PDA

View Full Version : Cab bouwen



beck
11 april 2016, 14:42
Ik wil een simpele cab gaan bouwen. Simpel, want nog wat hout liggen en wat oude speakers.
Drie vragen.

Een open back of gesloten kast? Wat is het verschil?

En soms zie je tweeters. http://fuzzcraft.com/yellowstone.html
Tweeters, ja of nee? En waarom?

Wie weet een schitterende site met uitleg en voorbeelden?


https://www.mupload.nl/img/aazxgjfjcxonm.jpg

catab
11 april 2016, 17:54
Het merk Visaton heeft een boek uitgebracht waarin zeer veel word uitgelegd.
is gewoon op internet te koop en volgens mij in het engels en duits verkrijgbaar.
Lees dit door en je snapt hoe je iets moet bouwen.

fredjuh
11 april 2016, 18:07
Speakerkasten voor gitaar is niet echt raketwetenschap. Gesloten voor dikkere bas, open voor ruimtelijker geluid.
Ongeveer 40 liter inhoud per speaker. Verder is het gebruikelijk om redelijk ondiepe kasten te maken en geen vierkante verhoudingen te nemen. Neem mooi, stevig hout.

De rest van het verhaal is vakmanschap, dat kun je niet typen. :)

Geen tweeters.

beck
11 april 2016, 18:53
Dank je catab. :ok:

En fredjuh, daar kom ik al heel ver mee. Dat maakt al heel veel duidelijk. Ik heb vaker speakers gebouwd maar dan voor audio.
"Neem mooi, stevig hout." Eerst maar eens wat gaan proberen/aankoten met wat ik heb liggen om er wat ervaring mee op te doen. De eerste keer iets bouwen wordt meestal toch niet wat je uiteindelijk wil. Een goede kast komt later wel.

Wel nog een vraagje op wat je zegt.
Je zegt "Gesloten voor dikkere bas, open voor ruimtelijker geluid".
Zou het misschien een leuke optie zijn om beiden mogelijk te maken? Deurtje?

nico verduin
11 april 2016, 19:53
Ooit een kast gemaakt voor een klant met uitneembaar middendeel.

ellisvertellis
11 april 2016, 22:36
Ik heb deze recent gebouwd:

http://smyck.net/2013/01/09/how-to-build-a-guitar-speaker-cabinet/

Ook een "first build" voor die mens, maar zijn plannen zijn eenvoudig en solide te noemen. Ik ben er tevreden mee, maar heb ook goedkoop hout gebruikt omdat ik daar gratis van gebruik kon maken, maar heb misschien een beetje spijt dat ik niet ineens voor beter materiaal ben gegaan. Goedkope multiplex van 12 mm was het. Het ontwerp is IMO wel goed! Klinkt toch zo...

Succes!

beck
12 april 2016, 10:13
Ooit een kast gemaakt voor een klant met uitneembaar middendeel.

Leuk en interessant. En had dat het gewenste effect?


Ik heb deze recent gebouwd:

Dat is ook een mooie. Ik begin toch met het hout wat ik heb liggen. als het op zich goed bevalt maar ik wil later toch een andere kast dan heb je het binnenwerk en de kast is op zich vrij snel bij gebouwd.
Ik speel nu ook nog met de overweging om twee oude speakerkasten aan elkaar te gaan verbouwen.
Hier ook niet zo'n gitaarvirtuoos en ook alleen hobbymatig. Als het een beetje lekker klinkt is het al snel goed.

Thiez
12 april 2016, 11:04
Gitaarcabs zijn inderdaad vrij eenvoudig. Tweeters worden voor gitaar niet snel gebruikt, bascabs willen ze nog weleens inzitten.
Dichte cabs hebben wat meer druk en laag, open cabs wat meer diepte en ruimtelijker in kleine ruimtes.
Hout weet je zelf waarschijnlijk wel vanuit de hifi, meer massa=minder resonantie=strakker gedefinieerder geluid. Zo kun je dus nog experimenteren met een kast van 15mm en baffle van 18mm of alles zelfde dikte etc etc.

beck
12 april 2016, 13:51
Jij ook bedankt Thiez. :ok:
Dat experimenteren gaat wel goed komen.

beck
12 april 2016, 18:46
Allereerst bedankt allemaal voor jullie reacties. Daarmee ben ik echt vooruit geholpen in waar ik naartoe moest werken.
Hieronder een verslagje hoe het verlopen is.


Ik speel nu ook nog met de overweging om twee oude speakerkasten aan elkaar te gaan verbouwen.

Ik heb toch de keuze gemaakt om het eerst eens simpel te houden en heb de speakerkast gebruikt. Meteen goed hout voor speakers en ook een nette afgewerkte kast zonder moeite.
Twee speakers van 100watt van een goed merk die ik nog had staan. Vanmiddag thuis vrij snel aan de slag gegaan en het is al klaar.
Alles open gedraaid. Tweeters en basspeaker eruit. Een groot gat erbij gemaakt daar waar de tweetergaatjes zaten wat ook mooi precies pastte. En daar de basspeaker van de andere speaker in gemaakt.
Nog even de kap aangepast zodat het er mooier uit ziet. Nog wat randjes die nu in het zicht kwamen netjes zwart gemaakt.
Na het eten nog wat draadjes op maat gesoldeerd en alles er weer in geschroefd. En geprobeerd.

Aangesloten, het werkt, en man wat een geluidsverbetering. :rockon:
Van een van de versterkers hier was het geluid niet zo stevig en stabiel. Als je hem wat verder open draaide begon de speaker vrij snel te rollen.
En daar is nu helemaal geen sprake meer van. Hij klinkt nu heerlijk zuiver. De versterker kan de cab goed hebben en het geluid klinkt nog zuiver op 80+% volume. Was een straat verder te horen. :crazyhappy:
Omdat het niet zo'n super versterker is waar de lage tonen wat achter bleven heb ik op advies van de reacties hier gekozen de kast dicht te laten. De lagere tonen komen nu meer aan bod en de hogere tonen zijn minder en zuiverder. Ook het instellen, het draaien aan de knoppen geeft nu meer response wat ook het geluid ten goede komt. Dit simpelere versterkertje komt nu met cab veel meer tot zijn recht.
Er moeten alleen nog pootjes onder de kast.

Voorlopig kunnen we hier even mee verder.
Dit topic zal ik zeker nog een keer terug lezen want er gaat zeker ook nog een betere cab gebouwd worden.

Plant
12 april 2016, 19:38
Ik heb deze recent gebouwd:

http://smyck.net/2013/01/09/how-to-build-a-guitar-speaker-cabinet/

Ook een "first build" voor die mens, maar zijn plannen zijn eenvoudig en solide te noemen. Ik ben er tevreden mee, maar heb ook goedkoop hout gebruikt omdat ik daar gratis van gebruik kon maken, maar heb misschien een beetje spijt dat ik niet ineens voor beter materiaal ben gegaan. Goedkope multiplex van 12 mm was het. Het ontwerp is IMO wel goed! Klinkt toch zo...

Succes!

Jammer dat hij alle schroeven van buitenaf erin heeft gedraaid. Jaren terug heb ik ook eens zoiets gemaakt en heb toen de balkjes doorboord, het plaatwerk voorgeboord en van binnenuit de boel vastgeschroefd. Is wel pielen maar met een handschroevendraaier prima te doen en je hebt niet al die lelijke schroefkoppen in het zicht. Ik had er voor het schroeven ook nog witte houtlijm tussen gedaan, de schroeven zijn dus eigenlijk permanente lijmklemmen en het dicht eventuele kieren af.

Nu gaat dat met 12mm plaat niet lekker werken, de schroef zit dan maar een klein stukje in hert hout.

nico verduin
12 april 2016, 19:44
ik houd het wel bij doorduvelen
http://www.verelec.nl/wp-content/uploads/2013/09/DSC00045.jpg

beck
12 april 2016, 19:49
Daar nog niet bij stil gestaan. Dat is helemaal een goede verbinding Nico. :ok:
Daar staan nog legio honderden jaren oude antieke kasten stevig mee rechtop.

Plant
12 april 2016, 19:51
Ook de baffle?
Als je de kast niet afwerkt is het iig mooier dan al die verzonken schroefkoppen die vaak ook nog eens een stuk het hout in zijn getrokken.

nico verduin
12 april 2016, 20:26
De baffle was bij mij altijd met inslag moeren en via de achterkant via latjes vastgezet.

fredjuh
12 april 2016, 22:35
Het voordeel van duvels is ook dat je de randen mooi rond kunt frezen. Ik doe de speaker en achterplaat met inslagmoeren, de rest mooi verlijmen en afronden. Ik heb ook een keer de hele kast verlijmd en de speaker er van voren ingedaan. Das pas stevig! :) Voor gitaar 18mm multiplex en voor hifi 15 á 22 mm MDF.

Mooi dat het eerste experiment gelukt is!

obiwanjacobi
13 april 2016, 16:34
Misschien ter inspiratie: ik* had het idee opgevat om een 19" combo te gaan maken. Eigenlijk een houten kast (denk combo) met daarin twee 19" moeren rails aan de beide zijkanten. Het idee is dat je een 19" speaker paneel maakt voor onder en bovenin nog wat ruimte over hebt om zelf wat 19" stuff in te hangen. Je kan zo ver (hoog) gaan als je zelf maar wilt... Het voordeel is dat je later altijd componenten/modulen kan (uit)wisselen. Je zal wel iets meer zorg aan de constructie moeten geven, maar niks onoverkomelijks.

Nog een opmerking over tweeters: Zoek even het frequentie bereik op van een gitaar, een gemiddelde gitaar versterker (niet modelling) en een allround gitaar speaker. Je zal zien dat tweeters meestal in frequentiebereik hier boven uit steken, vandaar meestal geen tweeters.

*) Geen idee of het al bestaat.