PDA

View Full Version : Leuke nieuwe delay van Catalinbread



apekop
15 april 2016, 20:33
Leuk psychedelisch filmpje van een aparte delay. Weer eens wat anders. Ik heb wel een zwak voor Catalinbread. Ze maken tenminste niet de standaard pedalen die 75% van de effectenmakers maken. Niet weer de zoveelste analoge delay met dezelfde features, maar ruimte voor experiment en nieuwe sounds.

https://www.youtube.com/watch?v=n6hwIx9ugj0

apekop
17 april 2016, 08:59
Ben ik de enige die hem leuk vindt? Geen meningen?

Joost de Ruig
17 april 2016, 09:01
Ben ik de enige die hem leuk vindt? Geen meningen?

Filmpje wel gekeken, maar niet echt mijn ding.

the sure thing
17 april 2016, 09:07
Leuk bedacht, maar mijn smaak ook (totaal) niet


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Midwolda
17 april 2016, 09:18
Knap dat het kan hoor. Maar dit is nauwelijks meer herkenbaar als gitaargeluid.
Er zal ongetwijfeld iemand iets mee kunnen, ik ben benieuwd, maar dit is niet voor mij.

apekop
17 april 2016, 09:34
Knap dat het kan hoor. Maar dit is nauwelijks meer herkenbaar als gitaargeluid.
Er zal ongetwijfeld iemand iets mee kunnen, ik ben benieuwd, maar dit is niet voor mij.

Klopt. Het is meer een ring mod-achtig geluid gekruist met een delay. Ik zal hem niet meteen bestellen maar ik zie er wel potentie in. Zeker niet voor iedereen weg gelegd maar meer voor de experimentele gitarist.

Ik ben blij dat er zulke effectenmakers zijn die het aandurven om weer eens wat anders op de markt te brengen. Anders wordt het een saaie boel. Gelukkig zie je steeds meer kleine bedrijfjes of eenlingen die dat doen.

Tristan
17 april 2016, 12:04
Vind ik ook, geef mij maar effecten met een eigen karakter.
Die Catalinbread pedalen zijn vaak wel een beetje op maar een soort sound gericht, daardoor vliegen ze bij mij vaak onder de radar.
Het klinkt beter / muzikaler dan ik had verwacht, op de andere clips klonk die Bicycle Delay best wel afgrijselijk. :D

Dutch66
17 april 2016, 12:05
Ik ben blij dat er zulke effectenmakers zijn die het aandurven om weer eens wat anders op de markt te brengen. Anders wordt het een saaie boel. Gelukkig zie je steeds meer kleine bedrijfjes of eenlingen die dat doen.

Ben ik helemaal met je eens, hoewel bij dit soort pedaaltjes het wel een beetje de vraag is hoe vaak je zoiets
in de praktijk gaat gebruiken. Bovendien klinkt het effect zo specifiek dat het volgens mij niet veel uitmaakt wie
of wat je speelt, het is puur het effect wat een toegevoegde waarde (kan) hebben.
(DISCLAIMER, dit op basis van enkele YT filmpjes die ik bekeken heb)

Aan de andere kant, je zult bijvoorbeeld voor een intro maar net op zoek zijn naar iets 'anders', dat heb je met
dit pedaal dan wel in huis.

Brad
17 april 2016, 12:57
Dat is een aparte analoge delay zeg . Klinkt lekker psychedelisch . En het karakter van het geluid spreekt mij ook erg aan , wel echt iets om erbij te hebben

Mitch
17 april 2016, 20:36
Apart en leuk geluid. Maar ik begrijp wel waarom hij uitsluitend staccato speelt. Doe je dat niet dan wordt het één valse brij. Voor mij onbruikbaar in bandverband, maar ik GAS rustig door op hun Echorec. Viva Catalinbread!
Gisteren weer even zitten kloten met de Karma Suture. In combinatie met de HBE Big D (erachter, nota bene) is het een waanzinnige lead boost-met-fuzzy-randje. Wat een ding zeg. Ik ben fan van het merk, guilty as charged.

paulusdeBKB
18 april 2016, 11:49
Klinkt als een delay met een octaver/harmonizer én een ring mod in de repeats. Ik vind het erg gaaf - hier kan je een hele band sound om heen creëren. Lijkt me erg tof als creatieve (songwriting)tool. Af en toe.

FruscianteFan
18 april 2016, 12:06
One trick pony? Ben benieuwd wat je er nog meer mee kunt.

Beetje hetzelfde verhaal als de Earthquaker Devices Rainbow Machine, met dat verschil dat je dat geluid niet ook met een Memory Boy kunt maken. Zeker nu ik de Deluxe Memory Boy heb... ik bedoel, misschien wordt het niet precies hetzelfde als deze Catalinbread, maar soortgelijke geluiden krijg ik daar zeker wel uit. Misschien een octaver in de loop ervan, maar dat is misschien niet eens nodig.

apekop
18 april 2016, 19:21
One trick pony? Ben benieuwd wat je er nog meer mee kunt.

Of het een One trick pony is ligt puur aan je eigen fantasie en creativiteit. Zoals PauldeBKB al terecht zegt is dit een mooi effect wat weer kan inspireren tot het creëren van nieuwe nummers. Ik denk dat je met de verschillende instellingen van de knoppen best veel soorten sounds kan maken, maar dat blijkt niet uit het filmpje.

Ik heb zelf de Belle Epoch van Catalinbread, dat is een totaal andere delay, maar een erg fijn ding. Ik vind bijna al hun pedalen wel wat hebben.

FruscianteFan
18 april 2016, 20:02
Of het een One trick pony is ligt puur aan je eigen fantasie en creativiteit. Zoals PauldeBKB al terecht zegt is dit een mooi effect wat weer kan inspireren tot het creëren van nieuwe nummers. Ik denk dat je met de verschillende instellingen van de knoppen best veel soorten sounds kan maken, maar dat blijkt niet uit het filmpje.

nee, of het een one trick pony is ligt aan hoe veelzijdig het ding is. Uit dit filmpje blijkt maar 1 sound en dat is een sound die ik in vergelijkbare mate ook uit mijn (deluxe) memory boy kan halen.

Ik ben de eerste die vóór meer pedalen is en die inspiratie uit de craziest dingen haalt. Nee niet de eerste, maar ik ben daar wel helemaal voor.

apekop
19 april 2016, 00:59
nee, of het een one trick pony is ligt aan hoe veelzijdig het ding is. Uit dit filmpje blijkt maar 1 sound en dat is een sound die ik in vergelijkbare mate ook uit mijn (deluxe) memory boy kan halen.


Zoals gezegd laat dat filmpje lang niet alles horen wat mogelijk is. Ik ben wel benieuwd hoe je zo'n soort geluid uit jouw memory boy haalt trouwens. Dan zal je hem toch moeten combineren met een pitch shifter met feedback of een ring modulator-achtig iets.

In dit filmpje zie je al wat meer, vanaf 3:30 (die CSIDMAN en Adineko zijn ook best toffe pedalen trouwens):
https://www.youtube.com/watch?v=DvkgeKvc_yc

FruscianteFan
19 april 2016, 10:29
Kijk, dat is al meer diversiteit.

Memory boy begint zich met lange delaytijden en veel modulatie best raar te gedragen ;)

apekop
25 april 2016, 09:43
Hier weer een nieuw filmpje door de makers van de delay waarin alle knoppen voor het eerst worden uitgelegd. De eerste 3 minuten kun je skippen:

https://www.youtube.com/watch?v=JBJCdEqJo94

apekop
1 mei 2016, 12:31
Ik begin ondertussen toch stiekem GAS te krijgen voor dit pedaal! ;)

Ik heb geprobeerd om iets in die geest te maken met mijn Axe fx. Het is niet precies hetzelfde geworden, maar wel een tof geluid.
Hier een soundscape waarin ik die sound gebruik, je hoort wel waar hij erin komt:
https://soundcloud.com/bodde/infuse