PDA

View Full Version : Elektra in een stalen body



The Crash Cowboy
10 april 2016, 16:33
Misschien is het een hele stomme vraag hoor, voor de dames en heren elektriciens onder jullie, maar toch het zekere voor het onzekere:

Ik ben een Telecaster aan het bouwen met een body van staal. Er komt één pickup in, en verder alleen een volumeknop, en een output natuurlijk.

Moet ik nog ergens op letten bij het aansluiten van de elektronica om te voorkomen dat er ooit stroom op de gitaar komt te staan ?

Dit omdat de body van uitermate goed geleidend materiaal is gemaakt. Ik heb ooit een opdonder op mijn mond gehad van een mic waar stroom op stond, en geloof me, dat was een minder prettige gewaarwording. Ik weet niet of dat meteen 220V was, maar het was genoeg om me even van mijn stuk te brengen.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/2B4BA1C8-B781-4093-8C9F-2DE72DD08768_zpsgxgfcsbm.jpg

Tabula Rasa
10 april 2016, 16:38
Niet anders dan bij andere gitaren waar, in theorie, ook 220 op de snaren kan komen. Zorg in iedergeval dat je thuis netjes een geaard stopcontact gebruikt.

lcvanderhelm
10 april 2016, 16:53
En nog belangrijker is een goede aardlekautomaat.

The Crash Cowboy
10 april 2016, 17:04
Er kan alleen stroom op de ijzeren delen komen bij sluiting in de versterker toch ?

AC3D
10 april 2016, 17:06
Bij het solderen van je electra sluit je normaal gesproken je snaren (en in dit geval de hele body) aan op "aarde". dit is de sleeve van je jack-kabel, en deze is bijna altijd aangesloten op de randaarde van je huis.

Zelfs al zou hier een 230 volt op worden gezet hoef je je pas zorgen te maken als je iets anders wat wel geaard of op een andere manier verbonden is aan bijvoorbeeld de nuldraad aanraakt. dus, zolang je zorgt dat je alle apparatuur die je gebruikt op een geaard contact aansluit hoef je je geen zorgen te maken. (zowel bij deze als iedere andere gitaar)

lcvanderhelm
10 april 2016, 17:29
Nee dus.Als er 230V op de aarde komt te staan,zal deze een stroom laten onstaan,via jou lichaam naar de vloer.Afhankelijk van de weerstand van jou circuit,kan dit dodelijk zijn!

Hendrik1970
10 april 2016, 18:41
Ja dus, als je maar een geaard stopcontact gebruikt zal deze spanning altijd voor de aarde draad gaan en niet via jou lichaam omdat jou lichaam niet ik herhaal niet de weg is van de minste weerstand. DUS!

Plant
10 april 2016, 19:16
Zoals al gezegd is jouw gitaar niet gevaarlijker dan een houten gitaar. Als je speelt ben je in kontakt met de snaren die altijd geaard moeten zijn via de brug (zo niet, dan brom je de tent uit).

Dat van die elektrocutie via de microfoon heb ik in een oefenruimte ook weleens zien gebeuren. De gitaren waren keurig via de versterkers op de randaarde wcd's geaard, maar de zanginstallatie niet. Dat was wel de bedoeling maar iemand had hiervoor zelf een verlengsnoertje gemaakt met wél een randaarde stekker en doos maar zonder aardraad daartussen (2-aderig snoer gebruikt). Wat mij betreft poging tot doodslag, maar goed.

Als er dan een lichtnetfilter op de netingang van de zanginstallatie zit en je aardt dit niet, dan staat ongeveer de halve lichtnetspanning op het chassis en de microfoons. Zodra je snaren (geaard) en microfoon (halve lichtnetspanning) tegelijk aanraakt is het sidderen geblazen.

lcvanderhelm
11 april 2016, 18:32
Hendrik het ging hier over het hypothetische geval dat de aarde draad spanningvoerend werd.Dat kan namelijk.De aardedraad schiet los en komt onder spanning te staan.En denk nou niet dat dit nooit gebeurd,want het komt regelmatig voor.

Plant
11 april 2016, 22:03
... De aardedraad schiet los en komt onder spanning te staan.En denk nou niet dat dit nooit gebeurd,want het komt regelmatig voor.

De aardedraad schiet los :???: Nee, dat mag nooit gebeuren want dan is ie te kort.
In een apparaat dient een aardedraad altijd een stuk langer te zijn dan fase- en nuldraad. Mocht je het presteren een snoer met trekontlasting en al of een IEC chassisdeel uit een apparaat weten te trekken, dan moet altijd aardedraad nog verbinding maken als de andere draden al losgetrokken zijn.

lcvanderhelm
13 april 2016, 18:05
Ja ja sprookjes bestaan.

Dirk_Hendrik
15 april 2016, 17:15
Zoals al gezegd is jouw gitaar niet gevaarlijker dan een houten gitaar. Als je speelt ben je in kontakt met de snaren die altijd geaard moeten zijn via de brug.

Dit.
En niks anders.