PDA

View Full Version : Gitaar spelen en zingen tegelijk



Brad
4 april 2016, 13:44
Dag mensen ,

Jezelf begeleiden met akkoorden terwijl je zingt gaat de meesten wel goed af . Maar een tamelijk ingewikkelde begeleidingspartij spelen met licks en riffs erin verwerkt die vaak ritmisch tegen de zanglijn ingaat is andere koek

Ik vraag mij af of het vermogen te zingen en tegelijk ingewikkelde gitaarpartijen te spelen een aangeboren talent is

Of kun je het leren door veel te oefenen . Ik heb gemerkt dat bijvoorbeeld de riff van Have a Cigar van Pink Floyd spelen en tegelijkertijd de zangpartij erbij doen mij niet makkelijk afgaat , sterker nog het lukt gewoon niet

Ernest01
4 april 2016, 15:34
Veel oefenen zodat het gitaarspel op de automatische piloot gespeeld kan worden.
Dan pas de zang erbij oefenen.
De gitaar partij gaat op een gegeven moment dan ongemerkt meelopen, dan wel zijn eigen weg. Dus los van de zang.

Joost de Ruig
4 april 2016, 18:14
Ik zeg: das alleen weggelegd voor de getalenteerden. Soms zie ik muzikanten (pro's) partijen spelen (bv gecyncopeerde) en zingen waarvan ik mij afvraag, hoe krijgt hij het voor elkaar..... Ik houd het dan ook maar bij kampvuursongs :D

Big E
4 april 2016, 20:14
Mijn ervaring is dat je met veel oefenen een heel eind kunt komen. Tenzij een partij echt technisch te hoog gegrepen is voor je. Ik deel het altijd in kleine stukjes op en zoek zoveel mogelijk referentiepunten, momenten waar een bepaalde noot en een woord samenvallen. Als je die goed kunt laten samenvallen is de rest ook te doen. Maar: eerder 100 keer spelen dan 10 keer. Het kost gewoon veel tijd.

maxdb
4 april 2016, 20:18
De 2e stem refrein regel van REM's "the one I love" is ook lastig te combineren met de main gitaarriff tegelijk, compleet andere timing, pech voor mij dus, maar ik weet dat als ik de gitaar partij kan dromen dat die vanzelf doorloopt als ik aan het zingen ga beginnen. Zal wel flink oefenen worden .. :D

Rizz
4 april 2016, 21:02
Dat is idd een mooie.. In mijn geval bijvoorbeeld Blackbird van de Beatles. Hier loopt de zang redelijk gelijk op met de tokkel, niet zo'n probleem. Dan Dust in the wind, ik krijg het niet voor elkaar, erbij zingen.. Beide nummers speel ik al sinds mensheugenis en bij beide kan ik tegelijkertijd de krant lezen, een broodje eten en mn lief een beurt geven.. 😁Oftewel, kan ze dromen.. De tekst trouwens ook..

M.i. is het een talent, of een bepaalde mogelijkheid tot scheiding van signalen in je brein.. Akkoordjes spelen en zingen kan ik dan weer wel, zelfs redelijk ingewikkelde slagpartijen.. En dat zonder moeite of veelvuldig oefenen. Ga het mij maar vertellen, ik snap dus niet dat ik dat wel kan, maar tokkelen en zingen tegelijk niet...

Harald
4 april 2016, 22:02
Wat pas irritant is... van die mensen die je iets vragen terwijl je staat te spelen. Praten onder het gitaarspelen, tuurlijk! Welnee joh, ik hoef me helemaal niet te concentreren, ben je gek. En dan moet ik wachten op het goede moment om überhaupt al ja of nee te brommen zonder uit de bocht te vliegen. Al helpt proberen wel wat dat betreft. Na jaren les geven is het al iets makkelijker. Maar sommige mensen lijken dat helemaal vanzelf te kunnen :(

Rizz
4 april 2016, 22:08
Jajaja :D Ook zo iets.. Dat kan ik dus ook niet.. :seriousf:

maxdb
4 april 2016, 22:08
Wat pas irritant is... van die mensen die je iets vragen terwijl je staat te spelen. Praten onder het gitaarspelen, tuurlijk! Welnee joh, ik hoef me helemaal niet te concentreren, ben je gek. En dan moet ik wachten op het goede moment om überhaupt al ja of nee te brommen zonder uit de bocht te vliegen. Al helpt proberen wel wat dat betreft. Na jaren les geven is het al iets makkelijker. Maar sommige mensen lijken dat helemaal vanzelf te kunnen :(

:seriousf: VVMSVHL (Val Van Mn Stoel Van Het Lachen)
Ik ga daar ook heel raar van praten, meer staccatto en nog onsamenhangender dan normaal :D
Niet doen dus.

Ernest01
4 april 2016, 22:24
Leuk dat je Blackbird noemt, Rizz.
Dat is precies het nummer waardoor het tokkelen en zingen onder de knie (knie ??) heb gekregen.

Praten tijdens spelen is veel moeilijker. Maar ja, dat is dan geen tekst, maar echt praten...
Zo kan ik ook niet zingen en pianospelen tegelijk. (en ja, ik kan pianospelen ;-) )

barno
5 april 2016, 00:22
ach talent... ik geloof eerder in veel oefenen. En daar hebben sommigen meer talent voor dan anderen, dat wel . complexere Travis-Atkins picking dingen kunnen ook van die braintwisters zijn die heeel veel oefening vergen. bepaalde onderdelen moeten gewoon compleet in het spiergeheugen gestampt worden zodat het brein zich alvast daar niet meer mee moet bezighouden.

erinus
5 april 2016, 09:39
mijn leraar spreekt van connecties of verbindingen die in je hersenen moeten aangemaakt worden ... duurt ong 3 maand bij intensief oefenen ..Het ging wel over gewoon zingen en spelen tegelijk .. de moeilijke licks en dan nog uit de maat weet k niet ... mss nog wat extra maandjes ? :-)

terrasbeest
5 april 2016, 09:45
https://www.youtube.com/watch?v=TR5zbeN-9Lk

piezo
5 april 2016, 10:10
Iets wat me bijgebleven is uit mijn begintijd toen ik nog moest leren akkoorden vlot over te kunnen pakken: TV kijken terwijl je aan het oefenen bent.
Tip waar ik zelf het meest aan gehad heb: alle dingetjes die vaak/steeds mis gaan helemaal losstaand oefenen, voordat je het opneemt in het grotere geheel.
Ook ben je vrij om je eigen zangtiming te kiezen, dan geef je er meteen iets eigens aan.

Zelf heb ik nooit anders gedaan dan zingen en spelen tegelijkertijd (ook Dust in the wind).
Maar ach, mij is het nooit gelukt om wat ingewikkelder plectrumspel voor elkaar te krijgen, zelfs niet zonder zang.
En wil je de ultieme uitdaging, ga dan zingen en fretloze bas spelen ...

Joppnl
5 april 2016, 12:02
k Denk dat t een beetje vergelijkbaar is met drummen....

gitaarspelen en zingen tegelijk gaat me redelijk goed af maar als ik achter een drumstel zit....alle voeten en handen tegelijk gaat nog maar alles apart....

toch zijn er legio mensen die dat wel kunnen (noemen we "drummers" :-) ) dus kennelijk is het een kwestie van oefening...en ja...net als gitaar spelen en zingen....

beck
5 april 2016, 14:24
Ik denk dat het ook deels een aangeboren talent moet zijn. Al speel ik al tientallen jaren gitaar, toch lukt het mij voor geen meter.
Ok, zingen lukt toch al niet goed, en met gitaarspelen ben ik ook verre van pro dus daar kan het ook nog aan liggen.
Maar als ik dan zie hoe sommigen dat gewoon even doen denk ik toch echt dat je het hebt of niet hebt.

Brad
5 april 2016, 15:10
Ik moet wel zeggen dat mijn timing in het begin niet al te best was . Hoewel het nooit mijn sterkste punt is geweest is het sterk verbeterd na veel oefenen

Dat heeft misschien ook te maken met die verbindingen die in je hersens aangemaakt moeten worden , dus wie weet zit het latent toch in je

Dippides
7 april 2016, 21:40
Ik ben de laatste tijd aan het proberen om tijdens gitaarspelen mondharmonica te spelen. Los van elkaar gaat best, maar tegelijkertijd...pffff. Zingen gaat me dan toch beter af, maar daarbij moet ik wel zeggen dat mijn gitaarspel niet heel complex is.

barno
7 april 2016, 23:13
Maar als ik dan zie hoe sommigen dat gewoon even doen denk ik toch echt dat je het hebt of niet hebt.

punt is dat je dan niet ziet hoeveel uren ze op de oefenteller hebben. Er bestaan geen mensen die plots zomaar iets kunnen. btw, intensief muziek beluisteren, (vaak onbewust) meedenken, analyseren hoort ook bij dat oefenen.

cancellara27
7 april 2016, 23:40
Ik ben laatst begonnen met Landslide en ookal kan ik totaal niet zingen, zing ik voor mezelf erbij zodat het herhalende loopje niet te snel saai wordt. In drie dagen is het mij geluk om het fingerpicking patroon erin te krijgen, ookal heb ik al meerdere keren geoefend met travis picking (Landslide is daar een variant van). So far so good dus...
maar als ik over ga naar een heel andere manier van spelen (Muse) lukt dit totaal niet. Matthew Ballamy is onnavolgbaar in mijn ogen. Speelt halve solo's terwijl hij zingt in mijn ogen. Zeer knap!

barno
8 april 2016, 00:00
ach en anders maar gewoon de solo meezingen, dat zou toch moeten lukken :)


https://www.youtube.com/watch?v=OZ5KYc_s4bE