PDA

View Full Version : Gitaar verzenden naar buitenland...info?



MoonlandMenace
12 april 2016, 22:36
In tegenstelling tot de meeste vragen over buitenlands verzenden van gitaren die gaan over het importeren, heb ik een vraag over het exporteren van een gitaar.
Ik heb een gitaar te koop staan die nogal gegeerd is door onze Amerikaanse & Canadese vrienden, en krijg dan ook de laatste dagen veel vragen of ik het instrument naar daar wil verzenden.

Nu heb ik hier zelf geen ervaring mee. Heb mijn licht al eens opgestoken bij de diverse bekende verzenddiensten, maar eigenlijk zie ik door het bos de bomen niet meer... Heb er ook een aantal gemaild voor meer info, maar alhoewel ze allen beloven binnen de 24u te antwoorden heeft dit ook nog niets opgeleverd.

Heeft iemand hier ervaring mee? Welke verzendservice is het best en hoe zit het met verzekering van het pakket? Ook lees ik vanalles over douane, en dat ik een handelsfactuur, certificaat van herkomst en exportverklaring afzender moet voorzien voor de douane.. Ik ben maar een gewone particuliere verkoper, dus hoe ik deze documenten moet bekomen is mij een raadsel. Ik ga ervan uit dat de douanekosten voor de rekening van de koper zijn?
Op het gebied van betaling wordt Paypal aangeraden. Hoe zit het daarmee? Heb het wel ooit gebruikt om zelf te betalen, maar nooit om een betaling te ontvangen.

Moest er iemand zijn die mij van meer informatie kan voorzien hieromtrent zou dit enorm gewaardeerd worden.

floydian666
12 april 2016, 22:45
google is je vriend .

http://www.postnl.nl/versturen/brief-of-kaart-versturen/brief-of-kaart-buitenland/douanedocument/

http://www.postnl.nl/versturen/pakket-versturen/pakket-buitenland/

(Voorbeeld douaneverklaring CN22

Voorbeeld douaneverklaring CN23

Verstuurt u iets buiten de EU via postnl.nl/directregelen, dan verschijnt automatisch de juiste versie van het digitale douaneformulier op uw scherm. )

ik zou er wel voor zorgen dat je eerst geld vangt voor je verstuurt.

MoonlandMenace
12 april 2016, 23:04
Dank voor je reactie. Ik was er vergeten bij te vertellen dat de gitaar vanuit België wordt verzonden, en dat verzenden via de Belgische post geen optie is. Met postnl blijkbaar ook niet, want de afmetingen zijn groter dan wat zij als maximum hanteren. En wie draait er op voor de douanekosten? Ik meen iets gelezen te hebben dat deze ten laste zouden zijn van degene die de verzending betaald.

Hotpepper01
12 april 2016, 23:23
Geen idee of het zo is, maar let op met sommige beschermde houtsoorten. Zou zo maar kunnen dat niet alles zonder de juiste papieren het de USA of Canada niet inkomt. CITES....Gibson zelf heeft er ook meermalen last van gehad.

MoonlandMenace
12 april 2016, 23:25
Is dit ook van toepassing op een 34-jaar oude gitaar? Bij mijn weten is bij de gitaar in kwestie alleen mahonie en rosewood gebruikt, dus dat lijkt me geen probleem te vormen. Maar bedankt voor de tip!

Dirk_Hendrik
12 april 2016, 23:55
Is dit ook van toepassing op een 34-jaar oude gitaar?!

Ja. Dat is ook van toepassing op een 34 jaar oude gitaar. En dus de moeite van verificatie waard.

floydian666
13 april 2016, 08:42
Je zou ook even naar verschillende koeriers kunnen bellen.
Ik denk dat je daar wijzer word dan hier op het forum.
Hier zoekt iedereen de informatie tenslotte ook via google :)

loose-fur
13 april 2016, 09:19
Eind vorig jaar verstuurde ik deze zelfbouw vanuit België naar Arkansas, USA (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156281-Stilley-Tribute/page8).
Na enig zoekwerk leek de Belgische Post de goedkoopste (met de stevige koffer inbegrepen zat ik boven de 10 kilo en betaalde ik 98 euro), je kunt het snel berekenen op hun website.
Na enige tijd verklapte de tracking code dat de gitaar vastzat op de JFK luchthaven in new York, wellicht wegens de drukte rond eindjaar en de bijkomende veiligheidsmaatregelen voor pakjes uit terroristisch België?
In ieder geval: de gitaar is uiteindelijk goed gearriveerd. Of de ontvangers bijkomende invoertaksen betaald hebben weet ik niet. Het was een cadeau (een soort ruil) en dat had ik ook zo op het douaneformulier vermeld: een zelfgebouwde gitaar met een waarde van 20 euro.

Eind goed, al goed:


https://www.youtube.com/watch?v=VS7XnSf2v6E


Tee.

Mr.Fingers
13 april 2016, 09:29
Bij mijn weten is bij de gitaar in kwestie alleen mahonie en rosewood gebruikt

Als dat Brazilian Rosewood is (en bij een 34 jarige gitaar is die kans nog steeds reëel), ga je tonnen problemen krijgen met CITES, US Customs & wildlife preservation als je het zonder het nodige papierwerk wil invoeren. De kans is zelfs reëel dat het als smokkel aanzien wordt, en de gitaar linea-rectum de versnipperaar in gaat. Hetzelfde geldt voor bepaalde soorten mahonie.

Het komt er op zich op neer dat jij moet kunnen bewijzen (met voldoende documentatie), dat de gitaar gebouwd is met materialen die niet op de CITES-lijst staan, en mocht er toch materiaal op de CITES lijst staan, dat het bewezen is dat dat hout verwerkt werd voor het toegevoegd werd aan de CITES-lijst. En dat kan redelijk wat voeten in de aarde hebben.

Om welke gitaar gaat het trouwens?

Buxtra
13 april 2016, 09:58
Corrigeer me gerust als ik er naast zit maarreh was het niet Carlos Santana die in Europa inmiddels op een andere gitaar speelt omdat hij anders exotisch hout exporteert? Bron: rig rundown meen ik.

Dus zelfs artiesten hebben er last van.

zjanke
13 april 2016, 13:16
In ieder geval: de gitaar is uiteindelijk goed gearriveerd. Of de ontvangers bijkomende invoertaksen betaald hebben weet ik niet. Het was een cadeau (een soort ruil) en dat had ik ook zo op het douaneformulier vermeld: een zelfgebouwde gitaar met een waarde van 20 euro.

cadeau en ruil zijn voor douane niet van belang. Gitaar en 20 euro, daar doen ze iets mee. En bij 20 euro vermoed ik dat je binnen de USA ook in de vrijstellingen valt. Maar als ze lastig willen gaan doen dan kunnen ze vragen gaan stellen over de waarde want 20 euro is wel heel weinig voor een gitaar.

Factuur maken? http://www.dhl.be/en/express/customs_support/customs_paperwork/commercial_invoice.html wijst zichzelf :ok:

beck
13 april 2016, 13:58
DHL? UPC?

Paypal raad ik sterk af. Kijk maar eens bij de kopersgaranties.
Betalen per bank is tegenwoordig geen enkel probleem meer.

Vermeld ook juiste bedragen. Werk NOOIT mee aan onjuiste gegevens, zelfs als het je gevraagd wordt. "Gift" is misschien een leuk trukje voor de ontvanger, maar in de us nog altijd een federal offence en belastingontduiking waar ze streng bovenop zitten.
Als jij daar aan mee werkt faciliteer jij dat en is de kans groot dat je ook veroordeeld wordt (bij verstek, verdragen tussen nl en us, straf hier uitgevoerd). Brandt daar je vingers niet aan!!

zjanke
13 april 2016, 14:04
"Gift" is misschien een leuk trukje voor de ontvanger, maar in de us nog altijd een federal offence en belastingontduiking waar ze streng bovenop zitten.

Gift een trucje? Nee hoor en al helemaal geen federal offence of belastingontduiking. Bij een gift moet je eigenlijk aangeven dat jij als afzender de belasting en invoerheffing wil betalen omdat je niet wil dat de ontvanger van jouw "gift" belasting of invoerheffingen moet betalen. Geef je dat niet aan dan is de opmerking "gift" van nul en generlei waarde en krijgt de ontvanger gewoon de rekening. Wat je niet moet doen is er bewust een misleidende omschrijving of (te) lage waarde op zetten, dan loop je een sterk risico op allerlei ellende.

beck
13 april 2016, 14:14
Er zijn er die met gift zo proberen invoerbelasting te ontwijken. Door jou te vragen gift te vermelden van belastingvrije waarde.
En dat is invoerbelasting ontduiken, en dat is weer een federal offence.
Voor dit trukje is niet voor niets meer dan 10 jaar voor gewaarschuwd op eBay.

In elk geval, vermeldt geen onjuiste gegevens. Verkoop is geen gift!

zjanke
13 april 2016, 14:29
Klokken en klepels. (ik heb dit een aantal jaren voor mijn werk gedaan, dus je mag proberen om het aan me uit te leggen hoor ;) )

gift als goederenomschrijving is fout. Gift als in "je krijgt het maar hoeft er niet voor te betalen, wink, wink" mag niet en dat is waar jij op doelt. Wat je dan namelijk doet is zeggen dat je minder (of geen) geld ontvangt dan dat er in werkelijkheid gebeurt en daar is de belastingdienst (waar de douane thuis hoort) inderdaad allergisch voor.
Gift als "ik stuur een gitaar op als cadeau aan mijn vriend en ik wil graag alle kosten betalen" is gewoon prima in orde, maar dan krijg je dus ook als afzender nog een rekening voor de belasting en invoerheffingen.
De douane wil maar drie dingen weten: wat wordt er ingevoerd, hoeveel is dat waard en wie gaat er betalen. De rest is echt allemaal overbodige info.

Da Vinci
13 april 2016, 15:11
Thx voor de uitleg.

Ik heb altijd het idee dat er bij invoer/uitvoer 2 x BTW wordt betaald, klopt dat? Of zou je bij aankoop korting kunnen vragen omdat de gene die het uitvoert (mits dat natuurlijk een bedrijf is) in eigen land geen BTW hoeft te betalen?

loose-fur
13 april 2016, 15:18
Bij het postkantoor in België kreeg ik een formulier in te vullen dat daarna op het pakket (gitaar) gekleefd werd. Ik vermelde erop: Christmas present, wat op zich niet gelogen was. Als omschrijving schreef ik: home made guitar. Klopt ook. Waarde: 20 euro, ook niet gelogen, want wat kost een setje snaren en een stel tweedehandse stemmechanieken?

Ik vraag me af: bestaat er voor de douane een link tussen transactie/bestemming (verkoop, gift, cadeau, ruil,..) en waarde? Bij het postkantoor kreeg ik geen éénduidig antwoord op die vraag. Maar feit is dat ikzelf (als verzender) van verdere kosten of rekeningen gespaard bleef.

Na levering van het geschenk kreeg ik een video van de ontvangers doorgestuurd waarop te zien is hoe enthousiast ze het pakket openen. Die video toont alvast héél duidelijk dat het pakket niet geopend werd bij de douane; kartonnen verpakking zit nog met precies dezelfde plakband ingepakt en ook de plakband rond de koffer is exact dezelfde op precies dezelfde plaats.


Tee.

zjanke
13 april 2016, 15:18
Thx voor de uitleg.

Ik heb altijd het idee dat er bij invoer/uitvoer 2 x BTW wordt betaald, klopt dat? Of zou je bij aankoop korting kunnen vragen omdat de gene die het uitvoert (mits dat natuurlijk een bedrijf is) in eigen land geen BTW hoeft te betalen?
Je betaalt als particulier btw over de aankoop. Als je verkoopt naar een land buiten de EU wordt er inderdaad nog een keer btw betaald. Als je het als bedrijf doet kun je dan de eerste BTW terugvragen en wordt er nog maar een keer betaald.
Bij het postkantoor in België kreeg ik een formulier in te vullen dat daarna op het pakket (gitaar) gekleefd werd. Ik vermelde erop: Christmas present, wat op zich niet gelogen was. Als omschrijving schreef ik: home made guitar. Klopt ook. Waarde: 20 euro, ook niet gelogen, want wat kost een setje snaren en een stel tweedehandse stemmechanieken?
en wat de douane daar uit pikt is "home made Guitar" en "20 dollar" waarmee je voldoende info geeft. Dat het een present is is echt niet belangrijk.

Ik vraag me af: bestaat er voor de douane een link tussen transactie/bestemming (verkoop, gift, cadeau, ruil,..) en waarde? Bij het postkantoor kreeg ik geen éénduidig antwoord op die vraag. Maar feit is dat ikzelf (als verzender) van verdere kosten of rekeningen gespaard bleef. lees dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?130288-Het-wel-en-wee-van-invoeren) even door als je dat nog niet had gezien, het principe is voor alle landen gelijk. De douane vindt zoals eerder gezegd maar drie dingen belangrijk en er is dus geen andere link dan" wie gaat er betalen"


Na levering van het geschenk kreeg ik een video van de ontvangers doorgestuurd waarop te zien is hoe enthousiast ze het pakket openen. Die video toont alvast héél duidelijk dat het pakket niet geopend werd bij de douane; kartonnen verpakking zit nog met precies dezelfde plakband ingepakt en ook de plakband rond de koffer is exact dezelfde op precies dezelfde plaats.
.
omdat de douane maar heel weinig echt open maakt, de uitleg daarvan staat in het andere topic waar ik al eerder naar linkte.

beck
13 april 2016, 16:06
Klokken en klepels. (ik heb dit een aantal jaren voor mijn werk gedaan, dus je mag proberen om het aan me uit te leggen hoor )

gift als goederenomschrijving is fout. Gift als in "je krijgt het maar hoeft er niet voor te betalen, wink, wink" mag niet en dat is waar jij op doelt. Wat je dan namelijk doet is zeggen dat je minder (of geen) geld ontvangt dan dat er in werkelijkheid gebeurt en daar is de belastingdienst (waar de douane thuis hoort) inderdaad allergisch voor.
Gift als "ik stuur een gitaar op als cadeau aan mijn vriend en ik wil graag alle kosten betalen" is gewoon prima in orde, maar dan krijg je dus ook als afzender nog een rekening voor de belasting en invoerheffingen.
De douane wil maar drie dingen weten: wat wordt er ingevoerd, hoeveel is dat waard en wie gaat er betalen. De rest is echt allemaal overbodige info.

Die eerste (groene) is toch ook wat ik zeg en waar het hier over gaat? Dan was mijn reactie toch gewoon relevant?
Die tweede (rode) is hier toch geheel niet aan de orde? Hij verkoopt zijn gitaar toch? Hij geeft hem toch niet weg? Waar discussieer je dan over? Je kunt ook in Klokken en klepels praten...

Overigens heb ik ook vele jaren lang voor mijn werk doorlopend met douane van doen gehad dus weet ik ook wel "een beetje" waar ik het over heb. En daarnaast nog weleens wat aan het buitenland verkocht via ebay dus ook nog wat ervaring met dit soort particuliere verkopen en wat daarbij komt kijken.
Blij dat we het toch met elkaar eens blijken te zijn. :hippie:


omdat de douane maar heel weinig echt open maakt, de uitleg daarvan staat in het andere topic waar ik al eerder naar linkte.

Klopt. Maar zonder het open te maken gaat het wel door de scanner en wordt het groen stickertje wel nagekeken.
En ze gaan op één pakje niet rechercheren maar wel als het structureel voorvalt. Diegenen die om "gift" vragen flikken die kunstjes wel vaker waardoor deze als ontvanger in het visier kunnen staan waar jij dan in verzeild kunt raken.

Met "home made Guitar" en "20 dollar" ga je er in dit geval echt niet door komen als ze een volledige gitaar zien op de scan. Je wordt belast op verkoopwaarde en niet op werkelijke waard. Onder jouw standpunt zou een auto ook goedkoop geimporteerd kunnen worden want dat is maar €100 aan ijzer.:seriousf:
Je zou de hals er vanaf kunnen schroeven en apart op kunnen sturen. Dan zijn het onderdelen en dat mag dan weer wel tegen rest- of materiaalwaarde geimporteerd (in nl in elk geval).

Wat er door komt heeft geluk. Je kunt in principe gewoon gepakt worden.

Uitkijken dus met wat je vermeldt!! Wat maakt jou het uit wat de koper af moet rekenen aan importkosten!? Het kost jou toch niets.
Ik heb in elk geval het attentiepunt afgegeven. De keuze is verder niet aan mij.
Succes met de verkoop MoonlandMenace. :ok:

zjanke
13 april 2016, 16:19
Je probeert je er je aardig uit te lullen, maar het vragen om vermelding van gift is niet strafbaar. Vragen om een lagere waarde te vermelden wel. Spullen die bij de douane door de scanner gaan heeft niet te maken met een controle tov invoice, dat gaat over organisch smokkelwaar, wapens of explosieven (al doen ze dat meestal met honden)

Als we gaan editten na een reactie doe ik ook mee:
kijk het filmpje even, dan zie je dat het geen CS is maar wel een gitaar gemaakt van absoluut budget materiaal. 20 euro is misschien wel weinig, maar geen fractie van de waarde.
en een auto voor 100 euro aan ijzer? Als je het in het belachelijke probeert te trekken moet je het goed doen, want dan kun je met die opmerking misschien wel bij de dealer langs. Misschien gaat ie wel mee in je verhaal. Het gaat niet om wat jij of ik er van vinden, maar om een algemeen aanvaarde handelswaarde.

en je opmerking dat je er met losse onderdelen wel komt als je ze uit elkaar schroeft laat zien dat je er dus inderdaad veel verstand van hebt, losse onderdelen als rest- of materiaalwaarde? Probeer maar eens om een losse neck of body te importeren, daar betaal je dus echt aan de hand van de handelswaarde.

beck
13 april 2016, 16:31
http://pages.ebay.com/help/policies/encouraging-illegal-activity.html


We also don't allow buyers to ask sellers to break any laws. For example, buyers can't ask sellers to falsify customs declarations or have an item marked as "gift" in order to avoid customs fees.


Falsifying customs declarations or having an item marked as "gift" in order to avoid customs fees

Maar dat zal ebay dan wel verkeerd hebben. :sssh:

beck
13 april 2016, 16:39
Je probeert je er je aardig uit te lullen, maar het vragen om vermelding van gift is niet strafbaar. Vragen om een lagere waarde te vermelden wel. Spullen die bij de douane door de scanner gaan heeft niet te maken met een controle tov invoice, dat gaat over organisch smokkelwaar, wapens of explosieven (al doen ze dat meestal met honden)

In dit geval is "gift" niet juist (want verkoop) en dus wel degelijk strafbaar. Valsheid in geschrifte met als doel belasting te ontduiken. Dat heb ik met externe bronnen nu wel duidelijk genoeg gemaakt denk ik zo.


Ik heb een gitaar te koop staan die nogal gegeerd is door onze Amerikaanse & Canadese vrienden

Douane kijkt gewoon wat er in zit. En daar worden dozen voor geopend en zelfs een met stuksgoed geladen vrachtwagen voor leeg geladen (en daarna weer geladen om verder te rijden).
Dat gaat echt niet alleen over drugs wapens of explosieven, en bij beoordeling van de inhoud wordt elk teken wat een indicatie kan geven gebruikt. Dit kan gewicht zijn maar ook een scanner waar alles onderdoor gaat.
Vaak genoeg ondergaan zo'n controle waar letterlijk de dozen bij open gaan dus ga a.u.b. niet zeggen dat ik me ergens uit probeer te lullen. Vaak genoeg op vliegvelden, grenskantoren en bij transporteurs en sorteerbedrijven rond gehangen om te weten hoe dit in het echt in zijn werk gaat.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/douane_voor_bedrijven/uitvoer/inleiding_uitvoer/


In dit hoofdstuk gaat het om een andere controle. Nu wordt de aangifte vergeleken met de goederen. Door deze controle kan de inhoudelijke juistheid van de aangifte beoordeeld worden. Is wat de aangever beweert in zijn aangifte wel waar?

Maar succes ermee. Ik doe niet eens de moeite meer om jou nog wat bij te brengen.

zjanke
13 april 2016, 16:39
Ach, stom natuurlijk. Ik was even vergeten dat ebay in Nederland de instantie is die belasting heft. Je hebt het nog steeds over klokken en klepels. Waar ze het over hebben is de groene tekst die je eerder aanhaalde. Het vetgedrukte falsifying is bewust een lagere waarde of een verkeerde goederenomschrijving opgeven...
een vrachtwagen checken is voor de de douane echt iets anders dan volle vliegtuigen. De 100% controles waar alles onder een scanner van de douane doorgaat zijn steekproeven. De scanner die ze op de luchthavens gebruiken zijn voor beveiliging. Of gooi jij als je op vakantie gaat je handbagage door de x-ray om te checken of je geen gitaar smokkelt?

beck
13 april 2016, 16:46
Ach, stom natuurlijk. Ik was even vergeten dat ebay in Nederland de instantie is die belasting heft. Je hebt het nog steeds over klokken en klepels. Waar ze het over hebben is de groene tekst die je eerder aanhaalden. Het vetgedrukte falsifying is bewust een lagere waarde of een verkeerde goederenomschrijving opgeven...

Lees eens waar dit topic over gaat. Niet over een gift. Over verkoop.
En ik heb naast ebay welke doorlopend met dit soort zaken van doen heeft inmiddels ook gequote van de instantie die belasting heft.
De rest is wel duidelijk (behalve voor jou dan zjanke).

@ MoonlandMenace
Ook diverse malen gehad dat pakketjes (particuliere koop en verkoop) bij de douane lagen ter controle (track&trace geeft dat aan).
De nederlandse douane doet er overigens netjes een briefje bij dat ze het voor een controle open hebben gehad en weer dicht geplakt hebben. Ook gehad.
Er wordt gecontroleerd! Geloof dat maar gewoon.

zjanke
13 april 2016, 16:57
Ik leer graag, dus leg maar uit. Er wordt een vraag gesteld waarin wordt aangegeven dat het eigenlijk een cadeau betreft en daar reageerde ik op. Inderdaad niet door de topicstarter maar dat lijkt me niet relevant. Jij bent vervolgens degene die gaat lopen hameren op de gift en ik zeg allen maar dat de term gift niet per definitie fout is.
de link naar de douane zegt dat ze controleren op uitvoer van goederen. No shit sherlock, echt waar? Ze zullen het wel druk hebben....

de douane controleert niet continue 100% en als jij beweert dat dat wel zo is ga ik graag een keer mee kijken. :ok:

beck
13 april 2016, 16:59
de douane controleert niet continue 100% en als jij beweert dat dat wel zo is ga ik graag een keer mee kijken. :ok:

Klopt. Maar ze bekijken wel het groene stickertje, en een electrische gitaar van 20 euro klinkt ongeloofwaardig genoeg om even te controleren.
Hij kan er door glippen maar de kans dat dat niet gebeurd is serieus genoeg aanwezig. En voor TS, waarom het risico lopen door mee te werken aan belastingfraude en v.i.g.? Hij hoeft de douanekosten niet te betalen.

En ze controleren toch dermate dat ik het al diverse malen meegemaakt heb.


Er wordt een vraag gesteld waarin wordt aangegeven dat het eigenlijk een cadeau betreft en daar reageerde ik op.

Daar lees ik dan blijkbaar overheen? Ik lees dat het een verkoop betreft.


Ik heb een gitaar te koop staan die nogal gegeerd is door onze Amerikaanse & Canadese vrienden, en krijg dan ook de laatste dagen veel vragen of ik het instrument naar daar wil verzenden.

zjanke
13 april 2016, 17:06
Met het groene stickertje bedoel jij waarschijnlijk de cn22 verklaring en dat is maar een heel klein percentage van wat er verstuurd wordt. (Bij ons geen enkele en dan gaat het over een paar duizend zendingen per dag vanuit Nederland). De douane controleert dus (ook en in ieder geval bij ons) op andere zaken en dat is een invoice die ze digitaal te zien krijgen.
dat een gitaar van 20 dollar ongeloofwaardig klinkt ben ik met je eens, maar zelfs bij controle is dat in dit geval te rechtvaardigen.
Loose-fur komt in post 9 met de term cadeau en daar gaat mijn reactie over, ik heb nooit beweerd dat dit over de eerste post gaat. ;)

terrasbeest
13 april 2016, 17:33
Toch wel even opletten. Het ultieme bewijs van de waarde is voor de douane nog steeds de werkelijk betaalde prijs, inclusief verzendkosten.
Betalingsbewijzen kan de douane altijd opvragen.

En dit is iets dat overal ter wereld geldig is, want de 'Douanewaarde ' is iets wat al zeker 40 jaar internationaal geharmoniseerd is.

Voor de volledigheid de US Custos text :


All merchandise imported into the United States is subject to appraisement. The Trade Agreements Act of 1979 (the Act), codified at 19 U.S.C. 1401a, et. seq., sets forth the rules for appraisement of imported merchandise. The Act sets forth six different methods of appraisement, and their order of preference. Under the Act, the preferred method of appraisement is transaction value. Generally, the appraised value of all merchandise imported into the United States is the transaction value of the goods. In the event the merchandise cannot be appraised on the basis of transaction value, the secondary bases are considered in the following order :
Transaction Value of Identical Merchandise Transaction Value of Similar Merchandise Deductive Value
Computed Value
Values if Other Values Cannot be Determined
The importer may request the reversal of Deductive Value and Computed Value at the time the entry summary is filed.
Custom Value July, 2006

De volledige tekst voor de masochisten onder jullie :
https://www.cbp.gov/sites/default/files/documents/icp001r2_3.pdf

beck
13 april 2016, 18:29
En zelfs met een factuur (met lage waarde) kan de aanslag gebaseerd worden op reële marktwaarde.

CN 22 bedoel ik ja. Net gekeken op het boekje cn 22's wat ik nog heb liggen.
Maar als jullie die zelden gebruiken heb je vooral van doen met verzending binnen de EU (en nog enkele landen) maar zelden met us dan.
Want EU heeft vrij verkeer van personen én goederen en daarbinnen is de controle stukken matiger dan daarbuiten (us). Binnen EU heb ik inderdaad zelden controle gehad. Maar dat is hier niet relevant.

Er kan gevraagd zijn naar geven, maar het topic begon toch echt over verkopen.
Dat is voor mij een extra signaal om te benadrukken op te letten en de juiste keuze te maken en zeker niet te verdraaien.

beck
13 april 2016, 18:36
Loose-fur komt in post 9 met de term cadeau en daar gaat mijn reactie over, ik heb nooit beweerd dat dit over de eerste post gaat. ;)

Sorry, maar dan zeg je dat ik niet relevant reageer? Jouw informatie doet dus eigenlijk compleet niet ter zake.
Wie creëert er nu verwarrende klepels en klokken en lult zich er nu uit?

zjanke
13 april 2016, 18:51
Maar als jullie die zelden gebruiken heb je vooral van doen met verzending binnen de EU (en nog enkele landen) maar zelden met us dan.

joh, je hebt helemaal gelijk. Mijn ervaring bij de grootste expressvervoerder ter wereld is niet relevant en ik heb nog nooit een zending naar de verenigde staten in mijn handen gehad... Sorry dat ik je wijsheid in twijfel heb getrokken :seriousf:

MarkS
13 april 2016, 19:25
De limiet qua afmetingen die PostNL hanteert geldt alleen voor particulieren, niet voor bedrijven. Wellicht kun je het zelf via jouw werkgever of via iemand in je omgeving laten verzenden.

MoonlandMenace
13 april 2016, 22:55
Bedankt voor de vele antwoorden en tips.
De gitaar waar het om gaat is een Hamer Standard, een zeldzaam 4-digit model uit '82. Het liefst zou ik de gitaar zo dicht mogelijk bij huis willen verkopen, maar de meeste liefhebbers van dit merk zitten aan de andere kant van de grote plas.

beck
13 april 2016, 23:05
joh, je hebt helemaal gelijk. Mijn ervaring bij de grootste expressvervoerder ter wereld is niet relevant en ik heb nog nooit een zending naar de verenigde staten in mijn handen gehad... Sorry dat ik je wijsheid in twijfel heb getrokken :seriousf:

Maar blijkbaar kom je niet vaak van je kantoor af en zie je weinig (aandachttrekkende) verzending in de praktijk want anders zou je hetzelfde weten als ik over controles. Als alle papieren kloppen komt het er vrij makkelijk door ja. Ooit een controle van dichtbij gezien?
Nog een klein detail. Mijn inhoudelijke informatie over verzenden en handelingen er omheen bevestig je ook bij herhaling, wat aan geeft dat ik het zeker niet compleet fout heb wat jij wilt doen geloven.

zjanke
13 april 2016, 23:45
Verantwoordelijk geweest voor het fysieke proces van >2000 douaneplichtinge zendingen per dag, contactpersoon voor de douanebeambten tijdens enkele tientallen controles, maar ik heb er inderdaad helemaal geen verstand van. Gelukkig hebben we altijd nog de echte specialisten op internet.
Verder zeg ik nergens dat je alleen maar onzin verkoopt, dus als jij denkt dat ik dat dat wil doen geloven dan is dat jouw probleem. Maar op specifieke dingen waar je onwaarheden verkondigd wil ik best even aangeven dat het anders zit. Ik zal me verder onthouden van commentaar, je weet het toch beter. Succes ermee...

barno
14 april 2016, 01:02
effe on topic
ik verstuur af en toe gitaren naar het buitenland - verkoop - ik vermeld altijd netjes wat gevraagd wordt naar waarheid, geen gedoe met lagere prijsmelding of gift dingen. goede ervaringen met Belgische post. Laatst nog eentje verstuurd naar Japan, was op zes dagen bij de koper.

MoonlandMenace
14 april 2016, 03:07
effe on topic
ik verstuur af en toe gitaren naar het buitenland - verkoop - ik vermeld altijd netjes wat gevraagd wordt naar waarheid, geen gedoe met lagere prijsmelding of gift dingen. goede ervaringen met Belgische post. Laatst nog eentje verstuurd naar Japan, was op zes dagen bij de koper.

Op zich vallen de tarieven van de Belgische post mee. Maar heb in het verleden wel eens meegemaakt dat de post een pakketje is kwijtgeraakt, zou niet willen dat dit gebeurd met een gitaar van meer als €3000.

zjanke
14 april 2016, 07:52
Heeft de Belgische post geen optionele transportverzekering? Kwijtraken is natuurlijk heel vervelend, maar als de financiële schade dan vergoed wordt valt het nog mee. Lees wel even goed wat er verzekerd is, de standaard aansprakelijkheid in transport is een paar euro per kilo, dus dan is het bij verlies maximaal een paar tientjes...
als de post geen verzekering heeft, dan gewoon even naar een andere partij gaan. Zeker bij zo'n duur instrument wel aan te raden.

beck
14 april 2016, 10:52
UPC en DHL. Kosten voor verzending voor de koper. Take it or leave it. Simpel.
Als de koper de gitaar zo graag wil heeft hij het er wel voor over.


Verantwoordelijk geweest voor het fysieke proces van >2000 douaneplichtinge zendingen per dag, contactpersoon voor de douanebeambten tijdens enkele tientallen controles, maar ik heb er inderdaad helemaal geen verstand van.

Wat zit je dan met mij te discussieren dat er zelden tot gecontroleerd wordt?
En als ik dan zeg dat ik vele oppervlakkige controles meegemaakt heb waarbij vele tientallen controles zo ver gegaan zijn dat dozen open gemaakt zijn zit je te suggereren alsof ik er niets vanaf weet?

Contactpersoon voor douane? Hoe vaak was je op lokatie in een customs-lokatie zelf? Vliegveld? Haven? Grenspost? Want dát zijn de plekken waar de echte controles plaats vinden.

Als ik dan onzin verkoop dan zeg maar eens waar precies. Want nu bevestig je wéér dat wat ik zei gewoon klopt, zoals je al veel meer als juist bevestigd hebt. Je probeert je er mooi uit te lullen. Dat is inmiddels bij herhaling wel duidelijk en als je nu nog met een bevestiging komt ga ik het niet eens meer onderschrijven. Betwetertje.

Dirk_Hendrik
15 april 2016, 17:11
Hola!

Zo ongeveer zo lang als ik al op dit forum rondhang is Zjanke degene die altijd en keer op keer bereid is om douaneperikelen uit te leggen. En da's dus al heel wat jaren en da's meer dan 5 weken. Je bent van harte welkom om iets anders te vertellen Beck, maar m.i. is "betwetertje" toch echt de term die vooralsnog dit hele draadje al op jou slaat.... :soinnocent:

beck
15 april 2016, 23:53
Hola!

Zo ongeveer zo lang als ik al op dit forum rondhang is Zjanke degene die altijd en keer op keer bereid is om douaneperikelen uit te leggen. En da's dus al heel wat jaren en da's meer dan 5 weken. Je bent van harte welkom om iets anders te vertellen Beck, maar m.i. is "betwetertje" toch echt de term die vooralsnog dit hele draadje al op jou slaat.... :soinnocent:

Hij weet er ook genoeg van zoals wel blijkt. Hij weet hetzelfde als wat ik er ook van weet (zie bevestigingen).
Maar blijkbaar heeft hij toch verdomde weinig controle's meegemaakt.
En als je van iets geen weet hebt is het wel te simpel om dan maar te stellen dat een ander kwats vertelt en daarmee de geloofwaardigheid van iemand in twijfel plaatsen, zoals hij deed.
En dat ik hier pas 5 weken aangemeld ben en hij hier 14 jaar rond hangt wil nog niet zeggen dat daarmee mijn kennis en ervaring minder is. En wat hij zei omtrent controle's klopt gewoon niet volledig.

Maar ik zal hierover geen discussie meer aan gaan. Mij best.

Dirk_Hendrik
16 april 2016, 08:27
En dat ik ook niet geinteresseerd ben in PM's over dit onderwerp.

beck
16 april 2016, 11:30
Als een Moderator die standpunten in neemt kun je dat verwachten. Ander moet je maar geen moderator willen zijn.

Maar reageer eens op wat ik zei in die pb en in mijn vorige reactie?
Of zie je liever dat ik dat hier bespreekbaar maak?

beck
16 april 2016, 12:10
Oja. En dat hier sprake is van vriendjespolitiek omdat hij hier net zo lang rond hangt als jou is me wel duidelijk. En vind ik helemaal prima.
Maar dan graag niet over de rug van mijn geloofwaardigheid a.u.b.

Ik kan het hier bij laten. Jullie ook?
En anders willig mijn andere optie genoemd in de pb maar echt in.

Cocobolo
21 april 2016, 23:11
De limiet qua afmetingen die PostNL hanteert geldt alleen voor particulieren, niet voor bedrijven. Wellicht kun je het zelf via jouw werkgever of via iemand in je omgeving laten verzenden.

Helaas, ik verstuur iedere week zakelijk naar het buitenland maar een bepaald artikel dat ik lever is 110 x 20 x 10 maar dat is ook zakelijk niet mogelijk via postnl. Het max is voor buitenland 100x50x50 :-( Ik kies nu meestal een vervoerder via Cheapcargo.nl

benwave
22 april 2016, 08:17
Cheapcargo.nl is alleen voor bedrijven

Cocobolo
22 april 2016, 20:52
Cheapcargo.nl is alleen voor bedrijven

Sorry, dat was ik vergeten :-(