PDA

View Full Version : AB switch maken tussen xlr en jack.



SNiXMusic
31 maart 2016, 15:53
Goedemiddag!
Iemand een idee hoe ik dit kan maken zelf?

Ik wil tussen twee signalen kunnen schakelen. 1 signaal is xlr (balanceer) en de andere jack. Het gaat om alleen switchen. Niet om impedantie matchen of wat dan ook. De signalen veranderen niet. Een switch waarmee ik het ene signaal uit zet en daarmee het andere aan. Zonder lekken. Zou dat kunnen? Of moet ik dan elk signaal afzonderlijk aan en uit zetten?
Thanks!

beck
31 maart 2016, 16:00
Bedoel je ook een echte switch? Schakelaar? Of bedoel je ompluggen? Want pluggen zijn gewoon goed betaalbaar te koop.

Als je een switch/schakelijk met zeer deugelijke aarding op een geaarde wisselschakelaar en met goede soldeerverbindingen maakt (inbouwen in metalen kastje?) moet dat volgens mij goed te doen zijn.

beck
31 maart 2016, 16:10
Blijkbaar zijn oude printer switch boxjes geliefd om hiervoor te gebruiken.
http://www.instructables.com/id/DIY-Audio-Switch/

Hier een hele leuke DIY met schematje en alles.
http://www.head-fi.org/a/headphone-to-speaker-amp-interface-with-switched-xlr-1-4-trs-1-8-trs
En nog een.
http://theaudiodomain.unblog.fr/construire-sa-propre-reamp-box-diy/

SNiXMusic
31 maart 2016, 16:11
Echt schakelen. Inderdaad in een metalen kastje met footswitch.

Plant
31 maart 2016, 17:50
Is het de bedoeling dat het 2 gescheiden signaalpaden blijven, dus XLR gebalanceerd in/out en jack ongebalanceerd in/out en dat maar 1 van de 2 signaal doorlaat?

Ik snap anders niet hoe je echt gebalanceerd en ongebalanceerd wilt combineren als het uiteindelijk 1 signaal wordt. Je kunt natuurlijk het XLR signaal ongebalanceerd maken, de 2 ongebalanceerde signalen schakelen en als output ongebalanceerd verder gaan maar je schrijft dat je de signalen niet wilt veranderen.

Dutch66
31 maart 2016, 17:53
Goedemiddag!
Iemand een idee hoe ik dit kan maken zelf?

Ik wil tussen twee signalen kunnen schakelen. 1 signaal is xlr (balanceer) en de andere jack. Het gaat om alleen switchen. Niet om impedantie matchen of wat dan ook. De signalen veranderen niet. Een switch waarmee ik het ene signaal uit zet en daarmee het andere aan. Zonder lekken. Zou dat kunnen? Of moet ik dan elk signaal afzonderlijk aan en uit zetten?
Thanks!


En ze delen de output? (of resp. jack en xlr in en uit)

beck
31 maart 2016, 18:14
Ik snap anders niet hoe je echt gebalanceerd en ongebalanceerd wilt combineren als het uiteindelijk 1 signaal wordt. Je kunt natuurlijk het XLR signaal ongebalanceerd maken, de 2 ongebalanceerde signalen schakelen en als output ongebalanceerd verder gaan maar je schrijft dat je de signalen niet wilt veranderen.

Dat kun je ondervangen met de juiste schakeling (juiste schakelaar). Wel een attentiepunt inderdaad.

SNiXMusic
31 maart 2016, 20:36
Het idee is dit: Er gaan twee signalen apart, maar tegelijkertijd in en komen er ook weer allebei apart uit. Alleen niet meer tegelijkertijd. Daar wil ik dus tussen switchen. Dat ik het ene signaal OF het andere signaal ongestoord kan laten doorgaan. Een akoestische gitaar naar versterker 1 en een elektrische gitaar naar de andere amp. Maar de bron waar de signalen uitkomen is dezelfde: Een BBE Acoustimax. Die heeft zowel een DI out (XLR) en een 1kOhm line out (Jack).

Heynis
31 maart 2016, 21:00
Omdat het zonde is om een gebalanceerd signaal onnodig ongebalanceerd te maken, zou ik voor een oplossing met een scheidingstransformator gaan.

De XLR input van het kastje zet je direct met de beide fasen op de transformator. De ground (pin 1) hoort thuis aan de massa, maar je kunt een ground lift overwegen.

De secundaire kant van de transformator schakel je tussen de signaalpinnen van de XLR uitgang en de twee polen van de jack. Je verbindt de sleeve van de jack dus niet met de aarde, maar met het uit-fase signaal.

Tegelijkertijd moet je de uitgang die niet gebruikt wordt termineren. In het geval van de XLR sluit je de beide signaalfasen kort met elkaar, bij de jack de tip en sleeve.

Ik teken zo een schemaatje voor je. Je hebt een 4PDT schakelaar nodig, of relais als je er ook indicatielampjes bij wilt hebben.

Heynis
31 maart 2016, 21:18
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160331/1d8813cd43457da6fde10cd6f5d6594b.jpg

SNiXMusic
31 maart 2016, 21:34
Ik waardeer je schema enorm. Maar het gaat om twee keer in en twee keer uit. De signalen zelf hoeven elkaar niet in de weg te zitten. Zoek gewoon een schakelaar om de ene uit en de andere aan te zetten. De ene niet door te laten als de andere vrij baan heeft en andersom.

Plant
1 april 2016, 00:20
2 gescheiden signaalpaden dus. En je wilt er steeds maar 1 doorlaten en er mag niks lekken.

Het komt erop neer dat je de output van je schakelkastje naar het versterkerkanaal dat je niet wilt horen gaat muten (letterlijk kortsluiten). Als je de output die je niet wilt horen alleen gaat onderbreken, is een input naar de versterker open en ligt storing op de loer.

Hier zie je hoe je een XLR output kunt muten (bovenste plaatje), je koppelt de signalen van de input los en sluit ze tegelijk kort naar ground. De bron (de BBE) heeft daar geen last van want die sluit je niet kort.

https://www.gearslutz.com/board/attachments/geekslutz-forum/331457d1361367895-how-wire-external-xlr-off-switch-pedal-balanced-mute-switches.jpg

Ongebalanceerd kan dat ook zo met 1 signaal, onderbreken van de input en de output kortsluiten. En dan zo de meerpolige schakelaar aansluiten dat als de XLR wordt gemute, de jack dat niet doet en vice versa.

SNiXMusic
1 april 2016, 09:39
Jaaa, dat bedoel ik inderdaad :-)
Moeten de signalen echt onderbroken worden of is het voldoende als de aarde ze raakt om te muten??

Dutch66
1 april 2016, 10:14
Zoiets dan, op basis van een 3PDT switch, en afkijken bij Plant ;)

http://i65.tinypic.com/qx0y1w.jpg

Met een 4PDT switch zou je ook nog 2 ledjes kunnen meeschakelen, zodat je ook kunt zien
welke lijn actief is...

(Hou trouwens wel rekening met mogelijke schakelklikken)

SNiXMusic
1 april 2016, 10:25
Ok. Super bedankt! Moet lukken zo.

beck
1 april 2016, 12:07
Complimenten voor de schema's Heynis en Plant.:ok:

SNiXMusic
1 april 2016, 14:36
Indeed!! Erg behulpzaam.

Plant
1 april 2016, 19:26
Jaaa, dat bedoel ik inderdaad :-)
Moeten de signalen echt onderbroken worden of is het voldoende als de aarde ze raakt om te muten??

Graag gedaan :ok:

In feite is het onderbreken voor het muten niet nodig, maar het is de vraag of de uitgangen van de BBE (langdurig) kortsluitvast zijn.

Plant
1 april 2016, 19:32
Zoiets dan, op basis van een 3PDT switch, en afkijken bij Plant ;)

http://i65.tinypic.com/qx0y1w.jpg

Met een 4PDT switch zou je ook nog 2 ledjes kunnen meeschakelen, zodat je ook kunt zien
welke lijn actief is...

(Hou trouwens wel rekening met mogelijke schakelklikken)

Kloppen de teksten in dit schema wel? Moeten de teksten XLR OUT en XLR IN niet omgedraaid? Nu schakel je XLR IN aan massa (en dus de BBE kort) als ik het zo bekijk. Bij JACK staat het goed.

Heynis
1 april 2016, 21:20
De aarde van de jack en XLR moet niet verbonden worden. Dat levert je geheid een aardlus op.

Je kunt beter twee geïsoleerde jacks nemen, en de sleeves onderling verbinden. Dat werkt voor beide jacks als aardereferentie, maar blijft zo gescheiden van de XLR's. Nadeel is dat de behuizing er omheen op een ander potentiaal kan zweven, maar het zal sowieso nooit maximaal ideaal zijn op deze manier.

De ground van de XLR hoort eigenlijk aan de massa-/chassis ground. Dat betekend feitelijk de behuizing.

Omdat je nooit zeker weet met wat voor bron je de XLR zult insturen, moet je uitgaan van de minst ideale situatie. Sluit de bronsignalen dus niet zomaar kort naar ground, dan komt in het ergste geval je behuizing onder (fantoom-)spanning te staan, en/of sluit je de fantoomvoeding kort naar de aarde.

Plant
1 april 2016, 22:19
De aarde van de jack en XLR moet niet verbonden worden. Dat levert je geheid een aardlus op.

Goeie! Als de BBE aan de outputs de grounds deelt en je knoopt ze in dit kastje ook aan elkaar dan heb je idd een aardlus. Niet aan gedacht.


...of sluit je de fantoomvoeding kort naar de aarde.

Ook hier heb je een een punt. Nu zal de BBE niet vanuit een fantoomvoeding worden gevoed, maar als je dit aansluit op een mengpaneel waarvan de fantoomvoeding aan staat en je gaat muten dan sluit je de fantoomvoeding kort. Alleen toepassen als je geen fantoomvoeding hebt dus.

Frits van Mourik
2 april 2016, 00:04
Nu zal de BBE niet vanuit een fantoomvoeding worden gevoed, maar als je dit aansluit op een mengpaneel waarvan de fantoomvoeding aan staat en je gaat muten dan sluit je de fantoomvoeding kort. Alleen toepassen als je geen fantoomvoeding hebt dus.

Je kunt dus evenzogoed optie #2 van Plant's tekeningetje gebruiken,
waarbij je de XLR signalen van pen 2 & 3 kortsluit;
daar heeft de fantoomvoeding nix van...
Als je fantoom hebt op je amp/ mengtafel kun je daarvanuit ook de evt. schakel-ledjes voeden.

Plant
2 april 2016, 02:29
Je kunt dus evenzogoed optie #2 van Plant's tekeningetje gebruiken,
waarbij je de XLR signalen van pen 2 & 3 kortsluit;
daar heeft de fantoomvoeding nix van...

Ja, dat kan. Maar dan zou ik alsnog een onderbreking aan de inputlijnen maken. Het aanstuursignaal kan immers aktief zijn met een paar op-amps die t.o.v. elkaar een signaal uit fase genereren. Op-amps zijn op zich op de uitgang vaak wel kortsluitvast naar ground maar als je er vanuit een andere op-amp een tegengestelde spanning op gaat drukken zal het van de stroombegrenzing afhangen wat er gaat gebeuren.

edit: Die aardlus hoef je niet te maken. Hou de grounds van het XLR-pad en het Jack-pad op de schakelaar gescheiden. Als je de behuizing op een van de paden aan aarde aansluit is het qua afscherming ok en je hebt geen lus.

SNiXMusic
2 april 2016, 10:45
Zoiets dan, op basis van een 3PDT switch, en afkijken bij Plant ;)

http://i65.tinypic.com/qx0y1w.jpg

Met een 4PDT switch zou je ook nog 2 ledjes kunnen meeschakelen, zodat je ook kunt zien
welke lijn actief is...

(Hou trouwens wel rekening met mogelijke schakelklikken)
Dus dit tekeningetje kan ik gewoon aanhouden? Gaan mijn spulletjes daar niet van stuk?
Ik snap weinig van elektronica. Ik dacht een simpele vraag te stellen, hahaha!

Dutch66
2 april 2016, 13:28
Inderdaad, XLR in en uit stonden verkeerd om, dan sluit je de input van de switcher kort....

- Gebruik volledig geisoleerde jacks (om groundloops te voorkomen)
- Gebruik de switcher uitsluitend voor deze toepassing i.v.m. kortsluiten van (mogelijke) phantom!
- Uitgaande van 2 x gitaar, switcher, BBE, 2 x versterker volgorde.


http://i64.tinypic.com/29oqqev.jpg

SNiXMusic
2 april 2016, 13:48
Ok, te gek. Thanks.
Op mijn fishman amp zit wel een phantoom mogelijkheid, maar eruit ik nooit. En het zal ook niet direct in een tafel gaan.
Wat gebeurd er als er onverhoopt toch phantoom doorheen gaat?

Dutch66
2 april 2016, 14:57
Wat gebeurd er als er onverhoopt toch phantoom doorheen gaat?

Zoiets! :seriousf:


https://www.youtube.com/watch?v=TwIvUbOhcKE

Het is te afhankelijk van de situatie gewoon niet doen dus.

SNiXMusic
2 april 2016, 15:06
Hahahahaha, briljant!!

Heynis
3 april 2016, 17:24
Neuj, zo'n vaart zal het niet lopen. Fantoomvoeding wordt middels twee 6k8 weerstanden aan de twee fasedraden toegevoegd, dus er loopt in geval van kortsluiting maximaal 48 volt / 6800 ohm = 7 mA.

Plant
3 april 2016, 23:29
Neuj, zo'n vaart zal het niet lopen. Fantoomvoeding wordt middels twee 6k8 weerstanden aan de twee fasedraden toegevoegd, dus er loopt in geval van kortsluiting maximaal 48 volt / 6800 ohm = 7 mA.

Nou dat ligt eraan. Bij gebruik van een trafo'tje kan de fantoomvoeding ook op de middenaftakking worden gezet zoals rechts getekend.

http://i.stack.imgur.com/xGHiY.png

Dan sluit je de 48V door de primaire wikkelingen van het trafo'tje kort.