PDA

View Full Version : jack to jack endpin



matty
16 april 2016, 11:14
IK heb een fishman soundhole pickup gekocht voor mijn larrivee, en ik wil hem voorlopig nog niet definitief inwerken. bestaat er zoiets als een jack to jack endpin zodat ik die gewoon in de kast kan inpluggen zonder te moeten solderen?

D3nnis
16 april 2016, 11:16
Jack -jack endpin? Niet gewoon een kabel?

matty
16 april 2016, 11:19
nee er zit gewoon een jack aan die pickup, dus je kan de kabel gewoon los laten hangen uit je soundhole en hem zo insteken in een amp of pa, maar die kabel zit dan in de weg voor het stromen vind ik.

normaal knip je die kabel door en soldeer je die dan aan een endpin in je kast, maar ik vroeg me af of er dus ook een endpin bestaat waar ik de jack van die kabel gewoon kan insteken zonder dus de kabel door te knippen en te moeten solderen.

dus eigenlijk heb je dan een endpin jack waar je 2 jacks in steekt, intern die van de pickup en en extern die van je gewone kabel naar de amp of pa

D3nnis
16 april 2016, 11:31
O zo, dan begreep ik het niet helemaal.
Kabeltje met jackplug aan standaard endpin solderen is geen optie?

matty
16 april 2016, 11:34
ja dat zou inderdaad ook gaan :)

ik vind het raar, ik zou verwachten dat zoiets bestaat aangezien ik gok dat mensen met soundhole pickups wel eens durven switchen?

bijkomende vraag:
waar kan ik de juiste endpin (ik kan de grootte nergens vinden op de site) voor een larrivee 09

D3nnis
16 april 2016, 11:38
ik vind het raar, ik zou verwachten dat zoiets bestaat aangezien ik gok dat mensen met soundhole pickups wel eens durven switchen?


Geen idee ; ik ken wel van die koppelstukken van bv Neutrik, maar die zijn niet meteen ook endpin.

Verder heb ik weinig kijk op het uitversterken van akoestische gitaren, maar ik heb wel vaker gezien dat men een soort clipje op het bovenblad plakt waar je het kabeltje van de soundhole pickup doorheen leid zodat ie niet in de weg zit, maar dan zit je weer met zo'n ding op het bovenblad.

matty
16 april 2016, 11:43
ja dat is het ook niet he :)

ik ga verder zoeken! alleszins alvast bedankt

Rizz
16 april 2016, 11:51
Je hebt ook clips die je aan de rand van je klankgat klemt.. Hoef je niet te plakken..

matty
16 april 2016, 12:24
enig idee hoe zoiets heet, want ik kan het bij bax of thomann niet vinden :)

Rizz
16 april 2016, 13:20
Dat is een goeie, heb ook al ff gezocht.. Er zit er 1 bij mn SD klankgatpu, dacht dat ze ook los te krijgen waren..

rvorkink
16 april 2016, 16:02
Zoiets?

http://nl.aliexpress.com/item/Super-sell-6-35mm-Output-End-Pin-Jack-for-Piezo-Cable-Pickup-Guitar-Ukelele/32637269209.html?spm=2114.48010508.4.101.RmkVbX

matty
16 april 2016, 17:24
Die binnenkant lijkt me te klein, niet? Heeft ook een levertijd van 60 dagen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

northernlake
16 april 2016, 21:56
Bedoel je zoiets als de Vintage Jack?
http://tapastring.com/vintagejack.htm

Plant
17 april 2016, 16:54
Die binnenkant lijkt me te klein, niet? Heeft ook een levertijd van 60 dagen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Goed gezien, hier heb je niks aan. Endpin jacks met voor de binnenzijde ook 6.3 mm jack zijn er bij mijn weten niet. Veel (undersaddle) elementjes worden geleverd met een kleine 2.5 of 3.5 mm plug en dan is dit de oplossing om niet te hoeven solderen.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/81ArLnlaoWL._SL1500_.jpg

Evt. onboard preamps hebben ook die kleine aansluiting om het element op aan te kunnen sluiten.

Het was denk ik handiger geweest als je niet een element met vast snoer had gekocht maar een met een kleine jackaansluiting. Je kunt voorbedrade endpin jacks met dus een kabeltje en plugje er aan kopen (of die wordt zelfs meegeleverd) en dan kun je de enpin jack (laten) inbouwen en zo op het element inpluggen.

Hier als voorbeeld een Schaller element:

http://www.schaller-electronic.com/upload/C5fae574bX12aa7c58e4eX4db7/1282717872807/Western_190.jpg

Er zijn meer merken die dit hebben en zo kun je elementen uitwisselen.

matty
17 april 2016, 17:03
Hm :)
Ben ik nu weinig mee uiteraard :)

Did beste oplossing is dan zelf een Jack aan een endpin solderen neem ik aan :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Plant
17 april 2016, 17:15
Hm :)
Ben ik nu weinig mee uiteraard :)

Dat had ik nog willen typen, het is mosterd na de maaltijd ja.


Did beste oplossing is dan zelf een Jack aan een endpin solderen neem ik aan :)

En dan die hele lengte kabel van het element in de klankkast?

matty
17 april 2016, 21:17
Ja samen binden met een colsonbandje ofzo


Sent from my iPhone using Tapatalk

dadgad
18 april 2016, 22:24
Hallo,

Ik heb net afgelopen weekend (weer) een Fishman klankgat pickup (Rare Earth Singe Coil) geinstalleerd, en
die had "gewoon" een jack endpin aan het eind van het snoer. Zoals eigenlijk alle Fishmans die ik tot nu toe
geinstalleerd heb.

Snoeren met een jack plug ken ik eigenlijk alleen van de Dean Markley en Seymour Duncan klankgat
elementen, en die zijn bedoeld als verwijderbare oplossing, niet voor (semi) permanente installatie.

Ik ben dus wel heel erg benieuwd welk type Fishman dit is... En of dit wel origineel is (check de Fishman website (http://www.fishman.com/) !).

En ik zou als oplossing suggereren om er toch maar een jack endpin aan te installeren. Dan kun je hem met
iedere gewone gitaarkabel aansluiten. Die jack endpin kun je dan voor tijdelijke installatie met tape o.i.d aan
je draagband of waar dan ook aan vast maken.

Greetz,

Han.

Plant
18 april 2016, 22:40
Google leert mij dat TS een Neo-D met vast aansluitsnoer heeft:

http://www.bax-shop.nl/gitaar-elementen/fishman-neo-d-single-coil-pickup/product-details.html

Als het element het gewenste klankresultaat heeft zou ik ook voor vaste inbouw kiezen. Een rol kabel in m'n gitaar zou ik niet willen. Bovendien is een soldeerverbinding mechanisch niet sterk, dus ik zou ook geen opgerolde kabel aan een intern aangesoldeerde conta-jack laten hangen.

matty
19 april 2016, 16:11
die heb ik inderdaad. ik weet nog niet of het geluid bevalt, daarom wil ik hem nog niet inbouwen...
wat wel zo is, is dat ik vrijdag een optredentje heb en dat het heel vervelend is met die kabel uit het klankgat,
want die hangt echt in de weg bij het strummen..

ik had gewoon gehoopt dat er een endpin is waar jij de gewone input jack hebt aan de buitenkant, maar een gelijkaardige input jack aan de binnenkant zodat ik die fishman dus gewoon daarin zou kunnen steken..

blijkbaar niet dus, en blijkbaar ben ik ook heel slecht in een probleem uit te leggen :D

dadgad
19 april 2016, 17:34
Hallo Matty,

Grappig. Ik ken deze alleen met jack endpin - heb er één in mijn Eastman zitten. Klinkt best aardig eigenlijk.
De Rare Earth die ik net ingebouwd heb is dus ook single coil - dus ook mooi helder geluid - maar die heeft
een pre-amp (dus ook batterijtjes nodig) en klinkt daardoor net wat opener en levendiger.

En dat niemand je probleem snapt ligt niet helemaal aan jou - het is gewoon een ongebruikelijk probleem :-)
Wat je kunt doen, even aannemende dat het snoer zo lang is als in de plaatjes bij Bax-shop, is het snoer
vanaf het klankgat naar beneden laten lopen, (evt. met tape vastgezet) langs de zijkant van de gitaar, naar
de endpin toe en daaraan met een touwtje vastmaken als trekontlasting. Dan de rest van het snoer richting
versterker (of DI box als je direct naar het mengpaneel wilt).

Greetz,

Han.

matty
19 april 2016, 17:39
wacht :)

mijn element heeft ook een jack endpin he, een mannetje .. zoals bv een koptelefoon

wat ik wil is de endpin van mijn acoustische gitaar vervangen..
(nu kan ik daar niks insteken en is het gewoon een uitsteeksel om je strap aan vast te maken)

en ik zou dat dus willen vervangen naar een endpin met 2 vrouwelijke kanten zogezegd,
de normale vrouwelijke kant (jack plug) aan de buitenkant waar je je kabel insteekt zoals bij elke versterkte acoustische gitaar,
maar aan de binnenkant wil ik ook een vrouwelijke 1/4' jack, zodat ik die mannelijke 1/4' jack van het element daarin kan steken,
zodat ik het element er gemakkelijk uit kan halen als ik het niet gebruik

duidelijker dan dit krijg ik het niet uitgelegd :D

dadgad
19 april 2016, 19:19
Hallo Matty,

Probleem is dat zo'n soort endpin dus niet bestaat. Wel van 3.5mm binnenin naar 1/4" (ofwel 6.3mm), maar
daar heb je dan weer niks aan. Nou kun je wel iets knutselen van een normale jack endpin en bijv. een jack
input voor chassis bevestiging (die zijn lichter dan een 2e jack endpin). Maar als je het snoer dat nu aan het
element zit intact laat komt er binnenin een behoorlijk gewicht aan die soldeerpunten te hangen.
Hoe lang dat goed gaat ? Dat weet niemand...

Ik zou hem gewoon een paar keer proberen met het snoer naar buiten door het klankgat. en zodra je weet
of je het element goed genoeg vindt om (semi) permanent in te bouwen kort je het snoer in en zet je er een
jack endpin aan.

Greetz,

Han.

matty
19 april 2016, 19:37
3.5 binnenin kan toch prima werken? Ik heb hier wel een converter liggen van 1/4 Jack naar 3.5mm

Waar kan ik die dan vinden?


Sent from my iPhone using Tapatalk

dadgad
19 april 2016, 22:10
Hallo Matty,

Ik bedoel dus dit type endpin (http://www.bluestarmusic.com/Schaller-747-Classical-Guitar-Undersaddle-Pickup-wNo-Drill-Jack_p_1734.html). Vroeger zag je dit type wel meer, maar waar je ze nu - behalve bij Schaller
elementen - nog kunt krijgen zou ik zo niet weten.

Greetz,

Han.