PDA

View Full Version : Cabinet met WGS G15c en WGS G8c



Smeigel_12000
4 april 2016, 21:44
Beste allen,

Ik sta op het punt om inkopen te gaan doen voor de bouw van mijn 2de cabinet. De eerste was een 2x10 die erg goed gelukt is qua geluid. Nu wil ik deze gaan aanvullen met een 15" cabinet. Ik twijfel nog of ik er een 8" bij zal plaatsen. Een aantal vragen die ik hier over heb.

1. Hoe kom ik er achter of een speaker (in dit geval een WGS G15c) geschikt is voor open of gesloten cabinets.
2. Stel dat ik er een 8" WGS G8c bij plaats, kan dit of gaan ze elkaar tegenwerken?
3. De 15" is 75W en de 8" is 20W, over een buizenversterker van 50W. Loop ik het risico om de 8" hierdoor op te blazen?
4. Is het aan te raden om een schot tussen de twee speakers te maken waardoor eigenlijk 2 aparte cabinetten ontstaan?

Hopende dat jullie mij hier mee kunnen helpen. Bij voorbaat dank!

Agent_Smith
5 april 2016, 18:00
De max belasting van de kast zal 2x20 = 40w worden, dus ja dat risico loop je idd.

nico verduin
5 april 2016, 19:07
Het kan zijn dat je nog wat kan spelen met impedanties:
bijvoorbeeld een 16 ohm 8"en een 8 ohm 75W. Dan krijg je als je ze parallel schakelt 5,33 ohm. Door de lagere impedantie van de 15" speaker zal 2/3 van het vermogen door deze speaker gaan en 1/3 door de 8". Dus zou rond de 33-34W door de 15"gaan en 16W door de 8".
Maar dan moet de versterker of een 8 ohm of 4 ohm uitgang moeten hebben.
Risico: Zou de 15"inch uitfikken bij hogere belasting dan komt alles op die 20 Watter terecht.

catab
5 april 2016, 19:39
ik ken het type luidsprekers zo niet.
Normaal is het zo dat een buizenversterker gebruikt maakt van hoog rendement luidsprekers.
Een open luidspreker systeem heeft bij mijn weten altijd een lagere rendement dan een gesloten of bass reflex systeem.
Het lijkt me dat als je gebruikt maakt van luidsprekers met verschillende doorsnedes.
Je eigenlijk gebruikt wilt maken van de verschillende eigenschappen bij verschillende frequenties.
En dan moet je weer gaan werken met luidspreker/frequentie filters.

Agent_Smith
6 april 2016, 12:17
ik ken het type luidsprekers zo niet.
Normaal is het zo dat een buizenversterker gebruikt maakt van hoog rendement luidsprekers.
Een open luidspreker systeem heeft bij mijn weten altijd een lagere rendement dan een gesloten of bass reflex systeem.
Het lijkt me dat als je gebruikt maakt van luidsprekers met verschillende doorsnedes.
Je eigenlijk gebruikt wilt maken van de verschillende eigenschappen bij verschillende frequenties.
En dan moet je weer gaan werken met luidspreker/frequentie filters.

Ik denk dat jij het meer vanuit een hifi-achtige hoek bekijkt?