PDA

View Full Version : Laptop en DAW/interface, wie helpt me kiezen?



JazzBass
5 april 2016, 14:43
Goedemiddag,

Ik ben voor mijzelf op zoek naar een nieuwe laptop, een DAW en een interface om te beginnen met opnames te maken.

Nu ben ik druk bezig om zoveel mogelijk informatie in te winnen over wat wel of niet handig is en ben ik bij het volgende uitgekomen:

Laptop: Asus N552VX-FY166t
Specs: Processor type
Processortype : Intel Core i7
Processornummer : I7-6700HQ
Aantal processorkernen : 4
Kloksnelheid : 2.6 GHz
Maximale turbo frequentie : 3,5 GHz
Geheugen
Intern geheugen : 8 GB
Type intern geheugen : DDR4 (SODIMM)
Opbouw intern geheugen : 2 x 4 GB DDR4 SODIMM
Max. intern geheugen : 32 GB
Aantal geheugensloten : 2
Opslag
Aantal harde schijven : 1
Harde schijf snelheid : Solid State
Harde schijf interface : SATA
Opslagcapaciteit Solid State Drive : 256 GB
Cd/dvd-speler : (Dual Layer) CD/DVD Lezer/Brander
Geheugenkaartlezer : SD, MMC
Videokaart
Videokaartmodel : Stand alone videokaart
Videokaart : NVIDIA GeForce GTX950M
Videokaartgeheugen : 2048 MB
Beeldscherm
Schermgrootte : 15.6 inch
Schermresolutie : 1920 x 1080 pixels
Schermtechnologie : IPS
Type schermafwerking : Mat
Touchscreen : Nee
Aansluitingen
Type aansluiting : Mini DisplayPort, HDMI, USB 3.1
Aantal usb 3.0-poorten : 3
Communicatie-protocol : Widi|Ethernet|Bluetooth|Wifi
Bluetoothversie : Bluetooth 4.0
Geďntegreerde opties
Toetsenbord-productopties : Touchpad, Toetsenbord-verlichting, Numeriek keypad
Laptop-productopties : Numeriek Toetsenbord, Ingebouwde microfoon, Ingebouwde webcam
Productspecificaties
Geluid : SonicMaster
Resolutie webcam : 1,3 megapixel
Toetsenbordindeling : QWERTY
Taalinstellingen : Nederlands, Engels
Besturingssysteem
Besturingssysteem : Windows 10 Home
Taalinstellingen : Nederlands, Engels
Batterij
Batterijtype : Li-ion Battery
Batterijcapaciteit : 48 Wh
Model
Type laptop : Laptop
Type gebruik : Multimedia & Games|Entertainment|Zakelijk & Productiviteit
Netwerk
Draadloze netwerkverbinding : Wireless AC

DAW: Cubase 8.5

En ik zag deze aanbieding van een Cubase 8.5 pakket met Steinberg UR824 interface:
http://dedijkmusicstore.nl/product/steinberg-ultimate-cubase-recording-pack/

Zou deze hele set compatible zijn, dus inclusief laptop? Of zijn er andere/betere opties? Ik hoor graag meningen, want door de bomen zie ik het bos niet meer.. :-)

Arvoitus
5 april 2016, 14:59
Is er een reden waarom je een laptop kiest, en geen desktop?

En is er een reden waarom je voor een i7 hebt gekozen (buiten de reden dat die op papier de beste is), heeft Hyperthreading uberhaupt nut bij software die jij gebruikt?

En persoonlijk zou ik kiezen voor Reaper als DAW (vanwege kosten), als je momenteel toch nog geen DAW gewend bent.

En qua kosten zou ik eerder bij een grote dozenschuiver kopen. Scheelt je waarschijnlijk 100 euro.

Qua interface ben ik voornamelijk te spreken over merken als RME en Motu, en daarna Tascam, Focusrite of Presonus.

HaroldA
5 april 2016, 15:01
In het geval van een laptop: interface met eigen voeding; anders altijd brom.

hs0504
5 april 2016, 15:21
+1 voor Reaper. Ik ben recentelijk overgestapt van Cubase en het bevalt me uitstekend. Kan er alles mee wat met Cubase ook kan. Kost slechts 60$, volledig evaluatie pakket 2 maanden gratis.
Interfaces hebben vaak een firewire aansluiting, die laptop niet zo te zien. Even op letten dus.

JazzBass
5 april 2016, 16:02
Bedankt voor de snelle reacties!

Ff antwoorden op de vragen:
Waarom een laptop ipv desktop: mobiliteit en heb weinig vaste plek voor een vaste pc.

Waarom een I7? Geen idee, ik lette voornamelijk op de SSD en het processor vermogen. (werd me aangeraden gezien Cubase vrij zwaar is)

Ik heb lichte ervaring met DAW's en zou dan zelf wel graag voor Cubase gaan. Een vriend van me heeft ook Cubase en die wil me wel op gang helpen. Qua kosten; ik heb nu wat extra geld dat ik graag meteen goed wil investeren. Maar ik zal zeker even wat meer info opzoeken over Reaper, kan nooit kwaad.

Ook zal ik even kijken naar de interface met aparte voeding en de firewire aansluiting. Wat is hier precies het voordeel van?

HaroldA
5 april 2016, 16:07
Een laptop-versie van de i7 is overigens 1000x zo langzaam als die van een desktop.

JazzBass
5 april 2016, 16:24
Wat voor laptop zou jij me kunnen aanraden dan? Ik heb er (duidelijk) niet zo gek veel kaas van gegeten.

Rinze
5 april 2016, 16:27
En firewire zou ik niet aan beginnen, niet vanwege de kwaliteit van de interfaces maar vanwege het steeds slechter ondersteund worden van firewire onder Windows.

Wat wil je met je setup gaan doen? Dat maakt ook nogal uit voor de keuze van de interface, hoeveel ingangen je nodig hebt etc. Bedenk dat je voor die ingangen deels ook microfoons nodig zult hebben.

HaroldA
5 april 2016, 16:41
Wat voor laptop zou jij me kunnen aanraden dan? Ik heb er (duidelijk) niet zo gek veel kaas van gegeten.

Ik zou een desktop aanbevelen. En een groot scherm.

Arvoitus
5 april 2016, 17:22
Ik zou een desktop aanbevelen. En een groot scherm.
Dit inderdaad. Een desktop is goedkoper, sneller en je zit na 3 jaar niet met een kapotte accu en een hoop andere onzin.

Een laptop is gemaakt om onderweg te kunnen werken zonder stroom, maar daar heb je dus niks aan als je wil opnemen. Is mobiliteit/ruimte een probleem dan kun je naar een barebone, SFF pc of Intel Nuc achtig iets kijken.

Reapers heeft een gratis versie die nu je nu al kan proberen.

harrie-beton
6 april 2016, 09:16
Hier ook een tevreden reaper gebruiker.

De meeste posts hebben gelijk. Een i5 is zat snel genoeg voor een DAW en een laptop is vanwege de warmte en stroomverbruik stukken langzamer dan een desktop. En duurder.

Dan je geluidskaart, 700 euro voor een 8 sporen kaart, man man man.

Ik heb een Cymatic audio kaart met 24 sporen en die was net zo duur..

Wat wil je met de geluidskaart doen? Wil je live bands opnemen of jezelf, in beide gevallen is 8 sporen te veel of te weinig.

miyaru
6 april 2016, 10:03
Ik snap de TS wel. Cubase is een vertrouwd instituut, ik gebruik het al ruim 15 jaar naar alle tevredenheid. Heb laatst even Ardour op een Linux machine geprobeerd, maar binnen een week weer terug naar Cubase. Veel van mijn muzikale kennissen werken met Cubase, en dan wordt samenwerken ook wel heel makkelijk.

Voor wat betreft de interface: bedenk wat je er mee wilt doen, ander is het wel duur..... Ik heb een 18in/out van Focusrite, maar heb altijd al vast 8 ingangen in gebruik voor Synths en zo.

Ik vind een laptop ook niet ideaal, extra kosten, vaak een beperkt BIOS - wat zeker een nadeel is met tweaken van je systeem. Ik heb onlangs een nieuwe interface gekocht, moest daarvoor minimaal Win7 installeren. Ben toch wel even bezig geweest om Win7 en het Bios zo te tweaken dat het voor muziek goed werkzaam is. Houd er ook rekening mee dat zelfs Cubase 8.5 niet lekker loopt met Win 10!

Als je ook veel geld uitgeeft/wilt geven is het overwegen van een iMac ook een optie. Neemt niet zoveel ruimte in, is stabiel en werkt prettig met Cubase!

Besluit je op het Win platform te blijven, houd dan rekening met de tweaks die je moet doen, en of je dat kan. Ik weet niet hoe handig je met PC's bent.....

Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust.

Robin.

miyaru
6 april 2016, 10:08
Dit zijn de eerste tweaks die je zowieso moet doen aan Win7 voor optimale prestaties:

General optimisation:

1. Set your computer's power for high performance
If your computer is set to conserve energy, the CPU may not be running at full speed all of the time. This can have a detrimental effect on your computer's audio performance. To set your computer's power for high performance:
- Go to: Start>Control Panel>Power Options
- Choose "High Performance"
- Click the "Change plan settings" button.
- Make sure both power options are set to "Never"

2. Disable system sounds
System sounds can interrupt audio. Ensure that they are disabled by doing the following:
- Go to control panel and select "Sound"
- Go to the sounds tab
- Under sounds scheme, select "No sounds"
- Click "Apply" then, "OK"

3. Enable DMA (Direct memory access) on each IDE channel
This allows data to be transferred directly into the memory and can improve audio performance. To ensure that DMA is enabled:
- Open device manager
- Expand the IDE ATA/ATAPI controllers category then double click on each one of the IDE channels
- Under the 'Advanced settings' tab, make sure the 'Enable DMA' box is ticked in device properties
Please note: this only applies to some hardware and if this option is not available, you should not worry about completing this step.

4. Set processor scheduling to "Background services"
This will improve the performance of your audio drivers on your computer. To do this:
- In control panel select "system"
- Go to "Advanced system settings" and then the "Performance" tab
- Set processor scheduling as "Background Services"
- Click "Apply" then "OK"

5. Disable Windows Firewall, anti-virus and spyware software
These should all be disabled to ensure that no interferences occur during audio recording or playback and to ensure that maximum resources are available. To remain secure while your firewall and antivirus disabled, it is advisable to temporarily disconnect from any internet connections when working with audio.


Advanced optimisation:

If you wish to optimise your system further, or you are using a system that is particularly lacking in resources you can follow the tips below for advanced optimisation.

Disable Visual effects
The visual features in Windows 7 can use resources that could otherwise help to improve audio performance. As a start, it is good idea to disable some of the visual features by doing the following:
- Press start and in the search box type: "SystemPropertiesPerformance" and press enter
- On the visual effects tab select "custom"
- Untick: "Animate windows when minimising and maximising" to help prevent glitches when minimising and maximising. You can also experiment with disabling other visual effects in the custom list to see how they improve audio performance.
- Once finished, press "OK"

If you wish to optimise your Windows 7 graphics for the best performance use the "Adjust for best performance". Although improving computer performance, this will make your Windows 7 appear a lot less aesthetically pleasing.

Disable Windows services
One way in which you can make more resources available to improve audio performance, is to disable unnecessary Windows 7 services as these use valuable resources. The following site has a comprehensive guide to the services running on Windows 7 and helps locate the services that are safe to disable:
Windows 7 Service Configurations by Black Viper

harrie-beton
6 april 2016, 11:24
Ik heb een DAW op een i5 CPU en die maakt gehakt qua performance van mijn Asus i7 laptop.
Maar, als je mobiel wilt zijn is een laptop handiger. Als je thuis op een vaste plek zit is een desktop goed.

NB Mijn DAW is mobiel gemaakt door hem 19 inch te bouwen: http://besidesdata.nl/2015/11/24/case-2/
19 inch kasten waar een pc in past zijn van Codegen 4u niet duur.

Oude instituten zegt niet zo veel, de top gebruikt pro-tools en niet Cubase.

miyaru
6 april 2016, 11:37
@ Harrie-Beton,

Cubase wordt wellicht niet gebruikt door de top, maar zijn wij dat? Cubase heeft voordelen boven Pro-Tools als het gaat om MIDI. Ik gebruik dat best nog wel veel om externe synths aan te sturen en zo.

Verder zijn plug-ins voor vst wat beter geprijsd dan die van Pro Tools. Zijn toch ook zaken om rekening mee te houden.

Verder is de ondersteuning van legale versies van Cubase goed te noemen. Ik ben geen verkoper van Cubase, ik werk er enkel graag mee......

Zo'n 19"kast is zeker handig, kan je het in SKB case stoppen om te vervoeren! Mijn volgende muziek PC wordt ook 19" - maar dan ingebouwd in mijn rack. Zijn ook lekker ruim die kasten.

En ja meningen verschillen...... maar dat maakt het leuk!

Robin.

HaroldA
6 april 2016, 11:52
5. Disable Windows Firewall, anti-virus and spyware software
These should all be disabled to ensure that no interferences occur during audio recording or playback and to ensure that maximum resources are available.

Da's wel lef hebben! :ok:

miyaru
6 april 2016, 11:59
Mijn muziek PC is niet op mijn netwerk en/of internet aangesloten, dus dat is niet erg veel lef hebben. Het is een Remy - alleen op de wereld LOL.

Moet ie op internet dat schakel ik alles in, en ga dan op het net.......

Robin.

Hendrik1970
6 april 2016, 16:48
Dit zijn de eerste tweaks die je zowieso moet doen aan Win7 voor optimale prestaties:

General optimisation:

1. Set your computer's power for high performance
If your computer is set to conserve energy, the CPU may not be running at full speed all of the time. This can have a detrimental effect on your computer's audio performance. To set your computer's power for high performance:
- Go to: Start>Control Panel>Power Options
- Choose "High Performance"
- Click the "Change plan settings" button.
- Make sure both power options are set to "Never"

2. Disable system sounds
System sounds can interrupt audio. Ensure that they are disabled by doing the following:
- Go to control panel and select "Sound"
- Go to the sounds tab
- Under sounds scheme, select "No sounds"
- Click "Apply" then, "OK"

3. Enable DMA (Direct memory access) on each IDE channel
This allows data to be transferred directly into the memory and can improve audio performance. To ensure that DMA is enabled:
- Open device manager
- Expand the IDE ATA/ATAPI controllers category then double click on each one of the IDE channels
- Under the 'Advanced settings' tab, make sure the 'Enable DMA' box is ticked in device properties
Please note: this only applies to some hardware and if this option is not available, you should not worry about completing this step.

4. Set processor scheduling to "Background services"
This will improve the performance of your audio drivers on your computer. To do this:
- In control panel select "system"
- Go to "Advanced system settings" and then the "Performance" tab
- Set processor scheduling as "Background Services"
- Click "Apply" then "OK"

5. Disable Windows Firewall, anti-virus and spyware software
These should all be disabled to ensure that no interferences occur during audio recording or playback and to ensure that maximum resources are available. To remain secure while your firewall and antivirus disabled, it is advisable to temporarily disconnect from any internet connections when working with audio.


Advanced optimisation:

If you wish to optimise your system further, or you are using a system that is particularly lacking in resources you can follow the tips below for advanced optimisation.

Disable Visual effects
The visual features in Windows 7 can use resources that could otherwise help to improve audio performance. As a start, it is good idea to disable some of the visual features by doing the following:
- Press start and in the search box type: "SystemPropertiesPerformance" and press enter
- On the visual effects tab select "custom"
- Untick: "Animate windows when minimising and maximising" to help prevent glitches when minimising and maximising. You can also experiment with disabling other visual effects in the custom list to see how they improve audio performance.
- Once finished, press "OK"

If you wish to optimise your Windows 7 graphics for the best performance use the "Adjust for best performance". Although improving computer performance, this will make your Windows 7 appear a lot less aesthetically pleasing.

Disable Windows services
One way in which you can make more resources available to improve audio performance, is to disable unnecessary Windows 7 services as these use valuable resources. The following site has a comprehensive guide to the services running on Windows 7 and helps locate the services that are safe to disable:
Windows 7 Service Configurations by Black Viper

Grootste kul die ik ooit gehoord heb.

Enfin succes.

JazzBass
6 april 2016, 19:47
Enorm bedankt voor alle info en het meedenken!
Ik ga even opnieuw bekijken wat ik (en de band) er mee ga doen en wat daar dan het best bij past.
Toch maar even nadenken over een desktop en of dat gaat passen in ons flatje. Ik snap de voorkeur van de meerderheid hierover goed, een desktop is natuurlijk op een aantal vlakken handiger.
Ik ga ondertussen eerst wat investeren in een nieuwe telecaster, dus alle tijd om er nog even goed over na te denken.

HaroldA
6 april 2016, 20:28
Mobiliteit is met een laptop ook ver te zoeken als je ook een setje audio monitoren mee moet sjouwen. Ik kan je de JBL LSR305 (http://www.jblpro.com/www/products/recording-broadcast/3-series/lsr305) van hate aanbevelen! Lang niet zo "boomy" als de KRK's die ik eerst had ;)

Fenderfan
12 april 2016, 14:06
Alsof je op locatie monitoren gaat meeslepen. Haha

Daar hebben ze reference headsets voor uitgevonden toch?

grayfink
12 april 2016, 14:37
Laptop mee naar de oefenruimte, gewoon even opletten of de boel niet clipt. Thuis mixen

grayfink
12 april 2016, 14:38
Gaat trouwens prima op een oude i3 laptop.

harrie-beton
12 april 2016, 14:55
De geluidskaart die ik heb (een utrack 24) kan ZONDER laptop opnemen. Er kan een USB stick in of een USB schijf. Op een stick willen 8 sporen tegelijk. Op een usb schijf 24 sporen tegelijk. Het is eigenlijk een stand alone harddisk recorder én een geluidskaart.
De Ice16 is een vergelijkbaar apparaat maar heeft 16 sporen. Daarom koos ik de 24 sporen van cymatic (zelfde prijs als ICE16).

De cymatic heeft ook een kleine versie voor 16 sporen, 347 euro!
http://www.bax-shop.nl/multitrack-recorder/cymatic-audio-lr-16-live-recorder?gclid=CIahvuWRicwCFeQp0wodWt0I3A

De ICE 16: jack aansluiting of DSUB 819 eruo.
http://www.bax-shop.nl/19-inch-recorder/allen-heath-ice-16-multitrack-recorder-audio-interface

855 euro versie:
http://www.bax-shop.nl/19-inch-recorder/allen-heath-ice-16d-multitrack-recorder-audio-interface

Allemaal stand alone opnames maken, dus geen laptop nodig.

De tascam en de zoom hebben allemaal maar 8 inputs tegelijk.

De duurdere tascam wel 1800 euro. 24 sporen.
http://www.keymusic.com/nl/item/tascam-mx2424/?gclid=CM3Wsc2SicwCFRIUGwodFzwJ9g#outlet

paulusdeBKB
13 april 2016, 09:13
Die Cymatic is een interessant apparaat én kan inderdaad opnemen zonder laptop. Maar hoe zit het met levels inregelen en clipping in de gaten houden? Daar ben ik nou oprecht benieuwd naar. En is de geluidskwaliteit vergelijkbaar met home studio interfaces rond hetzelfde budget?

Een tijdje terug was er een topic over meen ik me te herinneren *daar even kijken gaat*

Charlie McD
15 april 2016, 09:48
JazzBass, laat je niet helemaal gek maken door te veel aan informatie. Zelf ben ik een Reason gebruiker, maar dat is een wat speciale (edoch wonderschone) DAW. Ben ooit begonnen met het gratis Audacity, waar ik toch al gauw de beperkingen van inzag. Hoor veel goede verhalen over Reaper. Er is trouwens een Amerikaan (Dave Maxey, van Home Music Studio 1) die je voor het gebruik van in het bijzonder Reaper zeer grondig en uitgebreid kan instrueren. Hij geeft ook heel veel hardware tips. Zeer de moeite waard!! https://www.homemusicstudio1.com/. En overigens draait iedere DAW ook echt uitstekend op een beetje laptop. Daarmee werkt niet voor niets inmiddels bijna de hele wereld (wat niet wegneemt dat een desktop zo z'n voordelen heeft).

harrie-beton
15 april 2016, 14:29
Paulus,

Mijn cymatic heeft natuurlijk een hippe ipad iphone en android APP waarmee je de levels kan zien. Let op, je kan niet de levels met de app zachter zetten voor opname. Als jij ziet dat er iets clipt moet je de oorzaak opzoeken (gain te hoog of fader de hoog) en dat zachter zetten.

Uitleg de app: https://www.youtube.com/watch?v=SZX34sHPwGE

Arvoitus
15 april 2016, 18:02
Maar die Cymatic heeft zelf geen pre-amps? Dat is nogal een nadeel.

harrie-beton
16 april 2016, 10:58
Geen pre amps. Dat wou ik juist. In onze oefenruimte staat een eenvoudige mengtafel en die heeft pre-amps genoeg. Je neemt de direct outs of de inserts. Dat zijn er 10.

Ik heb ook nog een "dikkere" mengtafel voor live en die heeft 22 direct outs en inserts. Omdat iedereen op digitale mengtafels overgaat kosten die geen drol meer op marktplaats.

Een recorder met pre amps stopt meestal bij 8 sporen en dat is te weinig. Ik weet dat Beatles opnamen of 4 of 8 sporen maar ik heb liever meer sporen en de Cymatic audio (de ICE 16 ook ) die heeft dat. De recorder is 1 rackunit hoog!!!

Je kan ook 19 inch pre amps kopen maar die dingen zijn aardig duur en je zou er 3 of 2 moeten hebben.

Baker
16 april 2016, 21:15
Ik ben ook begonnen met Cubase en een laptop. Ik heb Cubase nooit prettig gevonden, en die laptop was altijd gekloot. Inderdaad, brom vanwege de voeding, een minder snelle harddisk, en het liep gewoon nooit lekker.

Heb nu alweer jaren een Windows desktop met Reaper. 100% tevreden. :ok:

Trouwens, Reaper heeft in de trial versie 100% functionaliteit, en blijft het gewoon doen, ook als de trial periode voorbij is. In ieder geval het proberen waard.

En over dat samenwerken, hoe vaak doe je dat nou echt, projecten uitwisselen? Ik heb het nog nooit gedaan in ieder geval. Ja tuurlijk, wel opgenomen tracks uitwisselen, en thuis verder bewerken, maar daar hoef je niet persé dezelfde DAW voor te hebben.

Pearl
16 april 2016, 22:13
Heb zelf laatst een 2e hans motu gekocht, niet goedkoop en met firewire maar stabiel en nul latency. Ook standalone te gebruiken. En zelfs als geluidskaart vanuit je OS

paulusdeBKB
17 april 2016, 02:33
Thanks Harrie, voor het ontnemen van GAS. Ik wil nml wél preamps ;)

Toch blijft het een mooi apparaat hoor!

Dippides
17 april 2016, 12:09
Bij Reaper vind ik ook wel handig dat je het op bijvoorbeeld een SD kaartje kan installeren en dan vervolgens op elke willekeurige PC of laptop kan draaien. Dus als je het zowel thuis als in een oefenruimte wil gebruiken en in de oefenruimte staat een PC, dan hoef je alleen het SD kaartje mee te nemen.

raabje
17 april 2016, 18:41
Presonus Studio One is een hele fijne DAW.

Vroeger was Emagic Logic op voor Windows een goede DAW, totdat Emagic door Apple overgenomen werden.

Ik vind Studio One de nieuwe Logic voor Windows. Cubase vind ik niks, veel te lomp.



En als je van simpel houd, kijk dan ook naar Energy XT

http://www.energy-xt.com/

HaroldA
18 april 2016, 09:06
Presonus Studio One is een hele fijne DAW.

Kende ik niet; ziet er leuk uit!

Hendrik1970
18 april 2016, 11:53
Ik zeg Ardour punt.

HaroldA
18 april 2016, 11:58
Ik zeg Ardour punt.

Mixbus is wel net wat gaver ...

harrie-beton
18 april 2016, 15:55
Veel geleerd van de wijze HAN S. Ik heb ook heel goed opgelet in de studio's waar ik ben geweest. De recorder die je gebruikt is niet zo van belang en de software helemaal niet. Of je nu een opname maakt met Reaper, pro tools of cubase. Of je een Zoom R8 recorder, Tascam of Cymatic Audio of ICE 16 gebruikt. Het blijft zoals het is. Er gaat hier geen vitale informatie verloren.

Waar gaat nu wel informatie verloren? Met name het geluid van de band die akoestisch is, dus het geluid uit een gitaarversterker, vocalen, drums enzovoort. Daar komen je microfoons, de ruimte en de pre-amps van pas. En je opname technieken, dat spreekt voor zich.

Hendrik1970
18 april 2016, 17:26
Mixbus is wel net wat gaver ...

Tja een complete Ardour rip off bedoel je,
en oh ja comercieel.
Bah.

Baker
18 april 2016, 19:23
Studio one is wel prijzig t.o.v reaper

Baker
18 april 2016, 19:24
Veel geleerd van de wijze HAN S. Ik heb ook heel goed opgelet in de studio's waar ik ben geweest. De recorder die je gebruikt is niet zo van belang en de software helemaal niet. Of je nu een opname maakt met Reaper, pro tools of cubase. Of je een Zoom R8 recorder, Tascam of Cymatic Audio of ICE 16 gebruikt. Het blijft zoals het is. Er gaat hier geen vitale informatie verloren.

Waar gaat nu wel informatie verloren? Met name het geluid van de band die akoestisch is, dus het geluid uit een gitaarversterker, vocalen, drums enzovoort. Daar komen je microfoons, de ruimte en de pre-amps van pas. En je opname technieken, dat spreekt voor zich.

Geen speld tussen te krijgen.

raabje
19 april 2016, 09:28
Eens hoor, maar een computertje kopen om wat opnames te maken is wat anders dan een studio inrichten, een ruimte akoestisch kloppend krijgen, een goede pre-amp, reverb en mic kopen.

Laptop's lijken mij tegenwoodig generiek, een I5 of I7 moet voldoende zijn voor wat opnames, check de CPU benchmark om een goede vergelijking te maken tussen CPU's. Veel geheugen in de computer is nuttig voor gebruik van veel samples, en veel CPU power is goed om veel virtuele effecten en instrumenten (VST's) te draaien, en om veel kanalen tegelijkertijd af te spelen. SSD disk is ook een must.

Het gaat vooral om work-flow, kan je je spullen lekker opstellen, heb je bewegingsruimte, klopt alles. Persoonlijk heb ik er een hekel aan met een gitaar om mijn nek achter een computer te zitten. Eigenlijk heb je een producer of engineer nodig die op de opname knop drukt, als je aan het spelen bent...

Koop wel een computer die een beetje toekomst proof is, virtuale instrumenten gebruiken steeds meer CPU power, b.v. de Diva synth, als die op hoge audio kwaliteit gezet wordt, dan krijgt je CPU het moeilijk. https://www.u-he.com/cms/diva

HaroldA
19 april 2016, 09:30
Eigenlijk heb je een producer of engineer nodig die op de opname knop drukt, als je aan het spelen bent...

Ik ga dat met Midi oplossen; als ik weer eens tijd over heb ;)