PDA

View Full Version : Te hoge input impedantie?



SNiXMusic
2 april 2016, 21:51
Kan een input impedantie van 2,2Mohm te hoog zijn voor een 5Kohm output? Zo ja, waar kun je dat dan aan merken? En hoe is dat dan op te lossen?
Mijn BBE Acoustimax heeft zo'n input en mijn gitaar dus een 5k output. En ik zit met een raar storend gezoem bij de lage tonen. Kan dat daar aan liggen?

fastfolkert
2 april 2016, 22:13
Die impedanties lijken me geen probleem. Anders is het bijv. als je een piezo (erg hoogohmig) wilt aansluiten op een relatief laagohmige ingang van 500k of zo. Dan hou je door de kabelcapaciteit geen hoog meer over.
Een hoge ingangsimpedantie is wel storingsgevoeliger voor allerlei (HF) EMC zooi; maar als je een goede kabel gebruikt lijkt me dat geen probleem.
Kortom; ik denk dat je probleem elders ligt.

YMMV

Plant
2 april 2016, 23:20
Precies.

Sluit diezelfde gitaar met diezelfde kabel maar eens op een andere versterker o.i.d. aan en luister of je het dan ook hoort.
En wie zegt dat dat gezoem aan de ingang van de BBE ontstaat?

SNiXMusic
2 april 2016, 23:33
Heb alle mogelijke aansluitingen geprobeerd. Zoemen is alleen als de Acoustimax ertussen staat. En omdat het ook niet uitmaakt welke uitgang ik gebruik en de ingangsimpedantie vrij hoog is voor een pedaal, dacht ik dat 't misschien daar zou kunnen liggen.
Meeste steelstrings hebben een piezo, dit pedaal is daar misschien meer voor geschikt, bedacht ik.

fastfolkert
3 april 2016, 11:12
Komt het "gezoem" misschien binnen via je netvoeding van die preamp? Is het misschien 50/100Hz "brom"?
Plaats de preamp eens zover mogelijk weg van alle trafo's etc.
Je kunt ook de XLR out van de preamp eens proberen (op een mixer oid) en luisteren of het "gezoem"er dan nog steeds is.

SNiXMusic
3 april 2016, 11:45
Het is geen constant gezoem. Het is alleen als ik aansla. Het sterft uit met de toon. Heb alle uitgangen gehad. Ook direct in interface. Overal hetzelfde.

fastfolkert
3 april 2016, 19:02
Hmmmmmm, dan ben ik helaas uitgel*ld......ik hoop dat je 'n oplossing vindt.

catab
3 april 2016, 19:30
Kan een input impedantie van 2,2Mohm te hoog zijn voor een 5Kohm output? Zo ja, waar kun je dat dan aan merken? En hoe is dat dan op te lossen?
Mijn BBE Acoustimax heeft zo'n input en mijn gitaar dus een 5k output. En ik zit met een raar storend gezoem bij de lage tonen. Kan dat daar aan liggen?

Bij deze verschillen in weerstand betekend het dat de versterker alles versterkt.
Eigenlijk is dit bijna ideaal.
De versterker zal denk ik wel dus alle geluid en ook bij geluid versterkt weergeven.
Toch ook maar eens andere kabel of gitaar proberen.

SNiXMusic
3 april 2016, 21:19
Als ik mijn gitaar direct in de amp steek, is er niets aan de hand. Is 1M. De output van de Acoustimax is 1 of 2K. Of 600 ohm gebalanceerd. Mijn elektrische gitaar (hot output) heeft het niet, maar clipped, zelfs in de laagste gainstand. Ik geloof dat ik deze machine maar terugstuur.

SNiXMusic
3 april 2016, 22:46
Het is een impedantie issue. Mijn klassieke gitaar heeft een output van 47K. No problem. Geen gezoem.
Hoe kan ik het oplossen? Het verhogen van de impedantie op de output gaat vast gepaard met extreem hoogteverlies....

Plant
3 april 2016, 23:09
Meeste steelstrings hebben een piezo, dit pedaal is daar misschien meer voor geschikt, bedacht ik.

Deze gitaar heeft een magnetische pickup? Single coil?


Als ik mijn gitaar direct in de amp steek, is er niets aan de hand. Is 1M. De output van de Acoustimax is 1 of 2K. Of 600 ohm gebalanceerd. Mijn elektrische gitaar (hot output) heeft het niet, maar clipped, zelfs in de laagste gainstand. Ik geloof dat ik deze machine maar terugstuur.

Ik geloof niet zo in een impedantieprobleem. Wel in een elementprobleem. Je vergelijkt nu met een elektrische gitaar met hot output. Dan vermoed ik dat dat een humbucker is. Dat zou het verschil in wel/geen brom oppikken kunnen veroorzaken.


Het is een impedantie issue. Mijn klassieke gitaar heeft een output van 47K. No problem. Geen gezoem.
Hoe kan ik het oplossen? Het verhogen van de impedantie op de output gaat vast gepaard met extreem hoogteverlies....

Die klassieke gitaar heeft zeker geen magnetische pickup want dat werkt niet op nylon snaren. Een piëzo zal idd geen brom oppikken.

En hoogteverlies :???: ... zweeft die BBE in de lucht of zo ;)

SNiXMusic
3 april 2016, 23:17
In de Martin zit inderdaad een singlecoil soundhole pup.
Het scheelde niet veel of de bbe ging zweven ja... richting raam.

Plant
3 april 2016, 23:17
Het is geen constant gezoem. Het is alleen als ik aansla. Het sterft uit met de toon. Heb alle uitgangen gehad. Ook direct in interface. Overal hetzelfde.


Is er soms een noisegate-funktie aktief die het gezoem met het uitsterven van de toon wegregelt?

SNiXMusic
3 april 2016, 23:22
Nee, zit geen gate in de be of elders in de chain.

SNiXMusic
7 april 2016, 21:14
Ben er uit! De zoem kwam van de snaren. Sinds kort een nieuw soort snaren gebruikt. Aluminium van Ernie Ball. Klinken werkelijk fantastisch, maar niet geschikt voor magnetische pups. Ik had alles proefondervindelijk uitgesloten. Bleef 1 ding over: snaren... Vervangen voor mijn oude phosphor bronze en probleem opgelost. Wel voor nop een pedaal teruggestuurd, maar ja. Leermomentje.... Bedankt voor het meedenken!!!