PDA

View Full Version : Zelf Tele assembleren



Joost de Ruig
8 april 2016, 15:15
Goed, gisteravond is de bestelling de deur uit gegaan voor onderdelen om binnenkort zelf een Tele te gaan assembleren. Hier, in het fraaie Friesland, hebben we een hele prettige en kundige snarendokter (Willem de Roode van www.gitaarupgrade.nl ) met een prima assortiment aan onderdelen.

Eerst het budget bepaald en daarna de beste onderdelen erbij gezocht. Tuurlijk, als je bv allemaal Allparts neemt, krijg je een mooiere/betere gitaar, maar dan kom je qua prijs misschien wel uit op een USA Standard en ik probeer onder de helft uit te komen.

Body: mighty might, lightweight USA swamp ash in surf green (helaas geen nitro....)
Neck: mighty might, 12", RW-toets, medium frets, vintage tint, Canadees esdoorn (helaas geen birds-eye)
Bridge: USA HotRod met compensated brass saddles
Hardware: Gotoh, nickle
Slagplaat: vintage cream 3-ply
Tuners: Kluson
Pots: CTS usa vintage
Wire: cloth wire
Output: Switchcraft
Topkam: Hotrod bone nut
Knobs: Hotrod
Decal: Rothko & Frost
PU's : ik had nog een setje Fenders liggen uit mijn '52 reissue (Japan 1983)

Voor de hals en body kon ik kiezen naar gewicht, resonantie en profiel. Qua body heb ik voor de lichtste gekozen en qua hals hadden ze een met een mooie donkere toets (bijna Rio Palisander) die ook nog een mooie tekening had en perfect op de body paste. Het wordt dus zeg maar een early 60's Tele met details uit de 50's :D

Ik verwacht woensdag alles binnen te hebben, waarna het schroeven en solderen kan beginnen. Kortom, wordt vervolgt. (leve de voorpret!)

deefke666
8 april 2016, 15:36
Hier ga je echt veel plezier aan hebben om te maken Joost,
De mijne gaat nu al een tweetal maanden mee on the road.
Ik had er erg lang mee gewacht om eindelijk zelf iets te maken en nu heb ik spijt dat ik het niet eerder gedaan had haha...
Bij mij is het een 62' custom geworden met wat moderne trekjes.
Intussen is de eerste strat ook in de maak.

Mijn geassembleerde tele heeft ook een mighty mite hals, en ik vind de kwaliteit en feel daarvan gewoon geweldig.
Dus voor mijn strat heb ik ook voor mighty mite gekozen.
Body's van mighty mite zijn ook dik in orde, de ongelakte toch want ik wilde ze graag zelf lakken in nitro.

In ieder geval veel succes met het project.

Mr.Fingers
8 april 2016, 15:41
http://i426.photobucket.com/albums/pp345/elelelelelo/Surf%20Green%20Tele/61Tele001.jpg
(meer hier (http://www.tdpri.com/threads/surf-green-telecaster.66860/page-3#post-2190732))

Tabula Rasa
8 april 2016, 15:43
Cool! Je kan er ook een laagje blanke nitro op zetten, dan heb je toch die uitstraling en verouderd ie mooier als je nitro wil.

Joost de Ruig
8 april 2016, 15:57
http://i426.photobucket.com/albums/pp345/elelelelelo/Surf%20Green%20Tele/61Tele001.jpg
(meer hier (http://www.tdpri.com/threads/surf-green-telecaster.66860/page-3#post-2190732))

Oei, wat is die lekker. Als mijne half zo mooi wordt ben ik al blij.

Da Vinci
8 april 2016, 16:13
Wel mooi hoor, zo'n groene en wat verouderde tele! Staat ook nog op m'n lijstje :-)

Maar gaat het om de gitaar of het proces? Voor de helft van een USA Standard heb je toch ook bijna een Kauffmann?

Joost de Ruig
8 april 2016, 16:18
Wel mooi hoor, zo'n groene en wat verouderde tele! Staat ook nog op m'n lijstje :-)

Maar gaat het om de gitaar of het proces? Voor de helft van een USA Standard heb je toch ook bijna een Kauffmann?

Gewoon leuk om na 30 jaar iets zelf in elkaar te knutselen. Ik kijk altijd vol bewondering naar de echte zelfbouwers hier, maar dat zie ik mezelf niet direct doen. Een Kauffmann is inderdaad heel veel waar voor je geld. Dat realiseer je je nog beter als je zelf naar fatsoenlijke onderdelen op zoek bent. Er komt dan ook op zeker nog eens een Kauffie Tele, maak je geen zorgen Leonardo :)

Da Vinci
8 april 2016, 16:20
Gewoon leuk om na 30 jaar iets zelf in elkaar te knutselen. Ik kijk altijd vol bewondering naar de echte zelfbouwers hier, maar dat zie ik mezelf niet direct doen. Een Kauffmann is inderdaad heel veel waar voor je geld. Dat realiseer je je nog beter als je zelf naar fatsoenlijke onderdelen op zoek bent. Er komt dan ook op zeker nog eens een Kauffie Tele, maak je geen zorgen Leonardo :)

Waar haalt Kauffie zo'n onderdelen trouwens? Of is dat het geheim van de assembleur?

Joost de Ruig
8 april 2016, 16:26
Waar haalt Kauffie zo'n onderdelen trouwens? Of is dat het geheim van de assembleur?


Ten eerste weet ik dat niet en ten tweede is Albert meer dan een assembleur denk ik. Zo doet hij bv het spuitwerk zelf, het relicen doet hij zelf en past hij bodies aan als er grotere pu's in moeten.

Da Vinci
8 april 2016, 16:41
Ten eerste weet ik dat niet en ten tweede is Albert meer dan een assembleur denk ik. Zo doet hij bv het spuitwerk zelf, het relicen doet hij zelf en past hij bodies aan als er grotere pu's in moeten.

Ach, er zijn hier volgens mij al genoeg discussies geweest over assembleur vs. bouwer. Mij maakt het niet zo veel uit hoor, al noemen we 'm bouwer. Ik vind het leuke gitaren voor relatief weinig geld. De rest van het verhaal ken je ;-)

Joost de Ruig
8 april 2016, 16:44
Ach, er zijn hier volgens mij al genoeg discussies geweest over assembleur vs. bouwer. Mij maakt het niet zo veel uit hoor, al noemen we 'm bouwer. Ik vind het leuke gitaren voor relatief weinig geld. De rest van het verhaal ken je ;-)


Helemaal eens, maar ik wou ff de puntjes op de welbekende i zetten :)

Duhsjaak
8 april 2016, 17:05
Heel fijn J., ik heb daar nu al veel plezier in. En dan moet het feest nog beginnen.
Willem roels natuurlijk.
Heb zijn URL maar even opgeslagen.
Voor de zekerheid.
Vriendelijke groet, Gus

soundbound
10 april 2016, 09:22
Gaaf project Joost, dat ga ik eens geïnteresseerd volgen. Loop zelf ook een tijd met dat idee rond, maar ben in onhandigheid nauwelijks te overtreffen en ben dus benieuwd welke skills je nodig hebt om een enigszins bespeelbare gitaar te krijgen

Joost de Ruig
10 april 2016, 10:06
Gaaf project Joost, dat ga ik eens geïnteresseerd volgen. Loop zelf ook een tijd met dat idee rond, maar ben in onhandigheid nauwelijks te overtreffen en ben dus benieuwd welke skills je nodig hebt om een enigszins bespeelbare gitaar te krijgen

Wat in het bestelproces belangrijk bleek te zijn, is de relatie met de onderdelenleverancier. Niet iedere hals past even lekker op iedere body en dat geldt ook voor bv de brug. De schroefgaten zijn immers voorgefreesd en dan is het wel fijn als deze echt mooi gelijk zijn met de gaten in de brug. Met andere woorden, voor verzending is het wel fijn als een en ander even gecontroleerd wordt door de leverancier. De mijne was bv ook bereid even het gewicht en resonantie van de beschikbare bodies te controleren en naar de nerftekening van de hals te kijken. Nu kijk ik reikhalzend uit naar de pakketbezorger later deze week.

De belangrijkste skill lijkt mij geduld en precisie. Dus bv de tuners netjes uitlijnen voordat je gaatjes gaat boren en de schroefjes en moertjes niet te strak aandraaien. Je kan lak maar 1x beschadigen.... of een schroefje maar 1x doldraaien :)

fred dons
10 april 2016, 10:36
Mighty Mite heeft prima spul (het oude amerikaanse spul maar ook de moderne made in asia) ik heb er een paar stratjes van in elkaar gezet en echt het is top spul
voor de volgende keer kijk voor onderdelen ook eens bij www.rockinger.de daar heb je voor relatief weinig geld tophardware en doet je gitaar helemaal niet meer onder voor zijn amerikaanse tegenhanger

Joost de Ruig
10 april 2016, 10:40
Bedankt voor de tip. Denk je dat die hardware beter is (voor ongeveer hetzelfde geld), dan hetgene die ik nu gekozen heb?

Hendriks
10 april 2016, 11:21
Deze een aantal jaren geleden geassembleerd , Rockinger bodie , Musikraft hals.
http://i989.photobucket.com/albums/af18/Henk_Smid/dscn1906d_zpsybass8m7.jpg

Joost de Ruig
10 april 2016, 11:33
Ook fraai!

fred dons
10 april 2016, 13:26
Bedankt voor de tip. Denk je dat die hardware beter is (voor ongeveer hetzelfde geld), dan hetgene die ik nu gekozen heb?

nee hoor je hebt prima spul, je kunt het alleen iets goedkoper krijgen bij Rockinger :D (hun kluson branded hardware wordt door gotoh gemaakt maar is een stuk goedkoper)

Pter
10 april 2016, 19:16
En heb je ook een link voor goede en voordelige les paul body's/necks, buiten Warmoth?

Joost de Ruig
10 april 2016, 19:25
En heb je ook een link voor goede en voordelige les paul body's/necks, buiten Warmoth?

Nog nooit in LP-parts mezelf verdiept. Zie dat Vox Humana wel wat opties heeft, maar zeker de bodies zijn niet goedkoop.

willy
10 april 2016, 20:20
Heb zelf met een sx-thinline telebody , een Mighty Mite hals, Gotoh tuners, Seymour Duncan occasions een hele fijne thinline tele in elkaar geschroefd , een van mijn blijvertjes ( naast een Music Man jp-6, reflex en silo zegt dat wel wat !) heerlijk halsje , lijkt wat op mijn silo hals.
Dun gelakt, maar dat ben ik met Music Man wel gewend,
veel plezier !

Joost de Ruig
12 april 2016, 17:45
De onderdelen zijn binnen. Volgende week assembleren :) Kortom, happy chappy vandaag!


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12963414_858947044227388_1334802678259842742_n.jpg ?oh=bfaeb3a01ab14d4b2ca99196171b2fbe&oe=57BEDC4C

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12998487_858947047560721_4176074941746571042_n.jpg ?oh=f2944754df2e0b28cb464f1686ba0b35&oe=577796F9

Tabula Rasa
12 april 2016, 17:52
Leuk en je kan weinig verkloten met een telebouwpaket

jutter
12 april 2016, 18:10
Mooie kleur, mooie toets! Plakken maar! :mmmm:

Joost de Ruig
12 april 2016, 18:11
Leuk en je kan weinig verkloten met een telebouwpaket


Dat moet nog maar blijken..... :dontgeti: Schroeven, boren, vijlen, solderen, ik het ga het maar rustig aan doen.

Ben ook blij met de donkere toets met tekening :)

Braml
12 april 2016, 18:45
Netjes, een dag eerder dan verwacht? Succes!

Mr.Fingers
12 april 2016, 18:52
Tip, plak je boor af op net iets minder dan de diepte van de nekschroeven, je hebt niet veel overschot.

http://www.premierguitar.com/Stream/StreamImage.aspx?Image_ID=62800523-0558-4A03-BD41-E1B9F53A5BA5&Image_Type=image

zjanke
12 april 2016, 19:11
Auw, Mr. Fingers.....

Mooie combi Joost, ik krijg GAS voor een Candy Apple red met dubbele binding en een bigsby :(

fred dons
12 april 2016, 19:42
En heb je ook een link voor goede en voordelige les paul body's/necks, buiten Warmoth?

ja, www.fastguitars.com
set neck, perfecte neck verbinding met een klein beetje titebond zet je hem zo in elkaar
deze was 150 canadese dollars (body) nek was 175, uit de uitverkoop hoek anders ben je geloof ik 600 kwijt in totaal
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/12033065_1063529160326583_7999754776825405360_n.jp g?oh=3fed53a10d5d04c2e64e1d836fdbc972&oe=57AF98D1

fred dons
12 april 2016, 19:47
en terug on topic, mooie Tele Joost !

Duhsjaak
12 april 2016, 21:23
Leuk draadje.
Ik leef mee met Mr Fingers. Ik heb veel ergere fouten gemaakt. Sommige waren zo lekker, die wil ik nog wel eens doen.
Ik bewonder Fred's lust tot avontuurlijk spelen en bouwen. Pet af.
En ik snap niet veel van waarom er zo'n calvinistische wind waait door gitaarland. Assemblage staat nog steeds in een kwade geur.
80% van alle Polo's (Das Polo) rijdt op Magneti Marelli motor management. Van FIAT dus. En rijdt daar gemiddeld 16 jaar lang op.

Niemand die daar een probleem mee schijnt te hebben. Maar als een amateur gitaarbouwer een beetje van Maggi en een beetje van zichzelf doet, dan wordt daar met enig wantrouwen naar gekeken.

Ik vind het helemaal geen onlogische keuze dat je je bouw activiteiten afstemt op wat je op dat moment handig lijkt. Volgens mij pak je het errug goed aan.
Heb alleen één vraag: als je niet van plan bent een ashtray te monteren, waarom kies je dan voor een ding, dat ashtray-voorbereid is.

Ik heb een bas met P90's en een ashtray. Die houd ik netjes in stand omdat ik dat bij het karakter van de bas vind passen. Maar scherpe metalen randen bij de brug (zonder ashtray dus) vind ik persoonlijk een beetje arelaxed.

Kun je vertellen hoe je daar over denkt. Geen kritiek dus, pure nieuwsgierigheid....
Vriendelijke groet, Gus

Luke-wannabe
12 april 2016, 21:53
Ik ben ook een Telecaster aan het assembleren! Die van mij wordt Fluor geel. Het is zó lelijk... Past bij het decor en kleurstelling van de het cabaretprogramma waar ik volgend jaar mee ga toeren.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12928349_1081908975164747_3982073101288507549_n.jp g?oh=fbdb432d6a3c81164e4e89337df5384d&oe=57C02C28

Mr.Fingers
12 april 2016, 21:57
Ik ben er trouwens ook met eentje bezig, maar later meer daarover.

Joost de Ruig
12 april 2016, 22:08
Ashtraybrug: klinkt goed, ziet er goed uit, vintagecorrect en mijn rechterhand staat er op een prettige manier naar. Als je mijn ' 83 vintage reissue bekijkt, zie je een slijtplek van een paar centimeter (true relic) tussen de brug en de toggleswitch. Daar staat dus vaak mijn pink en dat voelt heel vertrouwd.

Dus los van het feit dat ik vlakke Telebruggen met 6 zadels erg lelijk vind, is de klassieke brug voor mij functioneel. Voor het eerst heb ik wel gekozen voor een met compensated saddles, maar natuurlijk wel van koper. Mijn Cabronita Tele heeft een kleine brug zonder opstaande randen en ik kan niet zeggen dat dat beter voelt.

Ging ik naar een onbewoond eiland en mocht ik 1 gitaar (met amp) meenemen, dan was dat zonder twijfel een Tele. Mocht ik een massieve gitaar naar keuze laten bouwen, idem dito. Maak mij gerust voorzitter van de Telefanclub, ik zou leuke meetings organiseren en balen dat Roy Buchanan niet kon komen.

Joost de Ruig
12 april 2016, 22:10
He Leon, hebbie een zonnebril voor me? :supercool:

Pter
12 april 2016, 22:32
Mooie kleur Joost, het enige nadeel van een tele body vind ik de scherpe rand waar je onderarm op/tegen rust, dat zou van mij persoonlijk best afgeschuind mogen zijn.
Thx voor de link Fred.

Joost de Ruig
12 april 2016, 22:55
Mooie kleur Joost, het enige nadeel van een tele body vind ik de scherpe rand waar je onderarm op/tegen rust, dat zou van mij persoonlijk best afgeschuind mogen zijn.
Thx voor de link Fred.

Tja, een bellycut achterop en een Stratarmcut bovenop, je kan natuurlijk een uurtje gaan vijlen. Zelf heb ik er geen hinder van. Dus ik hou hem lekker boxy.

jutter
12 april 2016, 22:59
Mooie kleur Joost, het enige nadeel van een tele body vind ik de scherpe rand waar je onderarm op/tegen rust, dat zou van mij persoonlijk best afgeschuind mogen zijn.
Thx voor de link Fred.

Dat went snel Peter.

telerocker
13 april 2016, 01:34
Lekkere kleur Joost, ben benieuwd. Optisch geef ik de voorkeur aan een vintagebrug, qua speelcomfort en tuning vind ik zes vlakke zadels veel fijner.

Duhsjaak
13 april 2016, 04:27
Ashtraybrug: klinkt goed, ziet er goed uit, vintagecorrect en mijn rechterhand staat er op een prettige manier naar. Als je mijn ' 83 vintage reissue bekijkt, zie je een slijtplek van een paar centimeter (true relic) tussen de brug en de toggleswitch. Daar staat dus vaak mijn pink en dat voelt heel vertrouwd.

Dus los van het feit dat ik vlakke Telebruggen met 6 zadels erg lelijk vind, is de klassieke brug voor mij functioneel. Voor het eerst heb ik wel gekozen voor een met compensated saddles, maar natuurlijk wel van koper. Mijn Cabronita Tele heeft een kleine brug zonder opstaande randen en ik kan niet zeggen dat dat beter voelt.

Ging ik naar een onbewoond eiland en mocht ik 1 gitaar (met amp) meenemen, dan was dat zonder twijfel een Tele. Mocht ik een massieve gitaar naar keuze laten bouwen, idem dito. Maak mij gerust voorzitter van de Telefanclub, ik zou leuke meetings organiseren en balen dat Roy Buchanan niet kon komen.

Right, er is dus (terecht) over nagedacht. Het boxy idee vind ik totaal niet storend; de brug is een ander verhaal.
Heb hier een Hohner TE Prinz staan waar boxy idee gewoon in stand is gehouden maar de brug mooi vlak is. Geen slagaderlijke bloedingen.

Een echte met een Bigsby zou ik ook wel mooi vinden.

Een meeting waarbij Roy B. zijn opwachting maakt is te regelen. Low friends in high places hè? Maar hij speelt nauwelijks nog, en zijn zang is al enige tijd ook niet meer wat het was. Wat gaan wij toch vreemd om met onze helden. Bij leven en welzijn nauwelijks verkopen van enige omvang.

Kort en goed: Mijn ideale tele is dus zonder randje en met iets aangepaste neck pup, omdat ik die vaak wat muffig vind klinken.
Of een (qua randje) aangepaste Vintage Jerry Donahue, die ik heel mooi vind klinken. Ook de neckpup.

Heeft ook een beetje maf schakelpatroon (kopie van de JHS UK site voor 't gemak):
Pickup selections
Position 1: (neck-Wilkinson custom design WJDTn) Offers the rich, sparkling neck pickup tone of the traditional three-pickup guitar with that unmistakable single-coil sound that echoes the soaring, majestic blues tones of the '60s and '70s.

Position 2: (neck with custom special capacitor) Exudes the instantly recognisable tonal quality associated with the iconic full-body jazz guitars. Kick in an overdrive and capture the classic late '60s ‘Woman Tone’.

Position 3: (neck and bridge pickups with customised parallel wiring) Produces an enhanced, more contemporary version of the customary middle position timbre on the classic two-pickup guitar.

Position 4: (Neck and bridge combined with a capacitor and resistor in a controlled degree of reversed phase) Offers the popular ‘in-between quack tone’ found in this position on three-pickup guitars.

Position 5: Utilises a Wilkinson custom design WJDTb pickup with symmetrically staggered polepieces for great string balance and a special wind for increased sustain to capture the amazing gutsy lead sound found on the very best of those traditional two-pickup guitars!

Schakeling 4 vind ik dan persoonlijk minder. Maar goed, je houdt dan 4 heel fijne standjes over.
Persoonlijk ben ik er nog niet uit of ik een pure recht-op-en-neer Tele zou willen of zo'n Jerry achtig iets.

Ik ben heel benieuwd hoe jouw bouwavontuur afloopt.
Vriendelijke groet, Gus

Joost de Ruig
13 april 2016, 04:46
Recht op en neer is al millenia lang beproeft en niet zo slecht gebleken. Een Tele met meer dan 3 standjes zou mij acuut confuus maken. Wel ben ik ernstig jaloers op jouw lijntje met Roy. Ik hoop van harte dat hij erin is geslaagd om beter vriendjes met zichzelf te worden, dan voordat hij het tijdige met het eeuwige verwisselde.

Tabula Rasa
13 april 2016, 05:55
Prachtige set Joost. Zoiets.zou ik ook nog wel willen bouwen met 1 wijziging: controle plate zou ik zelf omdraaien en dan de volume potmeter vooraan.

Duhsjaak
13 april 2016, 13:07
Recht op en neer is al millenia lang beproeft en niet zo slecht gebleken. Een Tele met meer dan 3 standjes zou mij acuut confuus maken. Wel ben ik ernstig jaloers op jouw lijntje met Roy. Ik hoop van harte dat hij erin is geslaagd om beter vriendjes met zichzelf te worden, dan voordat hij het tijdige met het eeuwige verwisselde.

Daarom heeft mijn strat er 3. Al is het maar omdat ik die zo geliefde quackstandjes helemaal niks vindt. Persoonlijk hè, smaak en zo.
Of wansmaak van mij dan desnoods. Ook OK.

Roy is een ander verhaal. Hij is nog altijd niet blij, daarom dat ik soms heel lange tijden niets van hem hoor. En dan ineens hoor ik mijzelf (heel kort) iets spelen waarvan ik denk: Hé, da's leuk, heeft Roy me soms even geholpen?

Je hoeft niet maf te zijn om muziek te maken, maar het helpt wel hoor.
Vriendelijke groet, Gus

Joost de Ruig
13 april 2016, 13:29
Zelf met een incidenteel lijntje met Roy zou ik blij zijn, gelukkig zijn er de foto's, euh plaatjes, nog :)

Vanmorgen nog even de neck extra aandachtig bekeken:

- fretjes zijn echt netjes afgewerkt. Ik hoe er niets aan te doen: niet te vlakken, af te ronden, of te polijsten
- achterzijde kop is onderaan mooi afgerond. Niet zo rond als mijn reissue '52, maar gelukkig veel ronder dan mijn Cabronita
- satin achterzijde
- glos voorzijde (kop)
- donker gevlamd rosewood
- voor zover dat te voelen is aan een hals zonder body en snaren, voelt de hals en het profiel echt prettig

Kortom, blij mee!

Samen met Willem (Episua hier op het forum) de assemblage doorgesproken: hij gaat de hals zonodig afstellen en de electronica doen. Oftewel, ik mag de schroefjes erin draaien :D

Volgende week dinsdag gaan we verder. Foto's volgen.

jutter
13 april 2016, 14:32
Gaat helemaal goedkomen Joost!

Joost de Ruig
13 april 2016, 18:25
Update :)

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13000070_859551520833607_5191101716222821175_n.jpg ?oh=8e192737e69bca5bcdc5662c90629c54&oe=5776F482

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12986981_859551434166949_1294816172208263794_n.jpg ?oh=58af0fde4110fff6f9f91914ad5651bc&oe=57C04EF0

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12961525_859551450833614_5064814162693962238_n.jpg ?oh=39f50b3ad0706eb11d145bc272b5ff0e&oe=577ADCDF

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12993598_859551477500278_3573813374576582555_n.jpg ?oh=431f3331fc878bbf74381ea2f9bafcf8&oe=57B8420F

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12994477_859551490833610_8365844430720217370_n.jpg ?oh=94e2689447b3f0687e3ba281d3102a48&oe=577FF8CC

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13000222_859551497500276_405152577209219317_n.jpg? oh=ea51fbc072b4f3e6f9889d3ff89b03ff&oe=5773BFAE

jutter
13 april 2016, 19:20
Koel! Ik begin er warm voor te lopen! Heppie al een naam?

Joost de Ruig
13 april 2016, 19:25
Koel! Ik begin er warm voor te lopen! Heppie al een naam?

1. Terecht
2. Ja, decal in Egeland besteld

Duhsjaak
13 april 2016, 19:36
als ik uit twee mondhoeken tegelijk kwijl, sta ik waterpas.
Ik pak vast een emmertje.

En voor jou, de voorpret is ook al veel waard natuurlijk.
Vriendelijke groet, Gus

jutter
13 april 2016, 21:35
1. Terecht
2. Ja, decal in Egeland besteld

Egelcaster? Altijd nog beter dan Bluescaster! :D

Joost de Ruig
14 april 2016, 14:45
Bummer, vorig jaar een setje Smitty's in mijn andere Tele laten zetten en nu was ik van plan de pu's die ik daardoor over had (uit mijn JV 52 Tele) in mijn zelfbouw te zetten. Blijkt de brug pu het niet meer te doen.....

Twijfel...... Setje Fender American Vintage, Setje Smitty Classic, of er een hotrod van maken met een setje Seymour Duncan Little 59 & Vintage Stack Set.

Hellup. Ik heb natuurlijk al mijn JV Tele met dus de Smitty Phat erin en een Cabronita met de Fidelitrons erin. Wat is wijsheid?

Tabula Rasa
14 april 2016, 15:22
Meet eens op de soldeerpunten op de bodemplaat. Meestal breekt ie daar. Tape eraf, mogelijk is het de buitenkant van de spoel en.kan je er 1 wikkeling vanaf halen en opnieuw solderen.

Tabula Rasa
14 april 2016, 15:24
Mocht ie rijp voor de prullenbak zijn, dan kan je Luke Wannabee er mogelijk mee blij maken. Die zoekt mogelijk nog een bodemplaat om een lipstick op te zetten voor.montage in zijn standaard telecaster brug.

Joost de Ruig
14 april 2016, 17:12
Na rijp beraad én de nodige YouTubefilmpjes, is een setje Fender Custom Shop NoCaster '51 geworden.

deefke666
14 april 2016, 17:48
Die wilde ik net voorstellen,
ik heb de nocasters is mijn zelfbouwtje zitten en voor mij zijn het de beste fender telecaster pickups.
Ga je echt geen spijt van hebben.

Lucid
14 april 2016, 18:57
vaak zijn ze wel te fixen, even de soldeerbout ter hand nemen en eerst gewoon weer eens de aansluitingen doorsolderen, laatst ook een strat pickup mee gered

Joost de Ruig
14 april 2016, 19:38
vaak zijn ze wel te fixen, even de soldeerbout ter hand nemen en eerst gewoon weer eens de aansluitingen doorsolderen, laatst ook een strat pickup mee gered

Dit is niet de laatste Tele, dus die pu ga ik later nog wel eens proberen te fixen.

benwave
14 april 2016, 20:32
Ik deze in mijn Tele gezet: FENDER CUSTOM SHOP TEXAS SPECIAL .
Echt een super geluid.
Ik heb de Texas specials ook in een van mijn Strats maar daar vind ik ze net iets minder

Joost de Ruig
14 april 2016, 20:43
Ik deze in mijn Tele gezet: FENDER CUSTOM SHOP TEXAS SPECIAL .
Echt een super geluid.

Ik heb ze overwogen, ze waren ook even duur als de Nocaster pu's. Op Youtube vond ik ze minder overtuigend en ik vond ze te snel een (overigens wel mooi) rauw randje krijgen. Voor deze Tele was ik op zoek naar een vintage clean.

humbucker
15 april 2016, 09:37
Ik heb ze overwogen, ze waren ook even duur als de Nocaster pu's. Op Youtube vond ik ze minder overtuigend en ik vond ze te snel een (overigens wel mooi) rauw randje krijgen. Voor deze Tele was ik op zoek naar een vintage clean.

Dan zit je met die nocasters wel goed! Ik heb ze ook gehad en dat is een prima tele setje!

matty
15 april 2016, 10:47
ziet er supervet uit

mag ik vragen hoeveel dit je nu gekost heeft in totaal en waar je hem schat naar waarde (al is dat miscshien nog te vroeg)

Joost de Ruig
15 april 2016, 17:17
PU's zijn ook binnen dankzij de snelle service van mijn favo gitaarshop. Blij mee.


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/13010749_860709767384449_8841433905390117166_n.jpg ?oh=27bee71f12afa709c345ae26c2527a26&oe=57AB00E9

Joost de Ruig
15 april 2016, 17:32
ziet er supervet uit

mag ik vragen hoeveel dit je nu gekost heeft in totaal en waar je hem schat naar waarde (al is dat miscshien nog te vroeg)


Aan onderdelen/materiaal ben ik nu, inclusief de Custom Shop Nocaster pickup's, €735,- kwijt. Alle gebruikte materialen zijn óf "licenced by Fender" (zoals de Mighty Might parts) óf "USA parts". Ik heb dus heel bewust voor kwaliteitsonderdelen gekozen. Door goed contact met de leverancier kon ik ook heel gedetailleerd mijn keuzes maken. Zo is de body vooraf gewogen (uit een reeks van 5) en op resonatie gechekt en kon ik voor een gevlamde hals kiezen.

De waardebepaling is altijd lastig. Dagwaarde, verkoopwaarde, verzekeringswaarde. Voor de verzekering staat hij straks te boek voor €1000,-. Ja, voor een Tele van Mellus of van Kauffmann betaal je dat ook en omdat dat gevestigde namen zijn, zal de handelswaarde van die gitaren couranter liggen.

Ik weet dat er hordes mensen zijn die bij aanschaf van een gitaar rekening houden met de restwaarde/verkoopwaarde. Dat heb ik in meer dan 30 jaar nog nooit gedaan en dat heeft mij nog nooit de kop gekost. Op 2de hands gitaren heb ik nog nooit een cent verloren en op nieuwe nooit meer dan gebruikelijke afschrijving.

De lol van dit projectje is mij ook heel wat waard en de lol van het spelen op mijn eigen "custom" ook. Ik ben behoorlijk gitaartrouw en heb diverse gitaren al heel lang. Ik verwacht dan ook gewoon dat dit ook een blijvertje is.

Braml
15 april 2016, 18:03
Het lijkt me inderdaad wel wat extra's hebben als een gitaar je eigen custom is. Voor anderen zal hij minder waarde hebben, maar voor jou meer!

matty
15 april 2016, 18:09
Ja ik vroeg het vooral omdat ik het zelf ook wel eens wil doen. Doet hij ook andere routings?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Joost de Ruig
16 april 2016, 19:35
Vorige week bij het Engelse Rothko & Frost een decal besteld (kost €12,50) en binnen een week was deze al in huis. Je hebt de keuze uit. 4 formaten en 6 lettertypes. Zie: http://www.rothkoandfrost.com

Joost de Ruig
19 april 2016, 19:02
TELE IS IN DA HOUSE

Samen met Willem de Roode van www.gitaarupgrade.nl de afgelopen weken dus gewerkt aan mijn nieuwe Telecaster. Alle credits naar Willem, ik was er meer voor de keuze van onderdelen en het aanreiken van het gereedschap :) Misschien ijdel om mijn voornaam op de headstock te plakken, maar mijn achternaam leent zich daar minder goed voor.

Los van de sound, moet voor mij een gitaar de goede balans hebben, de hals aanvoelen als thuiskomen en akoestisch voldoen aan de ringing-singing-pinging-test. Vlag en wimpel.

En dan is daar het eerste akkoord, het eerste lickje en de eerste grote glimlach :D

Maar electrisch slechts 5 minuutjes (en alleen clean) even ingeplugd gehad. Toen was het tijd om de decals erop te plakken en nu moeten die eerst drogen voordat ik verder kan testen. Wat wel direct opviel was de bovengemiddelde sustain en de prettige twang, maar het was ook niet best geweest als die laatste had ontbroken, haha. Soundtest wordt dus vervolgt.



https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/13015223_862975377157888_6032075584555734523_n.jpg ?oh=24017c3793d06fc42e10350bada979b5&oe=57B1F625

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/12998712_862975380491221_6310460198708788876_n.jpg ?oh=83d791ff04726575cda72bb1ff058331&oe=57B7DBF5

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/13043546_862975413824551_2435500657000442213_n.jpg ?oh=b100d7cebb0efdcba016fdb912294088&oe=57BDF44C

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/13051603_862975420491217_3029887711738124965_n.jpg ?oh=6921157e46cc7f51c998a86cb47958cd&oe=57AF870B

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/13015653_862975443824548_835290143384942634_n.jpg? oh=a8cdd44cd33311056621a543060a10cb&oe=57BCD65F

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/12987210_862975457157880_5336097188943754253_n.jpg ?oh=c808cb7990808b4f44ab4884a9d57e61&oe=57BE30AB

matty
19 april 2016, 19:38
Waw knap zeg!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tupelo
19 april 2016, 20:09
Ziet er smakelijk uit i.i.g.

soundbound
19 april 2016, 20:23
Ruige Custom was anders ook wel leuk geweest :-)

Gaaf Joost, ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft, cheers!

WesleyD
19 april 2016, 21:14
Mooi hoor! Veel plezier ermee.

Shredder Mike
19 april 2016, 21:15
Ziet er keurig uit. Mag je trots op zijn.

telerocker
19 april 2016, 23:24
Hij is mooi geworden Joost. Een decal met Ruig had er best op gekund...

Tabula Rasa
20 april 2016, 06:13
Mooi man! Wordt dit een opstapje naar een gitaar uit ruwe planken?

Duhsjaak
20 april 2016, 07:40
Kinder- en pubertijd en dan zo'n achternaam; sja.....
Maar dat ben je nu toch wel een beetje voorbij?

Maar goed, je denkt: Dat komt niet goed. Voor Engelsen is Joost al een opgave?
eenniewee, als ie klinkt zoals ie er uit ziet...
Je gaat het ons zeker laten horen, toch?

Fraai! Come to think of it, de achternaam van een dame die ik heel goed ken. Had je die liever gehad? Ze heet nu Jansen. Is ze heel blij mee. Echt waar. De waarheid is altijd gekker dan wat je verzint.
Gellof niet dat ik ooit tele als achternaam ben tegengekomen. Had ik geen bezwaar tegen gehad, maar wedden dat kinderen er wel weer wat op vinden?
Vriendelijke groet, Gus

Da Vinci
20 april 2016, 08:49
TELE IS IN DA HOUSE
Misschien ijdel om mijn voornaam op de headstock te plakken, maar mijn achternaam leent zich daar minder goed voor.


Altijd nog een stuk beter dan mijn achternaam Joost ;-)
En mijn voornaam is al bezet.

MikeD
20 april 2016, 09:05
altijd leuk ook al heb ik weinig met Tele's , de kleur vind ik super. Overigens: moet er niet ook nog een laagje transparante lak over de decal? Bij guitardecals.co.uk heb ik de mijne vandaan en die adviseren dat namelijk wel.

Joost de Ruig
20 april 2016, 10:43
altijd leuk ook al heb ik weinig met Tele's , de kleur vind ik super. Overigens: moet er niet ook nog een laagje transparante lak over de decal? Bij guitardecals.co.uk heb ik de mijne vandaan en die adviseren dat namelijk wel.

Dat kan, maar hoeft niet perse. Bij een van mijn andere Tele's heb ik 30 jaar geleden de decal vervangen (nitro voor poly in de plaats) en die zit nog prima :)

Joost de Ruig
20 april 2016, 10:49
Mooi man! Wordt dit een opstapje naar een gitaar uit ruwe planken?


Dat zou best kunnen. Ik werk graag met hout, hoewel ik een hals nog niet direct zie zitten. Een mooi gevlamde 1-delige Telebody zelf maken en die in nitro afwerken, dat zou ik nog wel eens willen.

Joost de Ruig
20 april 2016, 10:57
Geloof niet dat ik ooit tele als achternaam ben tegengekomen.

Wel als voornaam: Tele Santana, voormalig bondscoach van het Brazialiaanse voetbal elftal. Hoewel er in het Portugees wel weer een dakje op de laatste E staat.

Van mijn achternaam heb ik eigenlijk nooit last gehad. Een enkele keer werd/wordt er wel eens op gezinspeeld, maar dat mag geen naam hebben :D


http://media-cdn.incondicionais.com.br/media/galeria/351/7/7/0/5/n_sao_paulo_fc_tele_santana-6695077.jpeg

Joost de Ruig
26 april 2016, 14:27
Door werkdrukte en vakantie (akoestische mee) nog niet zoveel op Tele gespeeld, maar wel erg blij mee!

Met crunchstandje op de Gigmaster instand Jumpin' Jack flash sound, wat ik echt een lekker grom vind. Clean in alle drie de standen erg bruikbaar en met highgain uit de brug, niet zo schel/hoog, als sommige Tele's soms last van hebben. Happy ook met de sustain, die is echt boven verwachting.

Gewicht van de gitaar is duidelijk iets zwaarder dan mij JV 52 reissue, en vergelijkbaar met mijn Cabronita. Dit is mijn eerste gitaar ooit met een satin hals en daar ben ik bst tevreden ove. Ok, ik had liever nitro gehad, maar deze hals, vind ik prettiger dan die van mijn Cabronita en die van mijn Classic Player '50 Strat.

Resumé: happy chappy :)

Pter
26 april 2016, 15:29
Hartstikke mooi dat het een geslaagd project is, hij ziet er ook top uit.

Masod
28 april 2016, 07:57
Heel gave plank! Ik ben benieuwd naar wat soundsamples!

Is de kleur zoals op de foto of toch mee groen in daglicht?

Duhsjaak
28 april 2016, 09:10
Heel gave plank! Ik ben benieuwd naar wat soundsamples!

Is de kleur zoals op de foto of toch mee groen in daglicht?

Nachtlicht, vriend!
Een beetje rocker beoordeelt zijn leven, en dus het groen van de gitaar, 's nachts.

Verder 100% eens met je post.
Vriendelijke groet, Gus

Joost de Ruig
30 april 2016, 12:55
Kleuren als deze Surfgreen en Sonicblue zijn lastig vast te leggen. Zeker met de camera in een smartphone.

Het oorspronkelijke slagplaatje was aged white, tegen mint green aan, daarmee kreeg het groen een blauwige tint. Met het huidige off-white slagplaatje is de kleur echt wel groen, maar ik zal nog eens foto's maken tegen zowel een witte als zwarte achtergrond. Misschien dat surfgreen daar beter op uitkomt.

Masod
1 mei 2016, 11:07
Ja de kleur van de slagplaat beïnvloedt de kleur van de plank, ik zie m inderdaad als volledig blauw dus ben benieuwd bij een andere achtergrond met een witte slagplaat!

Joost de Ruig
13 juni 2016, 17:08
Blijft lastig om de kleuren goed weer te geven op een foto. De kleur van de body is echt iets groener dan op deze foto's en de slagplaat iets meer creme. Ik zal nog eens op een avond wat plaatjes schieten en hopen dat de kleuren bij milder licht dan beter uitkomen.


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13339571_889871094468316_7892577353810343434_n.jpg ?oh=7217a5f094958479cff93e957273d8ac&oe=57CD9F62

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13344646_889871197801639_6892135278771154383_n.jpg ?oh=8d14c8d44df5fffbbf1945f80e010c45&oe=57CB8F9F

telerocker
13 juni 2016, 18:05
Blijft een mooie plank Joost, alleen in het zonlicht ga je de kleur niet pakken. Sonic blue, daphne blue, surf green, dat soort pasteltinten zijn lastig weer te geven.


Sent from my iPhone using Tapatalk

rozh
23 juli 2016, 14:06
wow very nice, zit ook aan een zelfbouw tele te denken..wordt mn eerste zelfbouw en eerste tele dan hehe.
Waar kan ik het beste kijken als ik een zware goede body wil, met een maple neck en liefst rosewood toets?
wil denk een beetje traditionele tele pickups(geen idee wat ik dan moet hebben, die nocasters?)

het mag wat kosten maar ik zat zelf te hopen op een zelfbouw tele van rond de 500 die even goed klinkt als een american fender..

janhaakma
23 juli 2016, 14:08
Soundsamples Joost, kleurtjes zeggen me niet zoveel ;-)

vulvasonic
27 juli 2016, 13:32
Mooi gedaan, Joost! :)

Joost de Ruig
27 juli 2016, 15:12
Thanks VulvaS. Inmiddels speel ik er al een tijd met veel plezier op. Was ook een leuk projectje om een keer te doen. Volgende keer een stapje verder en zelf het spuitwerk in nitro doen. Dus misschien eens een body en hals bij de String in Amsterdam halen. Wordt wel weer een Tele, maar dan met maplehals en hb's. Anders wordt het teveel van hetzelfde :)

jutter
27 juli 2016, 16:13
Thanks VulvaS. Inmiddels speel ik er al een tijd met veel plezier op. Was ook een leuk projectje om een keer te doen. Volgende keer een stapje verder en zelf het spuitwerk in nitro doen. Dus misschien eens een body en hals bij de String in Amsterdam halen. Wordt wel weer een Tele, maar dan met maplehals en hb's. Anders wordt het teveel van hetzelfde :)

Lees ik dat goed??? Jij een Tele met humbuckers??? Dat vond je toch 3x niks?

Joost de Ruig
27 juli 2016, 20:42
Lees ik dat goed??? Jij een Tele met humbuckers??? Dat vond je toch 3x niks?

Dat heb ik nooit gezegd! Bv de specs van Da Vinci (die ze weer van mij geleend had :D ) wil ik graag nog eens: mini humbucker in de hals en bv een Little 59 in de brug. Of een fullsize HB in de hals en een heet uitgevallen sq in de brug.

Da Vinci
27 juli 2016, 21:02
Ik vind eigenlijk dat je gewoon een een double bound semi hollow met 2 P90's moet bouwen.

Joost de Ruig
27 juli 2016, 21:58
Ik vind eigenlijk dat je gewoon een een double bound semi hollow met 2 P90's moet bouwen.


Als ik ook maar enigszins het idee had, dat ik daar het talent voor bezat, dan was ik gister al begonnen...... ;)

janhaakma
27 juli 2016, 22:00
Wanneer komen de sound samples Joost...?

Joost de Ruig
27 juli 2016, 22:24
Wanneer komen de sound samples Joost...?

Ik heb geen recording skills of recording gear. Maar, ooit..... :)
Episua en Jutter hebben hem trouwens ook bespeeld.
Als die hard Tele adept, kan ik wel zeggen dat het een blijvertje is.

jutter
27 juli 2016, 23:12
Dat heb ik nooit gezegd! Bv de specs van Da Vinci (die ze weer van mij geleend had :D ) wil ik graag nog eens: mini humbucker in de hals en bv een Little 59 in de brug. Of een fullsize HB in de hals en een heet uitgevallen sq in de brug.


Ik zal dan wel hallucineren.....

jutter
27 juli 2016, 23:13
Ik heb geen recording skills of recording gear. Maar, ooit..... :)
Episua en Jutter hebben hem trouwens ook bespeeld.
Als die hard Tele adept, kan ik wel zeggen dat het een blijvertje is.

Inderdaad een fijne Tele Joost ;)