PDA

View Full Version : Welke koptelefoon voor het opnemen van gitaar & zang?



Braml
29 maart 2016, 11:30
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goedkoop koptelefoontje voor het opnemen van gitaar (elektrisch en akoestisch) en zang. Ik gebruik voor het opnemen een Line 6 Pod studio UX1 (interface) en een Shure SM58 Beta (microfoon). Ik wil mijn gitaar graag opnemen door de microfoon voor mijn versterker te plaatsen (en dus niet door de gitaar rechtstreeks in de UX1 te pluggen).

Nu zie ik de volgende twee koptelefoons die me wel aanspreken bij BAX:

http://www.bax-shop.nl/studio-hoofdtelefoons/devine-pro-2000-studio-hoofdtelefoon

http://www.bax-shop.nl/studio-hoofdtelefoons/sennheiser-hd-201-studio-hoofdtelefoon

Beiden kosten 25 euro (mooie prijs vind ik), maar zit er nog verschil in geluidskwaliteit? Dempen deze koptelefoons het omgevingsgeluid ook? Hoe zitten ze op je hoofd en over je oren?

Of heeft iemand nog andere aanraders?

harrie-beton
29 maart 2016, 15:12
De 201 is niet slecht maar de HD 215 (70 euro) is echt al stukken beter.

Braml
30 maart 2016, 08:47
Ik heb de Devine PRO 2000 maar gewoon besteld bij Bax. Het gaat me niet zozeer om de geluidskwaliteit tijdens opnames. De koptelefoon die ik gebruik tijdens opnemen verandert de opnamekwaliteit zelf toch niet. Het gaat me meer om het feit dat ik een koptelefoon heb die het omgevingsgeluid redelijk dempt, zodat ik mezelf meer door mn koptelefoon hoor dan door de versterker die een meter verderop kabaal staat te maken.

paulusdeBKB
30 maart 2016, 09:43
Goed zo. Laat je even weten hoe die bevalt? Ik heb zelf de Sennheiser HD201 en de klank is prima voor de prijs, maar de schelpjes zijn een tikkie te klein voor mijn kennelijk wat grote oren. Na verloop van tijd gaat dat vervelend zitten.

Braml
30 maart 2016, 10:17
Tuurlijk!

Ik ben er natuurlijk wel van bewust dat ik voor 25 euro natuurlijk geen perfect ding krijg. Maar meer heb ik er op dit moment gewoon ff niet voor over. Ik wil gewoon een beetje uitproberen met opnemen. Als zo'n koptelefoon mij dan net niet helemaal comfortabel zit is me dat het besparen van mijn geld zeker wel waard natuurlijk.

miyaru
30 maart 2016, 16:17
Ik denk dat het voor jou belangrijk is dat ze gesloten zijn, zo kan je horen wat er werkelijk wordt opgenomen. Bevalt deze manier van werken, dan kan je altijd nog upgraden naar wat beters. Let erop, opnemen kan verslavend werken en gearlust ligt dan op de loer!

Robin.

Braml
31 maart 2016, 07:57
Ik denk dat het voor jou belangrijk is dat ze gesloten zijn, zo kan je horen wat er werkelijk wordt opgenomen. Bevalt deze manier van werken, dan kan je altijd nog upgraden naar wat beters. Let erop, opnemen kan verslavend werken en gearlust ligt dan op de loer!

Robin.

Ja ik zocht ook een koptelefoon die goed afsluit om die reden. Ik heb de Devine PRO 2000 gisteren binnen gekregen. Ik heb hem nog niet gebruikt om een opname te maken. Wel heb ik hem opgehad en er wat muziek door geluisterd. Hier mijn eerste bevindingen:

- Hij zit als gegoten, valt mooi precies over mijn oren, en rust met een soort zacht materiaal boven op je hoofd. Hij zit nergens oncomfortabel! Dus paulusdeBKB, ik kan mij niet voorstellen dat deze koptelefoon naar verloop van tijd vervelend gaat zitten.
- Met de koptelefoon lijkt het erop dat het omgevingsgeluid aardig gedempt wordt, maar ik weet nog niet of hij het geluid van mijn versterker voldoende zal dempen als ik straks ga opnemen. Het lijkt in ieder geval goed.
- Muziek klinkt er in ieder geval erg mooi door

En robin, bedankt voor je waarschuwing, maar ik heb sowieso al last van gearlust voor gitaar effecten en dergelijke, en ik denk niet dat gearlust voor opnameapparatuur deze zal overtreffen.

Braml
5 april 2016, 09:04
paulusdeBKB, mijn koptelefoon bevalt erg goed. Tijdens het opnemen sluit hij het omgevingsgeluid goed af zodat je wat je speelt alleen door je koptelefoon hoort, en niet rechtstreeks door je versterker. Hij zit ook prima. Prima spul hoor, erg blij mee, en dat voor 25 euro!

paulusdeBKB
5 april 2016, 10:04
Ideaal! Ik hou het in mijn achterhoofd voor als ik weer eens een goedkope koptelefoon nodig heb :)