PDA

View Full Version : Zouden we kunnen overstappen op minijack voor pedalen?



paulusdeBKB
25 maart 2016, 13:01
Het ontwerp van de 6,3 mm jackplug is meer dan een eeuw oud (oorspronkelijk ontworpen voor telefoonschakelpanelen) en als gitaristen weten we niet beter. Maar! specifiek voor pedalen is het niet bepaald een supergeschikte standaard:

pluggen zijn groot en nemen dus veel ruimte in
kabels die in de pluggen gaan zijn dik en stijf
formaat plug stelt minimale eisen aan formaat effectpedaal
de pluggen zijn 'overbuilt' voor de meeste toepassingen


Waarom stappen fabrikanten niet over op mini-jacks? Stevigheid hoeft geen probleem te zijn (adapterplugjes zijn niet steviger en die worden ook gebruikt), kabeldikte ook niet (een koptelefoon gebruikt ook een dun draadje, nota bene voor een stereosignaal.

Wat vinden jullie?

Dirk_Hendrik
25 maart 2016, 14:04
In het algemeen heb ik vreselijk de schruft aan minijacks. Niet stevig en altijd contactproblemen waardoor juist kleine signaalsterktes beroerd doorkomen.

Braml
25 maart 2016, 14:24
1/4" jacks werken prima, ik zeg niks meer aan doen!

beck
25 maart 2016, 14:29
Nee. Wat moet ik anders met mijn huidige grote jacks en alle bekabeling en dergelijke waar ze aan zitten?

paulusdeBKB
25 maart 2016, 15:47
Dat zou met verloopkabeltjes kunnen beck :)

Kim Wilson
25 maart 2016, 15:52
Instrumentkabel moet afgeschermd zijn. Lukt dat met dat dunne apehaar wat aan een mini-jack hangt? Het is prima voor hoofdtelefoontjes, maar voor laag signaal kabel heb je volgens mij gewoon dikke kabel nodig. Nog los van de sterkte en de mogelijkheid tot zelf solderen bij 6,3mm jacks.

beck
25 maart 2016, 18:15
Dat zou met verloopkabeltjes kunnen beck :)

Of verloopstekkertjes. Die heb ik liggen (met nadruk op liggen :seriousf: ). Maar dat is allemaal extra storingsrisico.
Ik heb net een hoop kabels geregeld en die wil ik toch eigenlijk nog een tijd gebruiken.

paulusdeBKB
25 maart 2016, 19:39
Geen zorgen ;) het staat ook niet echt te gebeuren of zo.

@Kim Wilson en Dirk_Hendrik: dunnere kabels zijn ook afgeschermd (bijna altijd). De dikte van de kabel zit 'm vooral in de dikte van de mantel. Ik denk eerlijk gezegd ook dat het storingsrisico iets, als in een heel klein beetje, groter wordt. Maar pedalen op een plank, daar zit weinig beweging in en persoonlijk heb ik nog nooit op een plug getrapt in plaats van een pedaaltje. Daarbij: die adapter-plugjes zijn ook niet steviger, en daar hebben we toch ook nooit problemen mee? Minijacks handmatig solderen is meer gepriegel, maar kan nog steeds.

Swaag
25 maart 2016, 19:55
Zolang ze het niet met een scartkabel willen doen vind ik het best.

Kim Wilson
25 maart 2016, 21:26
Geen zorgen ;) het staat ook niet echt te gebeuren of zo.

@Kim Wilson en Dirk_Hendrik: dunnere kabels zijn ook afgeschermd (bijna altijd). De dikte van de kabel zit 'm vooral in de dikte van de mantel. Ik denk eerlijk gezegd ook dat het storingsrisico iets, als in een heel klein beetje, groter wordt. Maar pedalen op een plank, daar zit weinig beweging in en persoonlijk heb ik nog nooit op een plug getrapt in plaats van een pedaaltje. Daarbij: die adapter-plugjes zijn ook niet steviger, en daar hebben we toch ook nooit problemen mee? Minijacks handmatig solderen is meer gepriegel, maar kan nog steeds.
Maar voor kabel voor je hoofdtelefoon gelden andere eisen dan voor instrumentkabel.

Los daarvan zie ik geen enkel voordeel. Het zou betekenen dat je al je oude pedalen weg kunt gooien. Of inderdaad verloop gebruiken, maar dan verdwijnt je "voordeel" alsnog.

D3nnis
26 maart 2016, 13:28
Zijn er eigenlijk inmiddels niet technisch "betere" connectoren dan jack voor lage signaal dingesen? Ik bedoel, als het dan toch gaat om het wijzigen van connector, waarom dan niet iets anders dan mini jack. Iets dat mooi lockt, en contactvlakjes heeft ipv een lijncontact, en eventueel nog kleiner en minder diep ook.
Of gewoon tulpstekkertjes? :D

showband
26 maart 2016, 13:30
als je toch je hele infrastructuur wil verzieken, ga dan gelijk voor een digitale kabel......

Duhsjaak
26 maart 2016, 13:33
Mis ik nou het knopje 'Tetten' of kijk ik over ze heen?
Vriendelijke groet, Gus

paulusdeBKB
26 maart 2016, 22:31
Shit Gus, vergeten!

Dirk_Hendrik
27 maart 2016, 09:46
Mis ik nou het knopje 'Tetten' of kijk ik over ze heen?
Vriendelijke groet, Gus

Je bent vergeten naar beneden te scrollen en in off topic te gaan rondhangen. In sommige rubrieken worden wél echte discussies gevoerd ;-)

obiwanjacobi
27 maart 2016, 11:53
Als je dan iets wilt veranderen aan een pedaal, denk dan aan aan digitale control bus ofzo... :crazyhappy:

Maar goed, het argument van een goede kabel voor laag signaal is geldig tot de eerste buffer. Daarna maakt het al weer een stuk minder uit. Ik zou me dus wel kunnen voorstellen dat het hebben van andere connectoren zou kunnen - maar het heeft veel voeten in aarde. Zomaar de standaard wijzigen werkt alleen als het meerendeel van de fabrikanten mee gaat.

Welke connector het dan moet worden? Hoe belangrijk is locking eigenlijk op een pedal board? Je zou ook een single multiconnector kunnen voorstellen die plaats heeft voor de standaard signalen (in/out mono/stereo) en kabels die de inputs en outputs aan elkaar legt...? Voordeel van een multiconnector is dat je dan ook andere signalen kan oversturen, bijv om modulatie tempo te synchroniseren over pedals heen...

Persoonlijk zou ik liever de guts van een (meerdere) pedal(s) integreren in 1 unit dan moeilijk doen met ruimte besparende connectoren.

Dutch66
27 maart 2016, 12:16
Er kleven zoveel nadelen aan een mini-jack dat dit het (mogelijke) voordeel van ruimtebesparing
in mijn ogen eigenlijk te niet doet. Vergis je niet in hoe klein de contactpuntjes bij een mini-jack
eigenlijk zijn, en je bij intensief (of ruw) gebruik dus eigenlijk kunt wachten op problemen.

In de situaties waarbij zo'n mini-jack gebruikt wordt, is dat dan ook mijn ervaring.
Vaak betreft het dan wel de contra (mini) jack die op het printje zit, maar goed die maakt
natuurlijk wel een wezenlijk onderdeel uit van het mini-jack alternatief...

Ik ben met je eens dat een 1/4 inch jack, zeker op je pedalboard, niet altijd even handig is,
hoewel een haakse plug dit voor een gedeelte vaak weer oplost. Ik ben zeker te 'porren' voor een
alternatief voor de standaard jack, maar ik denk dat een mini-jack eerder een stapje terug is.

Midwolda
27 maart 2016, 12:31
...
Persoonlijk zou ik liever de guts van een (meerdere) pedal(s) integreren in 1 unit dan moeilijk doen met ruimte besparende connectoren.

Exact de reden waarom ik, na jarenlang frøbelen met losse trapdoosjes en kabeltjes en voedingen, nu alles doe met een oude Boss ME-50. Ja, de geluidskwaliteit is ongetwijfeld minder dan een plank met tien pedalen van 100+ euro, maar het is toch maar voor een beetje klooien thuis op zolder, ik speel nooit buiten.
Kosten, betrouwbaarheid, bedieningsgemak, mogelijkheden: allemaal top.
En alle aansluitingen (behalve de aux-in) lekker 6.3 jacks. ;)

HaroldA
30 maart 2016, 12:01
Mini-jacks zijn de connectoren van Satan. Zo ;)

Iets als een USB-connector lijkt me beter: meer contactoppervlak; draait niet, 4-aderig, dus kan ook DC overheen, etc.

paulusdeBKB
30 maart 2016, 12:39
De consensus is helder :) Als het aan gitaristen ligt, blijft alles, of in ieder geval dit, bij het oude.

Tetten, Gus!

HaroldA
30 maart 2016, 12:41
De consensus is helder :) Als het aan gitaristen ligt, blijft alles, of in ieder geval dit, bij het oude.

Tetten, Gus!

Tetten!

En nee, niet per se conservatief; maar mini-jacks zijn echt de slechtste jacks ooit ;)

Dutch66
30 maart 2016, 14:12
Ja Paulus, 'ken' je nu wel hard om tieten roepen, maar het was jouw idee die mini-jacks..... :seriousf:

yavin
1 april 2016, 14:14
Interessante discussie.... 'de industrie' gaat hier dieper op in in dit artikel:

musicradar (http://www.musicradar.com/news/guitars/ggmgm-calls-for-the-death-of-the-1-4-jack-plug-636485)

(oh, en voordat iedereen te hard van stapel loopt, check even de datum van vandaag)

obiwanjacobi
1 april 2016, 16:33
:seriousf: je was me net voor, ik liep er net tegen aan....

paulusdeBKB
1 april 2016, 17:07
:crazyhappy: Lol, welk een toeval :)