PDA

View Full Version : Herfretten of nieuwe hals?



ChrisWMan
31 maart 2016, 08:10
Ik heb gisteren een Ibanez SB70 (gerucht op internet is dat er maar 300 zijn gemaakt) gekocht maar haar nek heeft nogal wat werk nodig.
http://orig08.deviantart.net/b58f/f/2016/090/8/c/wp_20160330_015_by_yukikazeb03-d9x6zlb.jpg
De frets moeten vervangen worden (zou ze gelijk jumbo laten maken) en de nek vertoond nogal wat slijtage dus deze moet ook geschuurd en gelakt worden.
Is het slimmer (lees goedkoper) om en nieuwe hals te kopen? Wat raden jullie aan?

MikeD
31 maart 2016, 08:40
als ie inderdaad zo zeldzaam is en er verzamelwaarde voor in de lucht hangt, zou ik de originele hals behouden en zo sympathiek mogelijk bij de origineel specs blijven. Overigens wel een geinig ding hoor....met die kleurstelling...

ChrisWMan
31 maart 2016, 09:01
Eerst maar eens uitzoeken of het daadwerkelijk en collectors item is dus. Misschien dat ik er gewoon een nieuwe op zet en de oude bewaar. Eerst maar eens wat snaren er op gooien om te kijken of de elektronica nog werkt.

wietse
31 maart 2016, 09:15
kan er niet nog een keer gevlakt worden?
bij mij zou het een herfret worden maar ik heb gemakkelijk praten ik doe dat zelf.

ChrisWMan
31 maart 2016, 09:24
kan er niet nog een keer gevlakt worden?
bij mij zou het een herfret worden maar ik heb gemakkelijk praten ik doe dat zelf.
Ik ben bang dat er dan helemaal niets van de frets overblijft plus het feit dat de nek ook nog wat liefde nodig heeft.
Is zelf herfretten te doen of niet iets wat je zomaar even leert?

the sure thing
31 maart 2016, 09:29
Tsja... Wat is het JOU waard? Heb je de gitaar voor emotionele waarde of wil je m doorverkopen?

Ik heb hier een oude Squier uit Japan. Complete herfret en halslak laten doen. Was €375 kwijt. Misschien meer dan dat de gitaar waard is, maar ik heb die gitaar sinds 1987 en doe hem nooit meer weg.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

ChrisWMan
31 maart 2016, 10:10
Tsja... Wat is het JOU waard? Heb je de gitaar voor emotionele waarde of wil je m doorverkopen?

Ik heb hier een oude Squier uit Japan. Complete herfret en halslak laten doen. Was €375 kwijt. Misschien meer dan dat de gitaar waard is, maar ik heb die gitaar sinds 1987 en doe hem nooit meer weg.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk
Toen ik hem gisteren op speurders tegen kwam was ik helemaal verliefd, vandaar dat e nu al bij mij staat.
Maar ik heb er nog nooit op gespeeld aangezien hij zonder snaren kwam dus dat ga ik vanavond eerst doen.

wietse
31 maart 2016, 10:28
Ik ben bang dat er dan helemaal niets van de frets overblijft plus het feit dat de nek ook nog wat liefde nodig heeft.
Is zelf herfretten te doen of niet iets wat je zomaar even leert?

je hebt minimaal crowning vijltjes nodig, crownen kan ook wel met gewone vijltjes maar dat is een pokkewerk, verder nog een aangepast tangetje om de frets los te krijgen. (kan je zelf maken)
met een gelakte toets heb je nog het probleem dat de toets in veel gevallen ook opnieuw gelakt moet worden al heb ik er al een paar gedaan waarbij dit niet nodig is.
zolang de lak niet meekomt met het fretten verwijderen is het niet nodig imho, zo'n slijtplek waar de lak door is geeft een gitaar karakter daar zou ik zelf niks aan doen.
herfretten is niet zo moeilijk je moet rustig en precies kunnen werken, de boel vlakken en crownen en verder afwerken zit de meeste tijd in, als je normaal niet eens een schroef ergens recht in kan draaien zou ik er niet aan beginnen, om het jezelf aan te leren probeer het eerst eens op een oude klassieke gitaar die je voor een paar tientjes koopt, is nog gemakkelijker ook vanwege de vlakke toets maar het principe is hetzelfde, gaat je dat goed af dan kan je wel iets ander proberen, setneck met gelakte maple toets met binding is het moeilijkst.

obiwanjacobi
31 maart 2016, 10:39
Kan het een beetje zien op de foto en het ziet er totaal niet erg uit. Ik zou zeker de originele hals houden. Dus eerst proberen te vlakken. Als dat echt niet gaat, dan pas refretten. Dat gaat wel wat kosten als je het niet zelf kan/doet...

[2c]

ChrisWMan
1 april 2016, 09:03
Heb er gisteravond een setje super slinkys op gezet en de hals speelt eigenlijk nog best prima.
Ben wel een heel ander probleem tegen gekomen.
De topkam zit los. Dit is niet echt een probleem maar de tuner van de lage E snaar zit ten opzichte van de nek naar buiten waardoor de snaar de topkam naar buiten trekt.
http://orig03.deviantart.net/7510/f/2016/091/5/f/wp_20160401_001_by_yukikazeb03-d9xe2jg.jpg
http://orig11.deviantart.net/122e/f/2016/091/7/b/wp_20160401_002_by_yukikazeb03-d9xe2ky.jpg
Ik kan natuurlijk de topkam vast zetten maar dan blijft er spanning op staan.
Aan de brug valt verder ook niet veel af te stellen met betrekking op de positie van de snaar.
http://orig00.deviantart.net/7c4c/f/2016/091/8/1/wp_20160401_003_by_yukikazeb03-d9xe2mj.jpg
http://orig02.deviantart.net/9948/f/2016/091/3/e/wp_20160401_004_by_yukikazeb03-d9xe2nd.jpg
Is dit een probleem dat vaker voorkomt op oude gitaren en is er een oplossing voor?
De nek is overigens recht.

MikeD
1 april 2016, 11:33
d'r zijn wel meer types gitaar waarbij snaren richting het stemmechaniek een hoek maken na het passeren van de topkam.
De kam vastzetten lijkt mij dus geen issue eerder sowieso noodzaak.
Wat de brug betreft: de lage E en de A maken in mijn ogen na het inhaken wel een ongemakkelijke dwarse hoek over hun zadel. Ik snap dat je de snaar tussen de inbusboutjes wilt laten lopen en dat ligt ook het meest voor de hand maar is dat een absolute must ( in de zin van: zitten er ingevijlde keepjes in dat zadel) of kan je na intoneren de snaar ook straffeloos over de verzonken kop van de inbusbout laten lopen? met name de lage E zou dan net even een fractie verder op de toets uit kunnen komen. maar wellicht kraam ik weer eens onzin uit....

barno
1 april 2016, 12:22
het is goed om je gitaar van naderbij te bekijken, af te stellen enz... maar het is geen raketwetenschap hé. drupje secondenlijm, topkam mooi in de slot aandrukken en opgelost. cosmetische schade herstellen bij een oude ingespeelde gitaar vind ik zelf nogal van de pot gerukt, maja, that's me. Frets kunnen gevlakt worden maar ga vooral af op speelervaring, als er niks buzzt, is er geen reden voor. En ja als je jumbo's wil: herfret. Kan je zelf maar de eerste fretjob zal, tenzij je een handige en precieze harry bent, zeker geen perfect resultaat geven.

coole gitaar trouwens

Pepe
1 april 2016, 13:15
Gitaar komt uit de Blazer serie, heeft een repaint want ze kwamen maar in 1 kleur nml bruin/rood (maroon). Het heeft maar kort geduurd want het is min of meer de overgang geweest tussen de studio en de roadstar serie. (de body vorm is nog van de studio, de S staat dan ook voor studio en de B voor Blazer)
De studio serie en de roadstar serie waren goedgemaakte no nonsense gitaren, kwaliteit zonder veel poeha maar ook vrij steriel (wat de mode een beetje was in die tijd) Vlak daarna kwamen de Floyd Rose superstrats dus het was snel gedaan met deze series.
Zeldzaam wil niet zeggen dat het automatisch verzamelingswaarde heeft he. In dit geval waren ze gewoon niet populair genoeg voor grote aantallen. 2/300 euro in originele staat zegt mijn natte vinger.

ChrisWMan
1 april 2016, 15:19
De individuele zadels hebben een inkeping dus daar kan ik helaas niet veel mee. Het wordt dus gewoon de topkam vastzetten.

ChrisWMan
1 april 2016, 15:32
Gitaar komt uit de Blazer serie, heeft een repaint want ze kwamen maar in 1 kleur nml bruin/rood (maroon). Het heeft maar kort geduurd want het is min of meer de overgang geweest tussen de studio en de roadstar serie. (de body vorm is nog van de studio, de S staat dan ook voor studio en de B voor Blazer)
De studio serie en de roadstar serie waren goedgemaakte no nonsense gitaren, kwaliteit zonder veel poeha maar ook vrij steriel (wat de mode een beetje was in die tijd) Vlak daarna kwamen de Floyd Rose superstrats dus het was snel gedaan met deze series.
Zeldzaam wil niet zeggen dat het automatisch verzamelingswaarde heeft he. In dit geval waren ze gewoon niet populair genoeg voor grote aantallen. 2/300 euro in originele staat zegt mijn natte vinger.
Dat stukje zeldzaam snap ik. Kwam er eigenlijk ook pas achter toen ik me bedacht had dat ik hem gewoon moest hebben:)

wietse
1 april 2016, 15:35
snaren even los topkam effe omhoog drupje superlijm er onder, kam naar zijn plek drukken en klaar, bij de meeste gitaren met 6 in lijn tuners wil de topkam als die los zit uit de hals tippelen, is dus heel gewoon.

FruscianteFan
1 april 2016, 15:38
als ie inderdaad zo zeldzaam is en er verzamelwaarde voor in de lucht hangt, zou ik de originele hals behouden en zo sympathiek mogelijk bij de origineel specs blijven. Overigens wel een geinig ding hoor....met die kleurstelling...

of andersom. Die hals doe je sowieso niet weg, dus kun je net zo goed een vervangende hals naar jouw specs aanschaffen.

MikeD
1 april 2016, 17:44
of andersom. Die hals doe je sowieso niet weg, dus kun je net zo goed een vervangende hals naar jouw specs aanschaffen.
helemaal correct maar dan wordt het toch nog een duur ding...

postbus31
1 april 2016, 20:14
Topkam vastlijmen en een snaargeleider voor de lage E zetten. Maar dat zal in de ogen van puristen wel de boeren heikneuter methode zijn ;-)

Verstuurd uut 't knoal

2350
2 april 2016, 02:13
Zoals Pepe al zegt zijn het Studio en Blazer delen. Ze stopten met het bouwen van die beide series en hebben op deze manier delen die ze al gereed hadden liggen opgemaakt. Ik heb er een stuk of vijftien gehad in de loop der jaren en heb er nu vier liggen. Dat zeldzame is een beetje overhyped denk ik.