PDA

View Full Version : Boss ES-8 met Fender Hot Rod Deville ML footswich probleem



The Lo Lands
15 april 2016, 23:57
Ik heb onlangs een Boss ES-8 en Fender Hot Rod Deville ML aangeschaft. Nu kan de Boss op diverse manieren versterkers schakelen van kanaal, reverb, boost etc als deze wordt aangestuurd met een jack (mono of stereo) kabel. De Deville heeft een tweede volumekanaal (Led oranje) en boost (Led rood) op het tweede kanaal. Als ik de Boss de Deville laat schakelen dan kan de Boss alleen schakelen naar het tweede kanaal met boost (Led Rood) ingeschakeld. Het lukt me niet om alleen het tweede volumekanaal (Led oranje) in te schakelen zonder de boost!?

Dit komt volgens mij omdat de footswitch van Boss een paar diodes er tussen heeft hangen die de Boss niet kan 'simuleren' (zie schema van de Fender Hot Rod footswich):

http://music-electronics-forum.com/attachments/34737d1436282722-hotrodfootswitchassy_zpsd89acef5.gif

Nu wil ik kijken of het mogelijk is een (channel switch) kabel te maken met de nodige diodes voor de jack pluggen te hebben gesoldeerd zodat ik zonder problemen naar het tweede volume kanaal (Led oranje) kan schakelen met de Boss. Dat ik het boost kanaal niet meer kan schakelen vind ik dan geen probleem. Heeft iemand hier ervaring mee of misschien een betere oplossing, een apart doorschakel kastje of iets dergelijks?

Nu gebruik ik de Fender footswitch maar het is natuurlijk handiger als de Boss ES-8 dit kan overnemen en dat ik deze handelingen kan programmeren per patch.

the sure thing
16 april 2016, 07:31
Is het niet een idee om dit met Midi op te lossen? Dus een apart kastje waar Midi signalen naar toe gaan en die de kanalen van je amp schakelt?

Er bestaan namelijk kastjes die de kanalen van je amp kunnen schakelen en die kastjes kunnen midi worden aangestuurd.



Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

D3nnis
16 april 2016, 08:13
Er bestaan namelijk kastjes die de kanalen van je amp kunnen schakelen en die kastjes kunnen midi worden aangestuurd.

Ik weet niet precies bedoelt, maar als je gewoon een midi switcher bedoelt heb je nog steeds hetzelfde probleem, toch?

Tenzij je een interface kastje bedoelt specifiek voor een versterker, zoals hughes & kettner de msm-1 midi module had, en g lab de MAC (midi amp controller) voor Bogner en mesa versterkers.
Weet niet of die er ook voor fender kant en klaar zijn?
Zo niet, dan zie ik het voordeel van de midi stap er tussen bouwen niet.

Ik snap sowieso al niet waarom dat boost circuit überhaupt werkt in dat schema, want als de stroom kan lopen over de eerste diode plus led (of zelfs zonder led, afhankelijk van de stand van de switch), waarom zou die stroom dan zijn weg door die verschillende weerstanden willen gaan zoeken......maar dat is off topic, en ligt vast aan mijn te beperkte kennis (maar ben wel benieuwd).

Ik zou het als het kan in een separaat kastje bouwen en je kabels standaard houden, lijkt mij makkelijker, want je kabels blijven standaard.
Weet ook niet hoe groot deze diodes en weerstanden zijn, maar als je die een partij in een Neutrik connector moet frotten, wordt je niet zo blij.

the sure thing
16 april 2016, 08:23
Koch had zo'n kastje: met midi je kanaalschakeling aansturen:

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160416/7f33e18d0b6a16b8c06e799692d46f68.jpg


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

The Lo Lands
16 april 2016, 09:25
Dank heren dat van midi ga ik ook even uitzoeken!!

Ik zat ook te denken om de bestaande footswitch van Fender om te bouwen. Waar nu de twee switchen zitten te vervangen voor jack connectoren zodat ik de twee switches kan regelen via de boss. Ik zal eens een vriend van mij vragen die pedalen bouwt wat mogelijk is. Hier kan ik dan de standaard kabel blijven gebruiken en twee kabels naar mijn boss voor kanaal en boost schakeling.

ps. volgens mij kan ik via de boss ook de control uitgangen met midi aansturen. Ook nog even naar kijken dus wat mogelijk is!

The Lo Lands
16 april 2016, 10:14
Midi controllers zijn erg duur dus dat wordt hem niet. De goedkoopste oplossing kwam van tc electronic! Toch een kabel maken met twee diodes erin verwerkt.

http://training.tcelectronic.tc/Files/Training/TCSI/images/answers/430/FenderHotRodDeVille-GMajor.jpg

Hierbij de link met uitleg!
Fender amp switching cable (http://support.tcelectronic.com/entries/20972833-G-Major-G-Major-2-G-System-Channel-switching-cable-for-Fender-HotRod-DeVille-HotRod-Deluxe-Blues-Del)

D3nnis
16 april 2016, 10:58
Dat is het proberen waard!

the sure thing
16 april 2016, 14:10
Kijk. Dit is nou de kracht van een forum.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

The Lo Lands
18 april 2016, 17:42
Vandaag voor slechts 10 euro aan onderdelen gekocht voor het maken van de kabel met twee diodes in de stereo Neutrik plug gesoldeerd. Het was even goed passen en meten maar het is gelukt en het werkt helemaal naar verwachting met de Boss ES-8 :-)

Ik kan nu met de Boss van kanaal wisselen en tevens de boost aan- of uit zetten van de Fender Hot Rod Deville ML!

Joost de Ruig
18 april 2016, 17:46
Vandaag voor slechts 10 euro aan onderdelen gekocht voor het maken van de kabel met twee diodes in de stereo Neutrik plug gesoldeerd. Het was even goed passen en meten maar het is gelukt en het werkt helemaal naar verwachting met de Boss ES-8 :-)

Ik kan nu met de Boss van kanaal wisselen en tevens de boost aan- of uit zetten van de Fender Hot Rod Deville ML!

Misschien een heel onnozele vraag, maar wat kan je nu meer/beter dan met de standaard footswitch?

D3nnis
18 april 2016, 17:48
Presets opslaan in combinatie met bepaalde pedalen wel/niet in de chain lijkt me?

the sure thing
18 april 2016, 18:47
En alles met één switcher! Hetzelfde als je het liefste alles met één vrouw wilt doen!




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

D3nnis
18 april 2016, 18:50
Alles met 1 vrouw....
Het zal wel smaak zijn? :D

The Lo Lands
18 april 2016, 19:18
Misschien een heel onnozele vraag, maar wat kan je nu meer/beter dan met de standaard footswitch?
Hetzelfde :-) De standaard Fender footswitch heeft drie schakelmogelijkheden enwel; kanaal 1, kanaal 2 en kanaal 2 met boost. De Boss ES-8 kan dit nu ook en is per patch instelbaar, dus de Fender footswitch heb ik nu niet meer nodig. Met een 'standaard' kabel kan de Boss ES-8 alleen schakelen tussen kanaal 1 en kanaal 2 met boost. Ik heb dus nu volledige controle over de Fender HR Deville ML met de Boss ES-8 als amp switcher.

The Lo Lands
18 april 2016, 19:20
Presets opslaan in combinatie met bepaalde pedalen wel/niet in de chain lijkt me?

Inderdaad, en dus nu ook met volledige controle over mijn Fender HR Deville ML versterker (2 kanalen en boost).

the sure thing
18 april 2016, 19:50
De ES-8 is goddelijk


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

The Lo Lands
18 april 2016, 21:28
De ES-8 is goddelijk

Helaas nog niet met één druk op de knop alle ellende de wereld uit, dus goddelijk... ;-)

the sure thing
21 april 2016, 20:24
Weet een van jullie of de ES-5 identiek is qua bediening/functies (behoudens minder loops)?

EDIT: overzicht gevonden! Wat wel een dik minpunt is van de ES-5 is dat er in beginsel maar één bank-switch op zit.



Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

The Lo Lands
21 april 2016, 22:44
Weet een van jullie of de ES-5 identiek is qua bediening/functies (behoudens minder loops)?

EDIT: overzicht gevonden! Wat wel een dik minpunt is van de ES-5 is dat er in beginsel maar één bank-switch op zit.

Eerlijk gezegd nooit de ES-5 overwogen. Wat ik snel online zag: 200 presets ipv 800 maar verder dezelfde mogelijkheden minus één bank-switch inderdaad en maar 5 loops (6 met volumeloop neem ik aan). Of dat een groot probleem is weet ik niet?

Dutch66
22 april 2016, 09:09
Vandaag voor slechts 10 euro aan onderdelen gekocht voor het maken van de kabel met twee diodes in de stereo Neutrik plug gesoldeerd. Het was even goed passen en meten maar het is gelukt en het werkt helemaal naar verwachting met de Boss ES-8 :-)

Ik kan nu met de Boss van kanaal wisselen en tevens de boost aan- of uit zetten van de Fender Hot Rod Deville ML!

He die had ik gemist, goed om te weten dat 't werkt!

the sure thing
22 april 2016, 09:45
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160422/d027e5086ded032971270fd456ef2733.jpg


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

The Lo Lands
22 april 2016, 11:07
Duidelijk! Zover ik kan beoordelen is de ES-5 dus alleen voor effecten voor je versterker aangezien er geen extra volumeloop is voor de 4CM. Je kunt een loop opofferen hiervoor, maar dan hou je wel weinig loops over. Dat van de bankswitch is inderdaad niet altijd handig. Een duidelijk uitgeklede versie dus. Voor een klein effectenplankje zeer geschikt.