PDA

View Full Version : help met 9200



ben79
24 juli 2003, 14:34
hey ik heb pas een marshall 9200 gekocht en ik krijg men geluid niet hoe ik het echt wil... als ik hard speel over distortion krijg ik zo een schreeuwerig veel te schel geluid en als ik clean speel en ik draai de volume wat meer open krijg ik meteen een overdrive-achtige clean, heeft dit te maken met die biatz of hoe noemt dat?? Hoe kan ik dit veranderen ?
Ook zou ik er graag 2 lampen uit halen om een 2x50 watt te krijgen ipv een 2x100w

BramVersteeg
24 juli 2003, 14:43
Als je op laag volume speelt klinkt je geluid altijd modderiger. Als je op hoger volume speelt kun je gerust wat hoge en lage tonen uit je geluid draaien. Dat je amp schreeuwerig klinkt zal wel aan je instellingen liggen denk ik. En als je je amp naar 50 watt wilt zetten denk ik dat je clean alleen maar sneller een overdrive-achtig geluid gaat geven. Probeer de gain van je clean wat meer dicht te draaien.
Grz. Bram

ben79
24 juli 2003, 14:47
heb ik al heel de tijd geprobeerd maar zou het bniet kunnen dat die biatz zo afgesteld staat dat de buizen wel erg snel oversturen?

Rectifier
24 juli 2003, 15:03
Je mot ook naar de voice kijken. Je hebt A en B en de ene is meer linear dan de andere.
Bij mij klonk ie't beste op B geloof ik. Dan vervormde hij iets eerder en klonk wat ruiger naar mijn oren.

Misschien stuur je hem te hard aan. Wat voor pre-amp gebruik je???

ben79
24 juli 2003, 15:13
ik gebruik een gx 700 van boss samen met een 9100 van marshall

Rectifier
24 juli 2003, 15:37
Ik vroeg welke pre-amp, niet welke FX unit :D

kokeleko
24 juli 2003, 15:41
Misschien dat je je output knop op de achterkant van je GX-700 iets terug kan draaien , en de interne mastervolume op maximaal 80 zetten.
Heb ook een blauwe maandag zo'n doos gehad en hij overstuurd vrij snel.

Succes

ben79
24 juli 2003, 16:19
dan moet ik eerst er twee lampen uit halen want men speaker is maar 100 watt ( 4x 25 watt )kan ik die lampen ook niet op een of andere manier minder hard laten oversturen? en hoe haal ik die twee lampen er uit ?
Ik gebruik die gx samen met die marshall als preamp die staat inderdaad ver open achteraan maar anders gaat men eindtrap niet hard genoeg op 5

Rectifier
24 juli 2003, 17:37
Je kan je 4x12 ook mono aansturen met alleen de linkerkant van de 9200. Dan is er niets aan de hand.
Als je'm stereo aansluit zet je dus 2x100 watt op 2x50 watt als die box tenminste zo bedraad is.

Als ie niet hard genoeg gaat heeft het toch ook geen zin om er 2 buizen uit te halen???

Niet gaan klooien met buizen als je er geen kennis van hebt!!!

ben79
24 juli 2003, 17:50
ok maar toch zou ik graag weten hoe je die buizen minder hard laat oversturen... :???:

ben79
24 juli 2003, 17:52
de bedoeling van die twee buizen eruit is dat ik hem dan helemaal kan openzwieren zonder schrik te hebben dat men box het niet aankan en tegelijk toch stereo spelen..

helleke
24 juli 2003, 21:15
Als je buizen eruit gaat halen moet je altijd de buitenste 2 eruit halen,maar denk niet dat dat echt verandering van je geluid zal hebben, want dan moet je hem eigenlijk voluit zetten zoals bijna elke poweramp.
Toen ik een 9200 kocht heb ik er 5881 van Sovtek in laten zetten.Met wat EQ gepruts op de pre-amp en de presence helemaal dicht kreeg ik er een geweldig geluid uit.(en nog steeds, al gebruik ik m niet zovaak meer :D )Er zit waarschijnlijk ook een stikker aan de binnenkant waarop staat dat er orgineel 5881's in zaten.Wil je buizen die wat minder vervormen, kijk dan eens op www.tubestore.com Daar kun je zien welke buizen misschien bij jou passen.Als je trouwens maar 1 kanaal gebruikt en dus mono speelt heb je zowiezo wel een strakker geluid dan stereo.Je speakerkast kan dat vast wel aan.

ben79
24 juli 2003, 21:30
er zitten nu nog 5881 buizen in, ze krijgen een orange gloed maar ze branden niet echt heel hard, maar ik denk dat dit wel normaal is ??
Maar hoe kan je de buizen nu minder hard laten oversturen , ik heb toch eens iets gehoord over een biatz die je kan regelen? Kan iemand me dit plz uitleggen??

kokeleko
24 juli 2003, 21:58
Biatz?

ben79
24 juli 2003, 22:06
ik weet niet hoe dat noemt maar ik bedoel maar dat je de buizen toch iets kunt regelen qua oversturing en output, maar ik weet niet hoe..

helleke
24 juli 2003, 22:13
Je bedoeld denk ik de bias van de buizen.Die moet je normaal gesproken afstellen of af laten stellen als je er nieuwe buizen in laat doen.Het kan natuurlijk inderdaad zijn dat de afstelling (bias)niet meer klopt.Veel verstand heb ik er niet van want dat afstellen laat ik aan een ander over maar er zou inderdaad iets kunnen zijn met een bep. biaswaarde die je hoger of lager kunt afstellen,maar denk niet dat dat een wezenlijk verschil in vervorming zou kunnen betekenen.

Rectifier
24 juli 2003, 23:27
Bij mijn weten kan je met de bias niet regelen dat je buizen minder snel vervormen.
Zoals jij je probleem omschrijft lijkt het mij een instellingsprobleem.
De GX700 die gewoon overstuurd in je 9200 gaat.

Of je hebt te hete pick-ups. EMG81 ofzo.

morris
25 juli 2003, 00:50
Jongens, plaag die arme jongen niet zo.... :wink:
Ik ga er even van uit dat je het probleem hebt geisoleerd tot de poweramp. Ergo, met een andere poweramp heb je het probleem niet.
Als ik het zo hoor, denk ik dat je buizen naar de mallemoer zijn. De 9200 kan makkelijk +12db aan. Daar kan het dus niet aan liggen. Heb je de buizen gecontroleerd? Hoe oud zijn ze en branden ze nog allemaal mooi gelijkmatig?
Blijf in godsnaam van de bias af zonder een powersoak en een sinusmeter. Probeer nieuwe buizen en laat ze even fatsoenlijk biasen door een tech. 10 tegen 1 dat je probleem is opgelost.

ben79
25 juli 2003, 12:48
bedankt , ik denk dat ik hem maar effe ga laten nakijken; de lampen brabden allemaal maar ze hebben enkel een orange gloed , echt voluit branden doen ze niet, maar ik weet niet hoe hard ze eigenlijk zouden moeten branden..

Chiel
25 juli 2003, 22:38
Die oranje gloed is oké. Maar zoals gezegd, blijf van die bias instelling af! Die is er enkel voor bedoeld om het hele zaakie te fine-tunen (geen één buizenpaar is hetzelfde). Je kan ook nog ff proberen de presence wat lager te zetten. Het kan zijn dat je dat als 'schel' ervaart. Ook de klasse switch kan een andere uitwerking hebben (A-B). Gewoon even uittesten. Let er wel op dat je geluiden in de GX700 nu heel anders reageren. Pas deze dus aan, je hebt immers een heel andere eindversterking gekregen.

Verder kan er met je speakerkast weinig gebeuren hoor. Ik heb heel lang een 9200 (zelfs nog met een GT3) op twee V30 speakertjes aangesloten gehad. Wil het kapot gaan, dan ben je wel heel raar bezig.