PDA

View Full Version : mening gevraagd over multi effects 4 cable method



Jeroenvh1979
11 april 2016, 11:07
Ik ben enige tijd op zoek naar een geschikte multi effect voor mijn doeleinde . goeie sound degelijk en makkelijk in gebruik. en gebruik van 4 cable method icm mijn mesaboogie dc-3 versterker.
icm met ibanez jem wh7,gibson les paul,fender stratocaster.

zonder al te veel versterker mods .zodat ik de karakter(clean and overdrive channel) van mijn mesa kan behouden

heb dit in het vere verleden wel gebruikt maar was er snel op uit gekeken
omdat de kwaliteit sound niet zo super was in mijn oren.maar aangezien tijden veranderen en waarschijnlijk ook de kwaliteit beter zijn geworden. toch weer eens naar gaan kijken.

ik ben erg gecharmeerd van de fx8 van fractal . dat is ook de max aan budget wat ik er aan uit zou willen geven.

wat zijn goede alternatieven blijft vaak een persoonlijke smaak .
gewoon jullie mening of advies gevraagd.

WillemdaGuide
11 april 2016, 11:15
Lexicon MPX G2 kan dat, met hardwire bypass zodat je "tone" niet wordt aangetast wanneer effects niet gebruikt.
In feite zijn de meeste effectunits met een loop hiervoor wel geschikt. ding is alleen dat je het vaak 2x een ad/da converter instuurt. Hier ben ik persoonlijk niet zo'n fan van maar er zijn ook zat gitaristen die daar een prima resultaat mee boeken. Ik ken de fx8 van Fractal niet dus daar kan ik niet echt wat zinnigs over zeggen.

The Lo Lands
11 april 2016, 12:20
Wil je geen dubbele AD-DA conversie dan zou je als alternatief ook kunnen overwegen om met enkele losse pedalen en een effects looping switcher deze opzet te gebruiken. Ik speel al jaren met de 4 kabel methode en gebruik losse pedalen welke ik schakel met de Boss es-8. Hiervoor had ik de Moen GEC9 die dit ook prima kan alleen heeft deze geen midi! Je behoud je toon en hebt toch het gemak van één druk op de knop al je effecten aan- of uit.

harrie-beton
11 april 2016, 16:16
Je hebt goede spullen en 4 kabel methode is prima maar Lo Lands heeft goed punt.

Ik heb een prima buizen versterker en heb een G Major van TC electronic in de loop en voor de amp een wah wah en scheurpedaal. Alleen wah wah en overdrive zou je voor een amp willen toch?

Ik vond de FX8 slecht leverbaar en te duur.

paulusdeBKB
11 april 2016, 17:29
Voor dat budget kun je ook een line6 Helix kopen... effecten lijken me (afgaand op youtube filmpjes) meer dan oké. De TC Electronic Nova live is ook een optie.

D3nnis
11 april 2016, 18:27
Moet het een volledige multi fx zijn, met overdrive en distortion ook en zo?
Als ik het op dit moment zou moeten doen, ging ik voor een goede wah en overdrive naar keuze, voor de preamp, met in de loop twee Eventide H9's.
Tóch enigszins compact en toch veel mogelijkheden....het is maar een idee!

harrie-beton
11 april 2016, 19:04
Paulus, de NOVA live bestaat niet, wat bedoel je?
http://www.tcelectronic.com/guitar/multi-fx/

De NOVA is niet echt te vergelijken met een FX8. Dan is eerder het G system de bedoeling toch?

Jeroenvh1979
11 april 2016, 21:14
ik heb hier niet veel ervaring met zo'n conversie is in feite een pedaal regelaar voor stompboxen of hoe moet ik dat zien.

Jeroenvh1979
11 april 2016, 21:18
Moet het een volledige multi fx zijn, met overdrive en distortion ook en zo?
Als ik het op dit moment zou moeten doen, ging ik voor een goede wah en overdrive naar keuze, voor de preamp, met in de loop twee Eventide H9's.
Tóch enigszins compact en toch veel mogelijkheden....het is maar een idee!

er zit goeie distortion in de amp .die wil ik bij kunnen kleuren met een effect
en mijn clean eventueel met een overdrive .om het clean net een randje mee te geven

Jeroenvh1979
11 april 2016, 21:20
Voor dat budget kun je ook een line6 Helix kopen... effecten lijken me (afgaand op youtube filmpjes) meer dan oké. De TC Electronic Nova live is ook een optie.

heb de helix op meerdere filmpjes gehoord ook icm andere mesa's
klonk prima. kwa prijs hetzelfde als de fx8. alleen de helix is beter leverbaar
de hd500x heb ik ook gezien . weet niet of er mensen hier zijn die de helix of the hd500x gebruiken.

harrie-beton
11 april 2016, 22:39
Ik heb juist de POD HD pro weggedaan (vergelijkbaar met de HD500 en de HD pro x) en die kleurt veel te veel..
Je wordt veel gelukkiger met een fx8 of een Helix.

Jeroenvh1979
12 april 2016, 10:03
Ik heb juist de POD HD pro weggedaan (vergelijkbaar met de HD500 en de HD pro x) en die kleurt veel te veel..
Je wordt veel gelukkiger met een fx8 of een Helix.

ik wat research gedaan voor de helix maar kan nergens vinden dat hier ook software bij zit om via de pc de multieffect aan te passen. terwijl dat bij de HD500x wel is .net als bij de fx8

paulusdeBKB
12 april 2016, 10:17
Voor Helix is die er ook hoor: http://line6.com/software/

harrie-beton
12 april 2016, 10:19
De Helix is net uit maar heeft zeker een editor, hij heeft gewoon usb hiervoor.

http://cdn.mos.musicradar.com/images/Product%20News/June%202015/Line%206%20Helix/Line%206%20Helix%20back-1200-80.jpg

Jeroenvh1979
12 april 2016, 15:40
De Helix is net uit maar heeft zeker een editor, hij heeft gewoon usb hiervoor.

http://cdn.mos.musicradar.com/images/Product%20News/June%202015/Line%206%20Helix/Line%206%20Helix%20back-1200-80.jpg

dank je voor info

de helix is zeker een kandidaat voor mij

JanVrm
12 april 2016, 23:09
heb de helix op meerdere filmpjes gehoord ook icm andere mesa's
klonk prima. kwa prijs hetzelfde als de fx8. alleen de helix is beter leverbaar
de hd500x heb ik ook gezien . weet niet of er mensen hier zijn die de helix of the hd500x gebruiken.

Jeroen, als je van de scheur van je DC-3 houdt, hou het dan lekker simpel: gewoon houden en geen preamps e.d. van multi-fxen daarin mengen.

Als je apparaten als Helix en Fractal Axe wil gaan gebruiken en dergelijke tarieven wil betalen kun je volgens mij beter op een stereo setting met poweramps overgaan. Dan heb je waarschijnlijk wel zoveel keus dat je niet meer weet wat je moet kiezen... :). Ik heb zelf een Boss GT8 met de 4 kabelmethode aan de DC3 gekoppeld en regel 1 is dat je geen preamps of speakersims van de GT8 moet gebruiken. In de manual mode van de GT8 gebruik ik vooral delays, chorus, flanger, pitch shifter en af en toe univibe of octaver e.d., maar geen distortion (m.u.v. af en toe de booster of Tscream). Ik heb er wel een los pedaaltje (EHX OD Glove) voor staan waar ik dan een beetje mee kan variëren, werkt ook prima i.c.m. DC-3.

In jouw geval heb je misschien niet eens een multi-FX nodig, paar losse kwaliteitspedaaltjes in de goede volgorde en loop en je DC-3 doet de rest. Nu is een multi-fx wel erg handig als je uit veel effecten wil kiezen en van geklooi met voeding en kabeltjes wil af zijn.

Doorgaans zijn de fabriekspatches te overdreven: Formule 1 wagens op de gewone snelweg. Vanaf nul gaan tweaken en zuinig zijn met de levels, dan haal je de beste resultaten en blijft de sound van je versterker het best intact. Op YouTube klinkt het allemaal fantastisch en direct opnemen vanuit een multi-fx idem dito. Maar met een buizenversterker: maak de multi-fx niet de bovenliggende partij. Dus waarom in een keidure investeren?

Als die van mij het ooit begeeft ga ik misschien over op een BluGuitar Amp of zoiets en wie weet zo'n Helix rechtstreeks over een PA. Maar voorlopig hou ik nog erg veel van die lekkere knor van de DC-3, daar valt veel uit te halen.

Jeroenvh1979
13 april 2016, 09:28
Jeroen, als je van de scheur van je DC-3 houdt, hou het dan lekker simpel: gewoon houden en geen preamps e.d. van multi-fxen daarin mengen.

Als je apparaten als Helix en Fractal Axe wil gaan gebruiken en dergelijke tarieven wil betalen kun je volgens mij beter op een stereo setting met poweramps overgaan. Dan heb je waarschijnlijk wel zoveel keus dat je niet meer weet wat je moet kiezen... :). Ik heb zelf een Boss GT8 met de 4 kabelmethode aan de DC3 gekoppeld en regel 1 is dat je geen preamps of speakersims van de GT8 moet gebruiken. In de manual mode van de GT8 gebruik ik vooral delays, chorus, flanger, pitch shifter en af en toe univibe of octaver e.d., maar geen distortion (m.u.v. af en toe de booster of Tscream). Ik heb er wel een los pedaaltje (EHX OD Glove) voor staan waar ik dan een beetje mee kan variëren, werkt ook prima i.c.m. DC-3.

In jouw geval heb je misschien niet eens een multi-FX nodig, paar losse kwaliteitspedaaltjes in de goede volgorde en loop en je DC-3 doet de rest. Nu is een multi-fx wel erg handig als je uit veel effecten wil kiezen en van geklooi met voeding en kabeltjes wil af zijn.

Doorgaans zijn de fabriekspatches te overdreven: Formule 1 wagens op de gewone snelweg. Vanaf nul gaan tweaken en zuinig zijn met de levels, dan haal je de beste resultaten en blijft de sound van je versterker het best intact. Op YouTube klinkt het allemaal fantastisch en direct opnemen vanuit een multi-fx idem dito. Maar met een buizenversterker: maak de multi-fx niet de bovenliggende partij. Dus waarom in een keidure investeren?

Als die van mij het ooit begeeft ga ik misschien over op een BluGuitar Amp of zoiets en wie weet zo'n Helix rechtstreeks over een PA. Maar voorlopig hou ik nog erg veel van die lekkere knor van de DC-3, daar valt veel uit te halen.


wat je noemt met de gt8 heb ik ondervonden . een aantal jaren terug met upgrade naar een nieuwere digitech multieffect
volgens mij stond preamps nog in de kinderschoenen toen voor multieffect. het klonk nergens naar.
tot dat ik de preamps uitzetten maar nog steeds te veel signaal verlies.
en kwam ook geregeld voor dat mijn sound weg zakte een dip . en zonder pedaal er aan
het prima was. dat was alleen in de effects loop van de versterker.

op dit moment heb ik een goede setup met lose true bypass pedaalen en dat klinkt super .maar speel sinds kort weer in een band.en ontdek dat ik toch een aantal effecten mis .


ga ook niks overhaast doen totdat ik zeker weet wat zal werken voor mij.

JanVrm
13 april 2016, 11:44
wat je noemt met de gt8 heb ik ondervonden . een aantal jaren terug met upgrade naar een nieuwere digitech multieffect
volgens mij stond preamps nog in de kinderschoenen toen voor multieffect. het klonk nergens naar.
tot dat ik de preamps uitzetten maar nog steeds te veel signaal verlies.
en kwam ook geregeld voor dat mijn sound weg zakte een dip . en zonder pedaal er aan
het prima was. dat was alleen in de effects loop van de versterker.

op dit moment heb ik een goede setup met lose true bypass pedaalen en dat klinkt super .maar speel sinds kort weer in een band.en ontdek dat ik toch een aantal effecten mis .


ga ook niks overhaast doen totdat ik zeker weet wat zal werken voor mij.

Wat bedoel je met "signaal verlies"? Bedoel je tonesuck of je volume?
Tonesuck heb je eenmaal als je kiest voor effecten. Tonesuck hoort het publiek niet maar als je geen effecten gebruikt waar nodig, dat horen ze weer wel.
Volumedips: kwestie van goede patches maken en veel tweaken. Ik vind bij de GT8 dat de chorus een iets te grote volumeboost geeft, verder heb ik er weinig problemen mee.

Hoeveel effecten mis je eigenlijk en hoe vaak denk je die te willen gebruiken?

Jeroenvh1979
13 april 2016, 12:45
Wat bedoel je met "signaal verlies"? Bedoel je tonesuck of je volume?
Tonesuck heb je eenmaal als je kiest voor effecten. Tonesuck hoort het publiek niet maar als je geen effecten gebruikt waar nodig, dat horen ze weer wel.
Volumedips: kwestie van goede patches maken en veel tweaken. Ik vind bij de GT8 dat de chorus een iets te grote volumeboost geeft, verder heb ik er weinig problemen mee.

Hoeveel effecten mis je eigenlijk en hoe vaak denk je die te willen gebruiken?

ik bedoel het volume die wel eens inzakt.

tremolo effect,een goeie delay,. een lichte overdrive ,harmonic effect.

ik heb een boss re-20 space echo om een of andere reden werkt ie niet goed samen met mijn andere pedalen.de beste optie is in de effects loop
de volume van het pedaal gaat over zijn nek .


heb een mxr chorus,keeley compressor,mxr micro amp.morley volumepedaal en een tuner.
jij hebt ook een dc-3 wat ik zo begrijp

JanVrm
14 april 2016, 12:12
ik bedoel het volume die wel eens inzakt.

tremolo effect,een goeie delay,. een lichte overdrive ,harmonic effect.

ik heb een boss re-20 space echo om een of andere reden werkt ie niet goed samen met mijn andere pedalen.de beste optie is in de effects loop
de volume van het pedaal gaat over zijn nek .


heb een mxr chorus,keeley compressor,mxr micro amp.morley volumepedaal en een tuner.
jij hebt ook een dc-3 wat ik zo begrijp

Ja, ik heb inderdaad een DC-3.
Boss RE-20 Space Echo: misschien kun je een bevriende gitarist eens vragen het pedaal op zijn pedalboard te testen, wie weet kom je dan meer te weten. Als het dan weer ruk is: wegdoen.
Voor het overige: hetgeen je speelt zal uitwijzen wat je nodig hebt. Voor een coverband is een multi-fx wel handiger en op langere termijn goedkoper.
Voor eigen werk/eigen stijl: hoe simpeler, hoe makkelijker. Verder blijft alles een kwestie van smaak en geduld: als je steeds weer snel op zoek gaat naar een ander geluid zul je nooit tevreden zijn. Wel goed voor de economie...

paulusdeBKB
14 april 2016, 12:35
@harrie-beton: sorry, ik zag je reactie over het hoofd: Ik bedoelde de Nova System. En als je alleen maar een multi-fx zoekt van goede kwaliteit zou die moeten voldoen. De voordelen van de G-system zitten hem in het ingebouwde schakelsysteem, maar een mens kan daar ook zonder, toch?

harrie-beton
14 april 2016, 13:49
Ik heb de NOVA overwogen maar is toch afgevallen omdat hij geen effect loop heeft. Een 4cm is uitgesloten.