PDA

View Full Version : Marshall EQ, hoe staat deze "uit"?



raabje
25 maart 2016, 22:04
Hallo Forum,

Ik heb een Marshall JTM30, en nu doet de EQ het wel, maar heel subtiel, verschil tussen bass mid en treble helemaal dicht en helemaal open is marginaal. Op mij Vox Pathfinder 15 b.v werkt de EQ echt veel beter.

http://i1315.photobucket.com/albums/t591/raabje_123/Mobile%20Uploads/image_zpsjvkoflwb.jpeg

Er zit altijd al een EQ pedaaltje in de EFX loop omdat het het clean kanaal enorm anders klinkt dan het boost, heel helder vs. redelijk donker. EQ pedaal zet ik aan als clean geselecteerd is, om het hoog af te toppen, ipv aan de EQ op de amp draaien. En pedaal uit als ik het boost kanaal gebruik.

Maar dat terzijde. Ik ben het klooien met de amp EQ een beetje zat, omdat ik zo weinig verschil hoor. Ik wil daarom de klank met het EQ pedaal regelen, en dan een universele instelling zoeken voor 2 kanalen, kan ik eventueel bij switchen wat hoog cutten voor het cleane kanaal.

Mijn vraag is, staat bij een Marshall amp de EQ uit als de knoppen helemaal open zijn gedraaid, standje 10 van 10? De handleiding zegt hier niet veel over, alleen dat je op stand 5 moeten beginnen, en dat de EQ interactief is, dus de bass mid en treble beïnvloeden elkaar.

Lijkt me wel zo handig om de EQ op de amp (als het ware) te bypassen of neutraal in te stellen voordat ik EQ regel met het EQ pedaal. Overigens is de EQ dus heel zwak op de amp, dus in mijn geval zal het weinig uitmaken, mogelijk is mijn vraag te theoretisch.

Gearjunkie
26 maart 2016, 10:06
Knoppen in het midden is een mooi startpunt. Je audiosignaal gaat hoe dan ook door de toonregeling van de versterker. Er is denk ik niet een echte '0' stand daarin.
Het beste bepaal je dit door te luisteren. Een eq stel je ook in op de ruimte waar je speelt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
26 maart 2016, 10:12
Groundlift op de tonestack inbouwen?

Terminus
26 maart 2016, 10:38
Ik geloof dat omdat het een passieve tone stack is de echte 'flat' stand alles op 10 is. Ik zou gewoon voor het geluid dat je het meest bevalt gaan, het is niet alsof je geluid hard degradeert door het 'gebruik' van de EQ.

raabje
26 maart 2016, 11:10
Ik ga vanmiddag wat proberen. Alles op 10 op de amp lijkt me een mooi vertrekpunt. Dan moet ik op het EQ pedaal vooral mid en hoog cutten, en wat bas boosten. De bas knop op de amp is echt heel zwak. En dit is natuurlijk een zolderkamer instelling, in band verband heb je minder bas nodig, en meer mid, denk ik.

harrie-beton
26 maart 2016, 11:23
Er zijn echt wel betere versterkers waar inderdaad niet een EQ in de effect loop hoeft om dingen te compenseren.

tmms
26 maart 2016, 11:33
Leuk aan de marshall eq is juist dat ie subtiel is. Niet om gebrek aan kwaliteit te verdoezelen, maar subtiele aanpassing. Met een groundlift kun je de eq omzeilen, maar geeft een flinke gainboost. Alles op 10 is kloten, ik zou de boel afstellen voor één kanaal en dan idd een eq-pedaal is de lus voor het andere kanaal.

Frits van Mourik
27 maart 2016, 00:21
Als je op je Marshall je EQ op 10 zet, heb je een aardig brede lomid-dip zo rond de 400Hz.
De meest rechte instelling krijg je met bass & treble op 0 en mid op max, believe it or not...
Daarbij valt de bass dan mild af met zo'n 6dB/oct vanaf 200 Hz.

raabje
27 maart 2016, 22:55
Mijn conclusie is: bij lager volume geeft EQ op de amp alles op 10 de beste klank met een strat, voller en levendiger. Bas en treble op 0 en mid op 10 geeft een holle en doffe klank. Alles op 5 is neutraal, beetje vlak.

EQ pedaal, bas een lichte boost, midden op 0, en treble lichte cut (6 faders in een schuine lijn van hoog naar laag). Dat is het meest bruikbaar voor beide kanalen samen, kan EQ pedaal altijd aan staan. Speakers zijn 2 x 10 inch Greenbacks, misschien hebben deze gewoon niet zo veel bas.