PDA

View Full Version : Midi over dmx kabel



D3nnis
14 april 2016, 14:12
Tussen mijn rack en midi pedalboard ben ik van plan om een 5-polige xlr kabel te gebruiken.
3 pinnen voor midi, 2 pinnen voor het signaal naar het stemapparaat (verder niet in signaalketen dus hoogkwalitatieve audio niet nodig).
Met een microfoonkabel gaat dit prima.
Echter, op de site van onze Duitse dozenschuivende vrienden zijn 5-polige xlr microfoonkabels (kant en klaar) schrikbarend duur (>€100,-).
De 5-polige xlr kabels aangeduid als dmx kabel zijn prijstechnisch een stuk gunstiger. Zo gunstig zelfs dat je er zelf eigenlijk niks voor in elkaar kunt solderen.
Zijn deze kabels nou wezenlijk anders dan microfoonkabels?
Of eigenlijk, geeft het gebruik van een dmx kabel nog problemen voor midi en het signaal naar de tuner?

nico verduin
14 april 2016, 20:56
Als het goed is.....En ik zeg als het goed is :)... dan zou er betere kabel gebruikt moeten worden voor de microfoon (zo laag mogelijke capaciteit ivm. demping hogere frequenties). DMX is een digitaal signaal en werkt met pulsen. Net als Midi. En al is er dan een mindere kwaliteit kabel (hogere demping) gebruikt ga je dat niet echt merken gezien de lage frequentie. Vandaar dat ook velen ook gebruik maken van UTP kabels met RJ45 connectoren. 8 draadjes tot je beschikking die voor allerlei andere doeleinden gebruikt kunnen worden behalve Ethernet. :). Dus het zou gewoon moeten werken.

Arvoitus
15 april 2016, 00:06
Let even op wat voor DMX/5-polige xlr kabel je gaat kopen. DMX gebruikt eigenlijk maar twee aders (hetzelfde als een normale microfoon kabel) en de mantel/ground. Heel veel vijf-polige kabels die je ziet, hebben dus ook maar twee-aderige kabel.

Wat betreft pre-fab kabels die je koopt: Goedkoop is duurkoop. Koop neutrik pluggen, en soldeer ze zelf. Het is het waard.

Ik zou het advies van Nico opvolgen, gebruik UTP kabel. Of gebruik twee aparte normale XLR kabels, het voordeel is dat je dan bij elk podium wel een reserve kabel kan vinden mocht er iets kapot gaan.

D3nnis
15 april 2016, 00:23
Goede tips en uitleg, bedankt, ik zal eens even bekijken wat ik ermee zal doen.
De rj45 zal wel afvallen, want die heikneuterige connector heb ik thuis altijd al ruzie mee :D

nico verduin
15 april 2016, 08:32
Goede tips en uitleg, bedankt, ik zal eens even bekijken wat ik ermee zal doen.
De rj45 zal wel afvallen, want die heikneuterige connector heb ik thuis altijd al ruzie mee :DDit kan een optie zijn om alles heel te houden : https://www.rolight.nl/Home/Webshop/kabel-%252f-connectoren/connectoren/COXERJ14/ethercon-RJ-45-kabeldeel-deelb?basketiframe=1

D3nnis
15 april 2016, 13:17
Hee, dat is een mooie, die kende ik nog niet!

obiwanjacobi
15 april 2016, 14:00
"Waarschijnlijk" (disclaimer) kom je met 4 aders ook uit. 2 voor midi waarbij de aarde (ground) met de signaal 'kabel' wordt gedeeld...
Misschien kan je dan een andere (goedkopere) kabel nemen/kiezen...

[2c]

Arvoitus
15 april 2016, 14:24
Hee, dat is een mooie, die kende ik nog niet!
Ik weet niet of je ervaring hebt met CAT kabel knijpen, anders raad ik je dat enorm af. Dan kun je wel beter prefab halen, die weer duur zijn.

nico verduin
15 april 2016, 14:55
Ik weet niet of je ervaring hebt met CAT kabel knijpen, anders raad ik je dat enorm af. Dan kun je wel beter prefab halen, die weer duur zijn.Je hebt een goede tang nodig. Die pramma dingen zijn meestal k.t(Plastic). Ik heb er een op AliExpress gekocht voor iets van 10 euro. Doet het uitstekend. Daarnaast hebben ze tegenwoordig van die inklapbare dingen waardoor je helemaal geen tang meer nodig hebt.

@edit: deze tang voor toch wel een hele 7.35 US$
http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1OmNhLFXXXXXLXpXXq6xXFXXX9/Dual-Modular-Network-Cable-Crimping-Tool-Wire-Cutter-Stripping-Kit-RJ45-RJ12-orange.jpg

En gelijk een mantel snijder voor nog eens 1.29 US$ :)
http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1dYdBHVXXXXbUXFXXq6xXFXXXR/RJ45-RJ11-Cat5e-Cat6-WIRE-STRIPPING-KNIFE-stripper-for-round-flat-Telephone-Monitor-Network-cable-module.jpg_640x640.jpg