PDA

View Full Version : Nieuwe pick-ups of andere gitaar



matty
2 april 2016, 20:11
Ik heb vandaag nog eens een hele dag gerepeteerd met wat vrienden en ik heb nu een heel dubbel gevoel bij mijn gitaar, een hagstrom Viking

Positief:
- ik vind het een hele mooie gitaar
- ik vind de hals heel fijn spelen

Negatief:
- ik vind de klank te dof / niet snedig genoeg
- ik vind de body redelijk groot
- ik kan moeilijk aan de knoppen

De klank zou ik waarschijnlijk enigszins kunnen oplossen met andere pick-ups gok ik, maar ik ken helemaal niks van die dingen. Ik zou helemaal niet weten waar te beginnen. Het Beck element gebruik ik gewoon niet want dat is voor mij te wollig en de nek klinkt wel scherp maar niet echt vol (moeilijk om te omschrijven, hopelijk snappen jullie het)

Andere pick-ups zouden natuurlijk de ergonomie niet oplossen, al vind ik de nek wel echt fijn. Ik heb ook een Mexicaanse Tele vast gehad en dat leek een twijgje dat ook nog eens veel te plat was in vergelijking :)

Qua andere gitaren weet ik ook niet meteen wat, een strat of Tele vind ik weer te iel/plat klinken en een les Paul heeft me nooit echt gelegen, zowel qua klank als ergonomie.

Waar ik aan denk:
G&l asat special
G&l fallout
Fender 72 Tele thinlin
Fender criss shifflet
Fender Jim adkins / ja90
Fender classic player HH Jaguar
Een sg misschien?

De andere merken ken ik niet zo goed, bv ibanez of esp of ...

Wat wil ik ermee spelen:
- bluesy tot rock tot hard rock tot pop punk
(Bv Black keys, arctic monkeys tot pearl jam, foo fighters, fall out boy om maar iets te zeggen)

Liefst in de "lagere" budget klasse, tot ongeveer 750 euro

Tenzij jullie zeggen: verander toch maar eerst de pick-ups in deze of deze?

Alvast bedankt voor het lezen :)



Sent from my iPhone using Tapatalk

Joost de Ruig
2 april 2016, 20:48
Als ik een optelsom van jouw plussen en minnen maak, dan zou ik kiezen voor andere pu's. De ergonomie/positie van de knoppen lijkt mij een kwestie van wennen. Hele generaties spelen op 335-modellen en kunnen er mee overweg, dus dat moet jij ook kunnen ;)

Als je je wensen mbt je gewenste sound goed kan omschrijven, kan een goede shop/bouwer je aan het juiste setje pu's helpen. Dat kost je circa €250,- maar bij een eventuele verkoop kan je ze terug wisselen. Zelf heb ik ook een Viking (een custom deluxe in mandarin), maar daar zitten andere pu's in met wat meer bite/punch.

matty
2 april 2016, 21:12
Nja, ik wil nu ook geen 250 euro aan nieuwe pick-ups geven. Als ik dat optel met de waarde van deze gitaar denk ik dat ik wel een nog betere / fijnere gitaar kan scoren die helemaal aan mijn wensen voldoet, niet?

Langs de andere kant vraag ik me dan af of het zin heeft bv gfs pick-ups erin te steken, een p90 in de nek en een humbucker met meer bite/punch in de brug

Kijk bv naar grohl, die heeft toch ook een 335achtige maar die klinkt toch een pak feller. Een setje burstbuckers zou dan een optie zijn maar dan ben ik idd meer dan 200 euro kwijt ..

Ps: ik heb gelezen dat caps en pots vervangen ook een grote invloed kan hebben op het geluid, klopt dat?

Lijkt me trouwens ook wel een heel geklooi, zo dingen aanpassen in een hollowbody :/


Sent from my iPhone using Tapatalk

FruscianteFan
2 april 2016, 21:49
Als ik een optelsom van jouw plussen en minnen maak, dan zou ik kiezen voor andere pu's. De ergonomie/positie van de knoppen lijkt mij een kwestie van wennen. Hele generaties spelen op 335-modellen en kunnen er mee overweg, dus dat moet jij ook kunnen ;)

Dat lijkt me een erg slecht argument. In de studio, OK, kun je best een keer een take doen op een gitaar die niet lekker speelt, omdat die zoveel mooier klinkt. Maar als het je enige- of maingitaar is, moet je er wel gelukkkig van worden.

Ik zou gewoon naar een (of meer) grote gitaar winkels gaan en alles proberen wat los en vast zit. Begin eens bij de kleinere modellen van Hagstrom, misschien liggen die je. Pickups kun je inderdaad swappen, geen probleem (wel geld).

Of kijk op de site van een grote muziekwinkel (bax, thomann, musik productiv, etc), selecteer elektrische gitaren van tussen de 500 en 800 (zelf even bepalen) en kijk wat er allemaal is. Eventueel youtube gebruiken voor wat samples.

Jan Buurman
2 april 2016, 22:01
Misschien moet je wel aan een andere versterker..... Waar speel je over?

matty
2 april 2016, 22:53
goh dat varieert, ik heb voorlopig zelf alleen guitarrig maar ik heb al over vanalles gespeeld
ik ben aan het kijken voor ofwel een zoom g5 ofwel een amp waarmee ik ook thuis (op laag volume) kan spelen

maar ik dacht met de gitaar te beginnen...
voor mij weegt die ergonomie toch ook wel zwaarder op dan wat joost zegt denk ik

en de vraag is dus vooral, als ik 200 euro in nieuwe pickups moet investeren om echt een verbetering te merken, is het dan niet te gek om dat te doen met een gitaar die ook niet 100% lekker ligt, ook al vind ik de nek zalig.

ik heb ook al rondgekeken hoor, maar tips zijn altijd welkom, misschien zijn er gewoon merken of gitaren die ik op het zicht afschrijf maar wat potentieel goeie kandidaten zouden kunnen zijn?

Joost de Ruig
2 april 2016, 23:14
Dat lijkt me een erg slecht argument. In de studio, OK, kun je best een keer een take doen op een gitaar die niet lekker speelt, omdat die zoveel mooier klinkt. Maar als het je enige- of maingitaar is, moet je er wel gelukkkig van worden

Niet lekker speelt? Dat zegr TS nergens.... Sterker nog, hij vind de hals erg fijn.... Wel zegt TS dat hij een andere sound zoekt qua pu's, dat hij de knoppen niet handig vind en dat hij de body redelijk groot vind. Redelijk groot, is iets anders als te groot en de positie van de knoppen, tja dat kan niet je smaak zijn, maar hoeft geen showstopper te zijn. Obv zijn omschrijving blijf ik een set nieuwe pu's een optie vinden, behalve als TS aanvullend gaat zeggen dat hij een 335 echt geen fijne vorm vindt.

FruscianteFan
2 april 2016, 23:36
Niet lekker speelt? Dat zegr TS nergens.... Sterker nog, hij vind de hals erg fijn.... Wel zegt TS dat hij een andere sound zoekt qua pu's, dat hij de knoppen niet handig vind en dat hij de body redelijk groot vind. Redelijk groot, is iets anders als te groot en de positie van de knoppen, tja dat kan niet je smaak zijn, maar hoeft geen showstopper te zijn. Obv zijn omschrijving blijf ik een set nieuwe pu's een optie vinden, behalve als TS aanvullend gaat zeggen dat hij een 335 echt geen fijne vorm vindt.

Tsjah, dat zijn details. Lekker spelen zit hem niet alleen in je frethand. Punt is: de Viking is niet volstrekt uniek in haar halsprofiel, geloof ik. 't Is alweer een tijd geleden dat ik erop heb gespeeld. Maar als je niet helemaal tevreden bent, is er toch niks mis mee om op zoek te gaan naar een nét wat fijner model?

335 is trouwens net wat anders dan de Hagstrom Viking.

Joost de Ruig
3 april 2016, 09:49
Volgens mij gaat het om TS een aantal opties mee te geven. De Viking is gewoon een 335 model, maar zal gerust een paar mm links of rechts afwijken. Ik heb ze beide gehad (de Viking nog steeds) en de Hagstrom is gewoon een goede en betaalbare cloon.

Een ander model is natuurlijk altijd een optie en binnen het genoemde budget is er keuze zat. G&L, Fender, maar ook bv de nieuwe Revstars van Yamaha. Zo lijkt mij de 502 een interessante uit die serie. Binnen de genoemde stijlen zou ik niet direct een Thinline aanraden en de Fallout is een leuk gitaartje voor erbij, maar naar mijn smaak geen optie om als enige gitaar te hebben. Een HSS-strat of SH-Tele zou ik eerder aanbevelen.

Rhythm Machine
3 april 2016, 10:05
Ik zou eerst investeren in een goede versterker. Dat vind ik de belangrijkste schakel met de grootste invloed op je geluid.

matty
3 april 2016, 10:07
Ja ik zou inderdaad het liefst wat opties krijgen die ik misschien over het hoofd zie.

Zowel qua pick-ups (maar wel liefst zo betaalbaar mogelijk) als gitaren.

En qua gitaren heb ik dus wel echt een voorkeur voor de hals van de hagstrom en absoluut niet voor die van een Mexicaanse Tele bijvoorbeeld. Ik heb laatst op een Jaguar CP HH gespeeld en die speelde ook heel fijn, en lijkt me ook alle opties aan te kunne door de blend opties tussen single cool en humbuckers, maar helaas is die een beetje buiten budget :(



Sent from my iPhone using Tapatalk

Joost de Ruig
3 april 2016, 10:22
http://youtu.be/VejDWeBti2c

Joost de Ruig
3 april 2016, 10:28
De instapper van de Revstarserie vind ik ondermaats, maar daar boven begint het interessant te worden.



http://youtu.be/F3TdskA7KEc

telerocker
3 april 2016, 12:37
Kijk naast de Revstar ook naar de Pacifica. En verder naar de PRS SE-lijn, Godin, Schecter, Michael Kelly en Ibanez (bijvoorbeeld de SZ-serie).

Midwolda
3 april 2016, 12:54
Als die hals zo fijn is, de afwerking prima, maar de body te groot, de pickups moeten anders...
voor 699 euro heb je een Hagstrom Pat Smear Signature (http://www.thomann.de/nl/hagstrom_pat_smear_signature.htm).

matty
3 april 2016, 13:36
Ik heb ooit jaren geleden toen ik begon een prs tremonti se gehad. Vond ik niet geweldig en ook redelijk wollig als ik het mij goed herinner. Misschien de andere modellen eens checken.

De filmpjes openen niet op mijn gsm, zal straks thuis eens proberen.

Die Yamaha's zien er ook leuk uit. Een sg zou dus ook een optie kunnen zijn dan?

Michael Kelly heb ik al eens getest, niet echt mijn ding.

Godin ken ik wel maar nog nooit ergens gezien.

En dat is het moeilijke he, ofwel wordt het blind bestellen ofwel een dagje musicstore ofzo doen want hier in het leuvense is er niet vet veel te vinden



Sent from my iPhone using Tapatalk

Joost de Ruig
3 april 2016, 13:59
Naast de G&L tribute legacy, zou je ook eens moeten luisteren naar de G&L tribute S-500. G&L biedt sowieso veel waar voor zijn geld, alleen de diverse pu's, waaronder de MFD vinden sommige iets te clinisch. Wat ik zelf er prettig vindt bij beide typen is het PTB-systeem, waarbij de treble en bass een roll-off hebben en in alle standen goed bruikbaar zijn, in tegenstelling tot de meeste andere toonregelingen, waarbij veelal tussen 0 en 4 een dof/wollig geluid ontstaat.



http://youtu.be/pDFwy56C6-Q

matty
3 april 2016, 14:50
ik weet niet of er ik voor de nummers en stijlen die ik boven beschreef ga geraken met single coils..

maar ik ben wel een grote g&l fan, met name de asat special, al is die de laatste jaren enkel in lelijke kleuren te krijgen jammer genoeg :)

heel erg bedankt trouwens om alvast zo hard mee te denken! apprecieer het enorm!

Rogueny
3 april 2016, 23:14
Als ik puur op je muziek interesse af zou gaan zou ik je adviseren om een solid body te kopen ipv een hollow. Vind persoonlijk hollowbodys voor clean blues en jazz lekker klinken, maar voor harder werk pak ik al gauw mijn les paul. Je vertelde dat je les pauls niks vind, dus die wil ik je ook niet aanpraten. Maar hagstrom heeft ook zon soort model. Heet de super swede als ik het goed heb. Heeft de scale van een fender en een slanke hals. Of de pick-ups beter klinken dan je viking weet ik niet. De meeste van die gitaren hebben ook coil split, kun je wel lekker veel variatie uit halen. Je zou ook eens kunnen kijken naar een strat of ibanez met hss configuratie. De pickups vervangen is opzich een goede optie, maar persoonlijk zou ik gewoon lekker de tijd gaan nemen om jouw 'droomgitaar' te vinden. Veel verschillende dingen proberen is daar de enige optie voor.

harrie-beton
3 april 2016, 23:22
Ben het met Rhythm Machine eens. Je speelt niet eens op een goede versterker. De gitaar heb je nog niet gehoord zoals hij zou moeten klinken. Met alle respect, met een Zoom G5 of guitar-rig kan je geen gitaar beoordelen.

matty
4 april 2016, 07:28
Ik heb hem ook over een full stack gehoord hoor :)

Ik zei dat ik aan het kijken ben voor een G5 of mustang ofzo voor thuis te spelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kim Wilson
4 april 2016, 09:01
Hoe klinkt je gitaar onversterkt? Als ie van zichzelf al wat vlak klinkt, moet je met andere PU's al vrij veel compenseren. Als het al lukt.

harrie-beton
4 april 2016, 09:13
Je hebt de gitaar dus ook gehoord op een grote versterker. Nou, misschien moet je dan op zoek naar een andere gitaar. Het lijkt er dan op dat deze dan niet je vibe en gevoel heeft. Andere elementen schiet niet zoveel op. Het is hele pakket, hout, constructie, lak, hardware en elementen.

matty
4 april 2016, 11:14
en dat was dus mijn vraag: ik vind het een hele mooie gitaar met een fijne hals, maar de klank is niet wat ik wil en ik vind de body langs de andere kant ook een beetje onhandig, de meesten neigen toch naar een andere gitaar

dus zoek ik reco's voor een gitaar met:
- een gelijkaardige neck
- een iets scherpere / meer bite sound

het gekke is dat ik de hagstrom nek als dik ervaar, zeker ivm met een tele, maar ik lees overal dat hagstrom dunne nekken heeft?

de reco's die ik tot nu toe in gedachte heb:
- fender shiflet tele
- fender classic player jaguar HH
- hagstrom pat smear
- hagstrom suede modellen
- yamaha revstar 420 en 502
- g&l asat special
- g&l sA500 (al twijfel ik hier wel aan aangezien het single coils zijn)
- gibson sg (faded ofzo)

denken jullie dat ik in de juiste richting zit? zin P90's een optie voor de sound die ik beschreven heb of toch best voor humbuckers gaan en if so, welk type moet ik dan naar uitkijken?

NRJay
4 april 2016, 11:38
En waar ga je al die gitaren vinden om te testen? Of gewoon op goed geluk online aanschaffen?

Als ik jouw was zou ik gewoon een paar gitaarwinkels afschuimen en op goed gevoel een hoop gitaren vastnemen. Je voelt echt direct bij welke je een klik hebt en bij welke niet...
Soms zijn de dingen die op papier ideaal lijken in het echt totaal niet zoals verwacht, en omgekeerd ook!

matty
4 april 2016, 13:06
ja dat is het probleem, ofwel een beredeneerde gok doen en online bestellen
ofwel een dagje musicstore :) vandaar dat ik naar ervaringen vraag om de lijst te verkleinen he :)

Joost de Ruig
4 april 2016, 13:08
Wat is er mis met een dagje muziekwinkels afstruinen. Dat doe ik een paar keer per jaar. :)

ateng
4 april 2016, 17:25
Volgens mij speel je nog niet lang gitaar of in ieder geval weinig ervaring om een gitaar goed te kunnen beoordelen... niet lullig bedoelt en ik kan er natuurlijk finaal naast zitten :)

Hoeveel gitaren heb je gehad en hoe klonken die dan? De combinatie gitaar, versterker en je manier van spelen bepalen toch je sound dus een gitaar testen over een buizen versterker kan daar te gek klinken maar als je voor thuis gebruik dan over een G5 of mustang gaat spelen... hmmm.
Dus ik zou t niet alleen in je gitaar zoeken maar ook in t afstellen van je versterker... in jouw geval je Guitar Rig ;)

matty
4 april 2016, 19:49
Ik heb een middelbare opleiding drum gehad maar speel ondertussen toch al een 15 jaar gitaar :) ik heb ook al een 20tal gitaren gehad denk ik. Van een kartonnen strat en epiphone special tot een fender classic player strat, een variax en Gibson les Paul faded, een Schecter een Jackson, een danelectro een squier jazzmaster etc en mijn favoriet die ik verkocht hebt met veel spijt om een jaar buitenland mee te financieren: een roadworn 60s strat.

Ik probeer graag veel en heb vooral thuis geklooid tot nu toe met modellers en amp Sims in daws :) ik had samen met die roadworn een leuke set met Tiny terror Orange cab en m13 maar die dus ook verkocht om jaar Canada te kunnen betalen en daarvoor heb ik ook nog wat geprobeerd over een jmp1 en geloof ook mesa boogie studio.

Mijn groot geld steekt dan ook in mij acoustische gitaar, een larrivee l09 :)

Ik ben recentelijk pas terug begonnen te jammen en in Bands te spelen (als gitarist nu, wat me super bevalt) en tijdens dat spelen viel mijn huidige gitaar voor mij dus door de mand :)

Nu zullen velen hun wenkbrauwen fronsen :) maar ik probeer graag dingen en ik vind het kopen en verkopen ook leuk dus jah.. Sorry :) uiteraard had ik ze liever (bijna) allemaal bijgehouden maar dat ging jammer genoeg niet samen met de nieuwsgierigheid naar nieuwe dingen




Sent from my iPhone using Tapatalk

matty
4 april 2016, 20:05
Misschien nog er bij zeggen: het overgrote deel van al dat geëxperimenteer was in mijn jonge jaren :) ik was redelijk gesetteld op die road worn/Orange combi maar die moest er dus aan geloven door dat Canada jaar :)

Daarna terug gekomen met 1 kindje onderweg, jaar daarna huis gekocht en volledig (zelf) gerenoveerd en drie weken voor dat klaar was was ons tweede kindje er :)

Dus vandaar dat ik het hele elektrische gitaar gedoe aan het "herontdekken" ben


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rhythm Machine
4 april 2016, 20:35
Ik zeg het nog 1 keer: versterker en luidspreker bepalen je geluid meer dan gitaar en pickups.

miyaru
4 april 2016, 20:42
Ik weet niet veel, ben geen goede gitarist..... Maarrrrrrrrrrr: ga aub naar een aantal winkels, pak alles wat je kan pakken, ook te duur! Voelen is het motto, kleur maakt niet uit, gevoel wel. Want muziek is gevoel. Misschien kom je met iets thuis wat je helemaal niet verwacht, wie zal het zeggen. Online kopen lijkt handig en makkelijk, maar dan mis je al het voelen........

Ga idd een dagje Keulen doen naar de Music Store, baat het niet dan schaad het niet.

Een gitaar moet een klik geven met je eigen persoonlijkheid, dat is belangrijk!

Robin.

matty
4 april 2016, 20:45
Sorry maar dat geloof ik niet helemaal :) zolang je binnen dezelfde stijl blijft ga je volgens mij even veel of even weinig verschil horen: bv het verschil tss een Tele en een les Paul is volgens mij hoorbaarder dan pakweg een fender twin en Orange kiesmaarwat

Hoe dan ook: het zal zeker een grote invloed hebben allemaal :)

Feit is: ik speel tot nu toe vooral thuis en ik heb niet de mogelijkheid om daar een grote of zelfs kleine buizenbak te zetten voorlopig. Ik heb een kleine gig binnenkort en daar kan ik ofwel met modeller over pa spelen ofwel mag ik de cab lenen van een andere gitarist en moet ik ergens een topje zien te scoren.

Ik denk daar vooral aan:
- fender mustang
- blackstar ht5 / ht20
- bugera G5
- h&k tubemeister
- engl gigmaster

Hoe dan ook, ik zou de hagstrom ook graag houden aangezien ik ook veel minder "strakke" sounds leuk vind zoals Black keys oa en ze daar perfect voor is, maar ik heb op dit moment de luxe niet om meerdere gitaren te hebben :)

Misschien toch maar andere pick-ups overwegen om net iets meer bite eruit te krijgen (ik zelf dacht aan gfs dream p90 in de hals en eventueel ook in brug ofwel toch een Hb in de brug) en dam eens kijken met die amp of ik toch niet het geluid kan benaderen dat ik (momenteel) zoek (foo fighters, pearl jam, 3doora down,...)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kim Wilson
4 april 2016, 21:25
Sorry maar dat geloof ik niet helemaal :) zolang je binnen dezelfde stijl blijft ga je volgens mij even veel of even weinig verschil horen: bv het verschil tss een Tele en een les Paul is volgens mij hoorbaarder dan pakweg een fender twin en Orange kiesmaarwat
...
Dan zou ik inderdaad echt maar eens een paar muziekzaken langs gaan. Als je dat verschil niet zo groot vindt, moet je je gehoor nog behoorlijk ontwikkelen. Niet lullig bedoeld, maar daar zit echt een wereld van verschil tussen.

matty
4 april 2016, 21:27
Hoe bedoel je?

Ik zeg dat ik dat verschil wel hoor maar dat het verschil tussen die amps volgens mij kleiner is dan het verschil tussen die gitaren.

Bv: ik denk dat je met beide amps een veel gelijkwaardiger geluid kan bekomen dan met die twee gitaren. Maar dat zal dan wel aan mij liggen...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rhythm Machine
4 april 2016, 22:00
Niet dus. Geef Angus een standaard Tele ipv zijn SG en door zijn JTM45 zal hij nog steeds als AC/DC klinken. Laat hem zijn SG houden en geef hem een Twin ipv zijn JTM45 en hij zal als een elektrische versie van Hayseed Dixie klinken.

Brad
4 april 2016, 22:06
Als die gitaar echt zo lekker speelt volgens jou zou ik de pick ups vervangen mocht het daar aan liggen , een gitaar die lekker speelt nooit wegdoen vind ik

matty
4 april 2016, 22:10
Omdat een Tele en sg beide "schel klinken"

Geef hem een Jaguar of een jazzmaster en het zal ook niet goed klinken lijkt mij, toch?

Voordeel is dat hij met een gitaar die zijn sg benaderd qua karakter wel een pedaaltje voor die twin kan gooien en terug Als A-C/Dc klinkt. Met andere pick-ups in die Jaguar of jazzmaster alleen zal dat veel moeilijker worden, niet?





Sent from my iPhone using Tapatalk

Rhythm Machine
4 april 2016, 22:23
Wat baten kaars en bril... Begin maar te zoeken naar de perfecte pickups. Veel succes.

matty
4 april 2016, 22:36
Sorry als ik dwars of betweterig over kom, dat is zeker niet mijn bedoeling :)

Ik zeg ook niet dat ik er met andere pu's ga geraken, ik denk zelfs van niet.

Ik zeg ook niet dat de amp grote invloed heeft op het geluid.

Maar volgens jou kan ik beter de hagstrom houden en eerst de juiste amp zoeken dan?

Denk je niet dat de amps die ik noemde dan in de buurt komen (al zitten we dan wel in het verkeerde forum :p


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rhythm Machine
4 april 2016, 23:02
Maar volgens jou kan ik beter de hagstrom houden en eerst de juiste amp zoeken dan?

Ja, absoluut.

FruscianteFan
4 april 2016, 23:02
Sorry als ik dwars of betweterig over kom, dat is zeker niet mijn bedoeling :)

Ik zeg ook niet dat ik er met andere pu's ga geraken, ik denk zelfs van niet.

Ik zeg ook niet dat de amp grote invloed heeft op het geluid.

Maar volgens jou kan ik beter de hagstrom houden en eerst de juiste amp zoeken dan?

Denk je niet dat de amps die ik noemde dan in de buurt komen (al zitten we dan wel in het verkeerde forum :p


Sent from my iPhone using Tapatalk

Het is geen kwestie van betweterig overkomen, het is eerder een soort van kleur bekennen: het geeft aan dat je niet zo ervaren bent. Is helemaal niet erg! En ja Angus Young zal met een Tele en een Twin nog steeds als AC/DC klinken.

Kijk, het speelt allemaal mee en je bent nu niet tevreden over je gitaar. Maar er zitten hier een hoop ervaren gitaristen, en als die allemaal zeggen dat je misschien ook eens naar je versterker moet kijken, dan zit daar misschien een kern van waarheid in.

ateng
4 april 2016, 23:30
Je gitaar klinkt volgens jou wat minder over je Guitar Rig maar zal misschien juist tot leven komen over een te gek buizenversterker. Vooral live in een band situatie kan je pas een mening geven en niet thuis via een Guitar Rig over een klein speakertje.
Heb sinds kort een Hamer Diablo gitaar en heb hier wat clips gepost en was wel oké qua sound... opgenomen via Garageband. Een week later met optreden gebruikt en wat een verschil in alles! Dus ik zou je gitaar meenemen naar een shop en daar wat versterkers testen en daarna eventueel je gitaar vergelijken met andere gitaren.

Joost de Ruig
4 april 2016, 23:43
Ik heb zelf een Engl Gigmastet en dat is een superallround buizenbakkie die ik zeer kan aanraden. Daarna kan je altijd nog op zoek naar andere pu's of een andere gitaar.

matty
5 april 2016, 07:21
Tnx voor de tips!
Ateng: Ik vind hem via guitarrig in mijn krk hoofdtelefoon net goed klinken, het was tijdens het repeteren dat hij voor mij een beetje door de mand viel :)

Maar ik ga toch proberen eerst een amp te kiezen en daarna te kijken wat ik met de gitaar doe.

De bassbreaker 7 lijkt me ook heel interessant


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kim Wilson
5 april 2016, 08:52
Hoe bedoel je?

Ik zeg dat ik dat verschil wel hoor maar dat het verschil tussen die amps volgens mij kleiner is dan het verschil tussen die gitaren.

Bv: ik denk dat je met beide amps een veel gelijkwaardiger geluid kan bekomen dan met die twee gitaren. Maar dat zal dan wel aan mij liggen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nee, het ligt niet aan jou, maar wel aan de mate van muzikale ontwikkeling. Dat is niet erg, iedereen heeft zich moeten ontwikkelen. Sterker nog, als muzikant blijf je ontwikkelen. Maar het is wel handig als je het advies van ervaren gitaristen niet naast je neerlegt omdat jij het nog niet zo goed hoort.

En om inhoudelijk nog iets toe te voegen: ik denk dat het verschil tussen een Fender Twin Reverb en Marshall JCM800 groter is dan tussen een Tele en een SG.

Aan de andere kant, wat ik in mijn eerste post ook al schreef, als die gitaar ook onversterkt al vlak en niet pinnig klinkt, kun je er alles tegenaan gooien, maar dan blijft het nog vlak en niet pinnig. Constructie van de gitaar heeft ook veel invloed.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de hele keten, van gitaar, via effecten naar je versterker. Ik heb een Tele en een Strat, en een oude Fender buizenamp en een Vox modeling ampje. Hoewel de Tele verreweg de meeste bite heeft, kan ik met mijn strat op de buizenamp pinniger spelen dan met de Tele op de Vox.

Dutch66
5 april 2016, 09:16
En om inhoudelijk nog iets toe te voegen: ik denk dat het verschil tussen een Fender Twin Reverb en Marshall JCM800 groter is dan tussen een Tele en een SG.


Ik denk dat dit voorbeeld zo'n beetje het hele spectrum in amp-land beslaat...

matty
5 april 2016, 09:32
ok lesson learned!

dan ga ik me een beetje verdiepen in de volgende amps, tenzij jullie denken dat ik helemaal verkeerd zit :)

- bugera g5
- fender bassbreaker 7
- hughes & kettner tubemeister
- engl gigmaster (al ligt die boven mijn budget)

en toch ook de fender mustang omdat ik vooral thuis ga spelen :)

ateng
5 april 2016, 10:36
Nee joh je zit nooit verkeerd als je je sound kan vinden in 1 van die versterkers. Dus laat je niet beperken door een merk of omdat iemand over een bepaald versterker speelt want nogmaals het is de combinatie gitaar, versterker en je speelstijl.

Ik had vroeger een Kock Powertone en een Marshall JCM 2000 op mn verlanglijstje staan en ben er speciaal naar Boekel gereden maar kwam terug met een Laney VH100R :)
Gewoon de hele dag lekker versterkers uitproberen en dan kom je vast 1 tegen die je blij maakt ;)

Kim Wilson
5 april 2016, 10:43
...
Gewoon de hele dag lekker versterkers uitproberen en dan kom je vast 1 tegen die je blij maakt ;)
Dit dus. Hier leer je zo ongelooflijk veel van! Gewoon luisteren naar de verschillen. Zo heb ik ook mijn Tele uitgezocht. Alles pakken wat een beetje bij je budget in de buurt komt, en dan kom je wel uit bij wat je het fijnst vindt. Ook dingen proberen waarvan je vooraf eigenlijk al wel weet dat het niks wordt, maar dan wordt je gevoel ofwel bevestigd, of je wordt aangenaam verrast. Geef alles maar een eerlijke kans en laat je verrassen.

Rooker
5 april 2016, 11:53
Leuke tips heb je al gehad. Ik sluit me er bij aan dat een amp echt prioriteit heeft. Echter een gitaar die niet helemaal lekker ligt gaat dat toch vaak ook nooit doen. Zo heb ik ooit echt een mooie les Paul weg moeten doe omdat ik het er niet op kon:-). Qua sound, misschien ben je in de gelegenheid om een heel ervaren gitarist eens naar de hoogte van je pick-ups te laten kijken dat kan ook veel schelen in lekker klinken of schel/wollig. Vervang ook op tijd je snaren. Bij pick-ups die wat aan de donkere kant klinken kan niet al te oude snaren net dat beetje helderheid geven.
De amps die je noemt.. Ik sluit me aan bij een test middag in een goede winkel. Leer je gewoon het meest van. En voel je daar dan niet opgelaten maar test lekker alles want alleen zo kom je er achter wat je het meest ligt en wat bij je gitaar past. Van je opsomming zou ik zeggen de Engl, zeker omdat je Foo Fighters aanhaald. Engl heeft een heerlijke distortion waar geen pedaal voor hoeft. De Fender ken ik niet. Ik ben gek op Fenders clean, al heeft deze geloof ik geen reverb, klinkt toch net ff wat minder lekker..
Succes met zoeken!!!

matty
5 april 2016, 16:11
Haha :)

Ik hoef niet de beste te zijn, daar gaat muziek niet om denk ik :)

Dat budget is idd het probleem ;)

Nog een vraagje wat ik eigenlijk ook helemaal vergeten was: mijn hagstrom ontstemd bijna na elk nummer... Wat valt hier aan te doen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

matty
14 april 2016, 11:44
het is toch een andere gitaar geworden :)
mooie is dat de hagstrom verkocht is aan een kerel die hem voor zijn vader gekocht heeft als bedankje voor hem bij te staan in een paar moeilijke jaren, vind het altijd fijn als je weet dat je gitaar een leuke plek krijgt :)


ik zal dit weekend (hopelijk) een HNGD posten ^^

Pepe
14 april 2016, 13:04
Tuurlijk is het een nieuwe gitaar geworden, dat zag je in de eerste post al aankomen.
Volgende keer gewoon kopen, zo'n topic houd alleen maar op.

matty
14 april 2016, 15:38
bwa, denk het niet :)

heb veel geleerd uit deze discussie hoor!
enige probleem van de amp is, dat ik met kleine kindjes thuis zit, die slapen als ik kan spelen,
dus ik vrees dat het voorlopig toch bij een modeller gaat blijven :)

arcane
14 april 2016, 16:29
bwa, denk het niet :)

heb veel geleerd uit deze discussie hoor!
enige probleem van de amp is, dat ik met kleine kindjes thuis zit, die slapen als ik kan spelen,
dus ik vrees dat het voorlopig toch bij een modeller gaat blijven :)


Dan kan ik je absoluut een Yamaha thr 5 of 10 aanraden voor thuis. Ik heb door de jaren heen heel veel versterkers gehad, transistor, modeling en buizen. En voor thuis is de Yamaha thr 5 naar mijn bescheiden mening de beste modeler.

Klinkt ook op lage volumes heel overtuigend. En met hoofdtelefoonspelen is met dat ding ook nog mogelijk, mocht het echt nog zachter moeten.

Joost de Ruig
14 april 2016, 16:33
THR5 +1
THR10c +2

Als je van vintage sounds (blues/rock) houdt, dan heb je iets van 4 extra opties hiermee. Voor thuis vond ik hem inderdaad overtuigd klinken.

matty
14 april 2016, 17:14
ik heb de thr10 gehad en ik was niet erg overtuigd. Ik denk vooral door de kleine speakertjes...

dan speel ik liever met een modeller over een goeie koptelefoon (krk) of over mijn monitors.

en daarbij komt dat ik, als ik al geld aan een amp geef die ook op repetities zou willen kunnen gebruiken,
maar dan heb ik er thuis weer niks aan he :)

humbucker
15 april 2016, 09:28
Tuurlijk is het een nieuwe gitaar geworden, dat zag je in de eerste post al aankomen.
Volgende keer gewoon kopen, zo'n topic houd alleen maar op.

Hehe, klopt!

Wat is het geworden?

matty
15 april 2016, 10:46
haha, ik dacht de spanning erin te houden tot ik een foto kan posten :)

iemand die een gokje wilt wagen? :p

arcane
15 april 2016, 22:16
haha, ik dacht de spanning erin te houden tot ik een foto kan posten :)

iemand die een gokje wilt wagen? :p

Een SG gok ik zo.

matty
15 april 2016, 22:25
Nope :) de hngd post staat er al, het is een g&al asat deluxe geworden


Sent from my iPhone using Tapatalk