PDA

View Full Version : Akkoorden omzetten naar hoger klinkende akkoorden



MartijnR93
11 april 2016, 16:25
Hallo iedereen! Ik heb even een vraagje. Ik zou de akkoorden van een nummer dat we met de band spelen graag willen omzetten naar hoger klinkende akkoorden. Het moeten dus dezelfde akkoorden blijven (omdat ze gewoon meegespeeld moeten worden), maar hoger klinken zodat het geluid wat voller wordt. Ik zou de capo dan bijvoorbeeld op de 5e fret zetten (mijn gitaarleraar hielp me hier vroeger een beetje mee en zette de capo dan vaak op fret 5).

Graag zou ik van jullie willen horen hoe ik de volgende akkoorden precies kan omzetten zodat ze (met capo op fret 5 of hoger) het dezelfde akkoorden blijven, maar hoger klinken. Graag hoor ik ook hoe het precies werkt.

Akkoorden: C, G, D, Em, Am.

Is het zo dat de C een E wordt (vijf tonen verder dan C i.v.m. capo op 5), G een A wordt, D een B wordt, Em een Cm wordt en Am een Fm wordt? Ik heb werkelijk geen idee meer. Mijn gitaarleraar heeft mij vroeger eens zoiets uitgelegd, maar ik kan me nog wel herinneren dat er uitzonderingen zijn.

Graag hoor ik van jullie of dit klopt of niet. Het zou fijn zijn als jullie mij kunnen uitleggen hoe het dan wel zou moeten en eventueel voor mij zouden willen vertellen wat de juiste akkoorden moeten worden.

Graag hoor ik van jullie.

Met vriendelijke groet,

Martijn :)

harrie-beton
11 april 2016, 16:53
Zou toch maar terug naar de leraar, 5 halve tonen omhoog =

C, G, D, Em, Am

F, C, G, Am, Dm

Dit is een leuke site: http://www.gitaartabs.nl/gitaar-lessen/51/plus/

Brad
11 april 2016, 17:06
Harrie ik denk dat hij bedoeld dat een c een c moet blijven en een g een g . Als dat zo is krijg je dit


Wanneer je de capo op de vijfde fret zet krijg je het volgende :

Als je een c akkoord wilt spelen moet je dezelfde vingerzetting gebruiken als een G akkoord wanneer je geen capo gebruikt
Als je een G akkoord wilt spelen moet je dezelfde vingerzetting gebruiken als een D akkoord wanneer je geen capo gebruikt
Als je een D akkoord wilt spelen moet je dezelfde vingerzetting gebruiken als een A akkoord wanneer je geen capo gebruikt
Als je een AM akkoord wilt spelen moet je dezelfde vingerzetting gebruiken als een Em akkoord wanneer je geen capo gebruikt

Bij een E mineur word het wat lastiger , je kan het beste een barre akkoord pakken dan , je legt je wijsvinger plat in de zevende positie alleen over de bovenste vijf snaren , dan zet je je ringvinger in het negende vakje op de vierde snaar , je pink in het negende vakje op de derde snaar en je middelvinger in het achtste vakje op de tweede snaar

Ik hoop dat je hier wat aan hebt , mocht je vragen hebben ik ben waarschijnlijk morgen pas weer online

harrie-beton
11 april 2016, 17:14
Hij formuleert het niet zo goed omdat hij het woord transformeren niet kent.
Zijn vraag is volgens mij hoe je 5 akkoorden 5 fretten omhoog transformeert en dat heb ik gedaan.

C, G, D, Em, Am

F, C, G, Am, Dm

edje kadetje
11 april 2016, 23:29
Hij formuleert het niet zo goed omdat hij het woord transformeren niet kent.
Zijn vraag is volgens mij hoe je 5 akkoorden 5 fretten omhoog transformeert en dat heb ik gedaan.

C, G, D, Em, Am

F, C, G, Am, Dm

Ik denk dat Brad gelijk heeft dat TS wil dat de toonsoort niet verandert. Wel de ligging, door de capo.

Capo op de 7e fret zou ook kunnen. Dan wel:
F-vingerzetting, klinkt als C
C-vingerzetting, klinkt als G
etc. G, Am, Dm

(is ook 1 barré-akkoord)

harrie-beton
11 april 2016, 23:42
Met capo klinkt het nooit voller, alleen maar dunner trouwens.

edje kadetje
12 april 2016, 02:12
Met capo klinkt het nooit voller, alleen maar dunner trouwens.

Ja, daar dacht ik ook aan. Maar ... misschien zitten er in de band van Martijn meerdere gitaristen, en dan kan het zinvol zijn om op deze manier te variëren.

D3nnis
12 april 2016, 07:19
Bij meer dan 1 gitarist zou ik dan kiezen om omkeringen te spelen op de 1e t/m 3e of 4e snaar. Vind ik vaak mooier dan met capo "open" akkoorden spelen.

Kim Wilson
12 april 2016, 08:56
Hij formuleert het niet zo goed omdat hij het woord transformeren niet kent.

...
Transponeren. ;)

harrie-beton
12 april 2016, 09:34
haha Kim je hebt gelijk. Ik heb een statistiek opleiding en daar heet het lineaire transformatie :-)

Kim Wilson
12 april 2016, 09:37
Ach ja, al die muzikale termen, je moet ze maar weten. Dit was er één die ik toevallig wel kende. :)

Gearjunkie
12 april 2016, 18:41
Maar ik zou gewoon de akkoorden in Barré wat hoger op de hals spelen. Gedoe met zo'n capo...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

beck
12 april 2016, 19:01
Koop Incredible Chord Finder van Hal Leonard Publishing Corporation.
Ideaal om accoorden die je wilt spelen op te zoeken. Da buukske ligt hier al wa jaorkes en nouw gebruiken m'n kender ut om te leren.

Of verdiep je eens in :soinnocent: poweraccoorden (zoek ook powerchords op youtube).

https://www.mupload.nl/img/0slhdp0fgpnsv.jpg

beck
12 april 2016, 19:08
Er staat er een op marktplaats. Maar als ik eerlijk moet zijn vind ik hem wel wat prijzig.
http://link.marktplaats.nl/m1034863328

Hij is ook nog nieuw te koop in de USA. $6.99 (US).
http://www.halleonard.com/product/viewproduct.action?itemid=697208&subsiteid=7&


En bax heeft hem ook zie ik. € 6,95
http://www.bax-shop.nl/gitaarboeken/hal-leonard-incredible-chord-finder-gitaarboek

Midwolda
12 april 2016, 19:27
Bij meer dan 1 gitarist zou ik dan kiezen om omkeringen te spelen op de 1e t/m 3e of 4e snaar. Vind ik vaak mooier dan met capo "open" akkoorden spelen.

Nieuwsgierig... doe dat eens voor met een A akkoord?

telecastermaster
12 april 2016, 20:15
Of je stemt de boel gewoon in open G-stemming (of open D) en schuift een beetje met je vinger langs de hals...

maxdb
12 april 2016, 21:32
Nieuwsgierig... doe dat eens voor met een A akkoord?

pak een D 'vorm' akkoord op de 7e/8e fret en speel alleen de drie dunste snaren :D

Brad
13 april 2016, 00:22
Er staat er een op marktplaats . Maar als ik eerlijk moet zijn vind ik hem wel wat prijzig .
http://link.marktplaats.nl/m1034863328

Hij is ook nog nieuw te koop in de USA. $6.99 (US).
http://www.halleonard.com/product/viewproduct.action?itemid=697208&subsiteid=7&


En bax heeft hem ook zie ik. € 6 ,95
http://www.bax-shop.nl/gitaarboeken/hal-leonard-incredible-chord-finder-gitaarboek

Dat is inderdaad een goed idee , een goed idee is dan een songboek kopen van je favoriete artiest en dan de akkoorden spelen in verschillende posities met behulp van dat akkoordenboek

Zo ben ik ook begonnen . Nou hielp het wel dat mijn oudere broers al een heleboel songboeken hadden en meerdere akkoordenboeken

Midwolda
13 april 2016, 06:19
pak een D 'vorm' akkoord op de 7e/8e fret en speel alleen de drie dunste snaren :D

Het zal aan mij liggen maar ik zie het nog steeds niet.
In plaats van A E A C# E speel je dan D G B. :???:

Tabula Rasa
13 april 2016, 06:38
Als het voller moet moet klinken kan je hoger op de hals gaan zitten als er een andere gitarist bij is. Een.andere, mooiere optie kan zijn om eens goed naar Hendrix te kijken. Op YouTube vind je diverse lesjes. Binnen je grepen zitten veel "uitstapjes".

D3nnis
13 april 2016, 06:51
Het zal aan mij liggen maar ik zie het nog steeds niet.
In plaats van A E A C# E speel je dan D G B. :???:
Maxdb bedoelt 9e/10e fret, op de drie dunste snaren, de D akkoord "vorm".
Als je dat afwisselt met halve barre akkoorden (de drie of vier dunste snaren) vind ik dat vaak mooier dan met twee man volledige akkoorden rammelen. En het helpt ook nog wel in het iets strakker klinken.

Midwolda
13 april 2016, 07:10
Dank je D3nnis, nu zie ik 'm. E A C#.
Dat wordt dan een leuke puzzel want ik heb een akkoordenschemaatje wat ik dan helemaal zo om wil zetten om een tweede gitaar op te nemen tijdens het refrein van een eigen nummer. En in dat schema zitten akkoorden waar ik de naam niet eens van weet omdat ik alles (nah, het meeste) op gehoor doe. Maar goed, alles mag zolang je de grondtoon en de drieklank maar behoudt, begrijp ik. Daar kan ik wel wat mee. :)

beck
13 april 2016, 09:25
Dat is inderdaad een goed idee

Klopt wat je zegt Brad. Met dit boekje alleen ben je er nog niet, maar het is een verdomde handig boekje als naslagwerk. Ook om "makkelijkere" accoorden te leren pakken binnen de ruime mogelijkheden die je hebt. Dat boekje hier is half stuk gelezen. :seriousf:


Zo ben ik ook begonnen

Wij gebruiken het nog steeds. Ken jij de 1100 accoorden die erin staan allemaal uit je hoofd?

beck
13 april 2016, 09:29
Een.andere, mooiere optie kan zijn om eens goed naar Hendrix te kijken.

Hendrix speelde veel ook poweraccoord-achtig. Veel aanslaan van slechts twee snaren.


Op YouTube vind je diverse lesjes. Binnen je grepen zitten veel "uitstapjes".

Op youtube staan ook veel "onhandige omwegen". Man wat kunnen sommigen moeilijk spelen terwijl de originele artiesten veel handigere grepen gebruiken en zelfs kunstjes toepassen.

Maar inderdaad een hele goede tip om goed gitaristen te volgen. Dan zul je er ook achter komen dat heel veel gitaristen meer dan de helft poweraccoorden spelen. Metallica, rammstein, ac-dc, iron maiden, maar ook hedendaagse top 40 popbandjes.

grayfink
13 april 2016, 10:14
Open A is al een omkering. Grondligging A C# E speel je bijvoorbeeld door het G akkoord op te schuiven, barre tweede fret. Bovenste (hoge E) snaar niet aanslaan. Zulke lenige vingers heb ik niet.

Tabula Rasa
13 april 2016, 10:28
Beck, ik had meer de manier van spelen als in Little Wing of Angel in gedachten. Het akkoord als basis en de fasering.

Brad
13 april 2016, 10:41
Wij gebruiken het nog steeds. Ken jij de 1100 accoorden die erin staan allemaal uit je hoofd ?

Zeker niet , daarom zal ik er ook altijd gebruik van blijven maken . Wel heb ik voor veel type akkoorden op de verschillende posities bepaalde voicings uit mijn hoofd geleerd die mij goed liggen en ik dus vrij makkelijk kan pakken

Zeg maar volgens het caged system . Dat zou overigens ook handig zijn zijn voor de topic starter om het caged system te bestuderen

beck
13 april 2016, 11:04
Beck, ik had meer de manier van spelen als in Little Wing of Angel in gedachten. Het akkoord als basis en de fasering.

Incredible Chord Finder van Hal Leonard Publishing Corporation toch aanschaffen dan. Als je er dan nog niet uit komt....

Maar euh. Als ik deze eens kijk https://www.youtube.com/watch?v=bWuhZwePFA0
Daar zitten toch heel veel power- en versimpelde accoorden in. En ook doorlopend met 1 vingertje. :sssh: :soinnocent: Kijk maar eens goed. :hippie:
En hendikx ja, dan moet je over de accoorden je vrije vingertjes aan het werk zetten. Hij speelt op zich geen moeilijke accoorden (juist vrij makkelijke) maar de vingers tussendoor maken het snel (en moeilijk).

Alstublieft. Poweraccoordje En zo zie ik er heel veel voorbij komen.
https://www.mupload.nl/img/h55qepn2yaocb.jpg

harrie-beton
13 april 2016, 11:04
Boeken?? Ik heb een app op mijn mobiel en heel soms zoek ik daar een akkoord op of andersom, vraag ik aan de app wat het akkoord is.

Gebruik "guitar toolkit" van Agile.

maxdb
13 april 2016, 11:04
Maxdb bedoelt 9e/10e fret, op de drie dunste snaren, de D akkoord "vorm".
Als je dat afwisselt met halve barre akkoorden (de drie of vier dunste snaren) vind ik dat vaak mooier dan met twee man volledige akkoorden rammelen. En het helpt ook nog wel in het iets strakker klinken.

Excuus! Eigenlijk was ik drummer dus ik kan maar tot 4 tellen :D

beck
13 april 2016, 11:25
Boeken?? Ik heb een app op mijn mobiel en heel soms zoek ik daar een akkoord op of andersom, vraag ik aan de app wat het akkoord is.

Het voordeel aan dat boekje is dat je een heel mooi overzicht hebt op de opbouw van alle mogelijke accoorden, en dat je daarmee sneller gaat begrijpen hoe de verhoudingen tot elkaar liggen.
En dat geeft weer mogelijkheden om alternatieve accoorden te kiezen waardoor het overpakken stukken makkelijker wordt en je dus sneller kunt spelen. De kunst van het spelen is toch ook zoeken naar de makkelijk(er) te spelen weg.
In dat boekje staat amper tekst, maar vooral gewoon de accoorden voor getekend op rij van volgorde.

Maar je kunt als optie een enkel of handjevol accoorden inderdaad ook googelen. Ook niets mis mee.

D3nnis
13 april 2016, 12:16
Excuus! Eigenlijk was ik drummer dus ik kan maar tot 4 tellen :D
Is nog knap!
Ik kan niet eens gitaar spelen en tellen tegelijk :D

Harald
13 april 2016, 12:54
:(


Mijn gitaarleraar heeft mij vroeger eens zoiets uitgelegd, maar ik kan me nog wel herinneren dat er uitzonderingen zijn.

Geen idee hoe lang je al speelt. Het beste is om je gitaarleraar te vragen zou ik denken. En dan niet dit specifieke voorbeeld, maar gewoon hoe het werkt. Er is niet één goed antwoord, er zijn heel veel mogelijkheden. Echt heel veel. En welke je moet kiezen hangt af van wat je wil bereiken. En ook van de bezetting van je band.

Wat je nodig hebt is een heel klein beetje theoretische achtergrond, en een goede kennis van het fretboard. Caged systeem kan in dit geval een goed beginpunt zijn.

Maar kijk voor de gein eens naar een clip van Hotel California, en let eens op de dubbelnekgitaar. Ëén hals met capo, en eentje zonder. Als je snapt wat daar gebeurt kun je het voortaan voor elk liedje dat je verzint zelf uitvogelen.

Hint: grepen en akkoorden zijn niet hetzelfde.
Hint: barree-akkoorden

beck
13 april 2016, 13:04
Nog een overweging omtrent poweraccoorden (op de hals spelen), waarover ik hier al wat maanden in discussie ben met een eigenwijze puber. :seriousf:

Waarom moeilijke en daardoor schier onmogelijk te spelen accoorden gaan spelen, als de authentieke gitarist in het originele nummer zelf ook poweraccoorden speelt?

Je wilt niet weten hoeveel bekende gitaristen dat in nog bekendere nummers doen. Vanwege die puber hier ben ik er al maanden op aan het letten. Krijgt die puber iets niet onder de knie, paps kijkt even op youtube naar de originele gitarist en speelt het meteen.
Rock, reggea, country, pop, motowns, blues, overal. De Stones, ac/dc, metallica, rammstein (heel veel snelle riffs in drop D), bob marley, Johnny Cash, wc-experience, normaal, led zeppelin, jimmy hendrikx. Moet ik nog door gaan?
Zeker de helft van alle liedjes van die groepen zijn snel simpel mee te spelen precies op de manier zoals ze het zelf spelen. Waarom in gods naam moeilijk doen als het makkelijk kan/mag/gebeurd?

Kim Wilson
13 april 2016, 13:09
Omdat die ingewikkelde akkoorden vaak door het meespelen van andere partijen ontstaan. Als je in je eentje speelt, moet je die toevoegingen van andere partijen ook zelf spelen.

Of gewoon weglaten inderdaad.

beck
13 april 2016, 13:47
Dat is niet mijn streven. Dan moet ik de drumbeat er straks ook nog bij gaan doen op de kast.
Ik hoef niet zo nodig een lied gespeeld door drie gitaristen in mijn eentje op één gitaar te spelen. En als ik dat wel wil neem ik de drie partijen wel apart op.

Ik speel het liefst begeleidend. Dat zal het verschil wel zijn.