PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar nek (elektrisch 22 naar 24)



ChrisWMan
30 maart 2016, 15:31
Kan ik een 22 frets nek vervangen door een 24 frets nek of ga ik dan problemen krijgen met de locatie van de pick-ups en intonatie?
Mocht dit zonder problemen kunnen, kan je dan ook van een 22 frets 25,1" nek naar een 24 frets 25,5" nek?

Tabula Rasa
30 maart 2016, 17:38
Kijk bij warmoth naar conversionnecks voor info.

Plant
30 maart 2016, 17:49
Wat intonatie betreft: De afstand tussen topkam en 12de fret moet gelijk zijn aan de afstand tussen 12de fret en brugzadels (compensatie even niet meegerekend). Als dat niet zo is en je kunt het ook met de zadels niet voldoende bijregelen heb je een valse gitaar.

ChrisWMan
31 maart 2016, 08:15
Kijk bij warmoth naar conversionnecks voor info.
Bedankt voor de info, jammer dat ik juist de andere kant op wil qua schaal plus het feit dat die van mij weer afwijkt.


Wat intonatie betreft: De afstand tussen topkam en 12de fret moet gelijk zijn aan de afstand tussen 12de fret en brugzadels (compensatie even niet meegerekend). Als dat niet zo is en je kunt het ook met de zadels niet voldoende bijregelen heb je een valse gitaar.
Jammer, dan zou ik dus de brug moeten verplaatsen. En dus de gitaar opnieuw laten lakken. Dan wacht ik wel tot Ibanez een Premium S met een vaste brug uitbrengt.

ChrisWMan
2 april 2016, 08:49
Wat intonatie betreft: De afstand tussen topkam en 12de fret moet gelijk zijn aan de afstand tussen 12de fret en brugzadels (compensatie even niet meegerekend). Als dat niet zo is en je kunt het ook met de zadels niet voldoende bijregelen heb je een valse gitaar.
Hoe ik dan verder niets met de locatie van de pick-ups te doen?
Heb namelijk een hobby projectje waar het makkelijk bij is om de brug te verplaatsen.

Rizz
2 april 2016, 09:12
Niet dat ik er enig verstand van heb, maar dat is, lijkt mij, een kwestie van uitmeten. Is de toets langer, heb je idd een probleem met je halspu. Kan je de hele boel naar achter verplaatsen dmv een langere hals, heb je geen probleem en hoef je je brug ook niet te verplaatsen. Dat vereist denk ik wel zelf een nieuwe hals maken.. Langer scale? zelfde scale? meten...

Maar dat is een volledig ongefundeerde boerenverstandredenering. :D

Joost de Ruig
2 april 2016, 09:16
Hoe ik dan verder niets met de locatie van de pick-ups te doen?
Heb namelijk een hobby projectje waar het makkelijk bij is om de brug te verplaatsen.

De pu's 1 cm meer naar voren of naar achteren zal weinig verschil maken.