PDA

View Full Version : A/B box modificeren?



Bram_Guitar
6 april 2016, 21:04
Hallo,

Ffe een vraagje, misschien wel een domme vraag, ben op dit gebied echt waardeloos ;)

Ik heb nogal problemen met mijn MXR A/B box (het bekende groundloop hum probleem), maar ik ben er voor de rest helemaal tevreden mee. Vandaar dat ik zat te denken om hem te laten modded (een switch erbij laten zetten o.i.d.?), zodat ik geen nieuwe A/B box ala Radial hoef te kopen, en deze gewoon kan blijven gebruiken..
Is het dat waard (kosten modificeren vs. nieuwe kopen...), en kan dit überhaupt wel?

Bij voorbaat dank,

Bram_Guitar

piezo
7 april 2016, 00:28
Hier een heel eenvoudige "modificatie":
Van uitgaand kabeltje A òf B de aarde/afscherming aan één kant geen contact laten maken met de jackplug.
Markeer dat kabeltje meteen ook met een label "no ground", "aardloos" of zo, om te voorkomen dat je het per ongeluk ergens anders voor gebruikt dan voor dit eenrichtingsverkeer.

Bram_Guitar
7 april 2016, 00:45
@Piezo , die trick kende ik nog niet, erg handig! Dat is een veilige ground lift neem ik aan, heb namelijk niet zo'n zin om nu mijn doodskist al te bestellen haha?

piezo
7 april 2016, 09:28
Het is veilig voor jou zolang je een aarde-onderbreking alleen maakt in audiokabels (zwakstroom verbindingen).

De plug met de onderbroken aardeverbinding moet trouwens aan de "benedenstroomse" kant van het signaal zitten, al weet ik niet precies waarom. Heeft iets met gewijzigde capaciteit te maken, meen ik. Dirk-Hendrik en andere echte electronica-deskundigen weten dat beter dan ik.

Onthoudt ook dat alle componenten wèl altijd een aardeverbinding moeten hebben, al is het dan via de omweg door een andere component.
Dus niet de onbehandelde kabels uit trekken en de aardloze laten zitten, als je spullen aan staan. Dan kan je ineens een heftige brom krijgen. Dat kun je dan weer voorkomen door niet helemaal te onderbreken maar via een weerstand van pakweg 10 Ohm.

Bernardduur
7 april 2016, 09:31
Ik heb mijn A/B box aangepast met een kleine 1:1 trafo waardoor je alles galvanisch scheidt. Werkt te gek, geen aardeproblemen meer en je kan gemakkelijk de fase 180 graden omdraaien!

piezo
7 april 2016, 09:40
Ja, maar blijkens de beginpost is zo'n klusje voor de topicstarter toch iets te hoog gegrepen.
Ik snap overigens niet waarom A/B boxen dat niet standaard hebben.

D3nnis
7 april 2016, 09:43
Ik heb mijn A/B box aangepast met een kleine 1:1 trafo waardoor je alles galvanisch scheidt.

Welke 1:1 trafo heb je daarvoor gebruikt?
Met name voor hoge impedantie signaal zijn er nogal veel die je signaal niet al te best transformeren.

Bram_Guitar
7 april 2016, 10:34
Zou wel een mogelijkheid kunnen zijn hoor, dan besteed ik het uit aan m'n gear beun ;)
En inderdaad, daar heb ik ook al vaker over gedacht, wat heb je aan zo'n ding als het zo onpraktisch is?

Bernardduur
7 april 2016, 10:50
Welke 1:1 trafo heb je daarvoor gebruikt?
Met name voor hoge impedantie signaal zijn er nogal veel die je signaal niet al te best transformeren.

Klopt, daarom dat ik altijd een nette opamp buffer toevoeg om het signaal qua impedantie te veranderen. Heb je ook die problemen niet meer. Een TM018 is bijvoorbeeld ideaal.

Ik heb ook ooit een Radial trafo gebruikt op een passieve unit maar daar kwam wel wat kleuring vanaf.

D3nnis
7 april 2016, 10:54
Ik vind de Lehle lthz een goeie, maar kost een behoorlijke duit, en dan nog is het zo dat ik met passieve gitaren een behoorlijk verschil hoorde. Na bijvoorbeeld een preamp niet meer trouwens.

Bram_Guitar
14 april 2016, 16:09
Zojuist op een van mijn kabels gedaan, maar die brom is er nog steeds (nu zelfs ook als A en B helemaal niet aanstaan?), wat zou er fout zijn gegaan?