan. Ik ben maar een amateur die enkele keren per jaar speelt maar als ik veel zou spelen zou ik zorgen een voor backup. Je hebt ten slotte ook backup gitaren bij je. Je hoeft niet twee buizenbakken mee maar een buizenbak en een modeler zou bijvoorbeeld goed kunnen en als je een effectendoos hebt, gewoon 2. Bij een pedalbord zou je de defect er tussenuit kunnen halen maar zorg dat wel voor een 2e stroomvoorziening. Dat heb je met 1 nachtmerrie optreden terugverdient.

dml
28 april 2016, 20:53
Heb al jaren altijd een back up mee maar nog nooit nodig gehad. Ja, één keer, dat was toen niet eens voor mezelf maar voor de toenmalige mede-gitarist, hij had zijn complete effectenbak vergeten. Als back up: Carl Martin Plexitone + Rock Bug.

D3nnis
29 april 2016, 08:27
Gewoon meer dan goed inpakken

Buizenversterker (top).
Buizen er uit en ieder afzonderlijk in bubbeltjesplastic, en weer terug in de top gelegd.
Top in plastic en piepschuim in een doos.
Deze doos in bubbeltjesplastic in een andere doos.
Geen idee hoe dit beter verpakt had moeten worden.
Maar goed, meestal gaat het wel goed..

beck
29 april 2016, 11:46
Als er hard genoeg gegooid wordt krijg je alles kapot D3nnis. En ik heb heel hard en ver zien gooien. Om nog niet te beginnen over vorkheftrucks en dergelijke.

harrie-beton
29 april 2016, 12:35
Kan ook per ongeluk, tijdens een optreden stond mijn versterker goed ingepakt in een kist op wielen maar de loopplank gleed van de bus af, dat is een flinke smak voor een kilo of 30..

beck
29 april 2016, 14:17
Kan ook per ongeluk

Dat klopt. Een ongeluk kan altijd gebeuren. Maar als er dan niets gemeld wordt (verzekeringswerk) en het voorval wordt dood gezwegen dan blijft het verre van netjes.

D3nnis
29 april 2016, 14:46
Als er hard genoeg gegooid wordt krijg je alles kapot D3nnis. En ik heb heel hard en ver zien gooien.

Ja, dat blijkt inderdaad.
De verpakking was na verzending eigenlijk niet zo beschadigd, dus dat verbaast me wel enigszins, maar ja.

munkie
30 april 2016, 19:46
Mijn Avid 11R bevalt me nog steeds prima in de home studio. Ook een prima USB doos voor bij de PC of Mac (wel iets vertraging op de monitoring), mic preamp en zelfs midi-USB interface. Ik heb geen ervaring met genoemde high end (vooral qua prijs...) modelers.