PDA

View Full Version : Aankopen studio monitors of effecten uitbreiden.



tom1984
28 maart 2016, 12:09
Hallo, ik had voor men verjaardag aan iedereen centen gevraagd om bij te leggen bij studio monitors.

Nu ben ik aan het twijfelen. Ik mix nog niet echt, ik gebruik mijn PC met bias fx als modeller over PC speakers of hoofdtelefoon. Ik vraag me af of studio monitors daarvoor een meerwaarde hebben.

Ik heb een Blues Junior waar ik op repetitie op speel en soms thuis ook. Ik vraag me af of ik niet beter nog extra effecten aanschaf voor mijn versterker.


Wat een dilemma!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

raabje
28 maart 2016, 15:13
Studio monitors zijn inderdaad bedoeld om op te mixen, om het geluid zo eerlijk mogelijk te laten horen. Maar het zijn ook prima speakers voor als je veel met audio doet op een computer (mits je dan wel ook een goede geluidskaart hebt, geen standaard onboard ding). Er zijn trouwens al leuke actieve setjes te koop voor ca. 200 euro, M-Audio b.v

Ik heb zelf deze speakers, Studiophile AV40, als 2e setje naast een paar grote Samson Resolv 80 monitors.

http://www.m-audio.com/products/view/studiophile-av-40#.Vvl_ZfpUerU

Voor modeling heb je denk ik een full-range speaker nodig, en geen gitaar speaker, een actieve PA-speaker (dus met ingebouwde versterker) o.i.d kan ook bruikbaar zijn. Misschien is dat een leuke aankoop?

Het is ook niet de vraag welke je nodig hebt, monitors of effecten, alleen in welke volgorde je dit gaat kopen. Persoonlijk zou ik proberen meer uit die Blues Junior te halen met een paar pedalen, en die modeling voor de fun gebruiken.

Pedalen zijn er ook al heel goedkoop te vinden, Joyo Ultimate Drive voor ca. 30 euro is een leuke start.

tom1984
29 maart 2016, 11:13
Bedankt voor je input raabje.

Ik wou al langer monitors maar dan op het laatste moment weer twijfelen.

Ik had een pod500x met een behringer 212d en die heb ik inmiddels weer weg gedaan. Ik vond die combinatie ook niet zo top tijdens onze repetities. Daar verkies ik toch steeds mijn Blues Junior.

Bias fx modelling software gebruik ik eigenlijk thuis voornamelijk om te studeren en met tracks mee te spelen.
Ik heb gisteren 2 uur studio monitors geluisterd en heb toch een paar gekocht. Dit klinkt echt zoveel beter dan PC speakers!

Een focusrite 2i2 had ik al en gebruikte ik met hoofdtelefoon.

Die Blues Junior is en blijft een moeilijk iets. Ik speel vaak jazz en blues. Daar is hij perfect voor. De nummers die we spelen in de band zijn iets meer rock georiënteerd. Voorlopig simpele nummers als rocking in de free world, Bitch, en vanaf volgende week still got the blues, althans dat is het plan.

Ik heb een Blues Driver en een ocd Overdrive en ik vind toch dat die Blues Junior moeite heeft met Overdrive pedalen. Momenteel heb ik jammer genoeg niet de fondsen om een Marshall of iets in die strekking aan te schaffen. Ik denk dat die iets geschikter zou zijn.

Vandaar de twijfel om voor die Blues Junior nog pedalen te kopen. Ik vind dat die niet erg goed klinkt met pedalen.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

miyaru
29 maart 2016, 19:09
Beste Tom,

Wat heb je precies gekocht? En je BJ moet gewoon pedalen slikken, waarschijnlijk moet je hem alleen goed clean houden, voordat je OD pedalen gebruikt. Je hebt twee goede pedalen en een goede versterker dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Robin.

telerocker
29 maart 2016, 19:18
Ik sluit me aan bij Robin. Ik heb een Blues Junior III en die slikt mijn pedalen heel aardig: Suhr Riot, Emma Reezafratzitz, BD-2, TS-9, Brunetti Mercury Box 2.

tom1984
29 maart 2016, 22:14
Ik heb Pioneer s-dj50x genomen. Ik wou eerst voor krk gaan maar de pioneer klonk toch beter.

Ik denk dat volume op 2 staat en Master op 5 ofzo, dat is toch zo Clean mogelijk denk ik.



Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

paulusdeBKB
30 maart 2016, 12:11
De Blues Junior heeft (net als de hotrod reeks) relatief weinig midden en veel laag + hoog. Het kan zijn dat de pedaaltjes die je gebruikt te weinig mid hebben voor jouw smaak. Probeer eens een tube screamer-achtige te lenen van een vriend en kijk hoe dat bevalt.

Een andere optie zou kunnen zijn om een echt preamp pedaal te gebruiken (dus met een 3-bands toonregeling). Daarmee heb je een volledig gescheiden kanaal tot je beschikking. Ik heb ze zelf nooit geprobeerd maar Blackstar maakt een aantal modellen die goed schijnen te klinken en niet te duur zijn.

Niet dat ik je nu per se een nieuw pedaaltje wil aanpraten ;)

Liquid_Metal
30 maart 2016, 17:29
Ik gebruik mijn studio monitoren (Mackie MR5 mk3) voor alles computer-gerelateerd: mixen, keyboard/synth en gitaarspel met modelling, en afluisteren van muziek. Ook voor dat laatste vind ik ze zéér prettig omdat ze een supergoed geluid geven. Wat mij betreft veel beter dan de meeste computerspeakers.