PDA

View Full Version : Beschermen van mijn gear tegen stroompieken



rhjgiesen
16 april 2016, 16:00
Hallo allemaal,

Ik heb een korte vraag. Bestaat er zoiets als een kastje of apparaat dat ik tussen mijn amp / pedalboard zet waar de stroom doorheen gaat die het hele zaakje beschermt tegen fluctuaties / stroompieken?

Bedankt voor jullie reacties!

Gr Robin

D3nnis
16 april 2016, 16:07
Ja. Bijvoorbeeld het spul van Furman.

Denk je dat nodig te hebben?

rhjgiesen
17 april 2016, 09:55
Ik heb vorige week 2 marshalls kapot zien gaan op 1 dag. nu weet ik niet zeker of dat aan mijn lichtnet ligt, maar toch....

D3nnis
17 april 2016, 13:17
Ik weet het niet zeker, maar ik zou zo'n grote pieken niet verwachten op het reguliere lichtnet in Nederland?
Dan gaan tv's, stereosets, computers en allerlei andere zooi toch ook bij de vleet kapot?
Als je veel in tenten speelt, waar twijfelachtige aggregaten gebruikt worden zou ik me er wel iets bij voor kunnen stellen.

no 1 hops
17 april 2016, 13:26
misschien heb je hier iets aan.
ga eens met een multimeter je stopcontact meten op wat voor spanning erop staat.
ik heb gehoord dat hoe dichter je bij een verdeelstation staat hoe hoger de spanning is.
als dan op bepaalde momenten dat jij speelt maar weinig stroom in de buurt gebruikt wordt gaat dit omhoog, zijn er meer stroomtrekkers duikt hij onder de 240.

al de huidige apparatuur heeft wel de ruimte om rond de 240 v te werken, maar de oudere stonden vroeger toch op 220?
geen idee hoe oudere versterkers die gebouwd zijn in de 220V periode omgaan met in verhouding hogere spanning.
misschien heb je ook wel een koelkast of andere stevige stroomtrekker die spanningspieken veroorzaakt bij aanslaan

D3nnis
17 april 2016, 13:28
misschien heb je hier iets aan.
ga eens met een multimeter je stopcontact meten op wat voor spanning erop staat.
ik heb gehoord dat hoe dichter je bij een verdeelstation staat hoe hoger de spanning is.
als dan op bepaalde momenten dat jij speelt maar weinig stroom in de buurt gebruikt wordt gaat dit omhoog

Wordt dit niet gereguleerd bij het verdeelstation?

showband
17 april 2016, 23:03
je hebt geen spanning die afneemt over afstand.

je hebt een spanningsverschil die je belast. Het is dus wel mogelijk dat je totale spanning zakt maar niet dat dat aan het begin van de straat anders is dan aan het einde.

Leuk weetje..... Als een lampje uit een sliert 12v kerstlampjes haalt, dan zul je tussen de pinnen zolang er geen lamp zit, en het circuit dus niet rond is.... een spanningsverschil van 230V meten

het werkt niet zoals een tuinslang met water....

D3nnis
18 april 2016, 08:55
je hebt een spanningsverschil die je belast. Het is dus wel mogelijk dat je totale spanning zakt maar niet dat dat aan het begin van de straat anders is dan aan het einde.

Dit betwijfel ik toch...
In de schuur heb ik een iets lagere spanning tussen fase en 0 dan in de meterkast. Leek mij logisch vanwege weerstand van de kabel, net als bij de tuinslang.

showband
18 april 2016, 09:04
de kabel is zelf deel van de belasting geworden. en vormt dus met het apparaat een spanningsdeler. Maar onbelast zul je gewoon de volle spanning vinden.

Het is niet zo dat je met een 30meter kabel ineens aan het eind op apparaat 2 nog minder spanning hebt. Je hangt gewoon een tweede verbruiker aan die kabel met een totale interne weerstand. En apparaat 1 zal dan ook minder sap hebben.

In principe zal goede bekabeling vrijwel geen weerstand geven en daardoor een impendantie van 0 in sommetjes opleveren.
Het is allemaal de wet van serieweerstanden namelijk.

Bernardduur
18 april 2016, 09:19
al de huidige apparatuur heeft wel de ruimte om rond de 240 v te werken, maar de oudere stonden vroeger toch op 220?
geen idee hoe oudere versterkers die gebouwd zijn in de 220V periode omgaan met in verhouding hogere spanning.

Die kunnen er meestal niet goed mee omgaan. Spanningen gaan omhoog dat bij bepaalde amps gewoon killing is. Ik heb al veel oude tube amps gezien met 8V op de heaters.

Ik los dit op door een tweede (kleine) trafo voor de powertrafo te zetten om zo een bepaald voltage de input spanning te verlagen. Werkt te gek!

Duhsjaak
18 april 2016, 09:32
Er zijn een aantal verschillende overspanningsbeveiligingen te koop.
Een club als Conrad elektronica zal er tientallen hebben.

Er kunnen zich enorme pieken voordoen bij naburige (onweers) ontladingen. Een aantal van de omvormers van mijn zonnepanelen die wat krap staan afgesteld, moet ik om die reden na een serieuze onweersbui resetten.

Er zijn huizen genoeg geweest waar in een klap alles wat in een stopcontact zat en aan stond naar de kloten was. Als op dat moment ook jouw gear in bedrijf is, is het gelijk einde oefening.

Dus jouw ongerustheid is niet helemaal denkbeeldig. Denk (uit mijn hoofd) aan bedragen tussen de 5 en 75 euro.
Maar informeer je uitgebreid, zodat je koopt wat je nodig denkt te hebben.
Vriendelijke groet, Gus

Bernardduur
18 april 2016, 09:45
Ik ken ook situaties waarbij alles dat rondom een stopcontact stond (dus niet eens ingeplugd) kapot ging.

Tabula Rasa
18 april 2016, 09:46
Heb zelf een keer op een ochtend, na een extreem harde donderklap een van.mijn versterkers aan.gezet en die deed toen ineens: PLOF. Daarna deed ie niets meer. Stond niet aan, wel in stopcontact. Wist niet dat dat kon. Dacht dat de aan/uit schakelaar het.probleem wel zou tegenhouden

showband
18 april 2016, 09:57
Die kunnen er meestal niet goed mee omgaan. Spanningen gaan omhoog dat bij bepaalde amps gewoon killing is. Ik heb al veel oude tube amps gezien met 8V op de heaters.

Ik los dit op door een tweede (kleine) trafo voor de powertrafo te zetten om zo een bepaald voltage de input spanning te verlagen. Werkt te gek!

de stroom gaat omhoog

Kim Wilson
18 april 2016, 10:06
Ik weet het niet zeker, maar ik zou zo'n grote pieken niet verwachten op het reguliere lichtnet in Nederland?
Dan gaan tv's, stereosets, computers en allerlei andere zooi toch ook bij de vleet kapot?
Als je veel in tenten speelt, waar twijfelachtige aggregaten gebruikt worden zou ik me er wel iets bij voor kunnen stellen.
Wij hebben nog niet zo lang geleden een blikseminslag gehad in de buurt. Bij mijn zwager knalden de vonken uit de stopcontacten. Die had dus ook de nodige apparaten kapot.

no 1 hops
24 april 2016, 16:51
Heb zelf een keer op een ochtend, na een extreem harde donderklap een van.mijn versterkers aan.gezet en die deed toen ineens: PLOF. Daarna deed ie niets meer. Stond niet aan, wel in stopcontact. Wist niet dat dat kon. Dacht dat de aan/uit schakelaar het.probleem wel zou tegenhouden volgens mij kan een hoge spanningspiek zoals bij blikseminslag de korte afstand tussen de schakkelpooltje overspringen/overbruggen.
ik trek het liefst bij kostbare elektrische apparatuur de stekker er gewoon uit

D3nnis
24 april 2016, 16:58
Wij hebben nog niet zo lang geleden een blikseminslag gehad in de buurt. Bij mijn zwager knalden de vonken uit de stopcontacten. Die had dus ook de nodige apparaten kapot.

Ja, dat kan zomaar gebeuren, maar TS heeft "uit het niets" twee versterkers naar de eeuwige jachtvelden, en verder niets kapot.
Althans, zo had ik het opgevat.
En dan lijkt het me iets anders dan een piekje in het net?