PDA

View Full Version : Welke Fender in plaats van mn Twin Reverb?



Kim Wilson
24 juli 2003, 01:30
Ik heb een vraagje:

Ik ben op zoek naar een andere amp. Ik heb nu een Twin Reverb uit 1976, maar deze is veeeeeeeel te groot en veeeeeeeel te zwaar en gaat veeeeeeel te hard. Nou heb ik al wat gekeken, maar de keus is nogal groot.
Ik zoek een Fender, ca. 40 watt buizen, die qua klank (dus niet qua volume 8) ) bij de Twin Reverb in de buurt komt.
Wie heeft dus ervaring met bijvoorbeeld de Hotrod Deluxe of de Vibrolux Reverb? Of zijn er nog meer suggesties? Ohja, budget is rond de 800 euri.

iam
24 juli 2003, 08:19
ik denk dan dat je beter voor een pro reverb gaat

http://bargains.advalvas.be/scripts/barg.dll?SearchVN?D&cat}Offer}17}2&1313392

deze is wel een 70watter dus ultralineair en naar het schijnt wat stug maar daar kan redelijk gemakkelijk wat aan gedaan worden

mss verkoopt sash (lid van dit forum) zijn pro reverb waar lekkere mods zijn aan aangebracht (wel rond de 1000€) en dit is een 40 of 45 watt

kijk ook eens naar dit topic :)
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=18148

Kim Wilson
24 juli 2003, 12:41
Tja, een Pro Reverb... Maar die is weer net zo zwaar :-?

iam
24 juli 2003, 13:17
is wel een paar kilotje minder maar toch idd nog zwaar...

maar hotrod deluxe weegt ook nog beetje meer dan 20kg
en de vibrolux juist hetzelfde

en naar het schijnt zijn het maar povere vervangers voor een twin;
zie ander topic dat ik startte
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=18306

SteavisSmokin
24 juli 2003, 14:02
Kim, ik heb zelf een vibrolux reverb uit '95 die ik te koop heb staan, is een erg goede amp en een STUK lichter dan een twin. Nou vind ik 800 te weinig voor deze amp en heb ik waarschijnlijk al een koper dus kunnen we geen zaken doen, maar ik raad je zo'n amp wel aan -> ik vind het een van de best klinkende amps die Fender tegenwoordig maakt.

groet,

rusty zinn

Baker
24 juli 2003, 15:36
Een Koch Twintone......
Heeft maar 1 speaker en is dus kleiner/lichter........
Kwa geluid komt ie makkelijk met een twin reverb mee. (mijn mening)

Een multitone kun je dmv een switch ook nog op 50% vermogen schakelen. Ik weet niet of dat met een twintone ook kan, maar dat zou in jouw geval wel handig zijn.

sash
24 juli 2003, 20:06
Met een beetje geluk gaat mijn Pro Reverb binnenkort weg. Ik doe hem weg omdat ik een Marshall Plexi wil kopen.
Tis een een Silverface uit '75.
Hij is compleet gereviseerd met kwaliteitsparts, door PeeVee van dit forum. De mastervolume is ertussenuit gehaald en daarvoor in de plaats is een 250k midpot gekomen.
Ik verkoop hem met een setje nieuwe Svets en ss rectifier (origineel Fender uit een Bassman RI).

mathe
24 juli 2003, 21:50
Kim,
Je zou op zoek moeten gaan naar een Fender Deluxe Reverb.

Marc

sash
24 juli 2003, 23:53
Die komt er niet bij in de buurt vanweg 1x12".

Wil je Twin sound op lager wattage> 2x12" speakers is dan een must. Mijn Pro komt dan geweldig uit (spam spam :D), maar ff serieus, hij wordt niet voor niets baby twin genoemd :)
Btw, Pro is veel lichter dan een Twin (heb er zelf een gehad, deze Pro kan ik met gemak in me eentje naar beneden sjouwen).

Kim Wilson
25 juli 2003, 00:01
Thnx guys,

Ik ben er denk ik wel zo'n beetje uit. Als ik alles op een rijtje zet, moest ik die Twin toch maar eens laten reviseren. Er kleven nl nogal wat voordelen aan, want het zijn twee versterkers in één (ik kan zowel in Normal als Vibrato een instrument stoppen)
Nee, ik moest hem toch maar niet inruilen...

Iig bedankt maar weer voor de reaxies.

Gr. Kim

SteavisSmokin
25 juli 2003, 13:06
Er kleven nl nogal wat voordelen aan, want het zijn twee versterkers in één (ik kan zowel in Normal als Vibrato een instrument stoppen)

Dat heeft zo ongeveer iedere fender amp....

Kim Wilson
25 juli 2003, 13:21
:o Ow, da wis k nie. Nou ja, ik was der ook nog niet uit of ik em wel of niet moet verkopen, maar als ik nou dezelfde sound uit minder gewicht en kapitaal kan halen... Maar ik weet dus niet of dat kan, vandaar deze topic dus.

SteavisSmokin
25 juli 2003, 17:11
Je zou een pro kunnen proberen, maar die is ongeveer even zwaar, ook 2 x 12, wel 40 watt ipv 100 watt. Maar als je de Twin te hard gaat zou je 2 eindbuizen eruit kunnen halen, dan halveer je het wattage. Als je dit doet laat het dan door iemand doen die er verstand van heeft -> je kan alleen b.v. binnenste of buitenste 2 van de 4 eindbuizen eruit trekken, daarnaast veranderd het ohmage ook nog (dus moet wat veranderen aan speakers) en opnieuw biassen kan ook geen kwaad.

Kijk trouwens eens op www.ampwares.com/ffg/ dan zie je wat er zoal bestaat qua fender amps in wat voor configuraties.

Kim Wilson
26 juli 2003, 00:14
Ja, dat kan. Maar dat verschil is me eigenlijk te klein om die geweldige Twin de deur uit te gooien.
Ik geloof dat ik te veel eisen ga stellen :roll: .
Ik ben er helemaal uit: IK GA MIJN TWIN LATEN REVISEREN BIJ FNS!
Steve, ik zou altijd nog eens langskomen met die ouwe bak. Ik denk dat ik em in het najaar maar es wegbreng naar Renkum en dan spreken we nog wel es wat af.

Iedereen bedankt voor het advies. Nu weet ik het: Nothing beats a Twin Reverb!


Groetjes Hans
aka Kim Wilson

sash
26 juli 2003, 00:28
Je zou een pro kunnen proberen, maar die is ongeveer even zwaar

Zoals ik al zei, verschil in gewicht is groot. M'n Twin kon ik geeneens een seconde in me eentje optillen en m'n Pro sjouw ik met gemak helemaal naar beneden, 2 trappen af.

Kim Wilson
26 juli 2003, 00:37
Zoals ik al zei, verschil in gewicht is groot. M'n Twin kon ik geeneens een seconde in me eentje optillen en m'n Pro sjouw ik met gemak helemaal naar beneden, 2 trappen af.

Zoals ik ook al zei: verschil is slechts 5 kg. Alles scheelt natuurlijk, maar dat is wel te weinig om zo'n mooie amp deruit te gooien. Snappie? 8-)

sash
26 juli 2003, 00:49
Tssss Pro is mooier :D

Kim Wilson
26 juli 2003, 01:08
Naaah, volgens mij maakt het geen reet uit. Het blijven Fenders 8-) .

sash
26 juli 2003, 01:47
Ja blijft crap natuurlijk :D

marshallpleximarshallpleximarshallpleximarshallple xi :D

Kim Wilson
26 juli 2003, 02:08
Zeg, we gaan toch niet raar doen, of wel dan? Marshall... :x tsss :-D .
Geef mij één goede reden voor de aanschaf van een Marshall. :wink:

sash
26 juli 2003, 02:24
Zeg, we gaan toch niet raar doen, of wel dan? Marshall... :x tsss :-D .
Geef mij één goede reden voor de aanschaf van een Marshall. :wink:

Nou niet elke Marshall, maar Marshall Plexi... Tja de reden: tis gewoon een gigantische Fender Bassman. Je hoort echt dat ie op een Fender gebasseerd is.
Ik als fenderman was ook verschrikkelijk verbaasd dat ik ooit een Marshall zou willen, maar je moet het maar eens horen :)

Mr.Jay
26 juli 2003, 12:57
>Maar als je de Twin te hard gaat zou je 2 eindbuizen eruit kunnen halen, dan halveer je het wattage. Als je dit doet laat het dan door iemand doen die er verstand van heeft -> je kan alleen b.v. binnenste of buitenste 2 van de 4 eindbuizen eruit trekken, daarnaast veranderd het ohmage ook nog (dus moet wat veranderen aan speakers) en opnieuw biassen kan ook geen kwaad.

Onnodig Steven ! > niet re-biassen/gene andere speakers ! > trek gewoon de TWEE BUITENSTE EINDBUIZEN uit je Twin > klaar !! leg ze achterin, als je HARDER moet, prik je ze er gewoon weer in.
je speelt op 2x6L6 met een mismatch, iets wat géén kwaad kan bij een TWIN OT, je krijgt iets ander treble, maar klinkt prima verder > je hebt nog zo'n 30Watt ongeveer over van de 80.
Ik speel geregeld zo op mijn Twin. Verder zou je em écht moeten laten checken, een GOEIE Twin is 10x beter dan de "meeste" Twins.

Jay

SteavisSmokin
26 juli 2003, 13:24
Ik ben er helemaal uit: IK GA MIJN TWIN LATEN REVISEREN BIJ FNS!
Steve, ik zou altijd nog eens langskomen met die ouwe bak. Ik denk dat ik em in het najaar maar es wegbreng naar Renkum en dan spreken we nog wel es wat af.

Goed plan om hem te reviseren..d'r zijn niet veel versterkers die een goed klinkende en afgestelde twin kunnen verslaan. Als je er echt een killer amp van wil maken laat er dan NOS buizen inzetten en een goede weber speakers of celestions (welke had jij ook alweer john? G12H-30?)
FNS is trouwens nu wel paar weken dicht ivbm vakantie.
Dat je langs zou komen was ik al helemaal vergeten maar vaag gaat er ergens een belletje rinkelen, maar je bent nog steeds welkom hoor!




Zoals ik al zei, verschil in gewicht is groot. M'n Twin kon ik geeneens een seconde in me eentje optillen en m'n Pro sjouw ik met gemak helemaal naar beneden, 2 trappen af.

Jah maar jij had een ultralineare met die mega zware JBL's!! Dus da's niet eerlijk vergelijken.



Enneh verder moet je maar naar John luisteren betreft het eruit trekken van buizen -> hij heeft er 't meeste verstand van!

Steven

Mr.Jay
26 juli 2003, 13:56
[quote]Ik ben er helemaal uit: IK GA MIJN TWIN LATEN REVISEREN BIJ FNS!
Steve, ik zou altijd nog eens langskomen met die ouwe bak. Ik denk dat ik em in het najaar maar es wegbreng naar Renkum en dan spreken we nog wel es wat af.

Als je een GOEIE TWIN wilt hebben ( staat er nog 100W bij de speakeruitgang ? ), moet je em niet naar FNS brengen maar naar AL.
Zéker weten dat je beter af bent.


>Goed plan om hem te reviseren..d'r zijn niet veel versterkers die een goed klinkende en afgestelde twin kunnen verslaan.

mee eens.

>Als je er echt een killer amp van wil maken laat er dan NOS buizen inzetten en een goede weber speakers of celestions (welke had jij ook alweer john? G12H-30?)

momenteel 2 CelestoneCLassisLEAD80.


Zoals ik al zei, verschil in gewicht is groot. M'n Twin kon ik geeneens een seconde in me eentje optillen en m'n Pro sjouw ik met gemak helemaal naar beneden, 2 trappen af.
Jah maar jij had een ultralineare met die mega zware JBL's!! Dus da's niet eerlijk vergelijken.

Mijn 65SuperReverb is ZWAARDER dan mijn TWINREV.
Ligt meestal aan de speakers.

>Enneh verder moet je maar naar John luisteren betreft het eruit trekken van buizen -> hij heeft er 't meeste verstand van!

BUIZEN ERUITTREKKEN is mijn specialiteit !!

Jay

sash
26 juli 2003, 18:03
Zoals ik al zei, verschil in gewicht is groot. M'n Twin kon ik geeneens een seconde in me eentje optillen en m'n Pro sjouw ik met gemak helemaal naar beneden, 2 trappen af.

Jah maar jij had een ultralineare met die mega zware JBL's!! Dus da's niet eerlijk vergelijken.


Steven

Ja das inderdaad wel zo. Vandaag op een RI Twin gespeeld bij Peter Verspuy (KUTZAAK) en mocht em zelf naar het hok sjouwen. Viel me toch erg mee, vergeleken met die ultralineaire bak :)

SteavisSmokin
27 juli 2003, 16:06
yes..alleen klinken die RI twins niet zo lekker he? Heb paar keer op zo'n ding gespeeld -> stug/droge, karakterloze sound

sash
27 juli 2003, 18:59
Nou deze was tot m'n verbazing erg lekker. Zaten wel Celestion G12H's in en goeie Svets. Scheelt wel een hoop.
Stiekem ook 2 eindbuizen eruit getrokken, klonk naar mijn mening beter dan met 4.
Ook een wat verdraagbaarder volume ;)

Mr.Jay
27 juli 2003, 20:37
yes..alleen klinken die RI twins niet zo lekker he? Heb paar keer op zo'n ding gespeeld -> stug/droge, karakterloze sound

waarschijnlijk niet goed fabrieks-af afgestelde Twins geweest. Ik heb er wel es op gespeeld in winkel, was prima soundje verder.
Vanmiddag gespeeld nog op buitenpodium met mijn Twin > dan bewijst zich zo'n amp alweer !
Als er nog mensen zijn die nog steeds menen dat een TWIN clean is, kom es luisteren zou ik zeggen! ee Twin kán ook anders klinken.
Op 4 heerlijke crunch. Nog steeds op 2x6L6.
Gewoon een 212SR met GROOOOOTE OT.

Jay

Mr.Jay
27 juli 2003, 21:12
[quote="sash"]Nou deze was tot m'n verbazing erg lekker. Zaten wel Celestion G12H's in en goeie Svets. Scheelt wel een hoop.

Als je hard speelt zullen die G12H30's het niet al te lang uithouden in een Twin. De papieren spreekspoelen zullen vroeger of later overhit raken en aanlopen of kapot gaan.

Jay

sash
27 juli 2003, 21:58
Ja ik weet het, maar tis ook niet mijn amp gelukkig ;)

Mr.Jay
27 juli 2003, 22:38
Ja ik weet het, maar tis ook niet mijn amp gelukkig ;)

Je hebt nu wel es de G12H30 kunnen beluisteren > goeie optie voor jouw PRO ( p.s. heb je de SS al ? )

Jay

sash
27 juli 2003, 22:44
SS is indeed binnen. Was vergeten te melden, sorry. Moet er nog in met nieuwe buizen.

G12H wordt het waarschijnlijk ja. Erg mooie speaker. Klinkt ook goed op laag volume.

Mr.Jay
27 juli 2003, 22:48
>G12H wordt het waarschijnlijk ja. Erg mooie speaker. Klinkt ook goed op laag volume.[/quote]

Heeft wat breder klankspectrum dan b.v. de V30 > die is wat botter, met de H hou je wat meer Fenderkarakter over, t 's maar wat je wilt natuurlijk.

O ja > toevallig vandaag artikeltje gelezen ( komt eraan Pleun...) over Brian Setzer die ook G12H30's in zijn Bassmancabs gebruikt, i.p.v. de origin. Jensens.

Jay