PDA

View Full Version : PRS513, probleem?



Chieltje
15 april 2016, 19:02
Dag allen,

Sinds kort een PRS 513 aangeschaft, particulier. Nu blijkt echter dat als ik met veel distortion speel de gitaar oncontroleerbaar gaat rondzingen. Extreem gevoelig voor feedback, ook met lagere gaininstellingen. Aan mijn versterker ligt t niet, bij mijn Luke had ik dit probleem niet. Ook bij zacht volume wil ie met een beetje gain al gaan zingen, ook met hand op de snaren. Wat kan het zijn? Alvast dank.....

D3nnis
15 april 2016, 19:43
Microfonische pickups?
Zag net via Google hier nog een topic over op harmony central, betreffende de 513.
De elementen laten waxpotten zou kunnen helpen.
Of je dat wilt is iets anders. Mijn ervaring met waxpotten is dat ze iets anders gaan klinken. Niet slechter overigens, maar anders.

O ja, gefeliciteerd met je aanschaf, mooie gitaar!

Chieltje
16 april 2016, 09:34
Ik heb gegoogled over wat je zegt, en daar lijkt het inderdaad veel op.
Niets doen is geen optie, want het is vreselijk....dus waxen lijkt inderdaad de enige optie. Of de boel compleet vervangen.

D3nnis
16 april 2016, 09:40
Maar het vervangen...volgens mij zijn die elementen van de 513 niet echt standaard?

Rinze
16 april 2016, 10:16
Nee, ze zijn bepaald niet standaard. Ik zou beginnen met PRS een mailtje te sturen, ze hebben volgens mij een vrij goede klantenservice.

Wat betreft de elementen, waxpotten kan helpen maar ik kan me niet voorstellen dat PRS dat niet goed gedaan heeft. Moet wel zeggen dat ik afgelopen jaar een oude gitaar van iemand hier had met dezelfde symptomen en daarbij hielp het potten wel.

Schuimrubber oid onder de elementen wil ook nog wel helpen, dempt het meetrillen van het hele element.

Heb je nu nog een andere gitaar om mee te vergelijken? Anders zou het ook misschien een microfonische buis kunnen zijn.

Orpheo
16 april 2016, 10:47
Zitten die pups niet in een kunststof behuizing, vol met epoxy? Zo ja dan komt die was niet echt in die spoel. Besides, het loshalen van de pickups in een 513 is geen pretje. Daar binnen iz het een pittige wiring.

BorisA
16 april 2016, 17:29
Allereerst proficiat met de aankoop. Fantastische gitaren! (toch als ze het doen)

Heb je het rondzingen op alle standen? En dan bedoel ik vooral: stand 1-3-5. Als er ergens met 1 pickup (van de 5) iets aan de hand is dan vind je het zo, en dan kan ik het nog begrijpen. Dat er met allemaal iets scheelt lijkt me wel heel sterk en dan zou ik het probleem elders (dan de pickups) zoeken.

Sowieso heel voorzichtig mee omspringen. De pu's kan je niet zo maar vervangen door andere en alle internals zijn behoorlijk complex (heb ik van horen zeggen, ik heb de mijne nog niet open gehad ;-) ).

almarvk
16 april 2016, 17:52
Bijzonder dat bij zo'n dure kwaliteitsgitaar je dit probleem ondervindt. Kansloos eigenlijk.

Ik zou 'm 's langs brengen bij een goede reparateur bij je in de buurt

D3nnis
16 april 2016, 18:30
Bijzonder dat bij zo'n dure kwaliteitsgitaar je dit probleem ondervindt. Kansloos eigenlijk.


Eens, maar de boefjes van gibson kunnen er ook wat van, weet ik helaas :D

Chieltje
16 april 2016, 21:38
Vanmorgen bij een profi-gitaarshop geweest, Vox Humana.
Ergste nachtmerrie....pickups zijn allemaal extreem microfonisch. Inderdaad niet te waxen door hun structuur en vervangen is heel lastig, want uniek formaat etc. Hij had de versterker op standje hard en ieder klopje op het element overstuurde als een gek.
Het is toch niet te geloven dit. Eerst een Musicman Luke Koa waar ik het nodige mee heb meegemaakt, nu een PRS. Gitaren van plusminus 5 mille...nooit, nooit meer een 2ehands gitaar. Misschien overreacting, maar hier heb ik geen zin meer in. Wat is dit voor kwaliteit?

Heb nu PRS gemaild, hopelijk is hun klantenservice beter dan die van MM.
Ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van, aangezien het een 2ehands instrument is. Enige optie volgens Vox Humana is de twee humbuckers vervangen op een "creatieve" manier, twee andere humbuckers installeren en de ruimte een soort van verbloemen met een kapje eroverheen....
Ik ben er een beetje klaar mee.

D3nnis
16 april 2016, 21:48
Niet gemerkt toen je de gitaar kocht?

Heb het ooit gehad, op mijn versterkers wel enorme feedback, op versterker van reparateur niet.

Ben benieuwd wat prs zegt. Anders proberen diezelfde kapjes te bemachtigen en er custom elementen onder laten wikkelen?

almarvk
17 april 2016, 08:29
Eens, maar de boefjes van gibson kunnen er ook wat van, weet ik helaas :D

Gibson en kwaliteitscontrole is al jaren een fabeltje....

Chieltje
17 april 2016, 08:57
Nee, ik kocht hem s'avonds met het volume niet al te hard...dan probeer je alle standen van de elektronica en dat leek allemaal goed te werken...en ik had altijd een rotsvast vertrouwen in PRS.

arjanb01
17 april 2016, 09:05
Je hebt wel pech met gitaren. Dat prs al kwaliteits issues heeft is voor mij verassend.
Heb je die koa luke ook weer verkocht ?

Tabula Rasa
17 april 2016, 09:49
Kapjes 3d laten printen en daar humbuckers onder plakken?

Orpheo
17 april 2016, 15:45
het grootste probleem is niet dat de pickups niet passen: het is de wiring intern. STEL je gaat de pickups vervangen voor gewone pups (gewone singlecoils zonder de 'base flange' zouden moeten passen) dan heb je de volgende issues

1: welke spoel staat reverse wound om alles goed stil te krijgen?
2: welke singlecoils moet je kiezen om die gitaar goed te laten klinken? IMMERS: de originele pickups zijn 5 single coils.
3: hoe zit die interne bedrading nou precies? Het is echt een lastige wiring en ik ken het zelf ook nog niet goed genoeg.

Maar...

Ik moet mijn ongelijk toegeven! Check hoe de pickup gemaakt is:

https://lh3.googleusercontent.com/DLM3kV0b4ETaSv_fUm16d87MSHhIs-OrxW5xf13YNCc=w546-h969-no

De pup zit dus NIET volgestort in epoxy: de spoel is dus vrij te benaderen. Het loshalen en terugzetten van de pups is het naarste klusje denk ik, maar zeker niet ondoenlijk.

https://lh3.googleusercontent.com/f1UxMHqGSZxvCWCQVdlmFH5-fVu1yrGypXOFFxddaL4=w1723-h969-no

https://lh3.googleusercontent.com/SmO3lhOymZb-dEl8cIM_2u63HBo6kmKwKnrunm_dguQ=w1723-h969-no

https://lh3.googleusercontent.com/Eu8MKjzI6MnkMO9eO_oHWK9gv8Hs88vwTYORG8zFUh0=w1723-h969-no

Dus uh... als je weer hulp nodig hebt met een gitaar...?

BorisA
17 april 2016, 16:01
Heb je al contact opgenomen met de verkoper?
Mogelijk is deze te goeder trouw en is die wel bereid de koop te annuleren omwille van dit verborgen gebrek.
(het is niet alsof je er ondertussen andere, goedkope pickups kan ingezet hebben)

Gaan prullen met andere pickups is echt wel een noodoplossing. Je gaat net de unieke mogelijkheden van de 513 verliezen.

Wel balen zeg!

D3nnis
17 april 2016, 16:21
Gaan prullen met andere pickups is echt wel een noodoplossing. Je gaat net de unieke mogelijkheden van de 513 verliezen.

Of hij gaat beter klinken :D


Als ik Orpheo zijn plaatjes zie zou een keer waxpotten toch best wat kunnen brengen.
Kost je ook de kop niet trouwens.
Maar nogmaals, de sound verandert in mijn optiek wel ietsje.

Orpheo
17 april 2016, 16:50
Wie heeft het over de unieke opties verliezen? je moet gewoon goed kiezen en goed je pups selecteren en dan verlies je niks. Mogelijk win je juist.

Chieltje
17 april 2016, 19:32
Je hebt wel pech met gitaren. Dat prs al kwaliteits issues heeft is voor mij verassend.
Heb je die koa luke ook weer verkocht ?

Ja, die is inmiddels verkocht. Alhoewel die uiteindelijk met wat aanpassingen helemaal niet beroerd speelde, was het toch niet de gitaar voor mij.
Nu dit weer. Inderaad pech, zo kun je het wel noemen.

Chieltje
17 april 2016, 19:41
Heb je al contact opgenomen met de verkoper?
Mogelijk is deze te goeder trouw en is die wel bereid de koop te annuleren omwille van dit verborgen gebrek.
(het is niet alsof je er ondertussen andere, goedkope pickups kan ingezet hebben)

Gaan prullen met andere pickups is echt wel een noodoplossing. Je gaat net de unieke mogelijkheden van de 513 verliezen.


Wel balen zeg!

Vorige eigenaar benaderd. Helaas niet meegaand en handen wassend in onschuld. Ik weet het niet. Vox Humana zei dat de vorige verkoper beslist iets gemerkt moet hebben...

Chieltje
17 april 2016, 19:47
Stap 1: PRS Europe benaderd voor coulance. Ik verwacht er niet veel van.
Stap 2: originele nieuwe pickups laten plaatsen door het officiele repaircenter van PRS.
Stap 3: mocht dat niet gaan lukken, Orpheo om hulp vragen. Is dat een originele 513 waar je mee knutselt?
Stap 3 alternatief: Vox Humana alternatieve elementen laten plaatsen. Middelste singlecoil laten zitten, deze is het minst microfonisch en gebruik je niet voor oversturing...

Maar echt: nooit meer 2ehands. Dan maar meer betalen.

D3nnis
17 april 2016, 20:02
Vorige eigenaar benaderd. Helaas niet meegaand en handen wassend in onschuld. Ik weet het niet. Vox Humana zei dat de vorige verkoper beslist iets gemerkt moet hebben...

Weet je iets van de achtergrond van de verkoper? Ik bedoel, als die altijd clean op de volumes speelde waar jij die gitaar op getest hebt, vind ik het niet fair van vox Humana om dit te zeggen.

Ik hoop dat prs iets kan een gaat betekenen.
Je hals tordering issue bij de Luke is moeilijk, omdat dit makkelijk naderhand door allerlei redenen kan ontstaan, maar zo'n pickup raakt niet zomaar microfonisch zou je verwachten.

Chieltje
17 april 2016, 20:34
Weet je iets van de achtergrond van de verkoper? Ik bedoel, als die altijd clean op de volumes speelde waar jij die gitaar op getest hebt, vind ik het niet fair van vox Humana om dit te zeggen.

Ik hoop dat prs iets kan een gaat betekenen.
Je hals tordering issue bij de Luke is moeilijk, omdat dit makkelijk naderhand door allerlei redenen kan ontstaan, maar zo'n pickup raakt niet zomaar microfonisch zou je verwachten.

Dat zou inderdaad kunnen....maar een klopje op het element klonk al door alsof er iemand op de versterker stond te bonken.
De tordering van de Luke is ook een raar verhaal geweest. Ikzelf heb het niet kunnen waarnemen, net zoals sommige anderen. Weer anderen zeiden heel licht...enz. Bleef vaag.

Ik hoop dat PRS iets kan doen, al is het de originele pickups vervangen.

Orpheo
17 april 2016, 21:05
Warranty? kan je shaken. Ze geven duidelijk aan dat het alleen bij de eerste eigenaar is.

https://www.prsguitars.com/csc/warranty.html


THIS WARRANTY IS EXTENDED TO THE ORIGINAL RETAIL PURCHASER ONLY AND MAY NOT BE TRANSFERRED OR ASSIGNED TO SUBSEQUENT OWNERS.

en




THIS WARRANTY DOES NOT COVER:

Any instrument on which the serial number has been removed or altered.
Any instrument not purchased from an authorized dealer, or upon which unauthorized repair or service work has been carried out.
Any instrument which has not been registered at the factory within one month of purchase, or whose warranty card has been altered or includes false or incomplete information.
Any instrument that has been damaged due to an accident, negligence or misuse.
Shipping damage of any kind.
Normal "wear and tear", including but not limited to any discoloration, fading or damage to the original finish, or worn frets, strings, tuners, hardware and plating.
Any subjective issues such as "tone".
Any instrument that has been subjected to extremes of humidity and temperature.
Any factory installed electronics and hardware after two years from the original date of purchase.
Gold plating.

Waarbij het gaat om nummer 2 (tis een tweedehands particulier (geloof ik?), dus geen authorized dealer), nummer 7 (zij kunnen zeggen dat feedback/microphonics te maken hebben met tone). Nummer 9 kan een issue zijn als de gitaar al wat ouder is.

Met andere woorden: PRS' hulp? zou er niet op rekenen. Totaal niet.

Verder: ik zou kijken naar het kostenplaatje. Nieuwe pickups laten installeren is geen garantie dat het probleem weg is. Deze pickups worden en masse gemaakt (zelfs al maken ze er maar 400 sets van per jaar, dan nog is dat redelijk massaal) en dat wordt en masse gepot.

Nieuwe pups laten installeren in 't algemeen is een heel goede optie maar zorg er dan goed voor dat ze singlecoils kiezen met 3 aders: signaal, aarde EN de coiltap, waarbij bij een pup de coiltap op 80% en bij de ander op 50% zit.

Ik citeer slechts foto's van een ander topic, maar waxpotten is/blijft waxpotten. Nu ik zie dat die pups gewoon open zijn is waxpotten heel goed te doen.

Mocht je vervangende pickups willen, adviseer ik om een set op maat te laten maken ipv 'off the shelf' pups ivm noise cancelling en de coiltap-gradaties. Ik zou kijken naar bijvoorbeeld Four Seasons pickups, Jon Moore/ToneForDays of de customshop van SD: dit zijn lui die pups op maat maken, zodat je de gitaar serieus upgrade ipv zit te frobelen met aftermarket pickups.

Dat gezegd hebbende: ik gok op waxpotten.

Da Vinci
17 april 2016, 21:06
De tordering van de Luke is ook een raar verhaal geweest. Ikzelf heb het niet kunnen waarnemen, net zoals sommige anderen. Weer anderen zeiden heel licht...enz. Bleef vaag.



Is dat die KOA die nu te koop staat bij RJV guitars?

Orpheo
17 april 2016, 21:06
Dat zou inderdaad kunnen....maar een klopje op het element klonk al door alsof er iemand op de versterker stond te bonken.
De tordering van de Luke is ook een raar verhaal geweest. Ikzelf heb het niet kunnen waarnemen, net zoals sommige anderen. Weer anderen zeiden heel licht...enz. Bleef vaag.

Ik hoop dat PRS iets kan doen, al is het de originele pickups vervangen.


PRS kán zeker wel iets doen. De vraag is of ze het willen. Herinner je je nog mijn verhaaltje over warranty? ;) Het is nooit een kwestie van kunnen maar een kwestie van willen.

Chieltje
17 april 2016, 21:39
Is dat die KOA die nu te koop staat bij RJV guitars?

Jep. Vraag is of er echt sprake is geweest van tordering. Uiteindelijk was het best een prima ding, maar niet my cup of tea. Gewone Luke vind ik lekkerder.

Chieltje
17 april 2016, 21:49
@Orpheo,

Thanks voor de info.
Ik reken ook zeker niet op enige hulp van PRS of wat dan ook. Vox Humana adviseerde wel om contact te zoeken omdat ze erg goede ervaringen hebben met de klantenservice van PRS. Ik blijf echter sceptisch bij klantenservices, garanties en dat soort zaken bij grote fabrikanten.

Wat echter wel nieuw is bij PRS is een speciaal technisch onderhoudscentrum waar je tweedehands gitaren kunt laten aanpassen of repareren op de oorspronkelijke manier. Daar hoop ik wat meer op. Dat is gewoon onderdeel van het bedrijf en alles tegen betaling. Heeft inderdaad niets meer met garantie te maken, hooguit met coulance.

Mocht dat om wat voor reden niet werken...tja, dan wordt t een alternatieve oplossing.
Kun jij waxpotten?

Da Vinci
17 april 2016, 23:31
Jep. Vraag is of er echt sprake is geweest van tordering. Uiteindelijk was het best een prima ding, maar niet my cup of tea. Gewone Luke vind ik lekkerder.

Tja, de enige die daarover kan oordelen ben jij. Maar ik vond het toen al een vreemd verhaal en het feit dat dat ding nu zonder enig commentaar te koop is "omdat het niet jouw kopje thee was" en "het maar de vraag is of er iets mis mee was" maakt het er niet beter op. Ik heb ook met de vorige eigenaar een paar keer contact gehad omdat ik wel interesse had maar ik loop er toch maar met een boogje omheen.

Chieltje
18 april 2016, 00:07
Tja, de enige die daarover kan oordelen ben jij. Maar ik vond het toen al een vreemd verhaal en het feit dat dat ding nu zonder enig commentaar te koop is "omdat het niet jouw kopje thee was" en "het maar de vraag is of er iets mis mee was" maakt het er niet beter op. Ik heb ook met de vorige eigenaar een paar keer contact gehad omdat ik wel interesse had maar ik loop er toch maar met een boogje omheen.

Kan ik me voorstellen. Echter kan ik er niet over oordelen, ik zag het zelf niet. Of het is groter gemaakt dan het is, waar ik zelf aan heb meegewerkt. Grote kans dat een volgende eigenaar niets merkt.
En dat het niet mijn kopje thee was...dat heb ik wel met meerdere gitaren gehad, dus zo bijzonder is dat niet ;)

Orpheo
18 april 2016, 13:09
Ik kan waxpotten...

Oh en mocht je spelen met het idee van 'dan maar gewone pups erin'

Check dit https://youtu.be/gWvIcqOFPa4

Gewone singlecoil pups, qua formaat, passen dus. Beetje graven en het internet heeft info

Chieltje
18 april 2016, 18:18
Morgen nog even langs de gitaartechnicus bij mij om de hoek ( rij er toch langs voor het werk ;) ) voor een second opinion. Had 'm voor het weekend al gebeld, belde terug. Kijken wat ie zegt.
Daarnaast alvast mail gestuurd voor info naar Four Seasons Pickups voor als we aan de custombuild moeten gaan....ik weet niet of zij in staat zijn om 513 pickups na te maken, maar wellicht zit er wel een oplossing in.
Of ik ga weer even op de koffie bij Orpheo en kijken of waxpotten zin heeft.

Afijn, oplossingen worden gezocht. Hopelijk gaat het lukken.

Chieltje
3 juni 2016, 12:40
Het is even geleden, maar toch maar een update...we zijn namelijk nog steeds bezig :(

Ruim een maand geleden contact gehad met het servicecenter van PRS in de UK. Ik kon tegen een gereduceerde prijs ( coulance, goodwill, whatever ) nieuwe elementen toegestuurd krijgen. Vrij prijzig, maar originele nieuwe electronica voelde voor mij het beste in zo'n dure gitaar. Het zou overigens direct een update van de oude electronica zijn, omdat er geen gebruik meer wordt gemaakt van een printplaat maar directe verbindingen met de switches ( ofzo ).

Afijn, het duurde weliswaar een maand om ze hier te krijgen ( vooraf ook aangegeven door mijn contactpersoon ), maar uiteindelijk waren ze binnen. Afspraken gemaakt met de installateur/winkel hier in NL die door PRS werd aangegeven, ofwel de officiële dealer.

Na mijn vakantie rijdt ik naar de winkel alwaar de nieuwe pickups naartoe zijn gezonden en geinstalleerd zouden zijn. Koude douche.
Reparateur kon er niets mee vanwege de geupdate electronica. Hij had daar niet de instructies voor. Daarnaast leken de nieuwe pickups alles behalve nieuw, ofwel, diep bekrast en elders uit gesoldeerd.
Boeltje mee naar huis en opnieuw contact met PRS.

Op dit moment is het servicecenter met de fabriek in onderhandeling over een nieuwe set pickups. Het schema is inmiddels gearriveerd bij de reparateur/importeur hier in NL, waardoor installatie nu geen probleem moet zijn. Laten we het hopen....

Afijn, we zijn er maar druk mee. Nog geen resultaat, maar hoop op een goede afloop.

arjanb01
3 juni 2016, 12:44
Jezus, wat een slecht verhaal.
Wat mij betreft ben jij de grootste pechvogel qua gitaar aankopen van dit forum.
Heb je die kromme luke nog? Hoe is dat afgelopen ?

Orpheo
3 juni 2016, 12:48
Die luke is volgens mij verkocht (nadat ik nog wat tijd in de bespeelbaarheid gestoken heb by the way :) )

Maar goddamn wat slecht. Geen instructies!? Die staan gewoon op de site. Het schema staat gewoon online.... Goddamn.

Chieltje
3 juni 2016, 12:56
Jezus, wat een slecht verhaal.
Wat mij betreft ben jij de grootste pechvogel qua gitaar aankopen van dit forum.
Heb je die kromme luke nog? Hoe is dat afgelopen ?

Ja, dat idee had ik ook al. Van huis uit het motto meegekregen "voor kwaliteit betaal je," maar dat gaat niet altijd op...

Overigens is de Luke verkocht. En zie mijn eerdere posts, er is door de eerste technicus aangegeven dat er "wat" torsie zat in de hals.
Zelf zag ik het niet en anderen ook niet. Dus hoe het nu precies zat....het is niet de reden van verkoop geweest, maar ik kon niet wennen aan het ding. Speelde vele malen minder dan de basis Luke. Een ander heeft er misschien een andere mening over.

Da Vinci
3 juni 2016, 12:57
Die Luke staat nu hier...

http://www.rjvguitars.com/product/1798934/music-man-luke-bfr-hawaiian-koa-gold-hardware-ball-family-reserve-exclusive

Wat vond jij ervan Orpheo? Ik vind het echt een killer van een gitaar qua specs, maar dat verhaal.... Als ik het goed samenvat is er wat aan gecorrigeerd aan de neck wat uiteindelijk niet nodig bleek. Ik ben geneigd dat te interpreteren als dat er nu dus weer een correctie op een onterechte correctie heeft moeten plaatsvinden en dat klinkt als "er is aan gerommeld".

Chieltje
3 juni 2016, 13:00
Nou, doordat het een update was van de elektronica stond het juiste schema niet op de site, aldus de luthier in kwestie.
( Ik denk, bel dan verdomme gewoon even op en ze sturen het toe....)

Nu wel het juiste schema per mail ontvangen. Achteraf maar goed, want misschien krijg ik nu alsnog nieuwe pickups in plaats van dat de "nieuwe tweedehandse" geïnstalleerd zouden zijn. Die zijn echt niet nieuw....of tijdens de post beschadigd.

arjanb01
3 juni 2016, 13:13
Ja, dat idee had ik ook al. Van huis uit het motto meegekregen "voor kwaliteit betaal je," maar dat gaat niet altijd op...

Overigens is de Luke verkocht. En zie mijn eerdere posts, er is door de eerste technicus aangegeven dat er "wat" torsie zat in de hals.
Zelf zag ik het niet en anderen ook niet. Dus hoe het nu precies zat....het is niet de reden van verkoop geweest, maar ik kon niet wennen aan het ding. Speelde vele malen minder dan de basis Luke. Een ander heeft er misschien een andere mening over.

Conservatief als ik ben vind ik van alle lukes die ik in m'n handen heb gehad mijn luke 2 uit 2003 het beste spelen, krassen en butsen maar dat ding speelt fijner dan de series daarna.

Da Vinci
3 juni 2016, 14:28
Conservatief als ik ben vind ik van alle lukes die ik in m'n handen heb gehad mijn luke 2 uit 2003 het beste spelen, krassen en butsen maar dat ding speelt fijner dan de series daarna.

Haha mijn Luke 2 is ook onovertroffen. Mijne is volgens mij uit '96 of '98. Zou ik ook blind verkiezen boven mijn Luke 3. Then again... beide Luke's spelen er alle andere gitaren die ik ooit heb gehad dik uit.
Maargoed, de praktijk is toch dat ik praktisch continue op een Les Paul of Telecaster loopt te harken. Las laatst een stukje van Vulvasonic over hoe hij kon genieten van een spartaans spelende gitaar waar je hard op moest werken. Daar was wel een punt van herkenning. Maar als je dan een Luke pakt is het alsof je na 80km wandelen je schoenen uit trekt.

Omdat m'n Luke 2 naast feel en sound ook de enige gitaar ooit is waar ik sentimentele waarde bij bemerk had ik m'n 3 laatst dus maar op MP gezet. Hoop interesse voor dat ding, maar kolere.... kreeg het toch niet over m'n hart. Kut Lukes.....

Orpheo
3 juni 2016, 14:29
Nou, doordat het een update was van de elektronica stond het juiste schema niet op de site, aldus de luthier in kwestie.
( Ik denk, bel dan verdomme gewoon even op en ze sturen het toe....)

Nu wel het juiste schema per mail ontvangen. Achteraf maar goed, want misschien krijg ik nu alsnog nieuwe pickups in plaats van dat de "nieuwe tweedehandse" geïnstalleerd zouden zijn. Die zijn echt niet nieuw....of tijdens de post beschadigd.

onzin; het schema is precies hetzelfde, alleen het een is point to point en het ander via een printplaat maar dat maakt technisch gezien geen fluit uit.

Orpheo
3 juni 2016, 14:35
Die Luke staat nu hier...

http://www.rjvguitars.com/product/1798934/music-man-luke-bfr-hawaiian-koa-gold-hardware-ball-family-reserve-exclusive

Wat vond jij ervan Orpheo? Ik vind het echt een killer van een gitaar qua specs, maar dat verhaal.... Als ik het goed samenvat is er wat aan gecorrigeerd aan de neck wat uiteindelijk niet nodig bleek. Ik ben geneigd dat te interpreteren als dat er nu dus weer een correctie op een onterechte correctie heeft moeten plaatsvinden en dat klinkt als "er is aan gerommeld".

Tja, wat ik ervan vond... Gewetensvraag!

lakwerk, soldeerwerk en bouwkwaliteit: prima. Bespeelbaarheid: aardig. Voor 3 ruggen kan het echt beter.

Wat die correctie betrof: nee, niet mee eens. Er zat zeker wel een kleine twist in, die is er voor de hersteller die Chieltje in de arm genomen heeft vakkundig uit gevlakt (in het fretwerk!). Neemt niet weg dat zoiets niet had moeten gebeuren en als 't gebeurt vind ik dat de fabrikant dat moet herstellen of een de hals moet vervangen: die verantwoordelijkheid ligt niet bij de gebruiker maar bij de maker, imho.

'aan gerommeld' vind ik een heel negatieve connotatie hebben, alsof een amateur met een schroevendraaier er een pickup cavity in gehakt heeft. Dit is gewoon een professioneel herstelde gitaar van een fout die er nooit in had moeten zitten.

Wat PRS betreft: ik vind dit ook een beetje zwak; Dit hele akkefietje speelt al sinds April (bijna 2 maanden!) en het is nog niet klaar. Ik vraag me dan echt af wat voor lui PRS in de arm genomen heeft in dit kikkerlandje.

No offense, maar door de pups te laten waxpotten bij een Nederlandse pickupboer (Oigun, 4 seasons, desnoods bij mij) dan was de wachttijd rustig met een maand verkort. Het feit dat PRS dit niet eens geopperd heeft vind ik matig.

(is dus totaal niet een aanval op Chieltje, mocht iemand dit per ongeluk zo interpreteren!).

Da Vinci
3 juni 2016, 15:29
lakwerk, soldeerwerk en bouwkwaliteit: prima. Bespeelbaarheid: aardig. Voor 3 ruggen kan het echt beter.

Wat die correctie betrof: nee, niet mee eens. Er zat zeker wel een kleine twist in, die is er voor de hersteller die Chieltje in de arm genomen heeft vakkundig uit gevlakt (in het fretwerk!). Neemt niet weg dat zoiets niet had moeten gebeuren en als 't gebeurt vind ik dat de fabrikant dat moet herstellen of een de hals moet vervangen: die verantwoordelijkheid ligt niet bij de gebruiker maar bij de maker, imho.

'aan gerommeld' vind ik een heel negatieve connotatie hebben, alsof een amateur met een schroevendraaier er een pickup cavity in gehakt heeft. Dit is gewoon een professioneel herstelde gitaar van een fout die er nooit in had moeten zitten.


Oké dus wel een lichte tordatie dus. Gerommeld is misschien een verkeerde woordkeuze, laat ik zeggen "er is aan gesleuteld".
3k is dan te veel, want er is gewoon iets mis mee.

Ik ben geen kenner en weet niet of het een realistische angst is, maar als zo'n nek een bepaalde weg heeft ingeslagen durf ik het niet meer aan.

jutter
3 juni 2016, 15:36
Godsamme, je zal er maar 3 ruggen voor neerleggen en er later achter komen dat hij getordeerd is. Weg centen!

jutter
3 juni 2016, 15:37
Conservatief als ik ben vind ik van alle lukes die ik in m'n handen heb gehad mijn luke 2 uit 2003 het beste spelen, krassen en butsen maar dat ding speelt fijner dan de series daarna.

Dat vieze ouwe ding van je? Ja,die is goed!

Da Vinci
3 juni 2016, 16:00
Godsamme, je zal er maar 3 ruggen voor neerleggen en er later achter komen dat hij getordeerd is. Weg centen!

Ja idd. Weet niet of Chiel dit verhaal bij Remco heeft gemeld en kan me best voorstellen dat Remco dit anders over het hoofd ziet. Maar het feit dat dat ding nu ergens voor 3k te koop staat zonder enige melding van dit onheugelijke feit zit me toch niet helemaal lekker. Want verkoper 1, Chiel en Remco hebben straks lekker hun centjes terug maar alleen Chiel (en wij) weet dat iemand straks met hetzelfde leed zit als dat hij had...

Orpheo
3 juni 2016, 17:19
Oké dus wel een lichte tordatie dus. Gerommeld is misschien een verkeerde woordkeuze, laat ik zeggen "er is aan gesleuteld".
3k is dan te veel, want er is gewoon iets mis mee.

Ik ben geen kenner en weet niet of het een realistische angst is, maar als zo'n nek een bepaalde weg heeft ingeslagen durf ik het niet meer aan.

tja, het is een structurele fout, maar wanneer is het dan 'ok'? Is een herfret van een 20 jaar oude gitaar, die verder prima is, ok? Moet zoiets uitmaken bij de verkoopwaarde? Of een vervangen topkam na 20 jaar trouwe dienst op een strat. Ik noem even een zijspoor. Of is het: zolang het geen structurele fout die gefixt is en het een herstelling is na trouwe dienst, dan maakt 't niet uit? Just curious :)

Die neck is by the way al een paar jaar oud en als ie eenmaal gesettled is, gaat ie rustig een leven lang mee, dus echt zorgen hoef je je er niet om te maken, en een deuk in de verkoopwaarde? moah, neuh. Daar is dit een te kleine fout voor. MM had dit gewoon in de fabriek goed moeten doen en niet (te)veel vertrouwen hebben in de machines die 't fretwerk fixen. Mensenwerk en intuitie blijven van groot belang in de gitaarbouwbizz.

arjanb01
3 juni 2016, 18:10
Dat vieze ouwe ding van je? Ja,die is goed!

Dat ranzige ouwe ding gaat morgen weer gebruikt worden tijdens een optreden. Gefinancierd met gemeentegeld toen ik net afgestudeerd was en nog bij m'n ouwelui woonde. Sentimentele waarde en gewoon een topgitaar !
Volgend jaar komt er weet een strat bij en die luke doe ik never nooit weg! Die hals is lekker donker door al het zweet!

Da Vinci
3 juni 2016, 21:31
tja, het is een structurele fout, maar wanneer is het dan 'ok'? Is een herfret van een 20 jaar oude gitaar, die verder prima is, ok? Moet zoiets uitmaken bij de verkoopwaarde? Of een vervangen topkam na 20 jaar trouwe dienst op een strat. Ik noem even een zijspoor. Of is het: zolang het geen structurele fout die gefixt is en het een herstelling is na trouwe dienst, dan maakt 't niet uit? Just curious :)



Tja, een 2e hands auto met nieuwe remblokken vind ik geen probleem maar één met doorgeroest chassis liever niet. Ik snap dan ook het vergelijk tussen een vervangen topkam en getordeerde neck niet zo.

jutter
3 juni 2016, 22:20
Dat ranzige ouwe ding gaat morgen weer gebruikt worden tijdens een optreden. Gefinancierd met gemeentegeld toen ik net afgestudeerd was en nog bij m'n ouwelui woonde. Sentimentele waarde en gewoon een topgitaar !
Volgend jaar komt er weet een strat bij en die luke doe ik never nooit weg! Die hals is lekker donker door al het zweet!

....en wie weet wat nog meer wat je in je geile handjes hebt gehad......

D3nnis
4 juni 2016, 09:10
Wat die correctie betrof: nee, niet mee eens. Er zat zeker wel een kleine twist in, die is er voor de hersteller die Chieltje in de arm genomen heeft vakkundig uit gevlakt (in het fretwerk!). Neemt niet weg dat zoiets niet had moeten gebeuren en als 't gebeurt vind ik dat de fabrikant dat moet herstellen of een de hals moet vervangen:


Ik vraag me af of je dit wel zo stellig kunt stellen.
Dat de fabrikant het had moeten herstellen of vervangen ben ik het wel mee eens en valt me ook best tegen.
Maar dat het nooit had moeten gebeuren is een erg lastige stelling lijkt me.
Zolang hout een natuurproduct is ga je het nooit voorkomen. Het is ook iets dat later kan ontstaan (zeg ik even uit eigen ervaring), en dat hout nooit helemaal homogeen is, helpt niet mee. Met houtselectie is het wel te minimaliseren, maar als je een stuk hout hebt dat écht de bocht om wil, dan gaan carbon of titanium staven dat stuk hout ook niet volledig tegenhouden.

arjanb01
4 juni 2016, 09:41
Eens, Dennis, maar de oorspronkelijke muziekwinkel die die luke had ingekocht had hem hierdoor bij de importeur kunnen afkeuren. Maar dit zullen weinig winkels kunnen of willen omdat ze niet elke gitaar die ze binnen krijgen grondig kunnen controleren.
Bij een dergelijke gitaar van nieuw 5,5k zou je dit wel verwachten maar de praktijk wijst toch anders uit.

D3nnis
4 juni 2016, 09:50
Eens, Dennis, maar de oorspronkelijke muziekwinkel die die luke had ingekocht had hem hierdoor bij de importeur kunnen afkeuren.


Hoe dan?
Wie zegt dat die tordering er was toen de gitaar nieuw was?
Wat niet wil zeggen dat ze niet iets meer hadden mogen doen natuurlijk.

arjanb01
4 juni 2016, 09:54
Als jij als winkel zo'n dure gitaar bij de importeur inkoopt, zou ik hem grondig checken voordat hij de handel in gaat. Daar zou het mis zijn gegaan, weet je natuurlijk nooit 100% zeker maar het zou kunnen.

D3nnis
4 juni 2016, 10:26
Mee eens hoor. Maar mijn silhouette special hals begon een tikje te verdraaien toen ie een jaar of 5 oud was. Zomaar, ineens.
Inmiddels is die gitaar 16 jaar oud (en heb ik hem net zo lang), en het wordt ook niet meer of minder. Blijft raar spul, hout.

Chieltje
4 juni 2016, 15:25
Godsamme, je zal er maar 3 ruggen voor neerleggen en er later achter komen dat hij getordeerd is. Weg centen!

Onzin. Voor de zoveelste keer.....het was uiteindelijk een prima bespeelbare gitaar, maar IK vond 'm niet goed genoeg. De eventuele kleine twist is NIET de hoofdreden geweest van de verkoop. Een volgende eigenaar merkt het misschien niet eens. Neemt niet weg dat een gitaar van zo'n nieuwprijs geen defect mag bevatten, ook geen klein defect.

Chieltje
4 juni 2016, 15:32
Ja idd. Weet niet of Chiel dit verhaal bij Remco heeft gemeld en kan me best voorstellen dat Remco dit anders over het hoofd ziet. Maar het feit dat dat ding nu ergens voor 3k te koop staat zonder enige melding van dit onheugelijke feit zit me toch niet helemaal lekker. Want verkoper 1, Chiel en Remco hebben straks lekker hun centjes terug maar alleen Chiel (en wij) weet dat iemand straks met hetzelfde leed zit als dat hij had...

Het defect is, zoals Orpheo zegt, door wat aanpassingen geminimaliseerd.
Ik vind deze "discussie" op dit moment te ver overdreven worden. Het was een hot item toen ik de gitaar net had, door de aanpassingen van de eerste technicus en Orpheo is het nu gewoon een tweedehands gitaar die niet perfect is. Wat overigens niets over de waarde zal zeggen, want reken maar dat deze ook gewoon verkocht gaat worden aan wellicht iemand die zich er niet aan stoort of het niet eens door zal hebben. Laten we het nu niet meer groter maken dan het is.

Chieltje
7 juni 2016, 17:18
Goed nieuws.

Zojuist melding gehad van PRS in de UK. Een werknemer heeft deze week na een bezoek aan de fabriek in de USA nieuwe pickups voor mij meegenomen nadat ik de foto's van de bekraste pickups heb gemaild. De nieuwe pickups worden direct op de post gedaan.
Het installatieschema is bijgevoegd zodat de installateur direct aan de gang kan.

Dat is nou toch wel weer heel goed van ze, ondanks het eerdere geklungel.
Uiteindelijk toch blij met de klantenservice van PRS, ervan uitgaande dat nu alles in orde is.
Of zal ik pas juichen als ze er goed werkend inzitten? Dan heb ik eindelijk sinds tijden weer een lekkere gitaar te pakken, want spelen doet ie toch echt heel erg prettig.

Da Vinci
9 juni 2016, 15:09
Neemt niet weg dat een gitaar van zo'n nieuwprijs geen defect mag bevatten, ook geen klein defect.

Het enige dat ik lees is een hele omweg in uiteindelijk tot dezelfde conclusie te komen. Tenminste, ik neem aan dat je vindt dat hetzelfde geldt voor een 2e hands gitaar van 3k. Dan ben je dus gewoon zuur als je erachter komt dat deze een defect bevat, al is het maar een kleintje....

fred dons
9 juni 2016, 17:48
het blijft een natuur product, en dan mag hij zelfs 1 ton gekost hebben, dan nog kan hout vrij spontaan beslissen om te warpen. voor zo'n prijs mag je wel verwachten dat de fabrikant achter zijn product staat en voor een passende vervanging zorgt (zoals bijvoorbeeld Huber en PRS dat doen)
Ik heb wat oudjes in mijn collectie zitten waarvan 1 nek na een wat droge winter besloten heeft om krom te trekken, die nek heeft zich 40 jaar keurig gedragen, ik heb ook nekken die zich binnen 12 maanden na aanschaf gingen torderen dus er is niet echt een peil op te trekken, in principe bij te jong hout gebeurd dit vrij snel maar zoals gezegd het kan ook decenia later nog gebeuren

Chieltje
1 juli 2016, 11:18
Hij gaat lekker.

Vorige week met nieuwe set pickups, nieuwe electronica ( deze keer echt nieuw! ) en bijbehorende schema's opnieuw naar de PRS dealer.
Uurtje werk, klaar. Reparateur had 'm getest en het werkte.

Thuis aangekomen, ik ga zelf uitgebreid testen.....
Je voelt 'm al aankomen: niet in orde. Bij bepaalde standen bromt het ding als een malle, maar zodra ik mijn hand op de brug leg is het brommen weg. Zal iets met aarding te maken hebben?
Daarnaast is de stand van de heavy humbucking, classic humbucking en single coil omgedraaid. Dus....morgen maar weer terug! De reparateur gaat zich er weer in verdiepen.

Het zou wat zijn als het na morgen toch eens in orde is....ik durf het bijna niet meer geloven.

Rogueny
1 juli 2016, 11:56
Hij gaat lekker.

Vorige week met nieuwe set pickups, nieuwe electronica ( deze keer echt nieuw! ) en bijbehorende schema's opnieuw naar de PRS dealer.
Uurtje werk, klaar. Reparateur had 'm getest en het werkte.

Thuis aangekomen, ik ga zelf uitgebreid testen.....
Je voelt 'm al aankomen: niet in orde. Bij bepaalde standen bromt het ding als een malle, maar zodra ik mijn hand op de brug leg is het brommen weg. Zal iets met aarding te maken hebben?
Daarnaast is de stand van de heavy humbucking, classic humbucking en single coil omgedraaid. Dus....morgen maar weer terug! De reparateur gaat zich er weer in verdiepen.

Het zou wat zijn als het na morgen toch eens in orde is....ik durf het bijna niet meer geloven.

Wat een ellende... Als t na morgen nog niet goed is, zou ik m over de toonbank trekken haha

Shredder Mike
1 juli 2016, 12:48
Misschien voor het terug meenemen eerst bij de reparateur uitproberen ?

Succes.

arjanb01
1 juli 2016, 12:49
Wat een kutverhaal. Het lijkt wel alsof je wat gitaren betreft pech aan je kont hebt hangen.
Maar.... De aanhouder wint altijd...😉

Orpheo
1 juli 2016, 15:54
dat de posities omgedraaid zijn is slordig. Dat brommen weggaat als je je hand op de brug legt (of snaren) is logisch en dat 'hoort' zo. Je kan het grotendeels wel verdoezelen maar dat is eigenlijk keurig.

Verder: wat een amateurs :P

D3nnis
1 juli 2016, 20:08
Daarnaast is de stand van de heavy humbucking, classic humbucking en single coil omgedraaid. Dus....morgen maar weer terug! De reparateur gaat zich er weer in verdiepen.




Klote is dat. Heb ik ook weleens, als ik een linkshandig schema gebruikt heb 😉😉😉

Chieltje
4 juli 2016, 12:28
Misschien voor het terug meenemen eerst bij de reparateur uitproberen ?

Succes.

Ga ik nu zeker doen! Blijkbaar is het nodig.

Chieltje
4 juli 2016, 12:31
dat de posities omgedraaid zijn is slordig. Dat brommen weggaat als je je hand op de brug legt (of snaren) is logisch en dat 'hoort' zo. Je kan het grotendeels wel verdoezelen maar dat is eigenlijk keurig.

Verder: wat een amateurs :P

Huh? Hoort dat zo?
Ik heb nog geen gitaar gehad waarbij een bepaalde stand een flinke brom maakt en stopt met mijn hand erop....voor deze reparatie had de 513 dat niet en mijn Lukes al helemaal niet....
"Brom" is misschien een understatement...takkeherrie is een betere omschrijving.

Orpheo
4 juli 2016, 12:58
Nee dat klopt idd niet. Maar dat je gitaar bromt als je niks van metaal aanraakt, hoort wel (had je Luke btw ook).

fred dons
4 juli 2016, 13:45
zijn luke had emgtjes die zijn toch wat stiller ;)

arjanb01
4 juli 2016, 15:07
Hahaha, inderdaad. In vergelijking met emgs is alles herrie 😂

Orpheo
4 juli 2016, 18:07
Ja, de EMG's waren stiller, maar als je je hand van de snaren/brug haalde, had je ook een brom. Heel logisch, natuurlijk; wij als mens zijn een zak wate dus een goeie geleider. Wij fungeren als een soort antenne, de pickup pakt dat op. houd je de brug vast dan sluit je jezelf als het ware kort. Doei antenne. doei brom.

arjanb01
4 juli 2016, 19:15
Maar als je draadloos speelt heb je weinig tot geen brom hoor.

Chieltje
6 juli 2016, 11:00
Update:

Het schijnt gelukt te zijn, reparateur heeft het schema van PRS iets aangepast en alles zit nu waar het hoort.
We gaan het beleven....vrijdag maar even ophalen.

Chieltje
8 juli 2016, 21:30
Nou, de gitaar ligt weer thuis.

Alle elektronica zit nu op de juiste plek en is goed geinstalleerd. Hij werkt weer zoals hij hoort te werken.
Toch merk ik dat deze gitaar meer bedoeld is voor wat meer de classic rock geluiden en het clean. Het blijven aaneengeschakelde singlecoils. Bij oversturing is er meer bijgeluid dan bij de Luke met zijn EMG's. In ieder geval is het nu een puntgave 513 met de nieuwste elektronica. Ik ben benieuwd of het een blijvertje is.

Tabula Rasa
8 juli 2016, 22:46
Is een humbucker niet sowieso een combinatie van twee aaneengeschakelde singlecoil?

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

Orpheo
8 juli 2016, 22:49
Is een humbucker niet sowieso een combinatie van twee aaneengeschakelde singlecoil?

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

ja, maar wel met een baseplate van messing of nickelsilver, om de inductie te verhogen en zo hoog weg te trekken. bij deze pups is dat niet 't geval.

Tabula Rasa
8 juli 2016, 22:53
Ja. Maar ik dacht dat het nog steeds om de brom ging, ipv de klank.

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

Hendrik1970
8 juli 2016, 23:09
ja fout dus!

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker Zjanke!

Tabula Rasa
8 juli 2016, 23:13
Yep, kennelijk ging het niet meer om de brom. Twee singlecoils in serie is niet hetzelfde als een humbucker in dat opzicht, hoewel het wel mooi werkt tegen de brom.

Raar dat ts dat bij aanschaf niet gemerkt heeft.

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

Chieltje
9 juli 2016, 00:05
De klank is uitstekend, zolang je het ding niet gigantisch overstuurt. Daar is ie gewoon niet voor bedoeld.

D3nnis
9 juli 2016, 08:27
Was me ook al eens opgevallen aan de 513.
Vind ik eigenlijk best jammer dat zo'n veelzijdige gitaar eigenlijk helemaal niet geschikt is voor het betere dorswerk.

Chieltje
9 juli 2016, 09:58
Klopt. Het is echt een typische PRS "boutique" gitaar. Er zit echt een hele goede klank in, maar het is gewoon niet echt scheurbeest. Wat dat betreft kun je 'm een beetje vergelijken met een singlecoil Strat.

D3nnis
9 juli 2016, 10:28
Een typische klank met veel hoog, en op een bepaalde manier heel netjes en beschaafd.
Eigenlijk zo als ze ook gebouwd zijn, te mooi ☺

arjanb01
9 juli 2016, 11:25
Met een single coil strat kan je wel dik scheuren hoor, vraag dat ome Blackmore of neefje Malmsteen maar 💪

D3nnis
9 juli 2016, 12:17
Met een single coil strat kan je wel dik scheuren hoor, vraag dat ome Blackmore of neefje Malmsteen maar 💪



Ja, die vind ik dus allebei een k*tgeluid hebben ☺

Ik kan er zelf ook niks mee, met single coils, voor alles voorbij een lichte crunch (p90's uitgezonderd); het wordt zo snel rafelig met blubber of zoiets

Chieltje
12 juli 2016, 17:28
Ik heb toch maar weer besloten, ondanks alle moeite met de nieuwe elektronica, om de PRS 513 te gaan verkopen.
Het is een prachtige gitaar, maar ik krijg er met de nieuwe elementen toch niet het geluid uit waar ik vooraf op had gehoopt.
Ik kom steeds tot de conclusie dat een standaard Luke II nog steeds "mijn ding" is. Het vette midden van de actieve elementen kan me beter bekoren dan de wat meer hoog-georienteerde passieve singlecoils van de 513. Voor een ander type gitarist ongetwijfeld een fantastische gitaar, want ik heb zelden een gitaar gehad die zo lekker speelt als deze 513...

Afijn, weer een hele ervaring rijker. Nu op zoek naar een standaard Luke II zonder toeters en bellen. En dan maar eens tevreden zijn....

arjanb01
12 juli 2016, 19:23
Herkenbaar! Die luke 2 is zo ranzig en gebruikt, maar heb hem nog altijd als main gitaar voor gigs. Een Zwitsers zakmes voor mij, alles haal ik eruit wat ik kan gebruiken. Heel herkenbaar ondanks dat de meesten emgs haten. Ik niet...

Da Vinci
12 juli 2016, 19:31
Ik doe ook al jaren m'n best om iets beters te vinden. Soms lijkt het even zo te zijn, maar uiteindelijk kom ik toch weer bij m'n Luke uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
12 juli 2016, 19:41
Daarom kan je beter gitaren voor erbij kopen dan een luke weg doen. Had de mijne vorige week ff een weekje op marktplaats staan.
Toch besloten hem niet weg te doen nadat ik afgelopen weekend weer optredens ermee gedaan had. Soms is GAS toch te stillen🙈

Da Vinci
12 juli 2016, 20:35
Mijn Luke heb ik sinds mijn 18e (nu 31) en gaat nooit weg. Dat heb ik altijd al geroepen en nog nooit een dag aan getwijfeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
12 juli 2016, 20:48
Die Lukes zijn fantastische gitaren. Heerlijke halzen en super bespeelbaar. En EMG's kun je er altijd uitgooien. 😉


Sent from my iPhone using Tapatalk

arjanb01
12 juli 2016, 21:30
Ook een idee ja, gewoon de elementen swappen.

Chieltje
13 juli 2016, 11:46
Misschien een hele domme vraag maar:
Wat is er in godsnaam mis met de EMG's in een Luke II?

arjanb01
13 juli 2016, 12:06
Helemaal niks, tenminste vind ik.
Kwestie van smaak. De meesten haten ze, omdat ze heel strak klinken en 'doods''. Ik vind van niet, mooi rond, zangerig en melodieus. Kwestie van beleving. Ze werken super in combinatie met draadloze systemen en bühne lampen, veel storingsbronnen als stopcontacten etc... Super stil.

Chieltje
13 juli 2016, 12:32
Aha.
Ik merk dat ik met de 513 inderdaad veel lastiger draadloos speel. Ik heb een Relay G50 van Line6 en die werkte altijd vlekkeloos met mijn Vetta en Lukes. Laatste paar keren viel het signaal weg als de Relay G50 op een bepaalde plek stond opgesteld...

Nu kan dat overigens ook komen doordat ik ongeveer tegelijkertijd ben overgestapt naar de H&K Grandmeister 36 buizentop. Daar zit een draadloze funtie op zodat je via MIDI je versterker kunt aansturen op je iPad. Volgens mij zit die iPad en de MIDI controller de Relay G50 ook nog weleens in de weg. Dus of het enkel door de pickups van de 513 komt is misschien te voorbarig.

D3nnis
13 juli 2016, 13:25
Misschien een hele domme vraag maar:
Wat is er in godsnaam mis met de EMG's in een Luke II?



Dat het voor alles anders dan top 40 muziek véél en véél te gladjes klinkt, dat is er mis mee 😁

Ik heb 2 jaar een luke 2 gehad, en deze onder andere vanwege deze reden weg gedaan.

Clean kan ik er wel wat mee, maar met vervorming....net of ik in een of andere gladde nichtenband speelde ☺



Aha.
Ik merk dat ik met de 513 inderdaad veel lastiger draadloos speel. Ik heb een Relay G50 van Line6 en die werkte altijd vlekkeloos met mijn Vetta en Lukes. Laatste paar keren viel het signaal weg als de Relay G50 op een bepaalde plek stond opgesteld...


Ik denk niet dat het aan je pickups ligt, wat je zelf ook al betwijfelt.
Ik heb 2 jaar een G50 gehad, en nu een jaar of 4 een G90. Nooit problemen, behalve dat de letters van de transmitter eraf slijten omdat ik dat ding te vaak op de grond laat lazeren.

Da Vinci
13 juli 2016, 14:19
Clean kan ik er wel wat mee, maar met vervorming....net of ik in een of andere gladde nichtenband speelde ☺


Ik weet niet of je met dat laatste refereert aan Toto maar het solowerk van Luke vind ik geen glad nichtenband werkt en toch heeft hij een prima sound met z'n EMG's.
Verder worden ze juist vaak afgedaan als "alleen geschikt voor metal" omdat ze juist (veel) vervorming zouden excelleren. Ook die categorie verwijs ik jullie graag naar het solowerk van Steve ;-)

arjanb01
13 juli 2016, 14:44
Het vroegere solowerk tot en met 2010 is inderdaad met emgs. Tegenwoordig speelt hij met passieve pickups en vooral humbuckers in z'n luke 3. Hij is wat dat betreft wel veranderd qua sound.

D3nnis
13 juli 2016, 15:36
Ik weet niet of je met dat laatste refereert aan Toto maar het solowerk van Luke vind ik geen glad nichtenband werkt en toch heeft hij een prima sound met z'n EMG's.


Ik refereer daarmee aan mijn eigen ervaring, over mijn eigen versterkers, met de Luke 2.

Da Vinci
13 juli 2016, 15:38
Het vroegere solowerk tot en met 2010 is inderdaad met emgs. Tegenwoordig speelt hij met passieve pickups en vooral humbuckers in z'n luke 3. Hij is wat dat betreft wel veranderd qua sound.

Klopt, had een Luke 3. Paar jaar gehad maar geen vriendjes mee geworden dus toevallig een week of twee geleden verkocht.

arjanb01
13 juli 2016, 15:45
Toevallig, had hetzelfde met de luke 3. Heb de olive green rosewood hals gehad, schelle herrie overstuurd. Hele stugge schelle, niet vloeiende lead sound. Heb ik 3 maandjes gehad en toen weer verkocht. Daarnaast was de afwerking erg matig, inputs die eruit vielen, nieuwe snaren die bij de brug braken omdat de brug zadels te ruw afgewerkt waren.... Doffe ellende.

Da Vinci
13 juli 2016, 15:50
Ik had ook de Olive Gold (!) met rosewood neck. Prachtig apparaat om te zien. Speelde ook heeeeeeel lekker, net iets minder lekker dan m'n 2. Overstuurd miste er met name karakter. Raakte me gewoon niet. Afwerking was prima, wel een defecte potmeter bij aankomst (was een showroomexemplaar dat ik uit Amerika had laten komen). Brekende snaren had ik bij m'n Luke 2 veel last van.

Chieltje
13 juli 2016, 16:21
Ik ga ook weer gewoon voor een standaard Luke II.
Geen BFR, geen Luke 3, gewoon een lekkere simpele Luke II met EMG's.

BFR's hebben volgens mij een mahonie-body en sommigen ( waaronder de Koa ) een essen-toets. Ik vond dat echt 3x niets ( vraag maar aan Orpheo ;)
De standaard heeft een elzen body met een rosewood toets, wat voor mij de beste combinatie is.

arjanb01
13 juli 2016, 16:35
En nu maar hopen dat die luke 2 geen getordeerde hals heeft, anders zou ik in jouw geval stoppen met je gitaar hobby 😂
Dan zou ik er helemaal mee klaar zijn en gaan origami vouwen als hobby, ben je ook met je handen bezig ! 🙈

Da Vinci
13 juli 2016, 16:43
Ik ga ook weer gewoon voor een standaard Luke II.
Geen BFR, geen Luke 3, gewoon een lekkere simpele Luke II met EMG's.

BFR's hebben volgens mij een mahonie-body en sommigen ( waaronder de Koa ) een essen-toets. Ik vond dat echt 3x niets ( vraag maar aan Orpheo ;)
De standaard heeft een elzen body met een rosewood toets, wat voor mij de beste combinatie is.

Je hebt wat verschillende varianten BFR's. Volgens mij is de KOA de enige met ebben (geen essen) toets. Daarnaast heb je her en der nog een modelletje met all rosewood neck, oa. de true gold maar die daarom twee keer zo duur ;-)
Ook houtsoorten van de body wisselen her en der, sommige mahogany met maple top, sommige alder met een mahogany toneblock iets met walnut en weet ik het allemaal. In jouw geval zou ik het ook ff standaard houden ja ;-)

Chieltje
13 juli 2016, 16:48
En nu maar hopen dat die luke 2 geen getordeerde hals heeft, anders zou ik in jouw geval stoppen met je gitaar hobby ��
Dan zou ik er helemaal mee klaar zijn en gaan origami vouwen als hobby, ben je ook met je handen bezig ! ��

Ik koop gewoon een splinternieuwe. Minimaal risico ( als het goed is ).

D3nnis
13 juli 2016, 19:12
Een tweedehandse gitaar heeft toch niet meer kans dat de hals gaat torderen?