PDA

View Full Version : Afbladeren verchroomde delen



gibls6
24 juli 2003, 14:11
Hoi nieuw in de groep en we springen er maar meteen in. Heb lang geleden een gitaar kunnen kopen uit een muziekwinkel met brandschade. De gitaar op zich mankeert niets, maar de rook was blijkbaar behoorlijk agressief. Toen ik hem kocht begonnen de verchroomde delen al af te bladeren, reden waarom ik hem heel goedkoop mocht meenemen. Het afbladerproces staat nu al lang stil, maar het is natuurlijk geen gezicht. De brug e.d. zou je nog ergens kunnen laten verchromen, maar kan dat ook met de (afgeschermde) elementen zonder het geluid te beinvloeden. Iemand ervaring met verchromen van gitaaronderdelen??

Ic3gl0vE
24 juli 2003, 14:15
elementkapjes kun je het beste gewoon vervangen, dat kost niet zoveel. Zelfde geld voor de ringen om de elementen en de tone en volumeknoppen.


edit: welkom op het forum trouwens!

gibls6
24 juli 2003, 14:22
Thanks voor je welkom!
Voor zover ik het kan zien bestaan de elementen uit één stuk (gegoten of zo) en kan je de kap er niet afhalen zonder schade aan te brengen. Je zou dus de elementen moeten afschuren of zo en ondersteboven in een verchroombak moeten hangen, maar waar kun je zoiets laten doen? Navraag bij muziekwinkels geeft alleen maar grote vragende ogen, blijkbaar nog nooit zo'n vraag gehad :)

Harry
24 juli 2003, 14:43
ook welkom :)

is het echt zo lelijk? ik heb een oude Les Paul Custom waarvan de vergulde hardware al jaren bladdert en het zit me niet in de weg. Ik zou er geen toeren voor uitgaan halen als je het risico loopt dat je iets beschadigt.
En misschien wil een van de relicers op dit forum wel veel geld bieden voor jouw gitaar :-D

fred dons
24 juli 2003, 14:43
welke gitaar is het en welke elementen zitten er op?
Eigenlijk zijn alleen aktieve elementen en lace sensors gegoten., pick ups met een chromen (of nickel) kap lijken uit 1 stuk maar zijn met behulp van een solderbout en een schroevendraaier te verwijderen

wietse
24 juli 2003, 16:35
verchromen is vrij duur en je moet zorgen dat alle oude chroom er van af is en dat is een duivels karwei.
heb het zelf eens gedaan bij naven van een brommer ben per naaf wel 3 dagen bezig geweest om die krengen schoon te krijgen(alleen savonds natuurlijk)
en toen was het nog niet schoon genoeg hebben ze het daar nog een keer gedaan werd het verchromen nog veel duurder van.
dus koop nieuw kapjes en brug etc bespaar je jezelf enorm veel werk mee .
en het is goedkoper.

gibls6
24 juli 2003, 17:43
Bedankt voor de reacties!
Het gaat hier om een (zwarte) gibson L6-S in originele staat, dus met de gibson humbuckers. Eigenlijk valt de aantasting van de humbuckers nog het meeste mee, dus misschien is het wel verstandig om daar van af te blijven. Het ergste is eigenlijk de, uuh hoe heet zo'n ding nou, het deel waar je de snaren doorheen steekt. Dit zou je wel kunnen kopen, maar dan is het niet meer origineel. Heb ff op het net gezocht, een foto kun je zien op: http://www.geocities.com/BourbonStreet/4412/pages/guitars.html

wietse
24 juli 2003, 17:50
dat verschil zie je toch niet en anders koop je een originele gibson tailpiece en die zal wel duur zijn.
je kan het ook gewoon zo laten en als ze er over vallen zeg je waarom het zo is heb je tenminste een goed excuus.
maar ik zou er gewoon nieuwe kapjes voor halen en tailpiece het oog wil ook wat natuurlijk.
was het een leuk koopje trouwens??

gibls6
24 juli 2003, 19:15
Ja, voor het geluid hoef ik het eigenlijk niet te doen, maar als ik het uiterlijk zonder al te veel moeite ook wat kan verbeteren zal ik het niet nalaten. Geen flauw idee wat zo'n originele tailpiece kost én blijkbaar kunnen die kapjes over de humbuckers vervangen worden, toch maar eens langs de gitaarboer dus. Heb er toen zo'n fl400,- voor betaald, dus dat moet er wel van af kunnen.

wietse
24 juli 2003, 19:19
dat is een koopje wil ik er ook wel één voor hebben.

Ic3gl0vE
24 juli 2003, 19:37
180 euro voor een echte gibson is wel een heeeeeeeeeeeeeeeeeel laag prijsje!

bert k
24 juli 2003, 20:20
Bij Vox Humana gekeken: PU cover: €8,95 , tailpiece €15,=, brug ongeveer €20,=
Dus dat valt wel mee hoor.

wietse
24 juli 2003, 20:33
ja dan heb je imitatie niet origineel gibson het is maar net wat je wilt.

bert k
24 juli 2003, 20:35
Weet jij dan waar je origineel Gibson kan krijgen? En denk jij het verschil te kunnen zien?

wietse
24 juli 2003, 20:50
nee het maakt mij niks uit zie het toch niet maar er zijn mensen die alles origineel willen hebben,
ken er veel doordat ik in een oldtimer rij nieuw imitatie scherm kost 250 euro origineel kost 600 euro maar het originele wordt gekocht en je kan er geen verschil in zien het is het idee.
mischien kan je originele gibson onderdelen wel bestellen heb verder geen idee, het voordeel is wel dat alles nu in één keer goed past ik moest laatst toch boren om een nieuwe brug op een lp kopie te zetten.
anders had ik de studs in het hout ook moeten vervangen ,en dat is een rot klus.
voordat je het weet beschadig je het bovenblad.

gibls6
24 juli 2003, 22:07
Ik geef toe, dat het maar het idee is dat het origineel moet blijven. Als ik er goed over nadenk gaat het mij meer om het in de oorspronkelijke staat terugbrengen, dan het dat het zo mooi moet ogen. Vraag me niet waarom, maar het is meer dat zo'n instrument dat m.i. verdiend. Een koopje was het achteraf zeker. Het is een echte, met de "made in usa" afdruk en volgens het serienummer van begin jaren 70. Toen ik hem kocht was het echter een enorme gok. De gitaar had niet alleen rookschade, maar aan de kop kun je zien, dat hij ook erg dicht bij het vuur heeft gestaan. Zo warm zelfs dat de muurbeugel waaraan het was opgehangen een klein beetje in de hals is gesmolten!! Maar goed het hout heeft het goed gehouden niets krom of zo en een ongelooflijk geluid. Helaas alles wat metaal is (ook de Grover's) heeft een aanslag en dat is niet weg te krijgen. Zal er mee moeten leven :-D

bert k
24 juli 2003, 22:27
Ok, ik snap je idee. Het is wel leuk om helemaal origineel te blijven. (Het is trouwens niet echt een zeldzame of waardevolle gitaar, maar daar was je denk ik al achter.)
Maar al hij niet 'mooi' meer is, dan geeft dat toch niet? Dan is het een 'relic' met gebruikssporen van een lang en zwaar leven, dat is juist mooi!
Doe met de zoekfunctie eens 'relic'en je ziet dat het een rage is...

wietse
24 juli 2003, 22:39
volgens mij is relicen alleen een rage bij fender bezitters ,ik moet niet denken aan gerelicte les pauls ,es335 etc.
krijg al nachtmerries bij het idee die dingen moeten glimmen en liefst onbeschadigd zijn ,en als ze dan al een relic look hebben moet dat echt door spelen gekomen zijn.

Harry
25 juli 2003, 10:09
ik zie deze gitaar niet vaak, maar kan me voorstellen dat ie goedkoper is dan de bekendere Gibson-modellen. Ik zou 'm lekker origineel houden, zonde om zo'n gitaar te gaan verbouwen.

gibls6
25 juli 2003, 14:21
Nou dan is deze gitaar dus echt hot "reliced" :)
Iedereen zegt dat ze niet zeldzaam zijn, maar ik zie die dingen nooit voorbijkomen, niet op gitaarmarkt, niet op marktplaats en ook niet op ebay(US). Als je er als een een ziet dan in de naturel uitvoering en niet in het zwart. Kan zijn dat ze niet zeldzaam zijn, maar gewoon niet worden verkocht door de eigenaren :???:

roppie
25 juli 2003, 14:31
fotootje? :)

gibls6
25 juli 2003, 14:56
Link naar foto staat al op de vorige pagina. Je kunt hem ook zien bij mijn msn profiel.

P
28 juli 2003, 22:00
Als je op gibsonstrings.com kijkt zie je een sectie waarin Gibson certified onderdelen staan. Als je ze daarmee vervangt, gaat de waarde er niet op achteruit. Volgens Gibson dan

gibls6
30 juli 2003, 09:42
Hey, thanks voor deze tip!

telecastermaster
30 juli 2003, 17:15
Je zou dus de elementen moeten afschuren of zo en ondersteboven in een verchroombak moeten hangen, maar waar kun je zoiets laten doen?

Ik zou dit NOOIT doen!! Schuren aan je elementen geeft ijzervijzel die door de magneten worden aangetrokken en kortsluiting in de windingen van je elementen kunnen veroorzaken.

mijn 2 eurocenten