PDA

View Full Version : Pickups voor SG



Oranjeaap
2 april 2016, 15:32
Ik heb hier nog een Gibson SG rondslingeren waar ik niets mee doe. Voornamelijk omdat de afstelling ruk is, maar ook omdat de elementen naar mijn idee totaal niet in het geheel passen. Hij bevat, jawel, de beruchte 490R/498T. Op zich geen slechte pickup, want heb zo ook in mijn Les Paul zitten en daar kan ik er nog mee uit de voeten. Ze zijn een goede match met mijn zware dikke sound uit de LP, maar wil ze in de toekomst toch wel vervangen door iets beters.
In de SG vind ik ze geen enkel karakter hebben. Niet clean, niet overstuurd, niet met distortion. Tijd voor verandering dus, want die SG is eigenlijk best een leuke gitaar. Weegt niet veel, prima fret acces.

Wat zoek ik? Weet ik eigenlijk niet. Ik ben al voorzien in de high gain gebieden (Les Paul), heb ook al een LP achtige gitaar met PAF type humbucker. En een strat. Dus voor mijn gevoel heb ik niet een groot gat in de sounds die ik kan krijgen. p90 misschien?

Als ik de tijd en het geld had, dan was ik wel van alles gaan proberen tot ik het juiste tegenkom. Maar ik hoop met jullie hulp een shortcut te nemen en zonder te veel gekloot direct iets te vinden dat wel werkt.

SG: Volledig mahonie en EBBEN toets.

Wat werkt?
Roept u maar!

D3nnis
2 april 2016, 15:43
Wat werkt?
Roept u maar!

Aan mij verpatsen die SG? :)

Hendrik1970
2 april 2016, 15:45
Voor 1 eurie help ik je van je probleem af inderdaad.

Joost de Ruig
2 april 2016, 15:53
Een paar P90's laten wikkelen op HB-formaat zodat je geen montageprobleem hebt? Kan je gerust aan bv Eugen van Gun vragen (Oigen hier op GN).

Midwolda
2 april 2016, 15:56
Een setje Seymour Duncan Phat Cats, ben je in 1x klaar.

Oranjeaap
2 april 2016, 16:02
Het hoeft voor mij niet persee p90 (-achtig) te zijn. Dat is gewoon iets wat ik nog niet heb. Ik denk dat het voor mij belangrijker is dat het iets is dat, op papier tenminste, erg goed past bij de mahonie - ebben combinatie op een SG.

Inderdaad, al eens aan phat cats zitten denken, maar als ik de puristen mag geloven heeft het niets, maar dan ook niets met een p90 te maken.

Midwolda
2 april 2016, 16:05
De puristen zullen ongetwijfeld gelijk hebben. Phat Cats klinken in ieder geval wel prima.

telerocker
2 april 2016, 16:07
Ik gooi nog een andere optie in de strijd: Bare Knuckle Nantuckets of Mississippi Queens in humbuckerformaat.

MikeD
2 april 2016, 17:30
hoewel ik ze zelf NIET ken maar het SD keuzemenu me daarheen stuurt... Seymour Duncan P-rails ????

Thiez
2 april 2016, 21:36
Ik ben gestart met een setje SD SH6 in mijn epiphone SG. Volle bak high gain, erg gaaf.

Daarna vanwege metal- naar rockband switch en setje SH2 / SH4, SH 2 is erg bleusy jazzy en rond. SH4 scheurt lekker.

Toen een Gibson sg gekocht waar '57 in zitten. 1 op 1 vergeleken met de Sh4 uit mijn epiphone. Zitten in zelfde richting. De SH4 was een beetje hotrodded '57.

'57 ers zijn zeker een aanrader. In mijn ogen de sound die je bij een SG verwacht.

Brum
3 april 2016, 09:21
hoewel ik ze zelf NIET ken maar het SD keuzemenu me daarheen stuurt... Seymour Duncan P-rails ????

Persoonlijke mening hoor, maar voor een knarsende brulboei, ongeacht in welke stand ie staat, is het brugelement zeer geschikt. En da's niet positief bedoeld dus. Het nekelement daarentegen vind ik weer heel oké.

Brum
3 april 2016, 09:34
Ik zou in een SG eigenlijk altijd gewoon voor humbuckers gaan. Het geluid is toch heel anders dan die van een Les Paul, dus een andere sound krijg je sowieso. Een SG klinkt gewoon totaal anders dan een Les Paul.

Ik heb sinds een half jaartje een BK Crawler in de brugpositie van m'n SG zitten en ben daar zeer over te spreken. Aan de hand van de specs zou je zeggen dat ze extreem middig moeten zijn, maar dat valt echt reuze mee. Het is meer mid-laag wat redelijk aanwezig is, maar daardoor wordt het qua geluid juist een rijk, diep geluid. Het is ook niet dat het mid-laag overheerst. Het is een behoorlijk gearticuleerd element, maar da's bij BK altijd goed voor elkaar. Kan clean, crunch en een bak gain met gemak aan.

In de nek positie heb ik een BK The Mule zitten. Klinkt erg goed, maar de waarheid gebied te zeggen dat ik vrijwel nooit het nekelement gebruik. Is wel een redelijk helder nekelement, PAF-achtig.

Bij BK kun je sowieso niet gauw verkeerd gaan, ik ben dan ook fan.

telerocker
3 april 2016, 12:54
Ik zou in een SG eigenlijk altijd gewoon voor humbuckers gaan. Het geluid is toch heel anders dan die van een Les Paul, dus een andere sound krijg je sowieso. Een SG klinkt gewoon totaal anders dan een Les Paul.

Ik heb sinds een half jaartje een BK Crawler in de brugpositie van m'n SG zitten en ben daar zeer over te spreken. Aan de hand van de specs zou je zeggen dat ze extreem middig moeten zijn, maar dat valt echt reuze mee. Het is meer mid-laag wat redelijk aanwezig is, maar daardoor wordt het qua geluid juist een rijk, diep geluid. Het is ook niet dat het mid-laag overheerst. Het is een behoorlijk gearticuleerd element, maar da's bij BK altijd goed voor elkaar. Kan clean, crunch en een bak gain met gemak aan.

In de nek positie heb ik een BK The Mule zitten. Klinkt erg goed, maar de waarheid gebied te zeggen dat ik vrijwel nooit het nekelement gebruik. Is wel een redelijk helder nekelement, PAF-achtig.

Bij BK kun je sowieso niet gauw verkeerd gaan, ik ben dan ook fan.

Ik ook. Ik heb in bijna al mijn gitaren BKP's zitten. Ze zijn erg gearticuleerd en blijven met een bak gain toch helder met een mooie nootseparatie. Daardoor lijkt het alsof ze iets gain 'opeten'. In het begin moet je daar even aan wennen.

In een SG doen low- en high output elementen het doorgaans goed, medium-output niet altijd. P90's zoals Nantuckets of Mississippi Queens zijn veilige keuzes. De Crawler is volgens het BKP-forum niet de eerste keus voor een SG, maar als je gitaar van nature helder en trebly is, misschien wel een schot in de roos. Als je een vintagesound wilt, kun je een Abraxas-bridge met een Mule-neck overwegen. Het ligt eraan welke sound je zoekt.

D3nnis
3 april 2016, 12:56
Bij BK kun je sowieso niet gauw verkeerd gaan

Behalve dat je bankrekening erf anders over denkt. Vind ze maar duur tegenwoordig.

telerocker
3 april 2016, 13:19
Behalve dat je bankrekening erf anders over denkt. Vind ze maar duur tegenwoordig.

Misschien, maar ik vind het echt een aardige stap omhoog tov van Dimarzio's en Duncans. Pickups bepalen toch in belangrijke mate je sound, dus een investering waard. Althans, zo sta ik erin.
TS zou ook nog eens kunnen neuzen op de site van The Creamery. Die pickups zijn iets goedkoper, maar ook tof.

D3nnis
3 april 2016, 13:26
Ik kan er ook "fijn" mee spelen, dat is het niet hoor; ze hebben wel "iets". Ben dan ook wel fan, heb op 4 gitaren BKP nu, en dat zijn allemaal setjes die 10 jaar of ouder zijn, toen BKP ongeveer 15 a 20% duurder was tov seymour duncan, in plaats van zowat dubbel.
Vind ik nogal een absurde prijsstijging, maar goed, ze kunnen het zich permitteren blijkbaar :)
Daardoor ben ik wel naar alternatieven gaan kijken in ieder geval, maar ieder voor zich natuurlijk.
Op P90 gebied ben ik echter erg benieuwd naar de supermassive90 van BKP.

Brum
3 april 2016, 14:50
Ik ook. Ik heb in bijna al mijn gitaren BKP's zitten. Ze zijn erg gearticuleerd en blijven met een bak gain toch helder met een mooie nootseparatie. Daardoor lijkt het alsof ze iets gain 'opeten'. In het begin moet je daar even aan wennen.

In een SG doen low- en high output elementen het doorgaans goed, medium-output niet altijd. P90's zoals Nantuckets of Mississippi Queens zijn veilige keuzes. De Crawler is volgens het BKP-forum niet de eerste keus voor een SG, maar als je gitaar van nature helder en trebly is, misschien wel een schot in de roos. Als je een vintagesound wilt, kun je een Abraxas-bridge met een Mule-neck overwegen. Het ligt eraan welke sound je zoekt.

Mijn SG is juist verre van helder en trebly. Wel resonant, maar al gauw wat muddy. Die Crawlers halen precies dat omhoog wat ik fijn vind in een bandmix. Nou heb ik sowieso altijd wel een redelijk middig geluid, maar met m'n JCM800 is het midhoog sowieso altijd sterk aanwezig. De Crawlers hebben juist dat extra midlaag, zonder rommelig te worden. Zeker op Marshalls werkt dat echt heel fijn.

Geen verkapte reclame, maar in dit nummer heb ik, op de solo na, de SG met de Crawler gebruikt. Staat rechts in de mix (bij mij tenminste), de wat middige gitaarsound:

https://soundcloud.com/whitelimobreda/destination

Blijft in mijn opinie prima overeind staan in de mix, snijdt er zo door. De gitaar aan de linkerkant is een Les Paul met Motorcity Afwayu, ook een meer dan prima element. Geluid van de Les Paul en SG zijn wel heel erg verschillend.

@D3nnis: Ik hou altijd de tweedehands sites in de gaten voor dit soort koopjes. Nieuw vind ik ze namelijk ook wel wat aan de prijs.;)

telerocker
3 april 2016, 23:30
Mijn SG is juist verre van helder en trebly. Wel resonant, maar al gauw wat muddy. Die Crawlers halen precies dat omhoog wat ik fijn vind in een bandmix. Nou heb ik sowieso altijd wel een redelijk middig geluid, maar met m'n JCM800 is het midhoog sowieso altijd sterk aanwezig. De Crawlers hebben juist dat extra midlaag, zonder rommelig te worden. Zeker op Marshalls werkt dat echt heel fijn.

Geen verkapte reclame, maar in dit nummer heb ik, op de solo na, de SG met de Crawler gebruikt. Staat rechts in de mix (bij mij tenminste), de wat middige gitaarsound:

https://soundcloud.com/whitelimobreda/destination

Blijft in mijn opinie prima overeind staan in de mix, snijdt er zo door. De gitaar aan de linkerkant is een Les Paul met Motorcity Afwayu, ook een meer dan prima element. Geluid van de Les Paul en SG zijn wel heel erg verschillend.

@D3nnis: Ik hou altijd de tweedehands sites in de gaten voor dit soort koopjes. Nieuw vind ik ze namelijk ook wel wat aan de prijs.;)

Een pickup adviseren is altijd lastig. De ene SG is de andere niet en het element moet je ook met je amp/cab goed samenwerken. Als je zegt dat jouw SG 'muddy' is, denk ik meteen aan BKP Mules of RiffRaffs. Grappig dat je bij de Crawler uitkomt. Mijn Crawler zit overigens in een swampash-strat.

telerocker
3 april 2016, 23:32
Ik kan er ook "fijn" mee spelen, dat is het niet hoor; ze hebben wel "iets". Ben dan ook wel fan, heb op 4 gitaren BKP nu, en dat zijn allemaal setjes die 10 jaar of ouder zijn, toen BKP ongeveer 15 a 20% duurder was tov seymour duncan, in plaats van zowat dubbel.
Vind ik nogal een absurde prijsstijging, maar goed, ze kunnen het zich permitteren blijkbaar :)
Daardoor ben ik wel naar alternatieven gaan kijken in ieder geval, maar ieder voor zich natuurlijk.
Op P90 gebied ben ik echter erg benieuwd naar de supermassive90 van BKP.

De Supermassive is ontwikkeld voor heavy rock/metal. Reken op veel meer bass en midlaag dan de Nantucket, die veel meer klinkt als een oude Gibson P90.

Oranjeaap
4 april 2016, 13:05
Wat denken jullie van de Black Dog? Aangezien daar een setje van op MP staat

Oranjeaap
7 april 2016, 20:39
Wat denken jullie van de Black Dog? Aangezien daar een setje van op MP staat

Iemand hier ervaring mee?

telerocker
7 april 2016, 23:59
Iemand hier ervaring mee?

Ik heb hem niet, maar zit op het BKP-forum en lees er regelmatig over. Door het gebruik van polysol-draad klinkt hij lang niet zo vintage als een Mule of een Stormy Monday. Hij is a-typisch in the vintage(hot)-reeks. Hij heeft veel mid en laag mid, en tegelijk nog behoorlijk wat tophoog en niet zoveel meer output dan een Mule. Hij moet bij je gitaar en je spel passen. Hij past wel bij je SG, al moet je rekening houden met redelijk wat laagmid. De goede hoogte instellen, is trouwens een must bij scatterwound pickups. Elke mm betekent een andere geluidsbeeld.

Oranjeaap
8 april 2016, 00:08
. Hij moet bij je gitaar en je spel passen. is trouwens een must bij scatterwound pickups. Elke mm betekent een andere geluidsbeeld.

Wat zou een ideale gitaar zijn voor deze pickup?

telerocker
8 april 2016, 03:22
Wat zou een ideale gitaar zijn voor deze pickup?

Gitaren die bottom en mids missen. In een alder/essen superstrat wordt hij echter zelden geïnstalleerd. Daar is een Abraxas of een Crawler beter op zijn plaats. Of een Holy Diver.

Oranjeaap
8 april 2016, 09:04
Gitaren die bottom en mids missen. In een alder/essen superstrat wordt hij echter zelden geïnstalleerd. Daar is een Abraxas of een Crawler beter op zijn plaats. Of een Holy Diver.

Niet iets voor een Les Paul lijkt me dan?

telerocker
8 april 2016, 10:36
Als je een iets vetter brugelement wilt, maar wel een vintageoutput, is een Black Dog op zich een goede keuze voor een Les Paul. Hij klinkt ook wat strakker in het laag dat de andere vintage BKP's. Bovendien heeft ie een lekkere 'bark' in het middengebied. Ik heb zelf Mules in een volledige mahonie-plank (St. Blues Bluesmaster) zitten. Fantastische pickups. Ik zou de BD gewoon eens proberen. BKP's hebben een mooie definitie en nootseparatie.

Oranjeaap
8 april 2016, 13:20
Bedankt! Mijn Les Paul (Custom) heeft al veel laag. Die gitaar is heel veel OOMPFFH en echt boem in your face. Veel minder geraffineerd dan de meeste Les Pauls die ik al bespeeld heb. Denk dat dat helemaal fout gaat hehe.
Zal er nog eens over denken om ze misschien in mijn SG te proberen. Het is voor mij veel geld voor "gewoon eens proberen

telerocker
8 april 2016, 23:42
Bedankt! Mijn Les Paul (Custom) heeft al veel laag. Die gitaar is heel veel OOMPFFH en echt boem in your face. Veel minder geraffineerd dan de meeste Les Pauls die ik al bespeeld heb. Denk dat dat helemaal fout gaat hehe.
Zal er nog eens over denken om ze misschien in mijn SG te proberen. Het is voor mij veel geld voor "gewoon eens proberen

In zo'n gitaar denk ik eerder aan een RiffRaff of een Mule, tenminste als het vintage-PAF moet zijn.

Brum
9 april 2016, 15:53
Ik aan een Lace Nitro Hemi, als het wel high gain moet zijn. Gearticuleerd en kan met gemak een pak gain aan, maar ook prima clean. Ik zit er zelf wel 's aan te denken om dat element in m'n SG te solderen, maar dat zwarte kapje houdt me tegen. In m'n Les Paul klonk ie in ieder geval erg goed.

In een SG is een Dimarzio Super Distortion in de brugpositie ook een erg fijne. Je verwacht in eerste instantie een brulboei, kan het ook zijn, maar zijn ook bijzonder fijne elementen voor lichtere crunch en clean. Erg gearticuleerd ook en toch redelijk dik. Ik heb er eentje in m'n tele zitten. Is er eentje met een mahonie body en een ebben toets op een knoepert van een esdoorn hals. Veel hoog en mid, maar met de Super Distortion toch dik en gearticuleerd. Kan me zo voorstellen dat ie het ook goed kan doen in een SG en echt niet alleen voor high gain.