PDA

View Full Version : Lichte overdrive



sander666
24 juli 2003, 13:00
Ik heb een marshall valvestate 65vs thuis staan
en al wil ik dan een beetje overdrive erop zetten a la Hendrix,
dan moet ik hem op het het scheur kanaal zetten, en dan kun je de gain enzo wel wat dicht draaien, maar dan vind ik het nog steeds KUT klinken (te veel overdrive)
en ik heb thuis ook zo'n klein 15watt beginnersversterkertje staan, waar je 1 kanaal hebt, en dus bij het cleane kanaal de gain erbij kunt draaien, en dat klinkt al veel beter!

is dat altijd zo (dat als je 1 kanaal hebt de lichte overdrive veel beter klinkt)
Zo ja, dan ga ik op zoek naar een andere versterker waar je in ieder geval bij het cleane kanaal ook gain kunt bijdraaien, of alleen maar 1 kanaal hebt.
en dan zoek ik ook een versterker waar iets meer blues geluid uit komt
wat raden jullie mij in dat geval dan voor versterker aan,
tussen 40 en 100 watt (niet al te prijzig +/- 300 euro)
Iets wat past bij een fender strat usa.

Tis een lang verhaal, maar veel korter kon ik t niet omschrijven.

BVD

Grtz

Polytheme Pam
24 juli 2003, 13:20
is een apart pedaaltje geen optie.....daar zijn er velen van!...


want een mooie lichte overdrive ben ik bij de goedkopere amps nog niet tegengekomen..vaak wel een tandvleesverziekende scheur maar wanneer je drive/gain terugdraait brokkelt je geluid erg af..niet mooi dus...

voor de sound die jij waarschijnlijk wil lijkt me een amp met een goed clean (b.v. fender, laney) + pedaaltje(s) de beste optie...

Wilson
24 juli 2003, 13:38
mischien een leuk klein buizenversterkertje? bijvoorbeeld zon blues junior van fender of een 2e hands champ ofzo. Zit maar 1 kanaal op, en geen gain knop, maar, als je hem wat harder zet gaan de eindbuizen oversturen en krijg je dus wel oversturing, en die oversturing klinkt veel mooier dan bij een transistor of valvestate versterker. Ikzelf gebruik dan ook alleen het cleane kanaal van mn fender champ 25, daarbij krijg je als je em op 1 of 2 zet een clean geluid, bij 3 krijg je een heel klein scheurrandje, maar alleen als je hard aanslaat, bij 5 begint het al een echte lekker overdrive te worden, en als je em op 10 zet heb je genoeg gain om iets van van halen te spelen bijvoorbeeld. bovendien klinken fenders heel lekker bluesy, dus die lijken me wel geschikt voor je dan.

ojah, over de prijs.
http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/3223067/sid/!06082002/quelle/listen

een nieuwe blues junior is 600 bij musik productiv, iets over je budget. Maar 2e hands kom je soms wel wel leuke kleine buizenversterkertjes vinden, de mijne was 2e hands 250 euro

Ic3gl0vE
24 juli 2003, 14:27
misschien een beetje vreemd.. maar je zou ook eens een gitaar met heel veel output kunnen proberen. dan krijg je ook wel wat drive op je clean kanaal.

Toaster
24 juli 2003, 14:44
Je kunt ook de volumeknop op je gitaar gebruiken. Dan kan je het scheurgeluid wat verminderen als je hem een beetje dichtdraait.

Baker
24 juli 2003, 15:31
Je kunt ook de volumeknop op je gitaar gebruiken. Dan kan je het scheurgeluid wat verminderen als je hem een beetje dichtdraait.

Precies! tegenwoordig wordt de oplossing veel te vaak in de amp gezocht. Je hebt op je gitaar ook een volume knop!!!!

Bij een les paul moet je de volumeknop van het brige element zo'n beetje 60% dicht draaien, en dan krijg je een heerlijk bluesy geluid.

Wilson
24 juli 2003, 15:38
ja dat werkt bij mij dus niet, ik heb namelijk zon epiphone, en heb de tone pots nog niet vervangen, dus als je ze dichtdraait heb je maar 2 opties, helemaal aan, of helemaal uit, het omslagtraject van de tonepots bedraagt namelijk iets van 0,25 op de schaal van de potmeters

Baker
24 juli 2003, 15:50
ja dat werkt bij mij dus niet, ik heb namelijk zon epiphone, en heb de tone pots nog niet vervangen, dus als je ze dichtdraait heb je maar 2 opties, helemaal aan, of helemaal uit, het omslagtraject van de tonepots bedraagt namelijk iets van 0,25 op de schaal van de potmeters

Ja, das waar, dat had ik ook met m'n Epi.

Mitch
24 juli 2003, 21:21
Zelfs een AVT 20 of 50 kunnen al wat jij bedoelt, die hebben aparte pre-amp gain regeling en gebruiken hun buisje, i.t.t. de VS serie, die 'm alleen voor de scheur gebruikt (en dan nog klinkt het K*T inderdaad :D )

sander666
25 juli 2003, 15:08
Ik had eens op marktplaats zitten kijken, maar is de fender princeton of de fender 75 combo niks, tenminste die vent die hem adverteerde die had er bij staan dat er een mooi blues distortion erop zat.
Kennen jullie deze? en wat is het verschil, wat raden jullie aan?

Grtz

sander666
25 juli 2003, 15:09
het was een fender princeton CHORUS, ik weet neit of daar veel verschil in zit dus zeg ik t er maar ff bij

Wilson
25 juli 2003, 16:15
is het buizen of transistor?

Toaster
25 juli 2003, 17:13
Zit er op jouw Valvestate geen crunch knopje op het clean kanaal?

niels5150
26 juli 2003, 12:01
neem zo'n fender hotrod deville met een ibanez TS-9 tubescreamer of een bluesdriver BD-2 van boss en je hebt de sound die je zoekt!