PDA

View Full Version : tabs, chords & lyrics, mag dat zomaar op het internet?



gitaargod
7 april 2016, 19:07
Mag ik zelfgemaakte tabs, chords & lyrics sheets, guitar pro files van andere artiesten op het internet plaatsen. Het zullen eigen bewerkingen zijn, soms voor 99% oké, soms ook minder nauwkeurig, misschien ook alleen maar intro's, licks of solo's.

Ik ben bereid hier auteursrechten voor te betalen, maar hoe gaat dit in zijn werk. Ik kan geen duidelijke informatie hierover vinden.

Hoe doen anderen dat, gitaarleraren met websites, ultimate guitar, etc..???

Is er een organisatie waar ik per aangeboden bladmuziek een bedrag aan over moet maken?

Ik ben erg benieuwd.

harrie-beton
8 april 2016, 09:02
Twee kwesties. Ten eerste mag het niet. Gewoon geld betalen is niet een goede manier omdat als jij het online zet, anderen het eraf kunnen halen zonder te betalen en zo werkt auteursrecht niet. Als je het al online wilt aanbieden voor je vooraf toestemming hebben en er moet een constructie zijn dat er per kopie betaald kan worden. Dat soort sites bestaan.

Tweede is dat er tonnen lyrics en tab websites zijn en die worden gedoogd. Je kan het daar best op zetten, ik zou het niet op je eigen site zetten of een site die herleidbaar is naar jou. Soms hebben organisaties zoals Brein, Buma of SEMA een opschoon actie en dat verdwijnen dat soort sites.

gitaargod
8 april 2016, 10:55
Twee kwesties. Ten eerste mag het niet. Gewoon geld betalen is niet een goede manier omdat als jij het online zet, anderen het eraf kunnen halen zonder te betalen en zo werkt auteursrecht niet. Als je het al online wilt aanbieden voor je vooraf toestemming hebben en er moet een constructie zijn dat er per kopie betaald kan worden. Dat soort sites bestaan.

Tweede is dat er tonnen lyrics en tab websites zijn en die worden gedoogd. Je kan het daar best op zetten, ik zou het niet op je eigen site zetten of een site die herleidbaar is naar jou. Soms hebben organisaties zoals Brein, Buma of SEMA een opschoon actie en dat verdwijnen dat soort sites.


Bedankt voor de info.

Ik zet al af en toe iets (gp-files) op ultimate guitar, dat is erg leuk. Zeker als er enthousiast op gereageerd wordt en het 10000 keer wordt gedownload.

Ik wil alleen graag meer vrijheid in de manier waarop, dus niet alleen gp-files of alleen platte tekst. Iets met eigen opmaak, met akkoorddiagrammen en slagritmes (die zijn er veel te weinig). Ik wil er niets aan verdienen en gewoon alleen maar delen. Iets wat ik zelf heb getypt en hoogstwaarschijnlijk niet eens accuraat genoeg is.

Als er nu een duidelijke wetgeving zou bestaan, dan zou ik me daar gewoon aan kunnen houden. Dus misschien per copy laten downloaden tegen betaling (5ct) en dit bedrag dan weer overmaken aan een belanghebbende, zoals bijvoorbeeld Brein, Buma of SEMA?

Zijn hier op het forum geen gitaarleraren die daar iets meer over weten? Hoe dit in de praktijk gaat?

harrie-beton
8 april 2016, 13:21
Het lijkt erop dat jij de muziek van anderen wilt uitgeven, dat gaat je niet lukken. Krijg je nooit toestemming voor. Er zijn al uitgevers van legale bladmuziek van goede kwaliteit. Ik ken paar beroeps muzikanten en zangleraressen die daar muziek kopen en dat doorberekenen aan de leerlingen.

Je weet natuurlijk ook dat het heel waarschijnlijk is dat een grote groep docenten en vooral vrijgevestigde muziekleraren niets doen met auteursrecht.

gitaargod
8 april 2016, 13:35
Het lijkt erop dat jij de muziek van anderen wilt uitgeven, dat gaat je niet lukken. Krijg je nooit toestemming voor. Er zijn al uitgevers van legale bladmuziek van goede kwaliteit. Ik ken paar beroeps muzikanten en zangleraressen die daar muziek kopen en dat doorberekenen aan de leerlingen.

Stom eigenlijk, levert namelijk geld op voor al die mensen die klagen dat ze nog niet genoeg verdienen.



Je weet natuurlijk ook dat het heel waarschijnlijk is dat een grote groep docenten en vooral vrijgevestigde muziekleraren niets doen met auteursrecht.

Die zouden er wel voor moeten betalen vind ik, en het mooie is dat lesboeken ook nog weer eens aftrekbaar zijn van de belasting. Tenminste als je leraar bent en dat officieel doet.

Ik zie wel wat ik doe, misschien zet ik het wel op youtube (met de muziek erbij), youtube heeft dan de verantwoordelijkheid. Met print screens kun je het dan gewoon kopiëren naar Word en printen.

beck
9 april 2016, 11:19
Kun je iets met youtube? Die heeft afspraken lopen over afdrachten over wat jij er op zet. Daarvoor hoef jij niet meer te doen dan advertenties op jouw filmpjes toe te staan.

Op de website van buma/stemra vindt je al veel informatie. Toevallig onlangs uitgebreid gelezen i.v.m. een lied wat ik wilde parodiëren.

Neem anders gewoon eens contact op met buma/stemra? Zij zullen niet bijten denk ik.


Dus misschien per copy laten downloaden tegen betaling (5ct) en dit bedrag dan weer overmaken aan een belanghebbende, zoals bijvoorbeeld Brein, Buma of SEMA?

Dat ga je niet redden met 5ct. Op de site van buma stemra vindt je bedragen en moet je hoger. En het gaat ook niet per lied maar per bundels bezoeken.