PDA

View Full Version : Gekraak/zoem van Blues Deluxe Reissue



Jippe vD
25 maart 2016, 18:01
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum (!) :)

Ter zake: een tijdje geleden heb ik een Fender Blues Deluxe Reissue gekocht, maar nu merk ik dat er gezoem uitkomt. Hier wat details:

-Ik hoor het alleen op het clean channel (misschien bestaat t ook op het drive channel, maar dan is het zo zacht dat ik het niet hoor)
-Het is niet afhankelijk van het volume van de versterker, van geen enkele knop, heb alles al eens aan- en uitgedraaid
-Het is niet echt een gezoem, maar meer een soort 'crackle', meer richting het geplop van popcorn (met een soort gesuis eronder)
-Ik heb al eens terwijl de versterker aan stond en zoemde tegen de buizen aangetikt om te horen of dat het erger maakte. Dat had geen invloed. Ik las iets over het microfonisch worden van de buizen, maar ik geloof dus dat dat het niet is...
-Het neemt toe tot 1 a 2 minuten nadat ik de versterker heb aangezet. Eerst hoor je het niet, maar na 2 minuten bereikt het dus zijn maximum. Heeft het dus misschien een verband met de warmte van de buizen?

Ik hoop heel erg dat iemand van jullie een gouden tip voor mij heeft!

Oh ja, er zitten 3 12AX7's in als preamptubes en 2 6L6'en als powertubes. Volgens mij zijn dat de stock buizen.

Groeten en ik hoop nog veel plezier op dit forum te beleven!

Jippe :noob:

P.S. Als iemand denkt dat het helpt, kan ik wel proberen een geluidsfragmentje te maken van het geluid...

gitaargod
25 maart 2016, 18:22
Ik heb een paar van dat soort versterkers gehad, maar ook de blues junior en de pro junior. Nieuwe en oude series. Popcorn geluiden? Misschien iets met de condensatoren? Als hij nieuw is dan zou dit na een aantal keren gebruik moeten verdwijnen, ik weet niet waarom, maar dat is mij zo eens meegedeeld door een bekende Nederlandse amp bouwer. Ik had dat namelijk ook en het verdween na een korte tijd. Ruis en gezoem onafhankelijk van volume, de oorzaak zit dan toch vaak in de buizen, metname de pre-amp. Pre-amp buizen veroorzaken vaak de irritantste geluiden, zorg vooral voor een stille buis in de V1! Ik heb doos vol liggen van verschillende merken, JJ, Tung Sol, Sovtek, Groove tubes, ... Sovtek en Groove tubes worden vaak als een saaie levenloze buizen gezien, maar deze zijn vaak ook weer stiller. Bestel er gewoon een stuk of 5 van verschillende merken en probeer wat uit, ook wissel wat met de V2 en V3. Apparaten in huis, zoals een PC, koelkast, dimmer, etc. hebben ook een negatieve uitwerking op de versterker.

Jippe vD
25 maart 2016, 19:01
Dank je wel voor je antwoord!
Ik heb hem niet nieuw gekocht, maar tweedehands. Ik verwacht echter niet dat er iets mis is met de condensatoren (dat zou ook raar zijn met het feit dat het gezoem toeneemt). Ik lees echter inderdaad op het hele internet dat buizen meestal de boosdoener zijn. Ik zal jouw advies opvolgen en een aantal nieuwe buizen kopen, ik wilde namelijk eigenlijk toch al de V3 van de 12AX7's vervangen door een 12AT7, net als de George Benson hot rod ;)
Ik heb inderdaad veel lof gehoord over Groove tubes, ik zal onder andere daar wat van bestellen.

Sander-H
25 maart 2016, 19:03
Als je alle volumeknoppen uit zet en het geluid is er nog steeds moet het eigenlijk wel uit een component komen, dus buis, trafo, condensator etc.
Als het uit de speaker komt met alle potmeters op nul lijkt me het een groter probleem :)

Is het geluid harder aan de achterkant van de versterker?

P.S. Ik heb er bij mij een setje JJ's in zitten (besteld bij tonefactory als complete vervangingsset) en dat klinkt super. Maar klank/toon blijft natuurlijk een persoonlijk iets.

AoDf
25 maart 2016, 19:09
Ik had zoiets met een tweedehands Blues Junior. Crackle vooral bij warm worden van buizen na een tijdje. Als de constructie van de Blues Deluxe ong. hetzelfde is als van de Blues Junior dan verdenk ik zeer sterk de solderingen van de buisvoeten waar haarscheurtjes in komen door uitzetting door warmte. De Blues Junior buizen liepen stock nogal warm waardoor de soldeerpunten op het printje waar de buisvoeten zitten op een gegeven moment minuscule barstjes gaan vertonen.

Ik weet niet of je handig bent met een soldeerbout anders zou ik de buisvoetjes solderingen even opnieuw laten vloeien en misschien zelfs opnieuw solderen.

Edit: groove tubes maakt overigens zelf geen buizen. Het enige wat ze doen is andere buizen (JJ, Sovtek enz.) testen en van een Groove Tube labeltje voorzien. Niet persé slecht dus, maar je kunt er geen Groove Tube merk specifieke eigenschappen aanhangen.

fredjuh
25 maart 2016, 19:15
http://www.premierguitar.com/articles/Diagnosing_a_Distressed_Tube_Amp

nico verduin
25 maart 2016, 20:09
Ik heb het ooit wel eens meegemaakt met de reparatie van een Twin Reverb. Bleek uiteindelijk de silver mica van de tone stack te zijn. Vervangen en nooit meer last van gehad.

Dutch66
26 maart 2016, 10:36
Misschien even langs de dokter met dat ding...

cluseau
27 maart 2016, 13:10
Ter zake: een tijdje geleden heb ik een Fender Blues Deluxe Reissue gekocht, maar nu merk ik dat er gezoem uitkomt.
-Ik hoor het alleen op het clean channel (misschien bestaat t ook op het drive channel, maar dan is het zo zacht dat ik het niet hoor)


Hoi, welkom op het forum.

Jouw klacht klinkt als een voedingsprobleem tenzij je omschrijving een beetje vaag is. Ik denk daarbij aan een rotte elko waar dit type versterkers mee gezegend is, het zal de eerste niet zijn. Maar......je moet het dan ook op het drive kanaal horen want het verschil tussen clean en drive is een heel beperkt aantal componenten. Een daarvan is de master volume regelaar. Voor het testen van het dive kanaal moet je die wel op maximaal zetten anders is het geen vergelijking.




-Het is niet echt een gezoem, maar meer een soort 'crackle', meer richting het geplop van popcorn (met een soort gesuis eronder)

Dat maakt het dus weer een beetje onduidelijk!

Als jouw klacht toch in beide kanalen voorkomt kan zowat elk component dat veroorzaken, ook de print zelf hoewel ongeloofwaardig. Mocht je toch een las verdenken laat dan NOOIT zomaar even de soldeerpunten vloeien want daar krijg je alleen maar slechtere lasjes van en de kans bestaat dat je de print beschadigd als je geen vaardigheid op dat gebied hebt. Printen van deze kwaliteit zijn erg gevoelig voor overmatige verhitting. Bij slecht laswerk zal je eerst het tin moeten verwijderen en dan pas een nieuwe las maken.

Buizen wisselen zou kunnen, de kans is redelijk aanwezig dat daar het probleem zit. 12AX7 mag je zo omwisselen maar let wel op dat de 6L6 een instelling hebben welke je moet checken en/of naregelen. Jouw amp is wel vast ingesteld maar dat wil niet zeggen dat je er zomaar buizen in kan zetten zonder de bias te checken.

Verder even algemeen, neem niet zomaar aan dat jouw oplossing op het internet staat. Er wordt zoveel onzin geroepen dat het lastig wordt de juiste informatie te herkennen en dit soort storingen zijn meestal erg uniek. Het is dus alleen zinvol als het standaard fouten betreft en in jouw geval zal het een willekeurig component kunnen zijn met zijn eigen unieke oplossing.

Jippe vD
29 maart 2016, 22:02
Dank voor de wijze woorden. Ik denk dat ik hem naar de dokter breng als ik weer wat geld bij elkaar heb gespaard. Voorlopig lijkt het geruis geen kwaad te kunnen.

J

gitaargod
30 maart 2016, 22:40
Dank voor de wijze woorden. Ik denk dat ik hem naar de dokter breng als ik weer wat geld bij elkaar heb gespaard. Voorlopig lijkt het geruis geen kwaad te kunnen.

J

Probeer nou eens wat te switchen met je bestaande pre-amp buizen, dus v1 omwisselen met v2. Als in de v1 een stille buis zit dan kan dat aardig wat geruis en gezoem schelen.

Jippe vD
23 april 2016, 10:27
Hallo,

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat de V2 12AX7 gewoon kapot was. Ik heb de V1 12AX7 in V2 gezet en een nieuwe GT 5751M in V1 gezet. Hij doet 't weer heerlijk.

Cheers

cluseau
23 april 2016, 10:32
Kijk, zo simpel kan het ook wel eens zijn. Gefeliciteerd.

Midwolda
23 april 2016, 10:39
Lekker is dat he.

gitaargod
28 april 2016, 11:51
Mooi man! Ik had al zo'n vermoeden. Altijd een voorraadje buizen achter de hand houden. Probeer ze ook eens allemaal uit, want soms hebben ze wat ruis, maar klinken ze geweldig, anderen daarentegen zijn mooi stil, maar klinken weer matig. Dit is trouwens geen vuistregel. Maar misschien handig om 5 verschillende uit te proberen, label de doosjes met jouw mening "stil, warm, mooie breakup, etc...". Zodoende heb je en krijg je meer inzicht en vorm je mooi een eigen mening. Dit werkte goed voor mij.