PDA

View Full Version : Nog ff over de Boss Metal Zone....



Dutch66
4 april 2016, 13:43
https://www.youtube.com/watch?v=l6x6AjsKaMk


en nu maar wachten op part 2, the 'modded' Zone....

Fusion
4 april 2016, 13:45
De enige belangrijke vraag is: IS IE ANALOOG OF DIGITAAL???

Brad
4 april 2016, 13:46
Had er iemand een scheet gelaten in het begin ?

Brad
4 april 2016, 13:48
De enige belangrijke vraag is: IS IE ANALOOG OF DIGITAAL ? ? ?

Volgens een customizer volledig analoog en dat kun je horen ook !

Je kunt het mooi vinden of niet , je kunt het vreselijk vinden maar hij klinkt niet alsof je je gitaar op R2 D2 hebt aangesloten

apekop
4 april 2016, 14:20
zijn er echt nog mensen die hem gebruiken?
haha...mijn allereerste distorion pedaal. Inmiddels zijn er toch wel betere op de markt.

Brad
4 april 2016, 14:25
Dat ding is er al zeker zeven en twintig jaar . En dat terwijl genoeg vervormings pedalen van Boss verdwenen zijn in de loop der jaren

Dus ja er zijn genoeg mensen die dat ding gebruiken . Het is een pedaal waar je van houd of je houd er niet van , er is geen middenweg

Kim Wilson
4 april 2016, 14:42
Het is een pedaal dat je moet weten te gebruiken. De toonregeling van dat ding is briljant, heel uitgebreid. Met de gain op (bijna) nul heb je er een prima boostpedaal aan.

Bernardduur
4 april 2016, 16:29
Zeker; bruikbaarheid wordt gemaakt door de gebruiker (ook al helpt het circuit ook wel eens mee :))

Ik heb de mijne ook al tijden en volgens mij heb ik alleen de mid nadruk (een van de eerste stages die je signaal raakt) verwijderd zodat hij wat opener klinkt.

tmms
4 april 2016, 16:54
Heb 'm van Behringer, inderdaad overcompressed maar toch wel lekker, vooral als het allemaal niet zo wil lukken:).

Pepe
4 april 2016, 17:43
Het is een pedaal dat je moet weten te gebruiken. De toonregeling van dat ding is briljant, heel uitgebreid. Met de gain op (bijna) nul heb je er een prima boostpedaal aan.

De mids zijn gevoiced als een cocked wah. Dat kan soms handig zijn, als je Mick Ronson Bowie speelt. Het hoog is een sizzle en het laag is een grote wolk blubber. Die voicing krijg je er niet uit, het is meer of minder. Dat is natuurlijk ook de grap van de metalzone, dat ie zo gevoiced is. Als je daar van houd is hij briljant maar ik pas.

tmms
4 april 2016, 17:58
Zoals een Xtortion? Binnenkort een 1959SLP werkend hoop ik:hide:, zou een Mooer cruncher het daar goed op doen om een JCM800 geluid te krijgen? Excuus voor dit uitstapje, maar ben een beetje Mooer fan aan het worden.

Dutch66
4 april 2016, 18:39
Ik zie nu pas dat er flink 'gemod' word met de MT2, o.a. Analogman 'JCM 800' Pro mod....


Heb 'm van Behringer, inderdaad overcompressed maar toch wel lekker, vooral als het allemaal niet zo wil lukken

Welke Behringer is dat dan, en weet je toevallig of deze echt 1:1 met de MT-2 is?


EDIT.: laat maar, Google as usual... ;)

tmms
4 april 2016, 20:46
Neuh, papegaaiwerk. Heeft wel dezelfde controls als de metal zone, en hij klinkt als een blikje haring van de Aldi:D, heerlijk ding. Er zal een weerstand verschil inzitten ivm copyright, maar eerder beter dan slechter denk ik, zou ik tenminste doen als ik Behringer was. Maar qua Mooer pedalen, iemand een aanrader? Ze hebben twee metalbakjes, lijken me allebij wel wat:strat:.

Speeddemon
7 april 2016, 19:50
Met de gain op (bijna) nul heb je er een prima boostpedaal aan.

Hear hear! Ik heb 'm zo gebruikt in een funk/soul/disco coverband dik 15 jaar geleden! :nervous::o (totdat ik eindelijk een compressor ging gebruiken :hide:)

Nocki
7 april 2016, 21:50
Goed pedaal hoor. Maar ligt aan je amp en de instellingen...

Ik heb m toen hij net uitkwam nieuw gekocht geloof ik en gebruikte m net als vele anderen op een Valvestate... Dat werkt niet natuurlijk. Heb er heel veel slechte sounds uitgehaald maar ook hele goede.

En dit zit er een beetje tussen in.

https://youtu.be/E5Ygi5-jSGU

Gear used:
Bagend 1x12 cabs
VHT 2/50/2
CAE 3+
G-force

telerocker
7 april 2016, 23:52
Ik had MT-2 ook een tijdje. Wat Pepe zegt, maar sommige leads klonken dan weer niet onaardig.

Dutch66
28 juni 2016, 11:23
En dan nu deel 2 (Boss Metal Zone), goeie gast ook die Rabea..




https://www.youtube.com/watch?v=_5PX4Fl6Mu4

apekop
28 juni 2016, 11:37
Ik kan niet zeggen dat ik a.h.v. die video overtuigd ben van het metal zone geluid. Klinkt mij veel te krasserig en te veel gain. Als je het solo hoort klinkt het nog enigszins maar in band verband weet ik het nog zo net niet. Probleem is vaak dat meeste mensen er te veel gain in draaien (dat geldt voor veel drive pedalen). Er zijn toch veel betere distortion pedalen te krijgen tegenwoordig?

Brad
28 juni 2016, 12:02
Wel eens de solo van First of Fifth van Steve hacket gehoord die hij speelt op het live album Seconds out ? Een prachtig vloeiend geluid dat hij bereikt met een Big Muff

Je hoort de Metal zone nu kaal in die video maar in het totaalgeluid van een nummer zal het eerder gelikt dan krasserig klinken

apekop
28 juni 2016, 13:06
Maar een Big Muff is geen Metal Zone natuurlijk. Steve Hackett vindt ik ook top trouwens.
Verder is mijn ervaring dat zo'n soort geluid juist in bandverband moeilijk door de mix heen prikt en snel verzuipt, zeker met zo veel gain.

Kim Wilson
28 juni 2016, 13:51
Zo'n soort vervorming prikt inderdaad vrijwel nooit door de mix, zeker de MT-2 niet. Ik heb tot nu toe één pedaal dat wel horen doen, dat was de Brunetti Mercury Box. Veel gain, ellenlange sustain, maar blijft toch goed overeind.

the sure thing
28 juni 2016, 23:37
Zo'n soort vervorming prikt inderdaad vrijwel nooit door de mix, zeker de MT-2 niet. Ik heb tot nu toe één pedaal dat wel horen doen, dat was de Brunetti Mercury Box. Veel gain, ellenlange sustain, maar blijft toch goed overeind.

Psies! En daarom al langer dan 5 jaar op mn pedalboard. Instant gillende leads met mijn strat en tele


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

apekop
29 juni 2016, 01:27
Zo'n soort vervorming prikt inderdaad vrijwel nooit door de mix, zeker de MT-2 niet. Ik heb tot nu toe één pedaal dat wel horen doen, dat was de Brunetti Mercury Box. Veel gain, ellenlange sustain, maar blijft toch goed overeind.

Klopt. Maar ik gebruik de mercury box juist voor wat mildere drives in tegenstelling tot wat de meeste doen. Gain komt bij mij niet boven de 25%.

telerocker
29 juni 2016, 06:28
Ik heb de Mercury Box 2. Vooral het solokanaal is een pre: je kunt mids erin draaien, waardoor je altijd door de mix prikt. Los daarvan klinkt dat ding vol en vet op je cleane kanaal.

Trouwens de Suhr Riot en de Emma Reezafratzitz die op mijn bordje staan, doen dat ook.

Sent from my iPhone using Tapatalk

the sure thing
29 juni 2016, 06:53
Ik heb de Mercury Box 2. Vooral het solokanaal is een pre: je kunt mids erin draaien, waardoor je altijd door de mix prikt. Los daarvan klinkt dat ding vol en vet op je cleane kanaal.

Trouwens de Suhr Riot en de Emma Reezafratzitz die op mijn bordje staan, doen dat ook.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Die Suhr Riot: is dat ook een goede standalone voor gillende solo's op een clean platform?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Kim Wilson
29 juni 2016, 08:20
Klopt. Maar ik gebruik de mercury box juist voor wat mildere drives in tegenstelling tot wat de meeste doen. Gain komt bij mij niet boven de 25%.
Kan ook heel goed. Wat dat betreft is het één van de mooiste en meest veelzijdige pedalen die ik ooit heb gebruikt. Ik heb hem gebruikt toen ik meespeelde met een concert van de drumband van Hasselts Fanfare, en we een Santana-medley speelden. Dus veel gain en veel sustain. Een 60-delig drumstel voor je, en nog goed hoorbaar zijn. Dan is het wel een erg goed pedaal. Ik combinatie met mijn Vibrolux echt fantastisch.

Kim Wilson
29 juni 2016, 08:21
Ik heb de Mercury Box 2. Vooral het solokanaal is een pre: je kunt mids erin draaien, waardoor je altijd door de mix prikt. Los daarvan klinkt dat ding vol en vet op je cleane kanaal.

Trouwens de Suhr Riot en de Emma Reezafratzitz die op mijn bordje staan, doen dat ook.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Je kunt bij een MT-2 ook veel mids erin draaien. Maar je kunt blijven draaien met dat ding, lekker in de mix liggen gaat niet gebeuren.

Brad
29 juni 2016, 09:14
Zo zie je dat iedereen geluid anders ervaart , die Mercury box vind ik best een goed ding maar zingende leads , nee dat valt wel mee

In elk geval miet stand alone

Stand alone vind ik hem altijd een beetje half clean karakter houden , meer geschikt voor slag

Wel heeft hij inderdaad een goede sustain

Kim Wilson
29 juni 2016, 09:36
Dan moet je er meer gain indraaien. Toegegeven, mijn versterker stond redelijk ver open, maar de noten blijven echt ontzettend lang hangen. Instant Santana. Als je dat er niet uitgekregen hebt, stonden je instellingen niet goed.

Mitch
29 juni 2016, 11:23
Iedereen gebruikt een pedaal anders. De één over een transistor amp, de ander prikt 'm via interface in de computer, weer een ander over een buizenversterker op laag volume, nummer vier op medium (optreden)volume, ga zo maar door. Eigenlijk zou je een soort disclaimer moeten hebben die aangeeft hoe je iets gebruikt (zoals Kim nu doet) anders zegt een internet gear mening/ervaring he-le-maal niets.
Ik kan me mijn eerste review nog wel herinneren waar ik een overdrive beoordeelde op zijn kwaliteiten over een Valvestate. Waarvan ik nu denk: tja, zegt me niks. Van die dingen :listen:

Pepe
29 juni 2016, 13:11
Aan overdrive pedaaltjes worden allerlei magische kwaliteiten toegeschreven maar een groot deel van onderling verschil is terug te voeren op voicing.
Nou heb ik best wel een paar hele dure overdrives maar met een 29 euro Harley Benton krijg ik 80% van die sounds er wel uit. Wat overblijft is gemierenneuk dan wel fijnproeverij (maak uw keuze) en daar betaal je dan 10 keer zoveel voor.
Niet dat je dat die laatste 20% nou direct terug gaat horen in een bandmix.

Kim Wilson
29 juni 2016, 13:39
Vaak is het juist die laatste 20% die het verschil maakt tussen wel of niet te horen in een bandmix. Normaal gesproken verzuip je met veel gain in een mix, maar met de MB dus niet. Dat zal inderdaad met de voicing te maken hebben, maar als dat de enige blijkt met die voicing, hebben ze toch iets goed gedaan en heb ik er ook meer geld voor over.

Stellen dat dichtbij goed genoeg is omdat je het toch niet terug hoort in de band is mij veel te kort door de bocht.

Pepe
29 juni 2016, 13:52
Je constateert het zelf al, prikken is voicing en dat is juist die 80%
Die 20% zijn dingen als opschonen, compressie en structuur. Dat is zeker niet onbelangrijk en dat legitimeert ook dat er zoveel pedaaltjes zijn. Ik zeg alleen, dat ene pedaaltje dat zo geweldig is omdat ie iets doet wat andere niet doen.. dat zegt iets over de ervaring van de gebruiker, niet over het pedaaltje.

The Lo Lands
29 juni 2016, 14:19
Je constateert het zelf al, prikken is voicing en dat is juist die 80%
Die 20% zijn dingen als opschonen, compressie en structuur. Dat is zeker niet onbelangrijk en dat legitimeert ook dat er zoveel pedaaltjes zijn. Ik zeg alleen, dat ene pedaaltje dat zo geweldig is omdat ie iets doet wat andere niet doen.. dat zegt iets over de ervaring van de gebruiker, niet over het pedaaltje.

Prikken is mid toch? Ik ben geen metal guru maar is het niet zo dat je juist bij de stijl metal een scooped mid wil hebben? Dat zou prima verklaren waarom dit pedaal voor andere stijlen niet lekker door de mix heen prikt. Stand alone klinken alle pedalen goed maar binnen een bandmix (studio of live) weet je pas echt wat je aan een x-pedaal hebt, of niet.

Mitch
29 juni 2016, 16:58
Prikken doe je zowel met mids als treble, maar het maakt wel uit of je het dan over overdrive of metal hebt :D

Braml
30 juni 2016, 08:35
Gebruikt Simon Neil van Biffy Clyro geen Boss Metal Zone? Hij speelt er zelfs door op stratocasters :P Ik zag eens een filmpje waarin verteld werd dat hij zijn neck en middle pickup op het laagst heeft ingesteld zodat die niet in de weg zitten bij het spelen. Hij gebruikt namelijk alleen de bridge pickup. Ik moet zeggen dat ik wel aardig gelachen heb, die gast haalt zijn sound dus uit een bridge pickup in een strat, een boss metal zone en een marshal. Mooi dat het zo kan!

Misschien blijft simon neil trouwens wel overeind in de mix doordat hij de enige gitarist is?

P.S. Oja en hij heeft zijn delay vóór zijn drives staan in de keten, wauw :P

The Lo Lands
30 juni 2016, 09:55
Gebruikt Simon Neil van Biffy Clyro geen Boss Metal Zone? Hij speelt er zelfs door op stratocasters :P Ik zag eens een filmpje waarin verteld werd dat hij zijn neck en middle pickup op het laagst heeft ingesteld zodat die niet in de weg zitten bij het spelen. Hij gebruikt namelijk alleen de bridge pickup. Ik moet zeggen dat ik wel aardig gelachen heb, die gast haalt zijn sound dus uit een bridge pickup in een strat, een boss metal zone en een marshal. Mooi dat het zo kan!

Misschien blijft simon neil trouwens wel overeind in de mix doordat hij de enige gitarist is?

P.S. Oja en hij heeft zijn delay vóór zijn drives staan in de keten, wauw :P

Als je de rest van de band goed afmixed/afstemt op zijn pedaal- en klankkeuze dan zou het zeker geen probleem mogen geven :-) Misschien ook reden dat hij alleen de bridge pickup gebruikt van zijn strat voor meer 'bite'. En delay (of reverb) voor de drives passen meer gitaristen toe, bijvoorbeeld Steven Wilson.

Braml
30 juni 2016, 10:04
Als je de rest van de band goed afmixed/afstemt op zijn pedaal- en klankkeuze dan zou het zeker geen probleem mogen geven :-) Misschien ook reden dat hij alleen de bridge pickup gebruikt van zijn strat voor meer 'bite'. En delay (of reverb) voor de drives passen meer gitaristen toe, bijvoorbeeld Steven Wilson.

Oh dat geloof ik graag. Steven Wilson is ook zo'n experimenteel type, met z'n delay voor de drive en z'n compressor na de drive :P Ik heb er wel respect voor als je je sound op die manier kunt vinden.

telerocker
30 juni 2016, 11:58
Die Suhr Riot: is dat ook een goede standalone voor gillende solo's op een clean platform?

Ik vind dat de Riot dat best goed doet, maar wat voor de een veel gain is, is voor de ander nog te weinig.

Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk




Sent from my iPhone using Tapatalk

telerocker
30 juni 2016, 12:00
Zo zie je dat iedereen geluid anders ervaart , die Mercury box vind ik best een goed ding maar zingende leads , nee dat valt wel mee

In elk geval miet stand alone

Stand alone vind ik hem altijd een beetje half clean karakter houden , meer geschikt voor slag

Wel heeft hij inderdaad een goede sustain

Test dan ff de dubbelloopversie. Godsamme, wat een heerlijke solotone!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brad
30 juni 2016, 12:04
Dit filmpje gaat over Simon Neil zijn spullen , de Metal zone komt aan bod op 14.08

https://www.youtube.com/watch?v=b-2mBcmfQ7w

vulvasonic
2 juli 2016, 18:14
Het is een pedaal dat je moet weten te gebruiken. De toonregeling van dat ding is briljant, heel uitgebreid. Met de gain op (bijna) nul heb je er een prima boostpedaal aan.
Dat is in het kort wat ik al twintig jaar met hele pagina's vol superlatieven probeer uit te leggen. Afhankelijk van je pre-gain (meestal een vies pedaaltje over het cleane kanaal van een buizenbak) kan die Metal Zone de meest waanzinnige geluiden produceren als je een solo boost zoekt met een eindeloze, zeer romig klinkende sustain.

Maar ja, de meeste idioten willen er een metal geluid mee creëren over een €60,- kostend digitaal versterkertje. Lief bedoeld, maar zoooooo slecht. Nu kan ik het ook niet echt iemand kwalijk nemen. Ik bedoel, met zo'n naam...
Ik zou de drive knop er afhalen en het ding 'Super Booster' noemen. Ergo, de Boss SB 2 (ze beginnen altijd maar met die 2 :dontgeti: )

Speeddemon
6 juli 2016, 18:46
Ik zou de drive knop er afhalen en het ding 'Super Booster' noemen. Ergo, de Boss SB 2 (ze beginnen altijd maar met die 2 :dontgeti: )
Ehm, SP-1, NF-1, SG-1, TW-1, CS-1...allemaal compactversies.:soinnocent: :cooler:

Daarvoor was de -1 behouden aan de afwijkende behuizingen (BF-1, CE-1...)

Bijv:
http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/boss_bf-1_004.jpg

vulvasonic
7 juli 2016, 02:06
Die tellen we niet mee!

Had je trouwens al gelezen dat mijn Vulvasonic Zone zum Kloten ist? :(

Dutch66
28 oktober 2016, 12:00
https://www.facebook.com/ThomannInternational/videos/1416957608605793/


Meesterlijk!

apekop
29 oktober 2016, 10:19
haha...1 Metal Zone klinkt al ruk, laat staan 7!