PDA

View Full Version : meerdere versterkers aansluiten op 1 stopcontact



CrazyHorse
12 april 2016, 21:20
Hey,

jullie kennen het wel... Dat gedoe wanneer je beperkt wordt met stopcontacten en je heel je gear door een beperkt aantal stopcontacten moet laten werken. Maar serieus, wat is hiervoor een goede parameter/houvast hoeveel amps per stopcontact ?

fastfolkert
12 april 2016, 21:52
Een normaal stopcontact thuis kan theoretisch (in NL) 16A "leveren". Een groep in je groepenkast is meestal afgezekerd met 16A.
Heb je echter meer stopcontacten op 1 groep, en er zitten al een aantal grotere verbruikers op, dan wordt het natuurlijk lager.
Een beetje gitaaramp trekt overigens maar een ampere of 2-5 dus je zit in de regel wel goed.

YMMV.

the sure thing
13 april 2016, 08:19
Haha! Regelmatig optredens met een hele band gedaan op één stopcontact.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Dutch66
13 april 2016, 08:44
Het gaat inderdaad niet om het 'aantal' stopcontacten, maar om het aantal 'groepen' (of als je in de meterkast
kijkt het aantal stoppen/schakelaars) dat je gebruikt.

Meestal kan zo'n groep (max.) 16 ampere leveren aan 230 volt, dan is het 16 x 230 = 3680* watt.

Check het verbruik in 'watt' op je apparatuur, en tel dit simpelweg bij elkaar op.

Zo lang je (per groep) beneden die 3680 watt blijft gaat het goed, kom je er boven, dan slaat de
stop (ter beveiliging) door.

* Uitgaande van een 16 amp stop en een spanning van 230 volt.

Plant
13 april 2016, 09:14
Kleine kanttekening: Een versterker trekt bij inschakelen wel kortstondig een veel hogere piekstroom (elco's moeten van leeg ineens opgeladen worden). Bij echt zware versterkers zit er dan vaak wel een inrush limiter (in de vorm van NTC) ingebouwd die de piekstroom een beetje in toom houdt.

Schakel dus niet alle versterkers precies tegelijk in d.m.v. zo'n handig stekkerblok met 1 schakelaar want dan gaat het alsnog fout. Gewoon alle versterkers een paar tellen na elkaar inschakelen en verder idd kijken of de totale som van maximaal opgenomen vermogen het groepvermogen niet overstijgt.

Oh en let er op dat ook niet alle stekkerblokken 16A kunnen verdragen, maar vaak maar 10A. Vooral die goedkope. Je ziet dan vaak iets staan van 250V~ 2500W of 10A ergens op het plastic blok.

beck
13 april 2016, 09:22
Het gaat inderdaad niet om het 'aantal' stopcontacten, maar om het aantal 'groepen' (of als je in de meterkast
kijkt het aantal stoppen/schakelaars) dat je gebruikt.

Maar je gaat toch niet een gitaar op zolder zetten en dan de andere in de keuken omdat dat een andere groep is?
Meestal speel je in één ruimte, dus gangbaar op één groep. Of het moet de huiskamer zijn, of een groot huis met grote ruimtes.

the sure thing
13 april 2016, 10:00
In een huiskamer zitten tegenwoordig meerdere groepen.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

NRJay
13 april 2016, 10:01
3680 watt continu aan muziekvermogen in een huiskamertje...
Ik zou investeren in goede oordoppen :crazyhappy:

Als een 100W marshall head maar een zekering heeft van 2Ampère, dan kan je er zo zeker 8 in je huiskamer laten blazen op max volume. Bij zachter volume daalt het stroomgebruik ook, dus ik zie geen enkele reden tot paniek...

the sure thing
13 april 2016, 10:54
8 Marshall amps voluit in je huiskamer is volgens sommigen een reden tot paniek.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

NRJay
13 april 2016, 11:07
8 Marshall amps voluit in je huiskamer is volgens sommigen een reden tot paniek.

Hahaa en gelijk hebben ze!

beck
13 april 2016, 11:09
In een huiskamer zitten tegenwoordig meerdere groepen.

In een huiskamer zitten standaard al vele tientallen jaren twee groepen. Verplicht (nen). Daarom zei ik dat ook.
Maar in de rest van een regulier huis is één groep per vertrek standaard.


Meestal speel je in één ruimte, dus gangbaar op één groep. Of het moet de huiskamer zijn, of een groot huis met grote ruimtes.

Het woord "of" geeft een uitzondering aan.

Dutch66
13 april 2016, 11:11
Maar je gaat toch niet een gitaar op zolder zetten en dan de andere in de keuken omdat dat een andere groep is?
Meestal speel je in één ruimte, dus gangbaar op één groep. Of het moet de huiskamer zijn, of een groot huis met grote ruimtes.

Nee, daarom juist de uitleg 'per groep'....

Je zult toch eerst moeten uitvinden tot welke groep het beschikbare stopcontact behoort, en wat er mogelijk
al aan 'last' op deze groep is aangesloten, en dat hoeft zich zeker niet tot 1 kamer te beperken...

Maar ik geef toe, de (thuis) situatie dat je hiermee echt in de knel komt is onwaarschijnlijk.

beck
13 april 2016, 11:18
Maak je het dan niet wat te ingewikkeld met dat groepenverhaal? Ik zou dan eerder je eerste advies :ok: volgen (zal niet snel probleem opleveren) met als aanvulling de waarschuwing van Plant (piekstromen).
Ik toch neem aan dat CrazyHorse geen 10 koppig elektrisch concert gaat houden in zijn huis.

Zelf spelen wij ook regelmatig op één groep. Met meerdere versterkte gitaren, synthesiser, sturingsapparatuur, opname-pc. Nog geen stop of aardlek gesprongen.

Dutch66
13 april 2016, 11:29
Maak je het dan niet wat te ingewikkeld met dat groepenverhaal? Ik zou dan eerder je eerste advies :ok: volgen (zal niet snel probleem opleveren) met als aanvulling de waarschuwing van Plant (piekstromen).
Ik toch neem aan dat CrazyHorse geen 10 koppig elektrisch concert gaat houden in zijn huis.

Zelf spelen wij ook regelmatig op één groep. Met meerdere versterkte gitaren, synthesiser, sturingsapparatuur, opname-pc. Nog geen stop of aardlek gesprongen.

Nogmaals, ook ik verwacht in een thuis situatie geen problemen, maar TS vroeg heel specifiek om een
'houvast hoeveel versterkers op 1 stopcontact', vandaar enige uitleg.

Maar je hebt gelijk hoor, misschien was 'genoeg' wel een veel beter antwoord geweest!

Kim Wilson
13 april 2016, 11:30
Nee, voordat je met een paar versterkertjes de groep eruit knalt, moet je wel ongeveer een bigband in je huiskamer zetten. Met dikke PA. Enige ding is dat dimmers op dezelfde groep wel vervelend kunnen zijn, zoals een 50 Hz knettertje uit je amp. Maar kwaad kan het allemaal niet. Je kunt ze rustig allemaal op dezelfde groep inpluggen.

nico verduin
13 april 2016, 11:33
Uiteindelijk is het een kwestie van tellen:
a) hoe groot is de zekering voor de voeding van de versterker (zit meestal aan de achterkant)
b) tel de amperes bij elkaar op.
c) ik zou zelf niet verder gaan dan pak'm beet 10A (en dan zou je al 3 x een 100W buizen bak eraan kunnen hangen)
d) Ga niet slim doen door alles in een aan te schakelen want dan heb je nog kans dat je door de inschakel puls alsnog de zekering eruit knikkert.

beck
13 april 2016, 11:41
Na wat typeplaatjes gegoogelt te hebben kom ik wel tot de conclusie dat versterkers zo rond de 50-75 watt trekken en soms 100 watt.
Als ik dan even vertrouw op jouw berekening (en dat doe ik ook) dan kunnen op een gangbare groep al snel 35 tot 70 versterkers hangen.
Tegen die tijd zou ik me meer druk gaan maken over de ramen of de buren. :seriousf:


Meestal kan zo'n groep (max.) 16 ampere leveren aan 230 volt, dan is het 16 x 230 = 3680* watt.

Je gaf wel een mooie en duidelijke uitleg hoor Dutch66. Niets mis mee. Het kan alleen te verwarrend gaan werken voor wie er te weinig vanaf weet, that's all.
We zijn het wel allemaal met elkaar eens denk ik zo. :hippie:

Dutch66
13 april 2016, 11:54
Na wat typeplaatjes gegoogelt te hebben kom ik wel tot de conclusie dat versterkers zo rond de 50-75 watt trekken en soms 100 watt.
Als ik dan even vertrouw op jouw berekening (en dat doe ik ook) dan kunnen op een gangbare groep al snel 35 tot 70 versterkers hangen.


Beste Beck, hier klopt echt helemaal geen moer van.... Het gaat om het opgenomen vermogen, natuurlijk niet om het vermogen van de versterker zelf....

Ik zit toevallig naast een Fender Twin (100 watter), opgenomen vermogen is 360 watt.....

nico verduin
13 april 2016, 11:55
Als het transistor bakken zijn gebruik je veel minder vermogen. Als het buizenbakken zijn dan kloppen je getallen niet. Het uitgangsvermogen is niet het vermogen dat de versterker opneemt. De rest is namelijk warmte. Een Tinw heeft als ik het goed heb een 3A zekering. Dus neemt ie 230 * 3 = 700W. Er komt maar 100W uit dus 600W is warmte... Een straal kacheltje dus. En dat klopt :)

beck
13 april 2016, 12:22
Daar hebben jullie een punt misschien. Ik keek wel (vluchtig, sorry) naar het wattage wat náást het voltage en amperage stond. Heb niet gecontroleerd wat dan het uitgangsvermogen was.


Een Tinw heeft als ik het goed heb een 3A zekering. Dus neemt ie 230 * 3 = 700W.

Ook niet helemaal juist. 3A is meer dan maximaal. Zit nog een marge veiligheid in. En reken maar dat de amp dan verre van 699W trekt.
Eerder 1 ampere, 250W. En misschien 1½ tot 2 max, dus 500W.
Dat zijn nog steeds 6 tot 12 versterkers voor de stop eruit gaat. Dan kun je beter op de ramen en buren gaan letten. :seriousf:

Duhsjaak
13 april 2016, 13:21
Bejje gek, nergens last van.
En de bel (als de politie aanbelt) hoor je toch niet. Laat je niet gek maken: Geniet!!!!

Vriendelijke groet, Gus

Dutch66
13 april 2016, 13:35
Daar hebben jullie een punt misschien. Ik keek wel (vluchtig, sorry) naar het wattage wat náást het voltage en amperage stond. Heb niet gecontroleerd wat dan het uitgangsvermogen was.


En waarom zou je het uitgangsvermogen 'controleren' dan.......?

beck
13 april 2016, 13:41
Om in mijn reactie wel het juiste wattageverbruik te vernoemen.
Contole van mezelf dus. ;)

Dutch66
13 april 2016, 13:55
Om in mijn reactie wel het juiste wattageverbruik te vernoemen.
Contole van mezelf dus. ;)

en daar heeft uitgangsvermogen dan weer helemaal niets mee te maken...., maar goed laat maar.

beck
13 april 2016, 14:01
Ja dat snap ik. Daarom moet ik ook wel de juiste vermelden. En omdat ik mezelf niet controleerde vernoemde ik ook niet de juiste.
Cirkeltje rond.