PDA

View Full Version : Merk & Type Carvin JB200c pickup swap



Lukas Rijstboer
10 april 2016, 21:59
Hey ,

Ik ben van plan om andere pickups in mijn Carvin JB200C te steken.

Ik twijfel tussen : seymour duncan Pegasus en sentient
Bare knuckle Juggernauts
.......


Ik speel vooral prog metal en doe veel solo's

De pickups moeten goed reageren op hoe ik speel zodat ik in solo's bepaalde noten goed kan accentueren.
Als ik grote akkoorden neem (periphery style) moeten alle individuele noten hoorbaar zijn.

Ik weet dat ik niet mis kan gaan met juggernauts voor deze aspecten maar zoek een goedkoper maar (eventueel bijna) even kwalitatief alternatief.

Alvast bedankt
grtz , Lukas

Brum
10 april 2016, 22:12
Als het een goedkoper alternatief moet zijn, dan zou ik de huidige elementen houden. Die zijn namelijk echt zo slecht niet in die Carvins. Wat mis je in de Carvin elementen?

Lukas Rijstboer
11 april 2016, 20:36
ze klinken nogal dun

Brum
16 april 2016, 12:06
En op wat voor versterker speel je? Pedalen? Ik kan me namelijk niet zo goed voorstellen dat het in de elementen zit. Zou zonde zijn als je investeert in andere elementen en je gaat niet tevreden zijn van het resultaat. Een klein beetje afstelling qua hoogte van het element kan ook al schelen, misschien dat ook 's proberen.

Ik wil je niet van een koop afpraten, maar geld uitgeven voor niks is ook zo zonde.;)

fred dons
16 april 2016, 12:10
ik heb net een setje lucid's aangeschaft juist vanwege de noot definitie onder highgain, ik kan ze van harte aanbevelen
http://www.lucidpickups.com

D3nnis
16 april 2016, 12:19
De clearbuckers, fred?

fred dons
17 april 2016, 09:01
yep maar dan met zwarte wiring, de high gain versie in de brug en de mellow versie in de nek

Orpheo
17 april 2016, 20:28
Hey ,

Ik ben van plan om andere pickups in mijn Carvin JB200C te steken.

Ik twijfel tussen : seymour duncan Pegasus en sentient
Bare knuckle Juggernauts
.......


Ik speel vooral prog metal en doe veel solo's

De pickups moeten goed reageren op hoe ik speel zodat ik in solo's bepaalde noten goed kan accentueren.
Als ik grote akkoorden neem (periphery style) moeten alle individuele noten hoorbaar zijn.

Ik weet dat ik niet mis kan gaan met juggernauts voor deze aspecten maar zoek een goedkoper maar (eventueel bijna) even kwalitatief alternatief.

Alvast bedankt
grtz , Lukas

De jugs zijn heel erg clean, superstrak en hebben behoorlijk veel hoog. Superagressief, by the way. Halspup vind ik heel helder, bijna single coil achtig.

De Pegasus is wat ronder. nog steeds strak, nog steeds super gearticuleerd maar een tikkie minder extreem.

De Sentient is ook wat ronder, ook wat smoother met super articulatie.

Kortom: de BKP's zijn een dokter die een een kille scalpel hanteert waarbij de SD's een dokter zijn die je eerst nog een shot bourbon geeft en dan met precisie je arm afzet.

Die pups die Fred aankaart: tof. ik ken de originele pups. Deze pickups worden echter nagemaakt door iemand anders, niet het originele bedrijf. Beetje octrooitje jatten. Ben ik persoonlijk geen fan van. Maar ik ken ze wel: die pups zijn ala de Jugs maar dan nog veel, veel, veel cleaner en preciezer. Die pups zijn dan meer een laserscalpel.

Duhsjaak
17 april 2016, 21:49
De pick-ups die Fred aankaart vind ik persoonlijk de eerste serieuze vernieuwing sinds de P90, de PAF noem maar eens iets.
OK, misschien chargeer ik iets. Maar niet meer dan een beetje iets.

Ik ben ook op GN vrij openlijk anti humbucker geweest, omdat ik juist dat beefy, volgesmeerde en dichtgeplamuurde/compressed geluid vreselijk vind. We hebben het over smaak. Wansmaak desnoods.

Als de Lucid iets te maken hebben met patent infringement, dan is dat voor iedere intellectueel eigendom of patent jurist appeltje eitje. De technische opzet van deze elementen is dermate onderscheidend, dat dat pleit snel beslist zal zijn. Daar ga ik niet over. Ik geef mij oren de kost. Niet mijn juridische kennis.

Ik vind ook zonder patent claims dit soort vragen al moeilijk genoeg.
Ik heb in alle oprechtheid een serieus nieuwe ontwikkeling op het gebied van elementen (lees humbuckers) gehoord. Elementen die zich wat aantrekken van de vraag of ik een plectrum gebruik, of ik hard of zacht speel, en ook eindelijk een element die bij een akkoord laat horen waaruit dat akkoord bestaat. String focussed, noemden ze dat in da UK. Zéér aanslaggevoelig, subtiel.

Ik ben in een klap genezen van een veertig jarige afkeer van humbuckers.
De P90'ofiel die van humbuckers houdt? Gekker moet het ook niet worden.

Overigens vind ik de suggestie eens goed na te gaan of het wel aan de pick-ups te wijten is, helemaal zo gek niet. Ook weer persoonlijk. Dat snap je.
Vriendelijke groet, Gus

Lucid
18 april 2016, 07:37
Die pups die Fred aankaart: tof. ik ken de originele pups. Deze pickups worden echter nagemaakt door iemand anders, niet het originele bedrijf. Beetje octrooitje jatten.

Als je nagaat dat de grootste hoeveelheid van die pickups gemaakt zijn door hetzelfde bedrijf (toen neophyzix kijk maar achter op de pickups) .
Het ontwerp van de pickups is gedaan door neophyzix en dat neophyzix de laatste jaren het octrooi betaald heeft. En op aandringen van de octrooihouder dat heeft gelaten. Is er geen sprake van een octrooi. Maar als. Iemand dat al wist was jij dat orpheo...

Oh en om het nog eens kaarshelder te hebben. Neophyzix waren wij dus.

Dank voor jullie mooie woorden trouwens Fred en gus!

Orpheo
18 april 2016, 18:58
prima . . .

telerocker
19 april 2016, 04:53
De pick-ups die Fred aankaart vind ik persoonlijk de eerste serieuze vernieuwing sinds de P90, de PAF noem maar eens iets.
OK, misschien chargeer ik iets. Maar niet meer dan een beetje iets.

Ik ben ook op GN vrij openlijk anti humbucker geweest, omdat ik juist dat beefy, volgesmeerde en dichtgeplamuurde/compressed geluid vreselijk vind. We hebben het over smaak. Wansmaak desnoods.

Als de Lucid iets te maken hebben met patent infringement, dan is dat voor iedere intellectueel eigendom of patent jurist appeltje eitje. De technische opzet van deze elementen is dermate onderscheidend, dat dat pleit snel beslist zal zijn. Daar ga ik niet over. Ik geef mij oren de kost. Niet mijn juridische kennis.

Ik vind ook zonder patent claims dit soort vragen al moeilijk genoeg.
Ik heb in alle oprechtheid een serieus nieuwe ontwikkeling op het gebied van elementen (lees humbuckers) gehoord. Elementen die zich wat aantrekken van de vraag of ik een plectrum gebruik, of ik hard of zacht speel, en ook eindelijk een element die bij een akkoord laat horen waaruit dat akkoord bestaat. String focussed, noemden ze dat in da UK. Zéér aanslaggevoelig, subtiel.

Ik ben in een klap genezen van een veertig jarige afkeer van humbuckers.
De P90'ofiel die van humbuckers houdt? Gekker moet het ook niet worden.

Overigens vind ik de suggestie eens goed na te gaan of het wel aan de pick-ups te wijten is, helemaal zo gek niet. Ook weer persoonlijk. Dat snap je.
Vriendelijke groet, Gus

Gus, low output vintage(hot) humbuckers klinken niet dichtgesmeerd. Je doelt waarschijnlijk op high output humbuckers ie doorgaans wel veel compressie hebben.

Duhsjaak
19 april 2016, 07:24
Gus, low output vintage(hot) humbuckers klinken niet dichtgesmeerd. Je doelt waarschijnlijk op high output humbuckers ie doorgaans wel veel compressie hebben.

Sorry.
Ik wist dat ik dit risico liep. Een welles nietes over humbuckers.
Ik heb benadrukt dat ik persoonlijk over humbuckers maar zelden echt enthousiast ben. Er zijn de nodige vergelijkingen. Buiten humbuckers dus. Zo vind ik de Burns silent pups veel midner. Dat geldt ook voor de Fender silent elementen.

De beste Audi's vind ik (kan ze niet betalen hoor) stierlijk vervelend autorijden.
De Pups die Fred bedoelt, zijn naar mijn smaak de eerste die ik heb gehoord, die de voordelen van een prachtige single coil combineren met de voordelen van een goede humbucker.
ZO'n prachtige single coil, dat ik ze beter vind dan de meeste mooie single coils.

Naar mijn idee is heel veel jaar gestoken in het perfectioneren van een traditioneel ontwerp, de humbucker. En die verfijning hoor ik best. Dit Lucid type pup is een radicaal andere aanpak.

Mijn suggestie aan TS is dan ook geweest:
- controleer of het een probleem is die zijn oorzaak vindt in de bestaande pups (want die vind ik persoonlijk helemaal niet beroerd)
- als het daaraan niet ligt, waaraan dan wel
- als het daaraan wel ligt, kijk dan eens verder dan de eerste twee namen die altijd vallen
- er is net een nieuwe ontwikkeling die anders is en beslist de moeite van het onderzoeken waard is

Beter deze gedachtegang, dan er na een investering in nieuwe pups erachter komen, dat je (TS) net te vlot op de eikenhouten namen hebt gegokt.
Dit was mijn punt. En eigenlijk nog steeds.

Do I put my money where my mouth is?
Ik moet eerst een paar andere zaken opknappen, maar over een week of 12 krijgt het bedrijf van mij een mailtje. En ik heb al een heel aardig idee in welke gitaar die pups worden gezet.
Hou daarna vooral Sounds in de gaten. De plaats waar alle stergitaristen, zoals ikzelf, hun kunstjes en gear laten horen. Smiley

Vriendelijke groet, Gus

Da Vinci
19 april 2016, 09:24
Als je nagaat dat de grootste hoeveelheid van die pickups gemaakt zijn door hetzelfde bedrijf (toen neophyzix kijk maar achter op de pickups) .
Het ontwerp van de pickups is gedaan door neophyzix en dat neophyzix de laatste jaren het octrooi betaald heeft. En op aandringen van de octrooihouder dat heeft gelaten. Is er geen sprake van een octrooi. Maar als. Iemand dat al wist was jij dat orpheo...

Oh en om het nog eens kaarshelder te hebben. Neophyzix waren wij dus.



Kan iemand dit vertalen?

fred dons
19 april 2016, 12:03
ja hoor :D

na de eerste prototypes (door Philips gemaakt) is de productie overgegaan naar Neophyzix. Het ontwerp van de pickups is van Neophyzix (die niet de octrooihouder was), nadat de originele octrooihouder geen zin meer had in het project is betaling van het octrooi over genomen door Neophyzix . het bedrijf achter Lucid is Neophyzix.
Dit klinkt mij inderdaad niet als octrooitje pikken ;) daarvoor moet je bij Lace zijn voor de sideay windings (Lucid/Qtuners), Dimarzio voor hun stacked humbucker ( van Kinman) , bij Seymour duncan mag je weer zijn voor het ontwijken van Trademarks (JB - Jazzblues ipv Jeff Beck, EVH - even harmonics) en SD heeft niet echt de humbucker uitgevonden ;)

Da Vinci
19 april 2016, 12:28
Ah, dus om kort te gaan: Neophyzix is uitvinder van de pu en nadat de octrooi een tijdje vergeven is aan een andere partij maken ze dat ding nu zelf onder een andere naam?

Dan ben ik ook weer bij :-)

fred dons
19 april 2016, 12:42
nee niet helemaal, de papieren uitvinding en prototypes zijn door iemand in dienst van philips gedaan, het uiteindelijke productie model is door Neophyzix gemaakt en zij deden de productie voor het merk Qtuners. het octrooi zat bij de uitvinder maar die heeft dat octrooi
eerst door Neo laten betalen nadat hij er uit gestapt was en uiteindelijk is dat octrooi bij Default verlopen (klein voorbehoud, deze info heb ik uit meerder hearsay bronnen dus geen 100 % garantie :D )


Ah, dus om kort te gaan: Neophyzix is uitvinder van de pu en nadat de octrooi een tijdje vergeven is aan een andere partij maken ze dat ding nu zelf onder een andere naam?

Dan ben ik ook weer bij :-)

Lucid
19 april 2016, 14:19
Bijna compleet juist, enige belangrijke kanttekening is dat de uitvinder (Erno Zwaan) niet bij philips werkte maar ze daar een tijdje in samenwerking heeft laten produceren, ook onder de naam Q-Tuner.
Dank voor de rest van de uitleg Fred.

Ik reageerde nogal zuur en kort door de bocht op Orpheo aangezien hij dit al eerder heeft aangekaart bij me en dus weet dat dit octrooi niet meer actief is...
Dit voelde dus nogal als zwartmakerij.