PDA

View Full Version : 2 pedaaltjes vervangen. Mini versies van de polytune 2 en Tube Screamer kiezen?



paulusdeBKB
25 maart 2016, 12:47
Ergerlijk... ik heb een tijdje niet opgetreden en thuis weinig gespeeld, en nu kan ik mijn kabeltas nergens vinden! Alles en iedereen al rondgebeld, maar niemand heeft m. Kut. Had ik maar beter op mijn spullen gelet :(

Maar goed. Ik mis nu een zooi kabels en wat pedaaltjes: de TC Electronic Polytune en een Ibanez TS10 tubescreamer. Ik wil ze allebei vervangen. In de tussenliggende jaren zijn van beide pedaaltjes ook mini-versies uitgebracht, en in het kader van ruimte- en gewichtsbesparing lijken die me wel interessant. Daarom een paar vragen:

- wie heeft er ervaring met de Polytune mini? Vind je hem te klein of werkt dat prima? Mis je de mogelijkheid van een batterij in een compartimentje frutten?
- is het nog de moeite waard om een tuner op een pedalboard te hebben, of is zo'n clip-on tuner tegenwoordig de way to go?
- wie heeft de Tubescreamer mini? En hoe bevalt 'ie, in vergelijking met de andere TS-modellen?

Inzichten en meningen welkom!

BorisA
25 maart 2016, 13:13
...
- is het nog de moeite waard om een tuner op een pedalboard te hebben, of is zo'n clip-on tuner tegenwoordig de way to go?
...

En clip on is handig voor thuis waar het meestal stil is. Op het podium of tijdens een repetitie doet die het vaak niet goed omdat je gitaar mee resoneert met al het andere lawaai.
Dus een echte pedal tuner blijft zeker handig.

Pepe
25 maart 2016, 13:23
Nadeel van de cliptuner is dat je een hand nodig hebt om hem aan en uit te zetten en dat ie niet mute.
Polytone mini is prima alleen, je kan hem niet stand alone gebruiken natuurlijk. Die mini's zijn enkel handig als je woekert met real estate op je board. Nog handiger dan de mini's is het formaat zoals de Rockett Archer, dan gaan alle plugs via de bovenkant maar soit.

grayfink
25 maart 2016, 14:36
Mooer maakt trouwens ook goede pedaaltjes voor relatief weinig. Heb zelf de Hustle Overdrive en Solo. Stil en goed te stacken. Zal vast ook wel een tubescreamerachtige in het assortiment zitten. :)

AoDf
25 maart 2016, 17:34
Over de Mooers ben ik al met al tot op heden niet echt tevreden. Ik had een fuzz die er op een gegeven moment kennelijk geen zin meer in had. Static noise was alles wat er nog uit kwam. Nu heb ik de trelicopter. Op zich een aardig pedaaltje, maar in combinatie met overdrive pedalen op mijn bord geeft deze een vervelende tik. Ook wil de footswitch af en toe niet helemaal lekker klikken. Gevolg is dat de Trelicopter nu losgekoppeld van de voeding niets staat te doen op het pedalboard.

The Lo Lands
25 maart 2016, 23:11
Daarom een paar vragen:

- wie heeft er ervaring met de Polytune mini? Vind je hem te klein of werkt dat prima? Mis je de mogelijkheid van een batterij in een compartimentje frutten?
- is het nog de moeite waard om een tuner op een pedalboard te hebben, of is zo'n clip-on tuner tegenwoordig de way to go?

Inzichten en meningen welkom! Ik heb de eerste Polytune en vorig jaar de Polytune 2 mini gekocht. Ik vind de mini 2 versie beter dan de eerste versie. De display en nauwkeurigheid is verbeterd. Batterijen gebruik ik niet meer, alle effecten waaronder ook de Polytune hangen aan twee Voodoo Lab voedingen. Kleine formaat is voor een tuner wel fijn want deze gaat bij mij aan en blijft aan totdat ik klaar ben met spelen en de stekker eruit trek :-) Bij een effectpedaal vind ik soms het kleine formaat niet altijd praktisch als je deze regelmatig moet in- of uit trappen in een live situatie, je schopt deze zo van je plank af als je niet voorzichtig bent :-)

maxdb
25 maart 2016, 23:37
Ik heb nu een maand of 2 de Tubescreamer mini en ben er nog steeds happy mee, er staan meerdere vergelijkende filmpjes op youtube waar je een héél klein verschil kan horen, met moeite, maar in bandverband heb ík er geen last van (en thuis ook niet, altijd aan, behalve voor een diepe metalsound, en dan zou ik m voor een solo alsnog aan willen zetten ws. )
Ik heb zelf niet de echte om te vergelijken, maar redenen zoals het formaat en de prijs hebben mij voor de mini doen kiezen.
Vooralsnog naar alle tevredenheid.

(en toch zou ik maar wat graag een originele willen proberen, dat blijft wel kriebelen :) )

EDIT: de kleine knopjes zijn bijzonder slecht af te lezen; klein zwart puntje op zwart klein knopje, ik moet het licht aan doen en mijn bril opzetten om te zien hoe ze staan !

maxdb
25 maart 2016, 23:51
Deze mafkezen laten het wel aardig horen vond ik :D

https://www.youtube.com/watch?v=VeiUCfwstI0

paulusdeBKB
26 maart 2016, 11:26
Bedankt voor de inzichten mannen! Ik ben er uit: het worden de mini-versies :)

the sure thing
26 maart 2016, 13:28
De mini polytune 2 is ook een prima betrouwbaar pedaaltje


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Medusil
31 maart 2016, 02:08
Over 3 weken komt de Korg Pitchblack mini uit. Misschien ben je daar ook in geïnteresseerd. Ik heb hem al gepreordered. Ik gebruik al jaren de eerste versie pitchblack en wou ook een klein bordje erbij. Ik ben misschien biased maar als ik jaren een product zonder problemen gebruik heb ik meer vertrouwen in dat merk.. Van die mooer baby tuners zie ik gemengde reacties op vlak van defecten. Ik ben zelf niet zo wild van de polytune functie, maar voor jou kan dat een meerwaarde zijn.
Ik heb gemengde reacties gezien op de nauwkeurigheid van de poly mode van polytune. Ik zou als ik de poly had dan toch altijd snaren individueel checken en that beats the point IMO. De pitchblack mini heeft eigenlijk niet zoveel nieuws te bieden buiten een stabilisator tegen het omvallen.

the sure thing
31 maart 2016, 07:49
De polymodus gebruik ik voor INDICATIE welke snaar vals is. Dan sla ik die snaren vervolgens apart aan.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

HaroldA
31 maart 2016, 13:01
De polymodus gebruik ik voor INDICATIE welke snaar vals is. Dan sla ik die snaren vervolgens apart aan.

Bij mijn Polytune Mini gaf de polymodules willekeurig wat valse snaren aan, bij mono-mode bleken die dan niet vals te zijn. En precies andersom ook.


Mini? Deze.

http://www.turbotuner.com/images/st3mini_Top5_400H.jpg

Medusil
31 maart 2016, 13:44
De polymodus gebruik ik voor INDICATIE welke snaar vals is. Dan sla ik die snaren vervolgens apart aan.

En als de indicatie zegt dat hij juist staat terwijl hij in feite niet juist staat check je die snaar niet chromatisch?
Wat ik bedoel is dat je in poly mode (die minder accuraat is) het verschil niet ziet tussen snaren die 'goed genoeg' staan en snaren die correct staan.
Het verschil zal voor een mensenoor wel niet zo dramatisch zijn, maar toch.. (Ik speculeer nu gewoon uit theorie)
Een mooie analogie voor de polytune is bijvoorbeeld poetsen met je bril af. Je kijkt eerst met je bril af waar het vuil zit, en dan als je een vlek vindt zet je je bril op poets je daar grondig. Probleem is dan dat je bepaalde vlekken mist die je met je bril wel gezien had. Hoop dat dit mijn issues illustreert. (Zowel vals positief als vals negatief is mogelijk, op basis van wat HaroldA nu zegt)

Ik kan ook nergens een betrouwbare waarde vinden (wel in artikels, niet bij de manufacturer) voor zowel poly mode als chromatic mode.. Hier en daar lees ik dat het voor poly 1 cent is. Dat betekent dus +- 1 cent, dus snaren kunnen onderling dan tot 2 cent verschillen voordat het aangegeven wordt. Verschil tussen poly en mono zou dan factor 10 zijn. Is ergens ook wel logisch aangezien Signal/Noise ratio lager is en fourier transform niet perfect zal zijn..

paulusdeBKB
31 maart 2016, 15:59
Hmm... nog niets gekocht, dus ik kan inderdaad die Pitchblack mini even afwachten. En die turbo tuner kende ik ook nog niet... Ach, het heeft ook niet zo veel haast - stemmen op het gehoor gaat ook prima. Ik duik zo rond m'n verjaardag maar eens een goed geoutilleerde muziekwinkel in :)