PDA

View Full Version : resonantie probleem bij palm muting



Big E
31 maart 2016, 11:49
Geen idee of dit het juiste forum is voor deze vraag, maar ik heb een probleem dat optreedt bij één bepaalde speeltechniek, dus daarom maar hier posten. Eerst de set up: les paul -> twee kanaals top -> 4x12 kast. Alles klinkt precies zoals het moet klinken, behalve bij palm mutes laag (vooral rond de e-f) op de (lage) e-snaar op het distortion kanaal. Dan treedt er een hele storende extra bas resonatie. Naar mate ik hoger op de e-snaar palm mute wordt het minder, en bij een drop d ook. De piek lijkt rond de e te liggen. Verschillende gitaren geprobeerd, probleem blijft. Iemand een idee wat er aan de hand is en hoe ik het op kan lossen?

HaroldA
31 maart 2016, 12:47
Wat voor 4x12 kast? Iets fatsoenlijks, of goedkope rotzooi?

Big E
31 maart 2016, 12:52
Wat voor 4x12 kast? Iets fatsoenlijks, of goedkope rotzooi?

Friedman BE cab. Onderin V30's, bovenin Greenbacks.

HaroldA
31 maart 2016, 12:53
Geen rotzooi dus ;)

Heb je het op alle volumes, ook heel zacht?

D3nnis
31 maart 2016, 12:55
En als je de amp niet op de kast hebt staan? En heb je het in alle ruimtes?

Big E
31 maart 2016, 13:12
Geen rotzooi dus ;)

Heb je het op alle volumes, ook heel zacht?

Heel zacht niet gecheckt. Wel bescheiden tot stevig repetitievolume. Dat maakt niet uit.

Big E
31 maart 2016, 13:13
En als je de amp niet op de kast hebt staan? En heb je het in alle ruimtes?


Amp niet op de kast maakt geen verschil. Ik had gisteren helaas geen kans om een andere ruimte te proberen. Zou dat iets uit kunnen maken?

D3nnis
31 maart 2016, 13:19
Als het uit de amp met kast komt niet, maar als het "iets" in de ruimte is wel. Misschien is het onzin hoor, maar het is wel handig om uit te kunnen sluiten misschien.
Zo heb ik ooit ergens gerepeteerd waar een B de muren (of zo) deed meetrillen, of in ieder geval veel extra bas. Super irritant, maar was dus de ruimte.
Maar dat geluid zal vast anders zijn dan wanneer er iets in de kast rammelt, maar toch...

Bazzey
31 maart 2016, 13:47
Geen idee of dit het juiste forum is voor deze vraag, maar ik heb een probleem dat optreedt bij één bepaalde speeltechniek, dus daarom maar hier posten. Eerst de set up: les paul -> twee kanaals top -> 4x12 kast. Alles klinkt precies zoals het moet klinken, behalve bij palm mutes laag (vooral rond de e-f) op de (lage) e-snaar op het distortion kanaal. Dan treedt er een hele storende extra bas resonatie. Naar mate ik hoger op de e-snaar palm mute wordt het minder, en bij een drop d ook. De piek lijkt rond de e te liggen. Verschillende gitaren geprobeerd, probleem blijft. Iemand een idee wat er aan de hand is en hoe ik het op kan lossen?

Je hebt denk ik last van de resonantie frequentie van de ruimte waar je in staat.
Als ik hier in mijn woonkamer over mijn Marshall speel ligt er een resonantie op de lage F.
Dan lijkt het inderdaad net of het hele huis mee gaat zingen / trillen / resoneren of zoiets.
:D ik dacht eerst dat die speakerkast vanzelf naar buiten wilde rijden met die wielen eronder toen me dat de eerste keer overkwam.

Zet je versterker in een andere ruimte en probeer daar uit wat er gebeurt.
Is de goedkoopste en simpelste oplossing om iets te weten te komen hierover.

Big E
1 april 2016, 10:03
Je hebt denk ik last van de resonantie frequentie van de ruimte waar je in staat.
Als ik hier in mijn woonkamer over mijn Marshall speel ligt er een resonantie op de lage F.
Dan lijkt het inderdaad net of het hele huis mee gaat zingen / trillen / resoneren of zoiets.
:D ik dacht eerst dat die speakerkast vanzelf naar buiten wilde rijden met die wielen eronder toen me dat de eerste keer overkwam.

Zet je versterker in een andere ruimte en probeer daar uit wat er gebeurt.
Is de goedkoopste en simpelste oplossing om iets te weten te komen hierover.

Ik geloof dat we sowieso de volgende keer een nieuwe repetitieruimte gaan uitproberen, dus dat komt dat als geroepen. Thanks, ik ga het checken!