PDA

View Full Version : Gitaar met fretwear kopen



Sonny
1 april 2016, 20:22
Ik heb een gitaar op het oog om van iemand over te nemen. De verkoper heeft mij een aantal foto's toegestuurd van de fretwear. Maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee en verstand van. Zelf zegt hij dat er nog wel 10 jaar op de gitaar gespeeld kan worden voordat hij een herfret nodig heeft.

Ik zal een paar foto's plaatsen. Ik ben benieuwd of jullie me iets meer over de conditie van de frets kunnen vertellen.

http://i1104.photobucket.com/albums/h323/_LivingTheDream_/Mobile%20Uploads/image_zpshn1ielso.jpg (http://s1104.photobucket.com/user/_LivingTheDream_/media/Mobile%20Uploads/image_zpshn1ielso.jpg.html)

http://i1104.photobucket.com/albums/h323/_LivingTheDream_/Mobile%20Uploads/image_zpswq4fkud4.jpg (http://s1104.photobucket.com/user/_LivingTheDream_/media/Mobile%20Uploads/image_zpswq4fkud4.jpg.html)

http://i1104.photobucket.com/albums/h323/_LivingTheDream_/Mobile%20Uploads/image_zps1tkeyujn.jpg (http://s1104.photobucket.com/user/_LivingTheDream_/media/Mobile%20Uploads/image_zps1tkeyujn.jpg.html)

Heynis
1 april 2016, 20:57
Linkshandig?

Ik zou een gitaar met deze hoeveelheid fretwear niet kopen, tenzij je de kosten van het vlakken van de verkoopprijs af krijgt. Zeker op de eerste foto lijken er behoorlijk diepe putjes in de frets gesleten te zijn. Daar gaan je snaren eerder vroeg dan laat dood slaan, of je moet de gitaar minder ideaal afstellen.

Op de tweede foto lijkt het wel mee te vallen, maar op de derde foto is het weer wat meer.

Joost de Ruig
1 april 2016, 21:16
Het noemen van 10 jaar is echt grote onzin. Ten eerste oefent iedere gitarist een ander mate van kracht uit op de snaren, met een andere vorm van slijtage tot gevolg. Daarnaast speelt de ene het meest tussen de 1ste en 5de fret (met name voor akkoordenwerk) en de ander meer op een ander deel van de hals. Vlakken en kronen kost wel geld, maar als de gitaar verder goed is en de prijs ook, zou ik er een gitaar niet om laten liggen. Een refret is duurder, maar in dit geval goedkoper dan bij een maplehals.

kwispelhond
1 april 2016, 22:22
Tja, als je een gebruikte gitaar koopt is dit wat je moet verwachten. Frets gaan niet eeuwig mee en zelfs als je een nieuwe koopt ga je lekker veel spelen en heb je ineens kosten aan onderhoud aan zo'n ding, is een beetje zoals het werkt en dus te verwachten.

Op een gegeven moment zullen die frets gevlakt moeten worden, daarna vervangen en dan begint het weer opnieuw, een gebruikte gitaar is meestal al verder op weg naar groot onderhoud maar het zit er altijd hoe dan ook aan te komen.

Het is al eerder gezegd, je kan er geen tijd aan verbinden, dat hangt af van hoeveel je speelt met hoeveel druk op de frets en zelfs met hoe zware snaren, bij mij slijten de frets bij de onomwonden snaren altijd veel sneller maar zelfs dat is geen wet.

Persoonlijk vind ik deze er nog niet zo dramatisch uitzien maar er zal een keer gevlakt moeten worden.

jutter
1 april 2016, 22:24
Vraag aan de verkoper of hij foto's wil sturen met de snaren wat aan de kant geduwd. Zo krijg je een beter beeld van de fretwear.

Orpheo
1 april 2016, 22:54
Ik zou zeggen dat de gitaar nog zeker 10 jaar mee kan zonder een herfret MITS de gitaar nú gevlakt en gecrowned wordt en GOED onderhouden blijft! Dus, elk jaar keurig je fretjes polijsten zodat de snaar niet eens de kans krijgt om zich vast te grijpen in een oneffenheid om zo een put te maken.

Ik weet niet wat voor soort gitaar het is, maar ik zou er rustig 100E vanaf lullen en die 100 piek gebruiken voor een vlakbeurt. Want, heel veel meer dan dat zou een vlakbeurt niet moeten kosten en ja, de putjes zijn groot maar niet superdiep. Er zit nog genoeg 'vlees' op de frets om nog 1, misschien 2x gevlakt te worden.

pasqual
1 april 2016, 22:54
Afhankelijk van de gitaar in kwestie en de vraagprijs. Persoonlijk vind ik de fretwear ( afgaande van de foto's ) nogal meevallen maar inderdaad is een termijn van 10 jaar nattevingerwerk. Ik heb een strat die ik in elkaar heb geknutseld van bijna 7 jaar oud en ga morgen voor een refret. Ligt echt aan je manier van spelen. Maar in tegenstelling tot wat Joost zegt zou ik toch denken dat een gitaar met binding juist duurder is om te herfretten als met een maple hals(?).

The Lo Lands
1 april 2016, 23:07
10 jaar met slide zeker! Fretwear mag geen groot issue zijn voor een gebruikte gitaar vind ik. Aan de foto's te zien is deze met vlakken nog vele jaren meer dan prima bespeelbaar. Hangt er ook een beetje vanaf of je slag of solo's speelt qua slijtage dan. Mijn eerste strat van begin jaren negentig heeft afgelopen jaar zijn eerste vlakbeurt gehad en ik heb echt heel veel op deze gitaar gespeeld de laatste 20 jaar! Dus 10 jaar na een vlakbeurt klinkt mij niet gek in de oren, maar ik speel dan ook 'licht' :-)

fred dons
2 april 2016, 09:34
ik ben denk ik wat minder kritisch ;) ik heb gitaren gekocht met echte fretwear niet deze kleine krasjes :D, er zit zoals Orpheo zegt nog genoeg fret op om te vlakken maar ik zou hem nog een tijdje spelen voordat ik dat zou doen. deukjes in frets is meestal waar de fret compressed is (het zijn 99 van de 100 keer geen slijtplekken) en zeker na een vlakbeurt blijft de fret juist op die plek beter overeind

Tupelo
2 april 2016, 10:16
Fok hoe typisch, Sheraton 1962 50th anniversary, klopt dat ?
If so.
Lijkt wel of er geen één China heeft mogen verlaten met een goede fretjob.

wietse
2 april 2016, 14:47
Maar in tegenstelling tot wat Joost zegt zou ik toch denken dat een gitaar met binding juist duurder is om te herfretten als met een maple hals(?).

als de maple hals niet opnieuw gelakt moet worden dan wel, maar vaak komt er lak mee met het verwijderen van de frets.

Orpheo
2 april 2016, 15:31
als je de lak eerst insnijdt langs de frets met een xacto mesje/scalpel, komt er vrij weinig lak mee. niet tot nauwelijks.

Joost de Ruig
2 april 2016, 15:39
als je de lak eerst insnijdt langs de frets met een xacto mesje/scalpel, komt er vrij weinig lak mee. niet tot nauwelijks.

Soms heb je geluk en hoef je niet opnieuw te lakken, maar als dat wel moet, is een refret van een maplehals duurder dan van een rosewoodhals. De meeste bouwers gaan bij een refret van een maplehals uit van een refinish.

D3nnis
2 april 2016, 15:46
ik ben denk ik wat minder kritisch ;) ik heb gitaren gekocht met echte fretwear niet deze kleine krasjes :D

Ik zou ook niet gaan vlakken, tenzij die putjes problemen geven eigenlijk.
Maar geld eraf lullen voor een vlakbeurt is altijd goed!

Tupelo
2 april 2016, 23:03
Als 't de gitaar is die ik denk dat het is, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat de gitaar met goed fretwerk geleverd is, fretwear is het laatste om je zorgen over te maken dan; vlakken is dan sowieso inbegrepen. :D