PDA

View Full Version : A&H GL2200 mengtafel kanalen ruisen met lage output



Speeddemon
16 april 2016, 19:37
Kan iemand mij misschien helpen een diagnose te maken bij het volgende;
ik heb een 24 kanaals Allen & Heath GL200 laatst op de kop getikt, waarvan ik wist dat kanaal 7 issues had.
Nu blijken kanaal 10 en 12 ook issues te hebben, maar de issues van 7 en 10 zijn gelijk, 12 is anders.

Hier een link naar de Service Manuals met schema's van de individuele channel-broodjes:
http://www.allen-heath.com/media/GL2200-SERVICE-MANUAL.pdf

Kanaal 7 en 10:
Phantom power doet het wel, maar de mic preamp heeft een behoorlijk lage output en ruist ook aanzienlijk met een flauwe 50Hz brom erbij. Dit gebeurt bij zowel condensatormics als dynamische mics.
Met de gain voluit klinkt het als een gitaarversterker, waar een jack-kabel in zit, maar geen gitaar aangesloten. Aardingsprobleem?

Sluit ik een mic aan via een externe preamp op de line-input van deze kanalen, is er niks aan de hand.

Bij kanaal 7 was ik vandaag al begonnen preventief enkele elco's te recappen (tafel is uit 2001), waarvan met name de 47uF's nogal bol leken te staan.
C21=220uF, C17 (100uF), C27 (47uF), C31(47uF), C32(47uF).
De brom leek daarna wat minder, maar de ruis en de lage output blijft. M'n eerste vermoeden is een ICtje, maar ja, welke?

Kanaal 12:
Hiervan doet de phantom power het niet. En het 2e probleem; hij 'wordt pas wakker' na even een flink hard signaal ingestuurd te hebben (dooie elco's?). Dit probleem speelt zowel via de mic input als de line input.

Iemand een idee?

obiwanjacobi
17 april 2016, 07:31
Als je een scoop hebt is het een kwestie van het ingangssignaal door de schakeling volgen vanaf de input tot het moment dat je de problemen tegenkomt (brom, lage output etc). Een "toonfiets" is hierbij wel handig.

[2c]

Speeddemon
17 april 2016, 09:53
Klinkt logisch, maar ivm de actieve componenten zou het kanaal dus wel voeding moeten hebben dan, toch? Maar die 'broodjes' zitten gruwelijk dicht op elkaar, waardoor het volgens mij niet echt werkbaar is.

Qua toonfiets output, wat zou je hiervoor nemen? 1kHz zuivere sinus? (heb hier een Tektronix CFG250 staan...net nog getest, hij doet 't. ;-) Heb een BNC naar jack kabeltje gemaakt, effe getest op een bass ampje).

piezo
17 april 2016, 13:56
Ik heb een A&H Mixwizard. Heeft geen faseschakelaar, slechts 1 kanaalsignaal LED en natuurlijk minder kanalen, maar verder dezelfde kanaalmodules als de GL 2200.
Mooie "Britse" klank maar ook de Britse (ahum) produktiekwaliteit ...
Ontwerp en onderdelen zijn goed, op de schakel-jacks na, maar een hoop soldeerlassen zijn slecht. Zou kunnen komen door aanloopproblemen bij de overgang naar RoHS.

Bij mij moesten al snel na aankoop faders worden vervangen, voordat ik door kreeg dat het waarschijnlijk niet de faders zelf waren, maar het soldeerwerk. Er moesten namelijk ook wat schakelaars worden doorgesoldeerd en nu heb ik bijvoorbeeld weer een fader die ongeacht de stand altijd voluit signaal door laat.

Dus ik denk dat je daar eerst moet gaan zoeken. Lijkt me met jouw ervaring geen probleem.
En ik ben wel benieuwd naar de uitkomst.

Speeddemon
17 april 2016, 18:57
@piezo, hij is uit 2001, dus aanloopproblemen RoHs zou best eens kunnen ja.
Overigens, neemt niet weg dat CH7 & 10 via de line input 0,0 problemen geven, dus brakke faders o.i.d. kan ik dan wel uitsluiten.

Zou het probleem in C1 en C2 (beide 47uF/63V, zitten direct bij de XLR input en staan los van de Line In) kunnen zitten? Maar brakke elco's ruisen toch niet met low-output? Dat lijkt me meer iets van haperend signaal enzo.

UPDATE: Het zit niet in C1 en C2. Net vervangen door een setje Panasonic NHG's van dezelfde waarde, die ik nog vond. Het probleem blijft. :(

obiwanjacobi
18 april 2016, 07:22
Ik zou wel denken dat het in de actieve componenten zit. Die ingangstorren of de opvolgende opamps?
Kan je een verlengkabeltje maken? Of een test-jig die voeding op het broodje zet zodat je deze uit de behuizing kan pakken? Of anders de omliggende kanalen er tijdelijk uit halen om ruimte te maken?

Ik heb zelf ook nog twee mengtafels voor reparatie staan... ben er nog niet aan begonnen... Ook met broodjes...

Speeddemon
18 april 2016, 13:38
Ik zou wel denken dat het in de actieve componenten zit. Die ingangstorren of de opvolgende opamps?

Dat dacht ik dus ook, maar als je naar het schema kijkt, lijken alle actieve componenten gedeeld te worden door zowel de mic input en de line-input
(T1, T2, IC2) bij het Preamp en Low-Cut gedeelte, toch?
Hoe kan het dan dat een signaal wat binnenkomt via de Line Input niet brak klinkt? Of mis ik iets?



Kan je een verlengkabeltje maken? Of een test-jig die voeding op het broodje zet zodat je deze uit de behuizing kan pakken? Of anders de omliggende kanalen er tijdelijk uit halen om ruimte te maken?

De broodjes zijn onderling verbonden met een lange ribbon-kabel die om de 4-5cm een connector heeft, voor ieder broodje 1.

Die zou ik niet kunnen verlengen.

Ik kan de tafel op z’n zijkant zetten met de bodem eraf, power erop (de powersupply is een gesloten bakje binnenin trouwens), dan zou ik min of meer bij de kanalen kunnen. De twee naastgelegen kanalen weghalen is wel een idee.
De kift is, ik zou niet weten wat ik precies moet meten; wat logische (goede/verwachte) waardes zijn enzo.

Ik heb een scope, maar 0,0 ervaring ermee. :hide:(is een oude Tek 2225; 2x 50Mhz).

obiwanjacobi
18 april 2016, 14:36
Nou een mooie kans om eens wat ervaring op te doen. Als je snapt hoe een scoop werkt, kan je er ook mee meten. Ga online even zoeken naar wat tutorials.

Je zou kunnen proberen om de ribbon kabel van alle andere broodjes af te halen en het kapotte broodje eruit te halen en aan te sluiten op de (nu losse) ribbon kabel. Die ribbon is de bus waar alle signalen op samen komen. Maakt niet veel uit hoeveel broodjes er aan hangen. Je moet dan natuurlijk wel de kant die aan het master gedeelte zit vast laten.

Als toon generator kan je eigenlijk van alles gebruiken. Ik heb het wel eens met een zaagtand van een synth gedaan. Het gaat er alleen maar om dat je een bekend signaal hebt dat je kan volgen. We zijn hier niet een precieze meting aan het doen of zo... 1kHz is prima.

Wellicht kan je je diagnose nadat je hebt gemeten met de scoop nog bijstellen (soms zie je dingen op de scoop wel vervormen die je niet zo hoort) en wordt het toch duidelijk wat er precies mankeert. Ik zet mijn geld nog steeds op de torren of de opamp.

Je kan ook kijken wat de insert doet. Is het signaal dat daar uit komt onvervormt of zie je nog vervorming na dat punt...

[2c]

Speeddemon
19 april 2016, 21:54
Update met goed nieuws en slecht nieuws:

Ik had een tip gekregen om R81 door te meten (daar zou -15V DC over moeten staan), en mocht er iets mis zijn met diodes D1 en D2 van het kanaal, dan zou daar een lager voltage zijn.
Maar met het positioneren van m'n multimeter-meetpennen heb ik misschien een stukje behuizing van een naastgelegen elco geraakt ofzo, want het vonkte en en ik rook vervolgens een gare lucht.

Nu werkt het hele PFL gebeuren niet meer... :(

Dan maar het kleine beetje goede nieuws:
voor kanaal 7 heb ik het probleem gevonden;
ik had de Connector PCB's van CH6 en CH7 verwissseld, om te kijken of het probleem in de Connector PCB zat (met de XLR en jack connectoren, 2 weerstanden en 2 elco's, waarvan ik die van CH7 reeds vervangen had). Na de wissel was kanaal 6 ineens brak. Dus het probleem moest op de Connector PCB zitten. Alles doorgemeten met een multimeter op 0 weerstand en 1 pinnetje van CH7 had geen verbinding. Jumpertje gelegd en dat kanaal werkt weer. :)

Maar geen PFL is zeer matig...

obiwanjacobi
20 april 2016, 10:04
Ah, klinkt als dat je misschien wat slechte soldeerverbindingen hebt. Vooral bij connectoren - soldeerverbindingen die onder mechanische druk staan- kan het nog wel eens voorkomen. Ik zou alles (ook van de andere kanalen) even langs lopen - goed kijken, want soms zie je het pas met een vergrootglas (of ligt dat aan mijn oude ogen :-) ). Is een soldeer verbinding mat of zie je een cirkeltje in het soldeer (rond het pinnetje) dan heb je er eentje! Even verse soldeer bij doen, dan het oude soldeer wegzuigen (soldeerzuiger of wick) en weer opnieuw solderen. Daarna het hars residu verwijderen (alcohol of zo).

Tja die pfl... zonde. Maar goed moet te fixen zijn. Hetzelfde verhaal. Zet er signaal op en volg het tot het er niet meer (goed) is...
Als je weet hoe het ruikt dan is er verschil tussen de lucht van een kapotte elco of van een begeven halfgelijder... Met goed kijken zie je soms al welk onderdeel het moeilijk heeft gehad - maar niet altijd.

[2c]

Speeddemon
24 april 2016, 17:31
Update:
De PFL deed het magisch genoeg weer. Misschien een component wat moest afkoelen ofzo? :???:

Kanaal 10 had hetzelfde probleem als kanaal 7 en die heb ik vandaag ook gefixed. Slecht board-design trouwens bij die ene probleem-pad; loopt een veel te dun spoor, terwijl er ruim voldoende ruimte is en niks spannends in de buurt.

Kanaal 12 gedeeltelijk ge-recapped en die doet 't nu ook weer goed, behalve de phantompower. Daarvan merkte ik ook een mogelijk gebroken spoor (doorgemeten), vervolgens draadbrug gelegd met krimpkous eromheen, nu mat ie wel goed.
Maar toch, alles weer aangesloten en +48V werkt ondanks de ogenschijnlijke fix nog steeds niet op dat kanaal... :???: