PDA

View Full Version : Brom in JCM800 2203: advies gevraagd



Marc Oblivian
6 april 2016, 09:17
Sinds een week bromt mijn JCM800 2203 (reissue, verticale inputs) behoorlijk.
Met name op het high input kanaal, maar ook (minder) op het low input kanaal. Om de brom op het low kanaal te horen, maar ik de master en preampvolume wel behoorlijk ver opendraaien trouwens.

De brom wordt erger als ik het preampvolume en het mastervolume meer opendraai. Op high inputkanaal: Preamp: vanaf 5 wordt het vooral erger, maar daaronder ook waarneembaar.
Het brommen blijft als ik alle pedalen voor mijn amp verwijder. Ook met de gitaar niet ingeplugd, maar het gitaarsnoer wel. Het snoer zelf lijkt dan overigens wel een soort van "statisch". Als ik het snoer oppak en in de lucht hou, wordt het brommen erger. Als ik het snoer aanraak en heen en weer haal, is dat ook vanuit de speakers te horen...soort statisch geruis.
Met gitaar ingeplugd, wordt het brommen erger, naarmate ik de gitaar dichter bij de top hou, vooral aan de kant van de transformator.

Maar: geen gebrom als ik geen gitaar en snoer heb ingeplugd. En geen gebrom als ik mijn gitaar inplug in de return van de effectsloop. Het lijkt dus met de preamp of de input te maken te hebben.

Net nog even aangezet en wat me opvalt is dat de amp nu ook zonder dat er wat ingeplugd is wat "pruttelgeluiden" maakt. Af en toe, dus niet de hele tijd en dus lang niet zo erg als met snoer ingeplugd.

Ik heb hem al naar een tech gebracht en die heeft gekeken en nagemeten, maar hij kon niets vinden en zei dat bij hem de brom niet waarneembaar is. Buizen waren volgens hem nog goed. Heb er voor de zekerheid toch nieuwe preampbuizen in laten zetten, maar dat heeft het probleem dus niet opgelost....
De amp komt wel gewoon op volume, dus geen volumedrops oid.

Voor de kenners dus: wie heeft er een idee wat dit kan zijn???? Slechte caps? Hopelijk geen verrotte transformator.....

Jan Buurman
6 april 2016, 09:26
Betreft de pruttelgeluiden. Ik heb bij mijn 4010 ook eens last gehad van pruttelgeluiden. Na veel zoeken bleek dat mijn gainpotmeter vaster op het chassis gedraaid moest worden. Hij maakte blijkbaar niet altijd 100% contact en ging dan pruttelen.
Wie weet.... Kleine moeite om de potmeters even strakker aan te draaien.....

Marc Oblivian
6 april 2016, 09:43
Dank je, ik zal het onthouden.

Even een update: met de versterker aan en zonder snoer en gitaar ingeplugd, is hij eerst een tijdje stil. Daarna begint hij te pruttelen/zoemen. Als ik dan een paar klappen op de head geef, dan is het plots weer over. Bij de eerste klap hoorde ik dat de brom reageerde op de klap, nog een paar klappen en toen was het weer over. Lijkt wel of er iets los zit? Toch een buis?

Agent_Smith
6 april 2016, 12:13
Bij mijn 800 (2205) had ik ooit last van intermitterende (reageerde ook goed op klappen op de behuizing :D ) bijgeluiden (ruis en knetter etc) en bleken toen dat de buisvoetjes van de preamp buisjes gaar waren. Vernieuwd en nooit meer last van gehad. Maar ik heb het niet over brom trouwens.

cluseau
7 april 2016, 11:42
Brom bij ingeplugde kabel is normaal evenals het geknisper als je in de kabel knijpt. Door de kabel te bewegen verander je namelijk de eigen capaciteit van de kabel en dat is hoorbaar. Zonder kabel zul je weinig brom waarnemen omdat de ingang van de amp dan wordt kortgesloten.

Brom uit de gitaar als je dicht bij de amp staat is ook normaal, minimaal een paar meter afstand houden scheelt enorm.

Even voor de duidelijkheid, je gebruikt toch wel een randaarde contact he?

Marc Oblivian
7 april 2016, 13:17
Jazeker. Ben gisteren bij de techneut geweest. High input deed niks meer. Eerste preamp buis ook niet. Buisje is vervangen, maar ik vind dat hij nog steeds behoorlijk bromt. Als ik op het aluminium voetje van de eerste preamp buis tik, dan hoor je dat over de speakers. Het is dus een voorversterker probleem. Nu nog definitief oplossen.

Marc Oblivian
12 april 2016, 10:55
Opgelost. Er zit kennelijk een potmetertje op de printplaat, waarmee je de versterker kan afstellen, zodat deze zo min mogelijk brom/ruis/bijgeluiden heeft. Dat potmetertje is op de een of andere manier verdraaid. Ik heb er niet aangezeten, maar goed, wellicht kan dat met verloop van tijd zijn gebeurd.
Weer wat geleerd.

cluseau
12 april 2016, 11:10
Opgelost. Er zit kennelijk een potmetertje op de printplaat, waarmee je de versterker kan afstellen, zodat deze zo min mogelijk brom/ruis/bijgeluiden heeft. Dat potmetertje is op de een of andere manier verdraaid. Ik heb er niet aangezeten, maar goed, wellicht kan dat met verloop van tijd zijn gebeurd.
Weer wat geleerd.

Klinkt goed, zal ik dat in het vervolg ook maar doen? :hide: Niet dus.


Een 2203 heeft maar een potmetertje op de print (soms twee) en die is voor de bias. Door daar aan te draaien verhoog of verlaag je de ruststroom van de eindbuizen. Gevolg een kutgeluid of je vreet buizen zonder het te horen.

Als voedingsbrom toeneemt zou het kunnen dat de eindbuizen om een of andere reden meer stroom gaan trekken. Hier zijn enkele redenen voor aan te wijzen. Door nu lukraak aan een potmetertje te gaan draaien ben je bezig met symptoombestrijding en kan de werkelijke oorzaak weer toenemen of zelfs vedwijnen. Potmetertjes verdraaien niet vanzelf dus er zal iets anders aan de hand zijn.

big dooley
12 april 2016, 15:41
de 2203 reissue heeft inderdaad 2 potmeters op de print...
eentje is voor de bias, de ander is de humbalance op de gloeispanning
de vraag is dus, of hij aan VR1 of VR2 heeft zitten draaien en logisch gezien zal dat VR2 zijn geweest...

Bernardduur
12 april 2016, 15:53
Klopt; er zitten twee bijna identieke potmeters op de print, en de ene is een hum balans knop. Er zitten verder ook 2 100 ohm weerstanden hieraan die uiteindelijk de hum balans regelen.

Ik heb vrij kort geleden een identieke klacht gehad; daarbij bleek 1 van de 100 ohm weerstanden los te zitten van de print waardoor hij intermitterend contact maakte en dus (met slaan op de behuizing) verbeterde / verergerde.

Marc Oblivian
21 april 2016, 14:42
de 2203 reissue heeft inderdaad 2 potmeters op de print...
eentje is voor de bias, de ander is de humbalance op de gloeispanning
de vraag is dus, of hij aan VR1 of VR2 heeft zitten draaien en logisch gezien zal dat VR2 zijn geweest...

Ik heb het door een tech laten doen. Wat ik ervan begreep is dat het inderdaad het potmetertje voor de humbalance is en niet voor de bias.