PDA

View Full Version : snelheid linkerhand



erinus
3 april 2016, 12:03
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :

Ik speel nu ongeveer een 3 a 4 jaar gitaar en vraag me steeds af of er een "limiet" zit op de snelheid van je linkerhand ( ik ben rechtshandig ).
Het valt me op dat men rechterhand veel sneller is als men linker...
Ik weet wel oefening baart kunst maar ik vroeg me af wat jullie ondervindingen zijn ..

Harald
3 april 2016, 12:21
Ik speel dan ongeveer 10* zo lang, en vraag me dat ook al een hele tijd af... Dat is denk ik al een soort antwoord.

Uiteraard zet op een gegeven moment de fysieke aftakeling dusdanig in dat je vlak daarvoor je top bereikt hebt... dat dan weer wel. Maar hoe snel dat gebeurt ligt erg aan jezelf. Bij Eelco Gelling is dat al een hele tijd, terwijl mensen als Jan Akkerman en Tommy Emmanuel eerder nog steeds beter worden, dan slechter.

Er zijn wel verschillen in aanleg wat snelheid betreft, heb ik het idee. Sommige mensen pakken dat makkelijker op dan andere. De aanleg om het leuk te vinden obsessief stukjes te blijven oefenen is daar wel een belangrijk deel van.

Let wel, dat eerste stuk snelheid kun je relatief snel leren. Daarna wordt het steeds lastiger de verschillen te merken. Hoe sneller je bent, hoe langer het duurt die snelheid nog merkbaar te verhogen. En uiteraard zit er ergens een praktische beperking.

En ook heel belangrijk, hoe snel wil je nu zo nodig worden... Dat ik zo nodig Tender Surrender van Vai net zo snel wil kunnen als Vai, maar ook luitsuites van Bach net zo snel wil spelen als John Williams... en dan staat er nu een behoorlijk pittige fantasia van John Dowland op de lessenaar, en dan zowat complete platen van verschillende gitaristen in de vingers hebben... daar maak ik het mezelf nu ook weer niet makkelijk mee.

Als je echt snelheid wilt, moet je je daar op focussen met je oefentijd. Het kost behoorlijk veel tijd, en de return wordt op een gegeven moment slecht meetbaar... Maar desondanks, merk ik nog steeds dat ik soms weer wat sneller ben geworden.

Pepe
3 april 2016, 12:39
Tuurlijk zit er een limiet op. We hebben allemaal 2 benen maar de een rent sneller de 100 meter dan de andere.
Als je vroeg begint met de juiste oefeningen en/of veel tijd besteed daaraan kan je progressie maken maar het is ook iets wat je bij moet houden. Maar zoals alle dingen bestaat het voor deel uit talent en voor een deel uit hard werken.

erinus
3 april 2016, 13:08
Zelf speel ik het liefst metal en zou ik graag kunnen shredden ..
Ik neem nu al 3 jaar lessen en merk dat ik sneller en sneller word maar ik vroeg t me gewoon af :Zou het kunnen dat t sommige mensen niet gegund is of hangt t enkel van oefening en wilskracht af ..
Iemand die ik ken is bvb rechts en linkshandig (dus even goed in alles wat ie doet met rechts en links)
Hij speelt dan wel geen gitaar maar ik denk toch dat hij een voordeel zou hebben indien hij het wel zou doen ...

D3nnis
3 april 2016, 13:13
Iemand die ik ken is bvb rechts en linkshandig (dus even goed in alles wat ie doet met rechts en links)
Hij speelt dan wel geen gitaar maar ik denk toch dat hij een voordeel zou hebben indien hij het wel zou doen ...

Wat zou het voordeel zijn? Dat ie zowel linkshandige als rechtshandige gitaren door elkaar kan bespelen?

HouseMetalJazz
3 april 2016, 17:01
Het valt me op dat men rechterhand veel sneller is als men linker...
Ik weet wel oefening baart kunst maar ik vroeg me af wat jullie ondervindingen zijn ..

Das een coordinatiedingetje. Ik weet niet wat die snelheid in je rechterhand precies is trouwens. Bij de meesten is het zo dat ze op een gegeven moment een 'spasme' hebben ontwikkeld in die hand, die wordt uitgelegd als 'behendigheid' maar in feite niet meer is dan 'snelheid'. Oftewel met een noodgang een enkele snaar met je plectrum te lijf gaan met een soort van 'rrrrrrrrrr-geluid'. Wat dat betreft heb ik bizarre filmpjes gezien op youtube waarbij een trofee voor snelste gitarist ter wereld werd overhandigd aan iemand die een kwartier lang spastisch met zn rechterhand een enkele snaar beroerde terwijl zn linkerhand niks deed.

Waar ik een tijd op heb zitten zweten is eerst: over een enkele snaar een reeks van drie noten achter elkaar spelen met een metronoom eronder (bv. d-e-f-e-d-e-f-e etc. op een bepaalde snaar), en daarna dat over twee snaren doen (d-e-f-g-a-bes-a-g-f-e-d- etc.) M.i. is dat de road to shredding, maar misschien doen anderen het anders...

erinus
4 april 2016, 10:02
Wat zou het voordeel zijn? Dat ie zowel linkshandige als rechtshandige gitaren door elkaar kan bespelen?
ik dacht mss dat deze mensen even hard " ontwikkeld " zijn in beide handen?
hebben jullie bvb al eens beide handen plat op de tafel gelegd en met wijs midden en ringvinger open neer gegaan ? bij mij valt het op dat men rechter veel sneller is dan mn linkerhand ...
Dit zal wel normaal zijn zeker ? uihm .. hoop ik ?

Brad
4 april 2016, 13:37
Ik ken een toetsenman die ook bas erbij speelt . Die gast is linkshandig maar speelt gewoon op een rechtshandige bas . En dat gaat prima